Check my 2ways DaBombs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

HeartAudio

Re: Check my 2ways DaBombs

Berichtdoor HeartAudio » vr 25 jan 2019, 16:06

In Haarlem de SB17NBA35-8 opgehaald.

Ziet er leuk uit!

Ik weet niet waarom de foto's niet recht staan maar wel als je ze groter clickt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AatV

Berichtdoor AatV » vr 25 jan 2019, 17:45

Mooie afwerking, die SB's!

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 25 jan 2019, 17:55

Maar de kat is nog mooier :)

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » zo 30 jun 2019, 9:44

Ik weet niet of iemand dit nog leest maar laat ik het verhaal afmaken. Eigenlijk nog een "work in progress" maar er komt geluid uit!

De Scanspeak midwoofers zijn vervangen door de SBA 6" SB17NBAC35-8.
Het is natuurlijk een aardig knutselwerk om een kleinere midwoofer te installeren in een te groot gat. Dus eerst van MDF een ring maken met rand zodat de kleinere midwoofer erin kan.

Ik heb de grotere broer van de midwoofer gekocht voor een paar 55L kasten. Deze 55L zou ideaal moeten zijn voor de 8" SB23NBACS45-4 maar ik vond het laag toch tegenvallen. Ik heb nog weinig ervaring en ik was iets te positief over deze woofer, denk ik. Hij doet het perfect tot 70hz, maar het is geen subwoofer. De powerhandling is maar 60W en de magneet is ook niet zo groot. Ik had het kunnen weten.

Ik heb nog de subwoofer driver 23W/4557T van Scanspeak die ik ergens voor wil gebruiken. Deze bescheide subwoofer moet je alleen in een gesloten kast zetten want Qtc 0.5. Ik had hem in een sealed 30L kast gezet maar ik vond het laag er toch niet goed uitkomen. Ik las ergens op internet dat de specs afwijken en dat een kast van 45-50L misschien beter is.
Dus daarom heb ik de 55L kast doorgezaagd en er 45L van gemaakt.
Ik kon de baffle natuurlijk niet voor de ScanSpeak gebruiken dus die heb ik er voorzichtig afgezaagd en heb ik voor andere 25L kasten gebruiken. Deze baffles waren voor de 8" SB23NBACS45-4 die ik dus nu in kleinere 25L kasten zet. Aangezien ik nu ook subwoofer gebruik, kunnen de 8" SB23NBACS45-4 nu vanaf 80hz-100hz werken.

Ik heb maar 1x 23W/4557T dus aan de andere kant een halve subwoofer zonder baffle.
Deze driver heeft een lage sensitivity 82db en gesloten kast dus kan ik er eigenlijk nog eentje gebruiken.

Ik hoopte dat door de grotere kast voor sub de kast resonantie naar beneden zou gaan. Toen ik ging meten kwam er wel 26hz uit maar een grote dip bij 30-33hz en vlak vanaf 35hz. Ik gok dat de kast resonantie die 30-33hz dip is en die wil ik vermijden. Dus ik heb de lage XO nu ingesteld op 33hz en krijg weinig daaronder.
Maar het is wel een leuke gedachte dat alle lage frequenties van de woofer komen en niet een plastieke reflex poort.

Ik lul weer te veel. Check de foto's.

Oja, even het systeem:
Het brein: MiniDSP 10x4HD 8 kanaal digitale crossover / voorversterker
Versterker voor tweeters : 2x24W triode tube amp
Versterker voor midwoofers: Primaluna UL 2x40W
Versterker voor woofers: Cambridge Audio 540R 2x 120W
Versterker voor subw: EP1500 700W (cheap PA amp)

MacMini - toslink optical
Basic speakerkabels
Vanalles wat interlinks

Tweeters: R2604/832000 45 eur p.st
Mids: 6" SB17NBAC35-8 60 eur p.st
Woofers: 8" SB23NBACS45-4 100 eur p.st
Subwoofer: 23W/4557T 350 eur p.st
Oftewel, Scanspeak subwoofer isbijna even duur als alle andere drivers bij elkaar.

Hoe is geluid?
Ik geef het een 8 uit 10! Hahaha
Tsja geluid is altijd een beetje lastig uit te leggen.
Ik heb gemeten en alles zag er goed uit. Maar hoe je alle volumes van tweeters, mids, woofers en sub verder afstelt, is meer een persoonlijke keus en kan per nummer of genre verschillen. Voor mij geldt, zoveel tweeter als mn oren het aankunnen en dat geldt hetzelfde bij de bass haha.

Alle versterkers zijn net opgewarmd. Ik ga een muziekje opzetten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 30 jun 2019, 16:06

goed bezig!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 05 jul 2019, 0:33

Zoveel gedaan maar nog maar net begonnen...

Zo te zien ben je de enige die mn creaties bekijkt, Henkjan.
Kan je niet een keer langskomen en me een samenvatting geven van dat Speaker Cookbook? Ik ben te lui en te dom voor het cookbook.

De afgelopen jaren heb ik een paar keer iets helemaal verkeerd om gedacht. Zo dacht ik dat een hoge Qts betekende dat een driver een hoge eigen demping had, maar dat is het juist niet (als ik nu goed heb haha).
Omdat ik wel een online speaker calculator gebruikte, had ik wel de juiste driver gekocht en kast gebouwd, alleen dacht ik dat de driver met hoge Qts juist tegen de luchtdruk moest "vechten" en daarom een hoge Qts moet hebben.

Wie mij kan laten zien hoe je de phase / time aligment kan meten met mijn Umik microfoon, zal ik erg dankbaar zijn.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om die phase / time aligment te meten met microfoon. De timing van mn systeem zit wel goed maar ik wil het kunnen meten.
Wie oh wie?
Mijn man cave staat in Hoofddorp... 6 paar speakers in de woonkamer, 4 verstekers, overal kabels over de vloer. (Ja ik ben vrijgezel 8) )

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 05 jul 2019, 8:21

Het cookbook is ook niet het makkelijst geschreven boek hoor
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 05 jul 2019, 13:15

ik kijk ook mee hoor :P

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » vr 05 jul 2019, 17:23

Er kijken wel meer enthousiastelingen mee hoor!
Mbt je subs: de 23W heeft misschien een laag rendement. Bij een kastgrootte 30-40 liter vallen andere woofers echter af naar eenzelfde/lager rendement beneden 30Hz en vervormt de 23W relatief weinig.

Het is onwaarschijnlijk dat je kastvorm een resonantieprobleem creert op 33Hz. Een paneelprobleem kan, een ruimteresonantie is waarschijnlijker. Met meerdere subs worden deze beter te lijf gegaan.

Veel succes, je bouwt indrukwekkende dingen!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”