sidewalk clone (Intertechnik)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

GeertJ

sidewalk clone (Intertechnik)

Berichtdoor GeertJ » zo 17 sep 2006, 23:47

jups, de afgelopen 4 dagen me es serieus bezig gehouden met het maken van een stel luidsprekers. Een project dat eigenlijk al een jaar op de tekentafel lag, maar nog niet de tijd heeft gehad voor de uitwerking, nu dus wel. In de eerste plaats was het de bedoeling dat ik gewoon een leuk paar luidsprekers ging hebben, die nog eens goed klinken erbij.
De het ontwerp is gebaseerd op de 'sidewalks' van intertechnik, maar dan ook weer niet, (want ik bouw niet graag iets klakkeloos na :wink: ).

Als luidsprekers heb ik peerless gebruikt, nml de volgende:
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/811830.pdf
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/850146.pdf
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/850122.pdf

Als filter maak ik gebruik van een actief? filter, dwz een filter tussen voorversterker en eindversterkers. Idd, elke driver heeft zijn eigen versterker (2X rotel RB-170 voor mid en woofer, en 1 rotel RB-971MKII), in pdf fileke kan je de AC-analyse van het gebruikte filter zien. Het is nog een klein beetje fine tunen wat het filter betreft, maar zo blijven we nogeen beetje bezig eh :P)
http://users.telenet.be/gentseliggers/a ... alysis.pdf

afwerking, tja, gaan we nog ff uitstellen, ooit, .... .ooit zal het er wel eens van komen, en dan zou het het plan zijn om ze te fineren, ofwel bij een professioneel spuiter binnen te steken en ze bordaux glanzend rood te laten spuiten

fotootjes: zal proberen morgen nog enkele betere foto's te trekken, maar de batterijen van mijn dig cam waren just plat... :?

Versterking? klik!
luidspreker, klik!
luidspreker, klik!
Ps: niet op rommel letten AUB! :oops:

En hoe klinken ze nu?
Wel, ze spelen nu nog maar een paar uur, maar de eerste indruk is een enorme dynamiek, goed gecontroleerd laag, en een leuk mid en hoog. verder impressies zullen volgen eens ze wat beter ingespeeld zijn.
to be continued!
Laatst gewijzigd door GeertJ op vr 22 sep 2006, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 18 sep 2006, 0:31

Lijkt me een mooie speaker! Goeie combi van units ook. Graag meer info 8) .

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 18 sep 2006, 8:11

Ze zien er zeer netjes uit!!! heel erg mooi! Hoe ga je ze afwerken??

Ik vind zo'n side-firing woofer altijd zo'n gave oplossing!

Wowly

GeertJ

Berichtdoor GeertJ » ma 18 sep 2006, 12:08

ik heb wel al enkele ideeen hoe ik ze ga afwerken, maar ga er eerst gewoon zo nog wat naar luisteren en ze volledig (klankmatig dan) naar mijn idee afwerken. Uiteindelijk is het nog niet zo lelijk, een mdf plaat :P. Een idee is om ze te fineren, maar heb dit nog nooit gedaan en weet dus ook niet of ik de klus deftig ga kunnen klaren (maar er moet voor alles een eerste keer zijn nietwaar?)
op deze website al eens zitten kijken naar de mogelijke fineer soorten, en er zitten er toch wel een paar bij, naar mijn smaak.

Verder is het nog een mogelijkheid om ze te schilderen, maar heb al ervaren dat het niet echt evident is om alle lijmnaden goed weg te werken. Een professionele spuiterij zou daar beter mee overweg moeten kunnen, maar ja, dat betaal je ook wel, ...

straks nog eens een paar fotootjes proberen nemen van filter etc...

GeertJ

Berichtdoor GeertJ » ma 18 sep 2006, 16:36

nog enkele fotookes:
filter (opamps zijn OPA2134PA):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GeertJ

Berichtdoor GeertJ » vr 22 sep 2006, 18:20

vandaag wat zitten meten aan de luidsprekers, dit is het resultaat:
http://users.telenet.be/gentseliggers/a ... ponse1.pdf

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 14 nov 2006, 14:21

Geert,

Hoe klinkt het nu allemaal na een aantal weken inspelen?

Begrijp ik het goed: jij hebt een 2,5 weg systeem ontworpen, dwz de mid-unit speelt in het laag gewoon mee? Naar de helling t oordelen filter jij de woofer 2e orde? Klopt dat? Butterworth of Linkwitz?

Ik denk zelf ook sterk aan een 3 weg systeem met sidefire woofer.
Voor extra dynamiek wil ik graag tussen woofer en mid crossen op ca. 120 Hz. Daarmee voorkom ik bij hoge geluidsniveaus grote uitslag van de mid-unit.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 14 nov 2006, 15:36

GeertJ schreef:nog enkele fotookes:
filter (opamps zijn OPA2134PA):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er goed uit.

Mag ik je een tip geven? Vervang die condensatoren door polypropyleen exemplaren. Ik heb dat laatst nog aan iemand anders geadviseerd die dit niet wilde geloven. Hij heeft het toch maar geprobeerd en was verbaasd hoeveel dit scheelde in positieve zin (geluid wordt veel warmer en natuurlijker van klank). Hij had eerst de ene box aangepast en kon goed A/B vergelijken. Hij heeft het ook nog bij mij thuis gedemonstreerd, zijn driekanaalseindversterker voorzien van verschillende type ingangscaps op elk kanaal, ik kon hem zo vertellen op basis van luisteren bij welk kanaal de standaard capjes en waar de polypropyleens in zaten.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 nov 2006, 15:59

Om gelijk in te haken op Jeroen z'n commentaar, vervang ook gelijk de weerstanden door 1% metaalfilm, dan boek je gezamelijk met de condensatoren toch een significante portie winst in geluidskwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassem
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

GeertJ

Berichtdoor GeertJ » di 14 nov 2006, 17:43

Hans Nootdorp schreef:Geert,

Hoe klinkt het nu allemaal na een aantal weken inspelen?

Begrijp ik het goed: jij hebt een 2,5 weg systeem ontworpen, dwz de mid-unit speelt in het laag gewoon mee? Naar de helling t oordelen filter jij de woofer 2e orde? Klopt dat? Butterworth of Linkwitz?

Ik denk zelf ook sterk aan een 3 weg systeem met sidefire woofer.
Voor extra dynamiek wil ik graag tussen woofer en mid crossen op ca. 120 Hz. Daarmee voorkom ik bij hoge geluidsniveaus grote uitslag van de mid-unit.

Hoe klinkt die, wel, heel goed!! de woofers hadden wel even nodig om in te spelen, maar nu zijn ze lekker los gekomen. Wat ik wel ga moeten doen is mijn kasten nog iets verstevigen (en verzwaren?) want als er bvb sleutels op de kast liggen, en ik speel wat luid, dan trillen deze er gewoon af, maar er zijn nog dingen die beginnen trillen als ik luid speel (ramen, valse wand, enzo.... ) :P :P . Verder mid en hoog spelen gewoon lekker en correct.

wat het filter betreft. Hoe moet ik het zeggen, dit is een beetje met het natte vinger werk gedaan en de formule fc=1/(2*Pi*R*C). Butterworth en Linkwitz zeggen me niet veel en mss heb ik ze onbewust wel toegepast?, zal me er ooit wel eens in verdiepen, maar nu even niet. In pdfke staat het schema van het actief filter, mss ben je er iets mee? maar hoogst waarschijnlijk is het niet helemaal volgens de regels van de kunst gedaan :D, maar ik sta open voor tips moest het echt niet goed zijn volgens de echte kenners hier :P
mss toch ff kort gedachtegang over filter schetsen. Direct op de ingang van de filter gaat het signaal door opamps met als achterliggende gedacht, de voorversterker te ontlasten. hoewel de meeste voorversterkers een belasting van 600 ohm? (de mijne in ieder geval) kunnen aansturen leek het me beter dat ik het signaal eerst door een opamp stak omdat deze immers een hoge ingangsimpedantie heeft. de terugkoppeling van de opamps gebeurt zonder enige weerstand of Condensator, dus gewone zuiver terugkoppeling. Na de opamps heb ik gewoon enkele lowpass en highpass doorlaatfilters toegepast. Ik heb het al gezegd, mss niet de meest elegante manier, maar ik weet niet beter en sta altijd open om bij te leren.

wat de mid betreft, die loopt inderdaad door tot '0Hz'. wel is het zo dat de mid in een kastje zit van om en bij de 12 liter, dus is op zich al wat demping van zijn eigen. Heb niet de indruk dat die (te) ver uit komt wanneer er op een hoger volume wordt gespeeld. Natuurlijk zal dit wel anders zijn wanneer je andere drivers gaat gaan gebruiken.

wat de fc frequentie betreft, voor tweeter zit die rond de 2800 Hz, voor mid rond de 900 a 1000 Hz voor de woofer zit die rond de 180, volgens sommige aan de hoge kant heb ik hier al gelezen, maar eigenlijk heb ik er nog geen last van gehad. De plaatsing is zelfs zeer goed, je kan zo aanduiden waar zicht wat bevindt..

http://users.telenet.be/gentseliggers/a ... qcurve.pdf =>frequentieverloop

http://users.telenet.be/gentseliggers/a ... ematic.pdf => schema

Jeroen en Sander, mercie voor de tips ivm de weerstanden en condensators, zal dit eens uitproberen.

Terug naar “Oude Showcases”