Tony Gee's Tempo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Christian

Tony Gee's Tempo

Berichtdoor Christian » wo 13 sep 2006, 22:14

Hallo allemaal,

Na een tijdje te hebben meegekeken met jullie wilde ik zelf ook eens een poging wagen. Het bezoeken van deze site zorgt bij mij altijd voor de nodige inspiratie.
Ik heb gekozen voor het bouwen van de Tempo van Tony Gee. Ik vind dit een mooie speaker en zijn ontwerpen worden altijd zeer positief beoordeeld door andere bouwers.

Daarnaast is het een niet te grote investering voor een eerste project.

Ik kwam er na de bouw achter dat ik niet van alle stappen foto's heb gemaakt, dus enige fantasie is handig bij dit verslag.

De kast is helemaal gemaakt van 22mm MDF en de verticale zijden zijn in verstek gezaagd.

Afbeelding
Hier één baffle met de bijbehorende trespa achterplaat.

Het MDF pakket is goed passend gezaagd door een bevriende meubelmaker, de verstekkanten zijn íetsje arm gezaagd waardoor je strakke naden kan krijgen (als alles goed gaat natuurlijk). :wink:

Hier een detail van de basreflexpoorten die ik als eerste heb gemaakt in de achterzijde.

Afbeelding

Hierna heb ik het tussenschot op de achterzijde gelijmd en de 3 stuks bracing op een van beide zijkanten.

Ik moest nog wel even de boven- en onderkant maken. Voor extra stevigheid heb ik hierbij gebruik gemaakt van 4 lamello's in de bodem en twee in de bovenzijde, zeker omdat de luidspreker 7 graden naar achteren helt en op een deel van de onderzijde staat.

Afbeelding

Nu alle onderdelen klaar zijn is het pakket met schilderstape aan elkaar te plakken en in- en uit te vouwen.

Hier een paar plaatjes voor en na het plakken met plakband. Dat is echt een leuk klusje (vooral omdat het allemaal meteen pastte) :) .
Afbeelding

Afbeelding

En na het dichtvouwen: hoppa!
Afbeelding

Ik heb ervoor gekozen om eerst de achterkant en zijkanten te verlijmen (inclusief dek en bodem). De baffle verlijm ik nog niet, maar die gebruik ik wel voor de maatvoering. Hij zit dus wel in het 'vouw'pakket. Hier zit het zaakje in de lijm en de klemmen.

Afbeelding

Na dit lijmen wachten... Morgen meer.

Christian

Berichtdoor Christian » do 14 sep 2006, 22:49

Na twee dagen drogen heb ik de fronten er af gehaald en de trespa op de baffle gelijmd met contactlijm. Dit om aan de 30 mm te komen zoals in het ontwerp staat. De combinatie van trespa en 22mm MDF is echt zo dood als een pier.

Afbeelding

Na dit klusje ben ik met het filter begonnen:
Afbeelding
In mijn bouwdrift ben ik vergeten om foto's te maken van mijn filter (terwijl ik het zo netjes had gesoldeerd) :oops:
Afijn: ik heb de componenten gebruikt die Tony aanbeveelt op zijn site, inclusief de Vishay 1837 C'tjes parallel aan de C1 en C2a/b. Voor L1 heb ik een koperfoliespoel gekozen, en voor L2 een luchtspoel.

Hierna het compartiment voor de tweeter afgesloten aan de achterzijde en de binnenzijde van de kast bekleed met pritex.

Om te kijken of het filter een beetje klopte heb ik de drivers even aangesloten op het filter en het zaakje op mijn versterker aangesloten.
Afbeelding

Het klonk goed!

Daarna het front verlijmd op de kast en de kast nog voorzien van een 4mm MDF bovenkant en een berken-multiplex voet. En kijk es!
Afbeelding

De dag daarna meteen de drivers eringeschroefd en ... luisteren!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het klonk meteen beter als mijn vorige luidsprekers, veel detail en een mooi doorlopend laag. In de eerste paar dagen zat er nog een scherp randje in het hoog, maar dat is na het inspelen verdwenen (verbazingwekkend :? ).

Ik moet ze alleen nog afwerken en ik denk dat ik de kast ga spuiten en de voet met blanke lak afwerk. Ik laat echter eerst de kast een beetje uitwerken (voor zover dat er uit gaat).

Ik vond dit echt leuk om te doen. Zeker nu het zo goed gelukt is, ga ik meteen sparen voor het volgende project. Ik heb maar één probleem: hoe vertel ik het mijn vrouw? :lol:

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 14 sep 2006, 22:57

Christian schreef:Ik vond dit echt leuk om te doen. Zeker nu het zo goed gelukt is, ga ik meteen sparen voor het volgende project. Ik heb maar één probleem: hoe vertel ik het mijn vrouw? :lol:

Niet vertellen! :wink: Bij mij thuis zagen ze het ook pas achteraf!

Succes met de afwerking!
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 14 sep 2006, 23:00

Ontzettend mooi verslag hoor!!! Ook leuke foto's erbij, het ziet ernaar uit dat je vele lekkere luisteruurtjes kwijt bent met deze fraaie jongens (of is het een dame?)

Mocht je ze ooit kwijt willen, denk aan mij. Ik weet mensen bij wie die het goed zou doen!

Wowly

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » vr 15 sep 2006, 9:24

Mooi gemaakt! Veel plezier ervan. :D
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Christian

Berichtdoor Christian » vr 15 sep 2006, 14:39

Wat ik echt leuk vind is dat je meteen tastbaar resultaat hebt. Ik moet nog wel uitvinden wat ik leuker vind: het bouwen ervan of het luisteren ernaar.

@Tony: bedankt voor het ontwerp! Ik kan me voorstellen dat het ontwerpen van een luidspreker veel tijd en inspanning kosten en om dat ontwerp kosteloos met iedereen te delen (inclusief support) vind ik getuigen van grote klasse! =D>

peter geerts

Berichtdoor peter geerts » vr 15 sep 2006, 23:55

Ziet er uit als een erg cleane bouw! heel netjes gedaan met die 45 graden hoeken. En ik ben het met je eens: Ik kan ook moeilijk kiezen tussen luisteren en bouwen, darom doe ik het lekker allebij.

marcobrandt

Berichtdoor marcobrandt » wo 31 jan 2007, 13:04

ziet er goed uit. En klinken ze een beetje??
Nou de afwerking nog...
Waar zat je aan te denken? fineren,lakken..?

mb
Visaton Fontana's klaar !
Super Dolby Surround 23.1

Christian

Berichtdoor Christian » wo 31 jan 2007, 13:49

Ze klinken erg lekker. Ik heb er nu Soundcare spikes onder staan waardoor het laag nog strakker klinkt. In mijn setup klonken ze in het begin een beetje schel, maar dat werd na een paar dagen inspelen snel minder. Nu bevallen ze heel goed.
Ik heb wel de tweeter gedempt met een weerstandaanpassing (volgens Tony's opgave hoor).

Ik denk dat ik ze in het voorjaar ga afwerken. Fineren lijkt me een leuk klusje maar een mooie gelakte speaker vind ik ook prachtig. Ik heb even gewacht met de afwerking omdat ze nog zouden werken. Ik weet het dus nog niet.

Tegen de tijd dat ik de afwerking voltooid heb post ik weer een paar plaatjes.

Christian

Berichtdoor Christian » za 03 mar 2007, 17:33

Tijd voor een update:
na een tijdje dubben over fineren/spuiten of vekopen heb ik besloten om de luidsprekers te laten spuiten. het resultaat mag er wezen (vind ik zelf). :wink:
Het spuitresultaat is 95% ok, maar als zelfbouwer ben je wat kritischer als de 'gewone' consument, neem ik aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » za 03 mar 2007, 18:31

grandioos mooi setje speaker!

ik kan die 5% foutjes niet terug vinden hey!

sietse

Berichtdoor sietse » za 03 mar 2007, 19:51

Ik vind het heel mooi bedacht. zeker ook de voet. En een klein schoonheidsfoutje zie je toch niet als je zit te luisteren. :wink:
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 03 mar 2007, 19:52

He Christian,

Mooi geworden zeg.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » za 03 mar 2007, 20:08

Ja, zeker mooi. Ben altijd gecharmeerd geweest van dergelijke vloerstaanders. Doen ze het ook goed in jou kamer? Kan me voorstellen dat ze wat moeilijker zijn m.b.t. plaatsing. Heb je daar al mee geexperimenteerd?

Christian

Berichtdoor Christian » za 03 mar 2007, 20:20

bartsegers schreef:grandioos mooi setje speaker!

ik kan die 5% foutjes niet terug vinden hey!

Nee haha, klopt. 5% is ook wel overdreven, maar als je ze laat spuiten verwacht je perfect resultaat en elk stofje is dan een een doorn in het oog.

@digidoo
Ze doen het bij mij in de kamer erg goed. Ik heb wel wat ruimte waardoor ik kan schuiven. Daarnaast staan ze sinds kort op soundcare spikes. Dat scheelt echt een slok op een borrel. Laag is echt strakker geworden.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 03 mar 2007, 20:31

Gaaf hoor!!

Ben blij dat je er toch mee bent verder gegaan. ik vind ze er echt klasse uitzien!!

Jan

Paul

Berichtdoor Paul » za 03 mar 2007, 21:01

Mooi zeg!

niels007

Berichtdoor niels007 » za 03 mar 2007, 22:26

En zo maak je speakers.. :) petje af

richard

Berichtdoor richard » za 03 mar 2007, 23:59

Mooi hoor, erg chique dat grijs.

Audioslave

Tony Gees Tempo,s

Berichtdoor Audioslave » do 08 mar 2007, 12:38

Quote >Het klonk meteen beter als mijn vorige luidsprekers, veel detail en een mooi doorlopend laag.

Is dat zo klinkt dat echt beter dan de Monitor Audio Studio 2 naar mijn mening stonden ze veel te laag opgesteld (op 50 centimeters stands) waardoor er veel detail verloren gaat , en viel mij ook op dat deze speakers in er grote living stonden op gesteld met open keuken .

Mijn ervaring met deze Monitor Audio Studio 2 is een zeer gedetaileerde weergave en voldoende laag uiteraard geen sublaag maar dat geven de Tempo,s ook niet weer en mooi hoog , een mooie compacte monitor een van de betere die ik tot op heden heb gehoord .

Ik ben dus zeer tervreden met de oude luidsprekers van Christiaan :D en hoorde toen bij aankoop dat hij al verder nadacht over zijn volgende zelfbouw project de Optimo .

Maar de Tempo,s zien er erg geslaagd uit :shock: erg mooi

Groeten Audioslave

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 12 mar 2007, 10:37

Mijn complimenten! :)
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Terug naar “Oude Showcases”