Hulp met orriënteren voor nieuwe versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Hulp met orriënteren voor nieuwe versterker

Berichtdoor avdboom » do 04 jul 2019, 22:36

ZOooooo, ik mag mijzelf wel weer bijna opnieuw voorstellen.... De DIY kriebels zijn er weer helemaal, even als wat spaarzame tijd én budget. Geprobeerd een eerste aanzet te doen om weer warm te lopen door naar Breda te komen maar dat ging helaas niet door en vergeten af te melden :hide: . Maar hier borrelde het wel verder.... Anyway, to the point....

Ik heb wat aangepast aan de setup in mijn woonkamer (andere DAC) en heb een FetZilla compleet in onderdelen liggen waarmee ik snel aan de bak wil, maar dat topic stof ik later af.... Deze zal mijn DD8 MkII's van Tony Gee aan gaan sturen.
Maar de luxe is dat ik in mijn nieuwe woning nu eindelijk een tuinkamer/kindinder speelkamer/in de avond mancave tot mijn beschikking heb. Hier staat nu een Alpair 5 breedbader setje (Ga voor goud van Henk-Jan, moet nog in mooie kasten gestoken worden). Ter ondersteuning een subje er bij. Later wordt dit misschien een Alpair 7.3. En hiervoor wil ik ook een fijne versterker hebben.

Ik heb eens zitten struinen, dacht eerst aan klasse D, maar muzikaal schijnt dat het niet helemaal te zijn. Ik houd straks een NAD C320BEE over, en die moet natuurlijk wel overtroffen worden.... En wat ik aan de Alpair fijn vindt is het muzikale. Ultra neutraal en analytisch kan fijn zijn maar hier wil ik gewoon lekker warm van worden op een koude winterdag zeg maar. Muzikaliteit dus.

Qua vermogen hoeft het voor de Alpair niet veel te zijn, maar ik denk ook aan andere opties.
1) Lichte Klasse A versterker (hoeveel vermogen zou noodzakelijk zijn voor eek kamer van zeg 3 x 5m ?)
2) Standaard chipamp (LM3886/LM4780)
3) Stevige chipamp (LM3886/LM4780) welke de DD8's dan gaat sturen en de FetZilla op de breedbanders.

Waarom?
Optie 1) Wilde ik altijd al bouwen, klinkt als het goed gedaan wordt super, niet veel vermogen benodigd.
Optie 2) Na het lezen van e.e.a. er achter gekomen dat deze chips geweldig kunnen klinken en muzikale eindproducten afleveren
Optie 3) Zelfde als 2 PLUS: De fetzilla op de Alpairs, deze speelt tot 5,5W in Klasse A en zou geweldig moeten klinken -> Doel op Alpair's bereikt. En een geweldig klinkende Chipamp met wat reserve zal ook niet misstaan op de DD8 en wellicht ook toekomst bestendig mocht ik ooit zwaardere speakers er voor in de plaats nemen (betwijfel ik i.v.m. de WAF).

Randvoorwaarden:
Budget maximaal 400 Euro. Maar liever minder, ik heb meer op mijn lijstje als budget voor is.... BFYB is een beetje het toverwoord. En ik denk dat het moet kunnen.
Wat ik al heb, een Hifi200 Galaxy behuizing. Als ik die kan gebruiken zou top zijn. Maar iets met koelribben ziet er weer :kwijl: uit (en ze komen in zicht) dus dat mág van mij wel wat extra kosten als het me ook wat oplevert in geluid...

Om reden van het budget en toekomstbestendigheid denk ik dat optie 1 afvalt. Ik dacht aan een Amp Camp of JLH versterker, maar ik denk dat dit qua vermogen krap zal zijn en/of al krap wordt met budget. Ook lees ik hier wat kritische noten daar over. Klasse A goed doen gaat meer vragen denk ik.... En mocht ik in de toekomst naar bijv. een FAST willen heb ik er niet heel veel meer aan vrees ik. Dan liever optie 2 en als ik gek wil doen 3.

Maar bij het gericht zoeken op LM3886/4780 ontwerpen zie ik de bomen het bos niet meer. Té veel te vinden óf de informatie is al bejaard of componenten niet meer te verkrijgen....
Op Ali Express staat het er vol mee, met mooie beloften maar ik ben dan bang dat ik een goed uitziende print koop met allemaal fake spul er op en niet het potentieel zal benutten van de Chip en waar ik naar op zoek ben. Weet iemand een betrouwbare aanbieder of heeft ervaringen? Dan zou ik nog liever zelf iets in elkaar solderen en zeker weten dat er goede componenten op zitten. Maar ook met PCB's zal er wel kaft en koren zijn, maar welke is wat? En dan heb ik ook graag een goed gedocumenteerde PCB, want dit is voor mij ook nog relatief nieuw.
Weet iemand mij de goede richting op te duwen? Een betrouwbare of goede leverancier van kant en klare modules, Kits of pcb's? Jammer dat ik de groupbuy van de ZBA composiet versterker gemist heb...
Misschien heeft iemand nog wel wat moois liggen waar je niets mee doet en in dit straatje past? Ik zal ook even oproep doen daar voor, PB me maar als je denkt wat te hebben...
Zou klasse A binnen dit budget een optie doen gezien de gestelde eisen?

Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen...

tearitup

Re: Hulp met orriënteren voor nieuwe versterker

Berichtdoor tearitup » vr 05 jul 2019, 20:13

Ik heb nog prints voor ZBA composite liggen, als je interesse hebt kun je me een pb sturen.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 05 jul 2019, 20:27

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 13 jul 2019, 22:10

tearitup schreef:Ik heb nog prints voor ZBA composite liggen, als je interesse hebt kun je me een pb sturen.

Inmiddels met tearitup een deal gemaakt. Er komen twee ZBA CA amp pcb's en 2 Knuisje voedings pcb's mijn kant op \:D/

Deze versterker gaat, omdat ik het goed wil doen en hem dual mono wil bouwen, vrijwel het hele budget wat ik er voor had aanspreken, maar dan ga ik er vanuit dat ik er een hele mooie en goed klinkende versterker aan over zal houden waar ik nog jaren plezier van zal hebben!

Bovendien kan ik met deze amp gaan switchen met de FetZilla en kijken welke combi bet beste klinkt op de DD8 MkII en de Alpair 5. Qua vermogen zullen ze elkaar niet veel ontlopen en zal niet het verschil moeten maken. Dan maar de juiste combinatie matchen. Dat levert ook weer wat luister plezier op :-).

Voor de bouw en oriënterende vragen zal ik een apart draadje starten om het overzichtelijk te houden.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 13 jul 2019, 22:37

Leeuwarden schreef:Als vermogen geen eis is...

https://diyaudiostore.com/collections/amp-camp-amp

Die had ik ook als tip gegevens, lijkt mij nog steeds een leuke versterker om te bouwen.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 14 jul 2019, 21:28

Moet je wel een speaker met een beetje rendement hebben...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jul 2019, 21:47

Zweitse schreef:
Leeuwarden schreef:Als vermogen geen eis is...

https://diyaudiostore.com/collections/amp-camp-amp

Die had ik ook als tip gegevens, lijkt mij nog steeds een leuke versterker om te bouwen.

Volgens mij was dat meer bedoeld als een leuk weekeindje uit met Pass...
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 14 jul 2019, 22:06

De reacties zijn overwegend positief, het is een lang weekend geworden kennelijk...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jul 2019, 22:13

Leeuwarden schreef:De reacties zijn overwegend positief, het is een lang weekend geworden kennelijk...

Ja zoiets als: "Kijk mamma, met losse handjes" :lol: 'Tis een leuk dingetje en je bent er leuk mee van de straat maar TS vroeg toch iets om anders naar mijn idee.
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”