Nieuwe Zuiltjes Mivoc SB25JM

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

hovingtim

Nieuwe Zuiltjes Mivoc SB25JM

Berichtdoor hovingtim » di 19 sep 2006, 17:18

Na de subwoofer is het nu eens tijd om een leuk beginners-zuiltje te maken. Ik gebruik hiervoor de luidsprekers van de Mivoc SB25 JM. Dit luidsprekerkitje gebruik ik omdat hij op verschillende fora's als zeer goede prijs/geluids kwaliteit verhouding eruit komt. Als ontwerp gebruik ik de transmissie lijn ontwerp van de hobby hifi (6/2005). De doel van dit project is eigenlijk inzicht krijgen in filters. Ik ga eerst 1 box bouwen het standaard filter van mivoc toepassen. Daarna ga ik de 2e luidspreker bouwen en het huidige filter aanpassen en eventueel tweaken. Foto's volgen nog.
Safe-Water Drink Beer

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 19 sep 2006, 17:25

Bedenk ff dat het HH filter ook niet hetzelfde is als het Mivoc filter ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » di 19 sep 2006, 17:26

voodooless schreef:Bedenk ff dat het HH filter ook niet hetzelfde is als het Mivoc filter ;)

Sh*t helemaal niet aangedacht natuurlijk. Mhmm ff da filter nog opsnorren dan :lol: Thnx
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 20 sep 2006, 22:05

Vandaag al het hout gehaald. Het was lekker weer dus lkkr kunnen knutselen vandaag :lol:

Eerst maar alles even inelkaar passen

Afbeelding

Zoiets moet het dan worden als je van de voorkant kijkt.

Afbeelding

De baffle wordt 36mm dus 2x18mm op elkaar gelijmd. Even staan te drogen.

Afbeelding

Alles uitgetekend. Eigenlijk 1 groot bouwpakket van gemaakt.

Afbeelding

De woofertjes. Voor het geld zien ze er toch heel degelijk uit. Als ze nu ook nog klinken zoals ze er uit zien
:)
Afbeelding
Afbeelding

Tijd om de woofertjes in te frezen.
Alles op de baffle afgetekend. Ik heb 1 kleine wijziging doorgevoerd. De tweeter komt wat meer naar binnen in het ontwerp. Dit vondt ik een stuk netter staan.
Afbeelding

Woofertjes netjes ingefreesd
Afbeelding

Passen
Afbeelding

Zagen
Afbeelding

Lijmen
Afbeelding

Morgen lekker vrij dus de rest van de dag de tijd om verder te gaan. Denk dat het morgen wel klaar komt.
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 20 sep 2006, 22:14

Ben dit keer helemaal afgestapt van de schroeven. De ergenis van het plamuren en wegwerken ervan is me erger dan niet in 1keer lekker kunnen doorklussen. Nu heb ik alleen een paar vraagjes.

1. Ik ben opzoek naar mooie zwarte imbus spaanplaat schroeven. Dus eigenlijk spaanplaat schroeven met een imbus kop erop. Ik heb ze hier eens voorbij zien komen op het forum.

2. Ik snap 1 ding niet. De gebruikte luidsprekers zijn 8ohm. Nu wordt er in het filter een impedantie correctie netwerkje toegepast om van 6,3 ohm weer 8ohm te maken. Nou kan ik begrijpen dat dit is om de speaker onder controlle te houden. Maar als de impedantie minder wordt. Dan wordt het beschikbaare wattage wat uit de versterker komt toch hoger?. Bijvoorbeeld 150watt aan 8ohm en wanneer naar 6ohm wordt dit 250watt? Wat heeft het impedantie netwerkje dan voor nut en kan iemand het me dan uitleggen?

3. Kan iemand me helpen aan het schema voor het filter van deze versie van deze luidspreker. Ik heb van mivoc wel een filter gekregen. Weet alleen niet of dit nu een algemeen filter is of gericht op bass-reflex.
Dit is het filter wat er bij gekomen is.
Afbeelding
Safe-Water Drink Beer

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 20 sep 2006, 22:18

als jij ondertussen een foto van de onderkant plaatst dan ga ik zo op zoek naar de HH waar dat in stond

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 20 sep 2006, 22:58

Henkjan schreef:als jij ondertussen een foto van de onderkant plaatst dan ga ik zo op zoek naar de HH waar dat in stond

Dat kan ik je zo vertellen dat is nummer 6/2005 :wink:

Foto's van het filter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en de onderkant
Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor de brakke foto's. Is telefoon (n70)
Safe-Water Drink Beer

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 20 sep 2006, 23:10

Dat filter is wel aan een upgrade toe zie ik ;)

De impedantiecorrectie is ervoor om het filter zelf zijn werk te laten doen. De omhooggaande impedantie door de zelfinductie van de speekspoel wordt afgevalkt, zodat het filter een vakke impedantie voor zijn neus krijgt. Hierdoor werkt het beter.

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » do 21 sep 2006, 9:18

voodooless schreef:Dat filter is wel aan een upgrade toe zie ik ;)

De impedantiecorrectie is ervoor om het filter zelf zijn werk te laten doen. De omhooggaande impedantie door de zelfinductie van de speekspoel wordt afgevalkt, zodat het filter een vakke impedantie voor zijn neus krijgt. Hierdoor werkt het beter.

Aha op die fiets maar dan snap ik niet hoe een versterker de controle over een speaker kan verliezen. Ik heb zelf wel mee gemaakt dat een juiste versterker op de juiste speaker een stuk mooier kan klinken dan een dinky-toy setje. Maar hoe kan een versterker dan de controle over de speaker verliezen? Wat trouwens voornamelijk in het laag gebeurt en niet in het hoog? :?
Safe-Water Drink Beer

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 21 sep 2006, 9:41

hovingtim schreef:Maar hoe kan een versterker dan de controle over de speaker verliezen? Wat trouwens voornamelijk in het laag gebeurt en niet in het hoog? :?

Dat moet je de experts vagen, maar ik denk dat het nast de dempingsfactor ook wel wat met de impedantiepieken te maken zou kunnen hebben...

--

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » do 21 sep 2006, 22:25

voodooless schreef:Dat filter is wel aan een upgrade toe zie ik ;)

Vandaag weer druk bezig geweest. Nog niet helemaal af zoals ik gedacht had maar wel bijna. Alleen nog schuin boven gedeelte er in zetten en dan kan ik alweer gaan luisteren :lol: Ben al best wel heel erg nieuwsgierig hoe het klinkt. Ik ben op 1 of rare manier niet de enige. Mn pa is ook steeds rond mn speakers aan het rond scharrelen :wink:

Voodooless jij zegt dat filter is wel toe aan een upgrade. Wat zou je in gedachten hebben? Is het verstandig om aan dit filter te gaan tunen of zou je aanraden om een totaal nieuw filter op te zetten?
Safe-Water Drink Beer

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 21 sep 2006, 22:34

Verstandig is denk ik om aan te houden dat HH ervan gemaakt heeft ;)

Volgende stap zou het vervangen van de elko's en spoelen zijn denk ik.

--

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 21 sep 2006, 23:47

hovingtim schreef:
Henkjan schreef:als jij ondertussen een foto van de onderkant plaatst dan ga ik zo op zoek naar de HH waar dat in stond

ah, je hebt 'm zelf begrijp ik?

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » vr 22 sep 2006, 0:00

Henkjan schreef:
hovingtim schreef:

ah, je hebt 'm zelf begrijp ik?

Nee helaas niet. Het staat in de beschrijving die ik bij dit pakket heb gekregen dat de bouwtekening uit hobby hifi 6/2005 komt. Neem aan dat daar ook dan het filter in staat.

@Voodooless. Helaas heb ik niet het filter van de hobby hifi. Ook geen schema dus wordt beetje lastig nabouwen :cry:
Safe-Water Drink Beer

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 22 sep 2006, 0:08

Enige wat er extra is is een 1 of 1,5 uF cap parallel aan de al bestaande tweetercap, en een weestand van 2,2 Ohm in serie met de tweeter (kun je gewoon in de kabel solderen)

--

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » vr 22 sep 2006, 0:12

voodooless schreef:Enige wat er extra is is een 1 of 1,5 uF cap parallel aan de al bestaande tweetercap, en een weestand van 2,2 Ohm in serie met de tweeter (kun je gewoon in de kabel solderen)

Is dit High - End filter ook voor de tl versie te gebruiken of is dit juist voor de TL versie. Kon het niet echt uit de site opmaken.

mit HighEnd-Weiche, die Sie selbst aufbauen
Mivoc SB 25 JM
Afbeelding

Nachfolgende Weichenbauteile werden auf Holz aufgebaut:
- 3,3 mH Rollenkernspule (I-187)
- 0,82 mH Luftspule, 1,4 mm
- 0,47 mH Luftspule, 1 mm
- Mundorf MCAP 4,7 uF / 400V
- 2x 15 uF Elko glatt
- 33 uF Elko glatt
- MOX4-Widerstand, 1 Ohm (braun-schwarz-gold)
- MOX4-Widerstand, 2,2 Ohm (rot-rot-gold)
- MOX4-Widerstand, 3,3 Ohm (orange-orange-gold)
- 6,8 Ohm/20 Watt-Widerstand[/img]
Safe-Water Drink Beer

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 22 sep 2006, 0:22

Dit IS precies het HH filter, alleen wat andere componenten.

Je zou voor de 15 en 33 uF caps ook MKT/MKP's kunnen nemen. Impedantiecorrectie kun je weglaten.

--

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 sep 2006, 12:43

voodooless schreef:Dit IS precies het HH filter, alleen wat andere componenten.
mooi, dat scheelt weer zoeken :wink:

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » za 23 sep 2006, 18:56

Het eerste zuiltje is nu af. Hij speelt nu. Het hoog is alleen nog wel heel erg nadrukkelijk aanwezig en de bass pfff. Wat n bass uit die kleine drivers. Maar de bas is nog een beetje hol. Komt denk ik door mn demping. Pics Post ik nog. Hij speelt nu nog met het orginele filter. Maar die ga ik zo spoedig mogelijk aanpakken.
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » zo 24 sep 2006, 21:29

Voorproefje.

Verder pics volgen. Hij is nog niet dicht gelijmd maar om even te luisteren heb ik de zijkant met lijmklemmen tijdelijk op de kast geklemd

Afbeelding
Safe-Water Drink Beer

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 24 sep 2006, 23:16

en, nouderdenou ?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 24 sep 2006, 23:31

Inderdaad...al klaar met luisteren?...... :)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

sietse

Berichtdoor sietse » ma 25 sep 2006, 12:10

Ben ook benieuwd. Als je het nou over low budged hebt, is dit het wel.
Het uiterlijk van die units vind ik ook niet lelijk.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » ma 25 sep 2006, 21:56

Henkjan schreef:en, nouderdenou ?

Eerst wat pics.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » ma 25 sep 2006, 22:11

sietse schreef:Ben ook benieuwd. Als je het nou over low budged hebt, is dit het wel.
Het uiterlijk van die units vind ik ook niet lelijk.

Het is inderdaad low budget maar dat wilt absoluut niet zeggen dan het slecht klinkt.

Hoe klinkt het nou. 40 euro aan speakers inclusief filter. 30 euro aan hout en 5 euro aan lijm. Nou nog helemaal niet zo slecht. Wel wat op en aanmerkingen.

Het laag. Het laag is echt in mijn ogen onverstelbaar. Zulke kleine drivers maar toch een behoorlijke druk. Tot 40hz is geen probleem voor ze. Klinken erg lekker en zijn extreem vlot. Absoluut niet verkeerd. Ben hier heel goed over te spreken.

Het midden vindt ik iets minder. Het is er wel maar niet nadrukkelijk genoeg. Of ik heb een vertekend geluidsbeeld door het luisteren naar mn vorige speakers. Maar ook als ik het vergelijk met de state of the art rogers van beneden is het midden en dan voornamelijk het mid-laag niet voldoende aanwezig. De OEMPF is er wel maar de Poef nie.

Hoog. Het hoog is strak. Gaat niet snel zingen. Wordt niet snel scherp. Klinkt wel lekker. Voornamelijk erg sprankelijk maar nogal te aanwezig naar mijn mening. Het lijkt net alsof de tweeter al het werk wilt doen. Het is nog niet echt een geheel.

Oplossingen:

Ik denk dat ik persoonlijk iets te enthosiast ben geweest met het dempen van de speaker. Denk dat ik daarom weinig mid en mid-laag heb. Op het moment dat je het volume wat hoger opdraait merk je dat het midden er wel is maar nog niet op de voorgrond bij de rest van de frequenties. Ga nu eerst eens wat minder dempings materiaal plaatsen.

Ik vindt dat de tweeter wat te laat wordt ingezet. Hierdoor weinig aansluiting met de rest van de speakers. Daarom wil ik de 3,3uf in het orginele filter gaan vervangen voor de 4,7uf die in het HH filter staat. Ook ga ik nog even expirimenteren met een weerstand in serie met de tweeter mocht ik de tweeter nog te nadrukkelijk aanwezig vinden.

ANDERE meningen mogen natuurlijk graag gebracht worden. Eventueele afwerk ideeen natuurlijk ook :wink:

Ohja en mn vriendin is ook zeer te spreken over het geluid en zeker voor de prijs. Hou ik meer geld voor haar over :P
Safe-Water Drink Beer

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”