Bk-20 backloaded hoorn

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Re: Bk-20 backloaded hoorn

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 13 mei 2019, 18:56

Mijn bedoeling was om het onderscheid te benadrukken tussen simulaties gebaseerd op " lumped element" modellen, en een meer met de werkelijkheid overeenkomende methode zonder de lumped element aannames. Kennelijk heeft dat tot veel spraakverwarring geleid. Laten we het maar vergeten.
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 13 mei 2019, 19:07

Verhelderende toelichting, altijd goed om jargon uit te leggen, vooral als de term ook in andere vakgebieden gebruikt wordt
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 13 mei 2019, 22:57

Tom Magchielse schreef:Mijn bedoeling was om het onderscheid te benadrukken tussen simulaties gebaseerd op " lumped element" modellen, en een meer met de werkelijkheid overeenkomende methode zonder de lumped element aannames. Kennelijk heeft dat tot veel spraakverwarring geleid. Laten we het maar vergeten.
Tom

Hoe doet hornresp het trouwens tov de andere opties?

richard

Berichtdoor richard » ma 13 mei 2019, 23:03

Henkjan schreef:Verhelderende toelichting, altijd goed om jargon uit te leggen, vooral als de term ook in andere vakgebieden gebruikt wordt
Niet in ieder vakgebied; bij voetbal noemen ze het dan weer een Schwalbe. Maar voetbal is dan eigenlijk ook geen vak.
Genoeg is beter.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 14 mei 2019, 11:18

richard schreef:... Maar voetbal is dan eigenlijk ook geen vak.

Maar wel een aardig verdienmodel, in sommige gevallen..
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 14 mei 2019, 12:48

One World Concepts schreef:
Tom Magchielse schreef:Mijn bedoeling was om het onderscheid te benadrukken tussen simulaties gebaseerd op " lumped element" modellen, en een meer met de werkelijkheid overeenkomende methode zonder de lumped element aannames. Kennelijk heeft dat tot veel spraakverwarring geleid. Laten we het maar vergeten.
Tom

Hoe doet hornresp het trouwens tov de andere opties?

Bij hoorns is de ruimtelijke uitgebreidheid een essentiële factor voor de werking. Hoornmodellen proberen die ruimtelijke uitbreiding te vangen in een 1-dimensionaal model, met behulp van de 1-dimensionale hoornvergelijking. Is de hoorn complexer, bijv omdat de flare varieert met de lengte, of omdat de vorm van de doorsnede verandert, dan kunnen sommige programma's dat opvangen door de hoorn op te bouwen uit segmenten, die aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Van hornresp weet ik niet veel, maar b.v. Akabak kan dat. De hoornvergelijking geeft uiteindelijk een verband tussen de ingangsparameters,( druk en snelheid) en de uitgangsparameters (idem) .Elk segment, of de hele hoorn als zulke problemen er niet zijn, wordt zo gekarakteriseerd door een 2 x 2 overdrachtsmatrix. Door matrixvermenigvuldiging wordt dan de totale overdracht bepaald. De straling door de mond is een hoofdstuk apart, omdat die afhangt van de vorm van het golffront in de hoorn. En die is nu juist lastig te berekenen. Iedere software ontwikkelaar zal daar zijn eigen recept voor hebben.
In het geval van rechte, uniforme hoorns werken deze methodes heel goed.
Als je de hoorn opvouwt, waardoor de vorm van het golffront wel heel lastig berekenbaar wordt, falen deze methodes.
De enige oplossing is dan een rekenmethode die de golfuitbreiding berekent zonder enige a priori aanname over de vorm van het golffront. Daarom zal zeker voor gevouwen hoorns of labyrinth kasten deze methode de voorkeur verdienen.
Nadeel is het werk. Een hoorn invoeren in Akabak vergt een uurtje, in ABEC kost een gevouwen hoorn al gauw een dag of twee.

richard

Berichtdoor richard » di 14 mei 2019, 20:34

Tom Magchielse schreef:Een hoorn invoeren in Akabak vergt een uurtje, in ABEC kost een gevouwen hoorn al gauw een dag of twee.
Een beetje knutselaar heeft in die twee dagen tijd een proefkast gebouwd :mrgreen:
De materiaalkosten zijn dan wellicht wel wat hoger (afhankelijk van de prijs van de software).

Dat pleit dan wel weer voor de benadering van Leon.
Genoeg is beter.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 14 mei 2019, 21:11

Als je bij het bouwen van de proefkasten net zoveel vergissingen maakt als ik bij het invoeren van het model in ABEC, dan heb je daarna wel een schuur vol afzaagsels.
Maar zonder dollen: de software is veel te duur voor amateur toepassingen. Dat is wel jammer, maar misschien wordt het ooit beter. Akabak was in 1995 ook knap duur, en kijk nu eens.

richard

Berichtdoor richard » di 14 mei 2019, 21:18

Inderdaad: http://www.randteam.de/ABEC3/ABEC-Order.html
Daarvoor kun je heel wat spaanplaat tot zaagsel zagen.
Genoeg is beter.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 14 mei 2019, 22:47

The amateur or student license is free of charge.

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » zo 19 mei 2019, 17:37

Een sim is en blijft een sim.
Toch heeft Tom gelijk , voor de meesten.
Met sims spaar je een hoop prototypes uit , zeker als beginneling.

Bij mij speelt er iets anders.
Ik heb allerlei soorten/concepten gebouwd , meer dan 150.

Alles is op een bepaalde manier in mijn brein/hoofd geïntegreerd.

Mijn dochter zei me ooit :
"pap , soms , midden in een gesprek , begin jij langzamer te antwoorden. Net alsof er op de achtergrond nog een programma aan het draaien is. De dag erna rij je naar de zager en begint als een waanzinnige te bouwen. Volgens mij draait er in jouw hoofd een simulatie programma op de achtergrond

Ik vind dit zelf erg prettig om zo te "werken" , maar dit soort dingen gebeurt niet bij iedereen en pas na zo'n 100 ? bouwsels ?

Zelf denk ik dat beide nodig zijn : en kennis en techniek , maar ook veel ervaring.
Mijn angst is dat mensen blind gaan vertrouwen op alleen maar techniek/simulaties en dus hun eigen ervaringen niet meer op doen en gaan correleren.

Het is dus niet meten of niet meten !!

Zelf zou ik het prettig vinden als mensen jarenlang met hun hobby bezig zijn en daardoor hun "hoofd" ook gaan gebruiken.
Ik gun het ze !!

In ieder geval is het voor mij een verrijkende ervaring , iedere keer weer.

Dit is allemaal off-topic.
BLH's zijn moeilijk te simmen , welk prog je ook gebruikt.
Maar : ze kunnen verdomde lekker klinken :)

mvgr. Leon.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 19 mei 2019, 18:14

leonidas schreef:Een sim is en blijft een sim.
Toch heeft Tom gelijk ,....

Tom Magchielse schreef:Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

:bakkie:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 19 mei 2019, 20:09

Uiteindelijk bedoelen ze hetzelfde, maar vanuit een andere insteek :lol:

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » zo 19 mei 2019, 21:15

Back Loaded Horns moeilijk te simuleren? Dat maakt ze juist interessant. Daar kunnen we dan over nadenken.
vr groet,
Tom

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 19 mei 2019, 22:52

Ik denk ook dat het heel erg uitmaakt wat je er precies mee wilt bereiken.
Als het puur om hobby gaat, kies gewoon iets wat jou blij maakt.
Als je echter professioneel producten ontwikkelt, kun je niet honderden prototypes gaan bouwen.
Dat is namelijk veel te duur. Buiten het feit dat je op die manier heel veel dingen over het hoofd kunt zien (placebo effect).
Je wilt dan iets hebben wat consistent goede, betrouwbare voorspellingen doet.

Overigens geeft jaren ervaring van bouwsels ook niet bij IEDEREEN garantie tot een goed resultaat.
Niet dat zoiets erg is in absolute zin, maar het hoeft niet altijd een goed argument te zijn om iemands kennen en kunde te beargumenteren.
Dat bedoel ik overigens verre van lullig naar mensen toe, maar zijn gewoon harde feiten die soms zelfs professioneel pas na jaren boven water komen.
(zo ben ik beunhazen van het hoogste kaliber tegengekomen die al "30 jaar in het vak zitten")

richard

Berichtdoor richard » di 21 mei 2019, 19:07

One World Concepts schreef:(zo ben ik beunhazen van het hoogste kaliber tegengekomen die al "30 jaar in het vak zitten")
In ieder geval hebben ze daar dan al dertig jaar van rond kunnen komen. :mrgreen:
Genoeg is beter.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 21 mei 2019, 20:46

richard schreef:
One World Concepts schreef:(zo ben ik beunhazen van het hoogste kaliber tegengekomen die al "30 jaar in het vak zitten")
In ieder geval hebben ze daar dan al dertig jaar van rond kunnen komen. :mrgreen:

Pablo Escobar en El Chapo ook, maar daar liep het ook niet zo goed mee af.

richard

Berichtdoor richard » vr 24 mei 2019, 0:10

Front loaded hoorn

[ Bekijk op youtube ]
Genoeg is beter.

marchetto

Berichtdoor marchetto » wo 29 mei 2019, 13:48

Ik vind het wel tamelijk interessant wat hier allemaal voor bij komt. Weer enorm veel geleerd.
Believe only half in what you hear and nothing in what you see

beijert

Berichtdoor beijert » wo 29 mei 2019, 14:35

One World Concepts schreef:
Overigens geeft jaren ervaring van bouwsels ook niet bij IEDEREEN garantie tot een goed resultaat.
Niet dat zoiets erg is in absolute zin, maar het hoeft niet altijd een goed argument te zijn om iemands kennen en kunde te beargumenteren.
Dat bedoel ik overigens verre van lullig naar mensen toe, maar zijn gewoon harde feiten die soms zelfs professioneel pas na jaren boven water komen.
(zo ben ik beunhazen van het hoogste kaliber tegengekomen die al "30 jaar in het vak zitten")

Dat is goed te zien op Facebook waar door enkele oudgedienden min of meer wordt bepaald wat er wel of niet mogelijk is. Vooral als het niet mogelijk lijkt omdat het hun nog nooit gelukt is. (ivm het gebrek aan gezond verstand)
Mark

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » wo 29 mei 2019, 20:46

In de tijd (zo'n 10 jaar teug) dat ik me met BLH's bezig hield , was Hornresp ongeveer het enige simprogje.
Net als er niets goeds uitkwam , was dat vaak voor mij een reden om het toch te proberen.
Later kwam TL.exe en AJ horn er voor mij bij.
Ik ga er vanuit dat Tom zijn prog om te simmen nog nauwkeuriger is.
Mijn ervaring is dat wanneer het niet/moeilijk te simmen is : toch aan de slag gaan !!

Ik heb hier zelf altijd het meeste van geleerd.
Vooral met OB ontwerpen , die niet of nauwelijks te simmen zijn.
Mijn inzicht is hier aanzienlijk door gegroeid.

De , hier omschreven , blh , laat verschrikkelijke spikes zien , die in de praktijk niet of nauwelijks storend blijken te zijn.
Vaak krijg je een heel dynamisch geheel wat errug lekkur kan klinken.

Was je alleen op de sims afgegaan , had je dit NOOIT ervaren.
Zonde toch ?

mvgr. Leon

albertk

Berichtdoor albertk » di 30 jul 2019, 10:30

Hoi,
ik heb zo een en ander ingeschat aan de hand van de foto (hier en op MP):
het gaat volgens mij om een (heel mooie) BK-16 box, ontworpen voor een FE168.(De BK-20 is meer dan 40cm breed, een lelijk gedrocht.)

Volgens mij zou je met de nieuwe FE168NS (paar € 500) een geweldig resultaat bereiken in deze box, ik zou hem zo van MP plukken om het te proberen, ware het niet dat het dan niet mee kan als we over enige tijd kleiner gaan wonen.
Er is ook een originele FE168Sigma op ebayte koop (titel: Fostex FE168 E coaxial Speakers, paar € 250) en dat is een koopje als je tenminste het risico van een oude speaker durft aan te gaan: de FE168-Sigma heeft helemaal geen 'shout', de vorig jaar uitgebrachte FE168NS die er heel erg op lijkt in karakteristiek, zou het ook niet moeten hebben.

Een FE206 of FE208 in deze kast zou wel eens een verkeerde balans kunnen geven mbt direct geluid (boven 200 Hz) en daaronder (via de hoorn). De ruimte achter de speaker Vb is nl een resonantieruimte, ik heb er de formules voor in mijn papieren archief maar kan ze niet meer vinden op het steeds slechterwordende internet.
    Bij Bert Doppenburg staat de formule: Vb=Vas/(Fg/(fs*Qts)-1).
    Ik wil er dan ook het 'laagdoorlaat filter' naar de mond van de hoorn in meenemen.
    De juiste afstemming geeft de balans tussen F3dB-voor en F3dB-achter als ik het goed begrijp en me goed herinner.

albert

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”