Adire Extremis 6.8 subwoofertje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

Adire Extremis 6.8 subwoofertje

Berichtdoor b_force » ma 25 sep 2006, 0:12

Zoals somigen van jullie weten (en andere weer niet :P)

Kom er dus binnekort een nieuw pc systeem voor mij aan.
Aangezien ik vrij vaak achter mijn pc zit, maar daar echt rot geluid heb wil ik dus iets leuks maken.

De subwoofer staat als vast. Dit wordt een Adire Extremis 6.8 met een XXL powersound sub-ampje (sja echt duurder kunnen we helaas niet gaan).

Over sat's ben ik nog niet helemaal uit, maar ik denk toch het meest aan de Tangband W3-871S, aangezien die goed te krijgen is, erg leuk er uit ziet en goeie recensies heeft.

Helaas zal dit hele projectje nog fftjes duren voordat het definitief gebouwt kan worden ivm geld.

Maar des al niet te min kunnen we natuurlijk wel alvast gaan simuleren en dromen. :P

Allereerst de subwoofer.
Een goeie setup daarvoor lijkt mij 16L tuned @ 32.7Hz. (volume zit ik redelijk aan vast ivm ruimte).
Hij komt dan ongeveer 41Hz -3dB en 26Hz -12dB. Lijkt me erg netjes voor een pc subje :P

Het vreemde alleen is dat ik met lspcad 5 een heel ander plaatje krijg dan winisd pro.
Vooral de groupdealy is heel anders.
Dus wat is nu waar ?

edit:
Voor de duidelijkheid fftjes een plaatje:
http://tweakers.net/ext/f/c3c8bd5ea74aa ... 2/full.png

let niet op het formaat van de BR, dit is puur om fftjes makkelijk een port te simuleren. (ik denk dat ik voor een port van 1,8 x 21 ga)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 25 sep 2006, 0:21

mmm, zonder de details te kennen, zou ik toch eerder LspCAD geloven dan de alfa versie van een freeware pakket....

voor de sat's zou je ook aan de Omnes BB3.01 kunnen denken.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 25 sep 2006, 0:23

Henkjan schreef:mmm, zonder de details te kennen, zou ik toch eerder LspCAD geloven dan de alfa versie van een freeware pakket....

Heb ik ook over na zitten dneken, maar volgens mij is die weer een stukje duurder dan de tangband.
Ik zit al redelijk hoog in de prijs dus ik wil het wel rond de prijs van de tangband houden eingelijk....

owjha ik wil eingelij ksowieso voor goeie afgeschermde units gaan, want ze staan redelijk dicht bij mijn monitor (CRT). Anders heb weer een ander probleem :P

Hififiel

Berichtdoor Hififiel » ma 25 sep 2006, 8:28

b_force schreef:
Henkjan schreef:mmm, zonder de details te kennen, zou ik toch eerder LspCAD geloven dan de alfa versie van een freeware pakket....

Heb ik ook over na zitten dneken, maar volgens mij is die weer een stukje duurder dan de tangband.
Ik zit al redelijk hoog in de prijs dus ik wil het wel rond de prijs van de tangband houden eingelijk....

owjha ik wil eingelij ksowieso voor goeie afgeschermde units gaan, want ze staan redelijk dicht bij mijn monitor (CRT). Anders heb weer een ander probleem :P

De tangband is absoluut de beste in zijn prijsklasse en er is een cheaptrick ontwerp voor een sateliet (CT-209) van Klang & Ton , die kan je zo na bouwen en deze geeft recht weer vanaf 150Hz

Kevin
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Afbeelding

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 25 sep 2006, 9:21

Ik gebruik de Extremis 6.8 in een 15 liter kastje afgestemd op 34Hz.
Let wel dat het rendement van dat ding behoorlijk laag is, dus je moet er wel wat vermogen in stoken.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 25 sep 2006, 9:52

BB3.01 is 10tje duurder dan de W3, heeft Nd magneet en kan dus ook gewoon naaste een gewone monitor.

je kan de W3 ook in de TischTML doen, blijft-ie meedoen tot ~100Hz

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 25 sep 2006, 12:27

TischTML heb ik al naar gekeken, maar dan wordt hij te groot.
De CT209 is precies een leuk formaatje voor op het bureau.
De reden dan ik de Omnes Audio te duur vind, is dat ik eigenlijk nu al meer kwijt ben dat ik eerst in gedachten had. (als ik de TB neem).

Ik zal er nog fftjes over na denken, dat wel.

De sat's hoeven trouwens ook niet echt laag te gaan, daar heb ik mijn subje dan voor. Minimaal moet het natuurlijk wel 150Hz zijn, maar liever ietsjes lager.
Ik ga liever voor strakke sat's die minder laag gaan dan eentje die met een BR tot de limit wordt gepuched.

(overigens was de vraag meer over de subwoofer, of die goed was. Maar tips voor de sat's zijn uiteraart ook welkom)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 25 sep 2006, 12:31

Geenius schreef:Ik gebruik de Extremis 6.8 in een 15 liter kastje afgestemd op 34Hz.
Let wel dat het rendement van dat ding behoorlijk laag is, dus je moet er wel wat vermogen in stoken.

Ik denk dat ik daar niet echt heel veel last van heb.
het is maar voor een pc systeempje, dus zoveel giga hard hoeft hij niet.
Met 50/60 W moet het dan wel lukken lijkt me :)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 25 sep 2006, 20:51

dan heb ik nog een ander vraagje.

De sub-amp die ik ga gebruiken heeft maar een 2e orde filter. Das wel een beetje weinig.
Ik wil voor 4e orde Linkwitz Riley gaan.

Kwestie van een ander schematje bouwen en monteren klaar. Das ook het probleem niet.

Ik wil dit filter kunnen regelen. Van 50Hz tot 150Hz (lijkt me een mooi berijk)
Volgens een aantal regenprogjes (oa een op Ellito Sound Products). hoef je hier alleen maar de weerstanden te vervangen.
(vind ik trouwens vrij typisch).

Wordt dit normaal gedaan door een 4 voudige potmeter oid ?

redheinz

Berichtdoor redheinz » di 26 sep 2006, 21:55

Vind je dat niet zonde: mooie woofer, ballen-versterker? Onderbouwing van voorstaande is slechts gebaseerd op berichtjes hier en daar (en vooroordeel :)), ik heb er zelf geen.... Spaar dan ff door en scoor die detonation uit marktplaats...
Die detonation heeft een 3de orde geloof ik. Bovendien regelbare bass-boost. Lijkt me een goede koop!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 26 sep 2006, 22:32

redheinz schreef:Vind je dat niet zonde: mooie woofer, ballen-versterker? Onderbouwing van voorstaande is slechts gebaseerd op berichtjes hier en daar (en vooroordeel :)), ik heb er zelf geen.... Spaar dan ff door en scoor die detonation uit marktplaats...
Die detonation heeft een 3de orde geloof ik. Bovendien regelbare bass-boost. Lijkt me een goede koop!

mjah nouja ballen versterker.
Het gaat me puur om het vermogen. Zelfbouw is voor deze prijs niet meer rendabel.
Wat ik dan liever doe is deze amp een beetje tweaken.

Een hypex wordt te duur (zeker nieuwe), ik wil er nmlk geen duur systeem van maken, het is maar voor bij de computer nmlk...

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 27 sep 2006, 12:04

mm het blijft lastig, maar de sat's van Zaph met de W3-871S lijken erg mooi aan te sluiten (als ik de simulatie mag geloven).

Ik maak ze ietsjes kleiner, 2,2L gesloten.

Dit lijkt me wel een mooie optie.

De BB 3.01 heeft wel een hoger rendement, maar off-axis is het belabberd met het hoog.
Dus OF meer hoog, laag rendement, OF minder hoog goed/hoger rendement.
Dilemma :P

Als ik Zaph mag geloven is het hoog nog prima te pruimen bij de W3-871S.

Sub gefilterd met 4e order R-L op 90Hz. (R wordt dan 56K en C 22nF)

plaatje van mijn simulatie

http://tweakers.net/ext/f/b4be102e734d8 ... d/full.png

plaatsje van Zaph met correctie filter en 30 graden off-axis

http://tweakers.net/ext/f/4c6bdf53fbba3 ... f/full.gif

Mischa

Berichtdoor Mischa » wo 27 sep 2006, 17:20

Ik zou graag een paar extremist woofertjes kopen maar het is me nog niet gelukt om ze ergens te kopen .

Alhoewel ik heb in duitsland 2 stuks betaald en daar reageren ze niet meer op mail. En de belg die het verkoopt is heel eerlijk ( zijn voorlopig nog niet leverbaar ) Er komt wel een nieuwe zending maar dat kan nog ...... duren .

Zo heb ik ook 2 active 24 db filters betaald bij BMM Geen reaktie meer op main en niks binnen .

Loopt nu een maandje of 3

Mail werkt wel btw .
Er is geen speaker beter dan de amp en geen ruimte beter dan de speaker

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 27 sep 2006, 18:01

Mischa schreef:Ik zou graag een paar extremist woofertjes kopen maar het is me nog niet gelukt om ze ergens te kopen .

Alhoewel ik heb in duitsland 2 stuks betaald en daar reageren ze niet meer op mail. En de belg die het verkoopt is heel eerlijk ( zijn voorlopig nog niet leverbaar ) Er komt wel een nieuwe zending maar dat kan nog ...... duren .

Zo heb ik ook 2 active 24 db filters betaald bij BMM Geen reaktie meer op main en niks binnen .

Loopt nu een maandje of 3

Mail werkt wel btw .

Sja ik heb ze 2ehand gekocht, zoeken zoeken zoeken, en anders hier fftjes op vraag an aanbod zetten :)

ralf

Berichtdoor ralf » wo 27 sep 2006, 20:48

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 02 okt 2006, 10:09

ik heb nog een aantal vraagjes over mijn subje.

Een pijp van 4,7cm diameter, is dat geonoeg of moet ik toch echt wel groter nemen ?

Ik kan mijn subje ideaal plaatsen onder mijn bureau, achter een bueraukastje. Is dit kwa plaatsing nog een beetje te doen ? (hij staat dan bij mijn voeten zegmaar)

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » ma 02 okt 2006, 15:33

Moet je even kijken hoe je uitkomt met je group delay en met je poort-snelheid. Zorg dat het niet te groot wordt dan komt het wel goed. Anders zit er niets anders op dan een pijpje breeder te nemen of eventueel 2 in de sub te zetten.
Safe-Water Drink Beer

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 02 okt 2006, 15:54

ik ga anders voor een "rechhoekige" port.
Is makkelijker en kan ik veel beter lang maken.

Waarom wordt de group delay groter ? Ik zie in Winisd totaal geen verandering nmlk ?

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » ma 02 okt 2006, 19:46

poort heeft in BR te maken met de afstemming van je kist. Wanneer je de poort verandert dus korter of langer op breeder verandert vaak ook je afstemmings frequentie (bij winisd niet het geval omdat je dan de poort qua vorm onafhankelijk van de afstemming kan veranderen) Verandering van afstemmings frequentie relateert weer in een verandering in de group delay
Safe-Water Drink Beer

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 02 okt 2006, 19:54

dat snap ik ook wel, maar je zorgt er natuurlij kvor dat je port gewoon dezelfde tunig freq heeft :)

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » ma 02 okt 2006, 21:16

:lol: komt helemaal goed dus :wink:
Safe-Water Drink Beer

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 02 okt 2006, 21:48

hovingtim schreef::lol: komt helemaal goed dus :wink:

Tuurlijk :P

MM 4,3 cm doorsnee (is dus pvc pijp) is wel wat krap. Kan ik maar max tot zo'n 30 W input powergaan.

Ik maak me ook een beetje zorgen om de plaatsing (dus onder bureau bij mijn voeten), want die is niet echt ideaal.

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » ma 02 okt 2006, 23:00

b_force schreef:
hovingtim schreef::lol: komt helemaal goed dus :wink:

Ik maak me ook een beetje zorgen om de plaatsing (dus onder bureau bij mijn voeten), want die is niet echt ideaal.

Dat valt wel een beetje mee.. de lage frequenties kan men toch niet 'plaatsen'.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 02 okt 2006, 23:04

nee, i know, maar toch, ik heb weleens eens een positie met een sub gehad die echt niet beviel.....

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 10 okt 2006, 1:14

mm, nu ik een meevallertje heb voor mijn sat's (thanx JW :D)
Kan ik nu 20 euro meer besteden aan mijn subje :)

Het betreft vooral de sub-amp.

ik twijfel nu tussen;

XXL powersound, Mivoc AM80 of de Detonation DT50.

Bijna allemaal dezelfde specs.
Zijn er voor of nadelen tussen deze versterkers ?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”