Milestones luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

marc.heijligers

Milestones luidsprekers

Berichtdoor marc.heijligers » di 12 sep 2006, 10:27

Voor de geinteresseerden, een link naar mijn Milestones luidsprekers:
http://www.hifivoice.com/audio/milestones/index.html

Ik heb de laatste jaren met name veel werk in het filter gestoken, en ben erg content met de laatste resultaten:
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... rical.html

Komende weken ga ik op zoek naar de exacte reden van de paar laatste "resonanties" (m.n. interne kast reflecties), en probeer ik ze op een of andere manier te verwijderen.

M.v.g.,
Marc

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 12 sep 2006, 12:07

Marc, het kan gewoon de ophanging van de mid zijn. Dat je last hebt van frame resonanties. Als dat inderdaad het geval is, dan is dat eigenlijk alleen goed te bestrijden door de magneet te fixeren. Ik weet niet of je dat hebt gedaan.

Wat verder opvalt, is dat deze resonantie optreedt zowel bij de mid als de woof. Dat is toch opmerkelijk, dan zou je niet direct denken aan staande golven (ze hebben een verschillende behuizing). Dan zou er ergens een heel gemene paneelresonantie zitten.

Ik heb het nooit gedaan, maar je zou kunnen proberen aan een 'accelerometer' te komen om deze eventuele paneelresonantie meettechnisch te kunnen vaststelllen.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 12 sep 2006, 12:21

Met mijn monitoren had ik hetzelfde probleem. Het bleek uiteindelijk iets van een resonantie tussen korf en baffle te zijn. De korf van de woofer had te weinig bewegingsvrijheid: hij werd klem gehouden in het freeswerk. Door het freeswerk iets ruimer te maken verdween het probleem nagenoeg.
Bij mijn volgende project zal de nadruk liggen op het ontkoppelen van de korf van de behuizing. Intern afgestraald geluid is middels een solide kast en voldoende intern dempingsmateriaal voor een belangrijk deel te verminderen. Paneelvibraties door direct afgegeven energie zijn echter een stuk minder eenvoudig te voorkomen.

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » di 12 sep 2006, 13:18

jeroen_d schreef:Marc, het kan gewoon de ophanging van de mid zijn. Dat je last hebt van frame resonanties. Als dat inderdaad het geval is, dan is dat eigenlijk alleen goed te bestrijden door de magneet te fixeren. Ik weet niet of je dat hebt gedaan.

De magneet van de woofer is gefixeerd, die van de midtoner niet. Dat is nog makkelijk realiseerbaar.

jeroen_d schreef:Wat verder opvalt, is dat deze resonantie optreedt zowel bij de mid als de woof. Dat is toch opmerkelijk, dan zou je niet direct denken aan staande golven (ze hebben een verschillende behuizing). Dan zou er ergens een heel gemene paneelresonantie zitten.

Ze zitten echter op een andere frequentie. Die van de mid om en nabij de 420Hz, die van de woofer op 480Hz. Dat komt overeen met golflengtes van 82cm en 72cm, of als het reflecties betreffen bij de 41 en 36cm.

Die 36cm voor de woofer zou kunnen. De kast is achter de woofer 36cm diep. Je kan ook zien dat de piek op dat punt (480Hz) ook bij de nearfield meting zichtbaar blijft (ongeveer middenin op de pagina, ook in deze post onderaan bijgesloten in het paars):
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... /marc.html

De piek van de midtoner bij de 420Hz kan ik niet thuis brengen. In de anechoische kamer hebben we deze overduidelijk gemeten, maar in de nearfield meting, mijn eigen 50cm meting, of bijvoorbeeld de 50cm meting van Rob Dingen zie je deze piek niet terug. Dat zou interne reflectie of baffle vibraties uitsluiten. Ik kan ook geen reflectie punten op 41cm afstand van de midtoner verzinnen. Er stond tijdens de anechoische meting een microfoon versterker op een plaat op de draadgewoven vloer, een stuk naast de microfoon, en dat levert een verschil tussen reflectie en direct geluid van om en nabij de 80cm a 85cm, dus dat zou het kunnen zijn. Maar ik twijfel daar eerlijk gezegd aan, want bij de hoekmetingen zou dat punt dan in frequentue omhoog moet schuiven, maar het schuift omlaag. Verder zie je bij de impedantie meting daar ook iets zitten, en die meting is in een andere ruimte gedaan.

jeroen_d schreef:Ik heb het nooit gedaan, maar je zou kunnen proberen aan een 'accelerometer' te komen om deze eventuele paneelresonantie meettechnisch te kunnen vaststelllen.

Een paar weken geleden had ik er een thuis, gemaakt door Okke, alleen was de aansluiting helaas incompatible met mijn geluidskaart.

Martijn M schreef:Met mijn monitoren had ik hetzelfde probleem. Het bleek uiteindelijk iets van een resonantie tussen korf en baffle te zijn. De korf van de woofer had te weinig bewegingsvrijheid: hij werd klem gehouden in het freeswerk. Door het freeswerk iets ruimer te maken verdween het probleem nagenoeg.

Dat is momenteel met mijn woofer ook het geval. De passing was perfect, totdat ik de speaker had gelakt. Daarna was de passing van het gat kleiner geworden??? Zowel bij mij als bij Luc. Bij mij pastte het net, Luc moest inderdaad fresen. Ik ga het zeker proberen!

Martijn M schreef:Bij mijn volgende project zal de nadruk liggen op het ontkoppelen van de korf van de behuizing. Intern afgestraald geluid is middels een solide kast en voldoende intern dempingsmateriaal voor een belangrijk deel te verminderen.

Demping werkt niet voldoende zoals je ziet. De Milestones zitten vol met schaapwol achter de woofer, maar je ziet nog steeds een flinke piek bij de 480Hz (vooral ook de waterval laat daar troep zien). Ik loop te denken om achter in de kast nog een wigvormige of pyramide vormige achterplaat te maken, zodat de reflectie in het frequentiespectrum verdeeld raakt, en ook naar verschillende richting afgestraald wordt. Dat is er nog enigzins makkelijk in te brengen.

Martijn M schreef:Paneelvibraties door direct afgegeven energie zijn echter een stuk minder eenvoudig te voorkomen.

Maar de energie moet ergens heen. In dat geval zal de korf gaan trillen, en krijg je de energie op een ander frequentiepunt (hoger) terug.

De Thiel units hebben achter al een vilt/rubber zitten voor ontkoppeling, maar dat houdt niet over. Audio Note gebruikt in hun speakers een of andere dropveter. Dat zou dan eventueel ook de korf vibraties kunnen dempen. Het lijkt me inderdaad zinvol om hier nog eens wat aandacht aan te besteden.

BTW, "near field" metingen zijn overigens nooit helemaal nearfield met zo'n grill voor de speakers. De microfoon staat een paar mm voor de grill bij mijn nearfield metingen.

Bedankt voor de tips!

Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op di 12 sep 2006, 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 12 sep 2006, 14:22

Hoi Marc,

Ik ben het niet met je eens wat interne staande golven betreft. Als die er zijn, zijn ze zeer goed op te meten met een hoge resolutiemeting vlakbij de konus. Daar komen ze het gemakkelijkst door naar buiten. Mijn ervaring is dat die toch echt goed gedempt worden met een flinke hoeveelheid wol. Als ze er dan toch nog zijn, dan is dat helaas een onvolkomenheid van de woofer. Ik word niet vrolijk van die dichtbijmeting, dat ben ik niet gewend van breedbandige woofers. Wel van subwoofers zoals de Peerless XLS waar boven een paar honderd Hz flinke resonanties in het membraan en frame gaan beginnen.

Aangezien lineaalvlak haalbaar is met wol, moeten het haast wel mechanische resonanties in het frame zijn, die uitstralen als geluidsgolven vanuit de metalen frame rand rondom de konus. En ook weer doortrillen via de surround in het conusmateriaal. De frame rand heeft een niet verwaarloosbaar oppervlak en de output wordt nog zichtbaarder in een verre veld meting. Bovendien planten deze resonanties zich voort via de baffle. Daarom heb ik in mijn monitor de rand ontkoppeld van de behuizing met een rubber slang en de magneet gefixeerd.

Je zou kunnen overwegen om de Excel W22 te proberen, maar wrschlijk is dat vloeken in de kerk van Accuton... Ik weet ook helemaal niet of dat met jouw kast zou kunnen hoor, Thiele/Small parameters enzo...

peter geerts

Berichtdoor peter geerts » di 12 sep 2006, 15:06

marc.heijligers schreef:BTW, "near field" metingen zijn overigens nooit helemaal nearfield met zo'n grill voor de speakers. De microfoon staat een paar mm voor de grill bij mijn nearfield metingen.

Bedankt voor de tips!

Marc

Misschien is het onzin hoor, maar kan het niet gewoon de grille zijn die trilt/resoneert? Als die microfoon er zo dichtbij staat lijkt dat mij best mogelijk...

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » di 12 sep 2006, 15:09

Hoi Jeroen,

Ik denk dat we naast elkaar praten.

jeroen_d schreef:Ik ben het niet met je eens wat interne staande golven betreft. Als die er zijn, zijn ze zeer goed op te meten met een hoge resolutiemeting vlakbij de konus. Daar komen ze het gemakkelijkst door naar buiten.

Klopt, ik heb destijds ook het effect van extra wol toepassen in de kast duidelijk kunnen meten. Ik zal de metingen nog eens opduikelen, en publiceren.

jeroen_d schreef:Mijn ervaring is dat die toch echt goed gedempt worden met een flinke hoeveelheid wol.

Het scheelde een paar dB

jeroen_d schreef:Als ze er dan toch nog zijn, dan is dat helaas een onvolkomenheid van de woofer.

Of van de kast, of de combinatie.

jeroen_d schreef:Aangezien lineaalvlak haalbaar is met wol, moeten het haast wel mechanische resonanties in het frame zijn, die uitstralen als geluidsgolven vanuit de metalen frame rand rondom de konus.

Dat geloof ik niet. De golflengtes waarbij dit gebeurt passen niet bij het afmetingen van het materiaal. Ik heb ook tegen de materialen getikt, dat opgenomen, en naar de spectra gekeken, maar daar zijn de betreffende resonanties niet terug te vinden. Als het iets van de metalen frame of rand van de konus is, zou het meetbaar flink moeten veranderen met meetafstand, en dat is met de woofer niet het geval.

Ik houd het op een interne kast reflectie. De afstand tot de achterwand past precies bij de observatie, en een eerder experiment laat zien dat het effect sorteert. Ik zal nog wat meer wol gebruiken (het zit al aardig vol), en aan een "wig/pyramide" hout constructie werken (onder het mom beter voorkomen dan genezen).

jeroen_d schreef:Daarom heb ik in mijn monitor de rand ontkoppeld van de behuizing met een rubber slang en de magneet gefixeerd.

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Je zou kuneen parallel kunnen maken van een stemvork die je op de klankast van een gitaar, of tegen een tafel aan houdt (alhoewel die enigzins mank loopt, want dat effect is met name het creeeren van een betere mechanische naar akoestisch transformatie). Maar dat werkt op een zeer breed frequentie spectrum, en niet alleen rondom de 420Hz, dus dat verklaart een piek in de karakteristiek niet.

jeroen_d schreef:Je zou kunnen overwegen om de Excel W22 te proberen, maar wrschlijk is dat vloeken in de kerk van Accuton...

Alleen als deze wit geschilderd kan worden! 8)

Ik ben niet getrouwd met Accuton, goed geluid is voor mij doel verus de units het middel. Maar ik wil eerst zeker weten waar het probleem zit, alvorens ik met units ga stoeien.

Marc

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » di 12 sep 2006, 15:12

peter geerts schreef:kan het niet gewoon de grille zijn die trilt/resoneert? Als die microfoon er zo dichtbij staat lijkt dat mij best mogelijk...

De pieken zijn ook zichtbaar bij de "far-field" metingen. Als het de grill is, zou je dichtbij ook een groter meetbaar effect verwachten. Ik zal het spectrum van de grill nog eens opduikelen.

Marc

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 12 sep 2006, 15:35

heb je een unit liggen die er tijdelijk in zou kunnen, dan kan je misschien wat gerichter foutzoeken

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 12 sep 2006, 16:56

Goed idee Henkjan!

Marc, ik geloof niet dat we langs elkaar praten :lol: . Maar ik geloof je als jij zegt dat de wol het effect verminderde maar niet voldoende. Dan wordt die staande golf blijkbaar heel krachtig aangesproken in jouw kast. Best typisch, want een bobbel van maar liefst 5 dB zoals bij jouw te zien is dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Je hebt echt ongelijk wat de mechanische resonanties betreft, dat die niet zo laag kunnen zitten. Die zitten juist op die frequenties van 300-600 Hz. Lees de site van Linkwitz erop na. Ook heb ik zelf wat proefjes gedaan en gekeken hoe ik de frequentie van deze mechanische resonanties kan beinvloeden. Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=390

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 12 sep 2006, 17:06

marc.heijligers schreef:

Martijn M schreef:Paneelvibraties door direct afgegeven energie zijn echter een stuk minder eenvoudig te voorkomen.

Maar de energie moet ergens heen. In dat geval zal de korf gaan trillen, en krijg je de energie op een ander frequentiepunt (hoger) terug.

Hierover heb ik mijn eigen theorietje :lol: .

Ik denk dat het ten eerste zaak is te voorkomen dat energie van de luidsprekerkorf wordt afgegeven aan iets anders dan het membraan. Alle energie die via mechanische beweging de kast in gaat, wordt niet gebruikt voor het in beweging zetten van de conus. Als je er voor kunt zorgen dat de korf van de woofer totaal niet beweegt, wordt er geen energie overgedragen aan de kast en wordt alle energie dus effectief omgezet in de beweging van de conus. Probleem opgelost.
Om er voor te zorgen dat de korf zo min mogelijk beweegt (compleet uitsluiten zal onmogelijk zijn), zul je deze zo stijf en direct mogelijk moeten koppelen aan de kast. Het kastmateriaal dient zo stijf, maar ook zo zwaar als mogelijk te zijn. Dat betekent strak aandraaien van schroeven en géén dempingmateriaal tussen de korf en het baffle.

De korf van de luidspreker zal altijd enigszins trillen. Deze kinetische energie wordt overgedragen aan het baffle. Het baffle zal op zijn beurt mee gaan bewegen en kinetische energie doorgeven aan andere delen van de behuizing. Wat je wilt voorkomen, is dat deze kinetische energie wordt omgezet in akoestische energie. De buitenwanden van de behuizing mogen dus NIET trillen. Uit ervaring weet ik dat de 'brute-kracht-methode', het zo dik en zwaar mogelijk uitvoeren van de behuizing en het toepassen val veel bracings, geen oplossing voor het probleem is. Voor lage frequenties werkt het prima, maar door de grote stijfheid kunnen er bij hogere frequenties resonanties met een hoge Q optreden. Bij sommige muziek valt er niets van op, maar bij muziek waar deze frequentie(s) vaak in voorkomen, kan het erg storend werken.
Er wordt hoe dan ook energie afgegeven aan de behuizing. Om er voor te zorgen dat deze energie niet als geluid wordt afgegeven door de wanden, moet er voor gezorgd worden dat de energie wordt omgezet in warmte.

Ik ben er nog niet uit wat de beste methode is om daar voor te zorgen. Op dit moment denk ik dat een combinatie verschillende materialen een zeer goede oplossing kan zijn. Harde en zachte, stijve en flexibele, zware en lichte. Elk van deze materialen zal een andere eigenresonantie bezitten. Door deze materialen direct aan elkaar te koppelen, wordt de overdracht van energie sterk beperkt.

Het schijnt dat interne staande golven door middel van voldoende dempingmateriaal goed aan gepakt worden. Volgens o.m. Dickason speelt de vorm van de behuizing een ondergeschikte rol t.o.v. het vullen met een dempingmateriaal als glaswol.

Zie ook de volgende links:

http://www.me.mtu.edu/~mrao/india-usa_u011.pdf

http://www.silcom.com/~aludwig/Loudspea ... on_damping

Marc, als een sinus opzet met dezelfde frequentie als waarbij één van de resonanties optreedt, is die resonantie dan ook voelbaar in de wanden van de behuizing?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 12 sep 2006, 17:11

Hey Jeroen!
ik heb het topic over je nieuwe project nog nooit vanaf het begin doorgelezen. Jouw post en de mijne zijn elkaar gekruist. Toevallig kom ik in jouw tweede post in dat topic veel tegen van wat ik ook zei. Zal het eens een keer helemaal doorspitten :) .

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 12 sep 2006, 17:25

Ik ben het grotendeels met je eens. Je mist nog even het punt van fixeren van de magneet. Dat vermindert de frame resonantie, het schudden en trekken van de magneet/motor aan het frame. Hij gaat dan wel werken als een triangel, dus de rubber slang onder het frame op de baffle moet dat dan weer dempen. Zie ook de site van Linkwitz, hier staat het: http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N

Ik vind wel zijn oplossing bij de Orion nogal knullig, met een enkel metalen driehoek frame aan de W22 op een niet echt zware en massieve kast denkt hij het op te lossen. Dat noem ik geen fixeren. Zie http://www.linkwitzlab.com/orion-rev1.htm .

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » wo 13 sep 2006, 1:56

jeroen_d schreef:Maar ik geloof je als jij zegt dat de wol het effect verminderde maar niet voldoende. Dan wordt die staande golf blijkbaar heel krachtig aangesproken in jouw kast. Best typisch, want een bobbel van maar liefst 5 dB zoals bij jouw te zien is dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik heb e.e.a. maar eens samengevat op mijn website, want ik kreeg hier geen plaatjes meer ge-attached:

http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... ening.html

Zoals ik al zei, de wol doet zijn werk goed, zelfs beter dan ik in eerste instantie verwacht had!

Wat nogal vreemd is, is dat near-field alswel anechoisch "farfield" alswel elektrisch andere resonantiepunten laten zien. Het zou me niet verbazen dat het in de richting zit van wat Martijn zegt. Mijn front baffle staat enigzins onder spanning, de woofer zit ramvast in zijn uitsparing, en de magneet is achter horizontaal gestut. Dat wordt dus voorzichtig fresen, en wat "speulen". Misschien dat de info op de site nog andere zaken triggert?

Marc

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 13 sep 2006, 9:17

Ik denk dat de 478 Hz impedantie peak de mechanische magneet/frame resonantie is. Gelukkig werkt die akoestisch niet door. Tenminste, als je zeker weet dat de akoestische op 468 Hz absoluut nauwkeurig is gemeten in een anechoische ruimte echt zonder andere reflecties.

Het zou inderdaad de baffle kunnen zijn. Dit zijn zeer vervelende hoge Q resonanties vooral als het mechanisch ongelukkig blijkt uit te pakken en het materiaal erg hard is.

Over het pop-uppen op een andere frequentie, heb je eraan gedacht dat alle frequenties van staande golven omlaag gaan door het toevoegen van de wol? Ik zie dat zelf altijd heel duidelijk terug in metingen. Het gebeurt ook niet overal evenveel, hetgeen aangeeft dat de wol niet lineair werkt over het frequentiegebied en een wisselend effect heeft, afhankelijk van frequentie, op de luchtsnelheid in de kast.

Ik zou in ieder geval ook eens alle pritex eruit halen en wat meer experimenten doen met verschillende vullingen wol, om de effecten die door wol worden gegeven te isoleren.

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » za 14 okt 2006, 9:12

jeroen_d schreef:Ik denk dat de 478 Hz impedantie peak de mechanische magneet/frame resonantie is. Gelukkig werkt die akoestisch niet door. Tenminste, als je zeker weet dat de akoestische op 468 Hz absoluut nauwkeurig is gemeten in een anechoische ruimte echt zonder andere reflecties.

Ik heb de boel maar eens fatsoenlijk gemeten:
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... ening.html

De resonanties blijken dus van de grills te komen, en nog een paar uit interne reflecties van de kast.

Een "harde" baffle koppeling lijkt het beste te zijn om de resonanties zo snel mogelijk te doven; de massa van de kast wordt zo het beste gekoppeld.

Marc

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 14 okt 2006, 12:04

Ok, dus wel een mechanische resonantie, alleen had ik niet aan de grill gedacht.

Ik vind het hartstikke mooi onderzoek en metingen, goed opgebouwd zodat oorzaak en gevolg onderscheiden kan worden. Chapeau!

Nu zou ik erg benieuwd zijn naar de gehoormatige bevindingen indien je die grills verwijderd :wink: .

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » za 14 okt 2006, 12:11

jeroen_d schreef:Nu zou ik erg benieuwd zijn naar de gehoormatige bevindingen indien je die grills verwijderd :wink: .

Zou ik de units kunnen verzekeren?

Marc :D

4-weg

Berichtdoor 4-weg » za 14 okt 2006, 12:20

Misschien voegt mijn antwoord niet zoveel toe aan de voorgaande metingen, maar deze ervaring heb ik eerder gehad bij een meting van een Supremo tweeter.
De eigenaar had een paar caraudio grilletjes ervoor geplaatst zodat nieuwsgierige vingers het dome-pje niet konden indrukken.
Klankmatig was opeens op een bepaalde frequentie iets vervelends te horen en bij meting bleek er aan beide kanten een piek te ontstaan tussen 5 en 6 kHz. Zonder grilletjes was het verdwenen.
Aan de andere kant draai ik zelf met de Polydome en Polygraph van Infinity en deze zijn ook voorzien van metalen grillen maar hier hoor ikzelf geen vreemde dingen, in ieder geval geen verschil met of zonder.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 14 okt 2006, 12:32

marc.heijligers schreef:
jeroen_d schreef:Nu zou ik erg benieuwd zijn naar de gehoormatige bevindingen indien je die grills verwijderd :wink: .

Niet bij mij :twisted: .

Ik vind de klank van Accuton fantastisch mooi open, maar blijf iets horen wat me niet bevalt en dat stoort me zo dat ik uiteindelijk niet voor deze drivers heb gekozen. Ik ben daarom erg benieuwd of dit probleem in de grill zit.

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » za 14 okt 2006, 13:38

jeroen_d schreef:Ik vind de klank van Accuton fantastisch mooi open, maar blijf iets horen wat me niet bevalt en dat stoort me zo dat ik uiteindelijk niet voor deze drivers heb gekozen. Ik ben daarom erg benieuwd of dit probleem in de grill zit.

Ik begrijp wat je bedoelt, ze hebben veelal iets "hards", en kunnen daardoor nogal analytisch klinken i.p.v. "emotioneel".

Ik denk dat het vooral een kwestie van filtering is. Ik heb nu een filter (in wording) wat het over analytische karakter van deze units niet zo benadrukt (lees, de 4kHz regionen wat onderdrukt, is ook precies het punt waar de tweeter difractie zit). Ik denk dat de frequentie karakteristiek van het laatst gepubliceerde filter daar "te recht" loopt. Ik heb de midtoner daar wat gedempt, en de tweeter nog een beetje gedempt (was wat te enthousiast).

Dit heeft dat over-analytische karakter de nek om gedraaid, en het klinkt momenteel soms zelfs aan de smeuige kant, dus er is nog wat tuning gaande. Daar waar ik het volume vaak omlaag draaide vanwege het harde karakter, draai ik nu zelfs het volume omhoog. De smeeuigheid die uit een papieren woofer komt zal je er echter nooi mee kunnen bereiken, maar dat wil ik zelf ook niet.

Maar kom een keer luisteren als je in de buurt bent.

Marc

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 14 okt 2006, 16:24

Doe ik. Dit soort tips zijn ook nuttig voor Montana, die van mij een 'recht' filter voor zijn Accuton systeem heeft gekregen. Ik heb het nog nooit in zijn eigen ruimte gehoord, maar in de woonkamer bij hem beneden, met teveel reflecties, kreeg het ook een over-analytisch en direct karakter. Is trouwens ook erg een kwestie van smaak. Ook zijn systeem is erg gemakkelijk te tunen met de serieweerstand voor de mid en een L-pad netwerkje voor de tweeter.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 14 okt 2006, 17:12

jeroen_d schreef:
marc.heijligers schreef:

Niet bij mij :twisted: .

Ik vind de klank van Accuton fantastisch mooi open, maar blijf iets horen wat me niet bevalt en dat stoort me zo dat ik uiteindelijk niet voor deze drivers heb gekozen. Ik ben daarom erg benieuwd of dit probleem in de grill zit.

Ah MAN! :lol: :wink: Heb je de accutons al gehoord in een perfecte luisterruimte?

Verder tunen? Ik heb aan de hand van jouw tabel een 15 ohm in serie gezet met de tweeter. Bedoel je nog verder tunen?

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 14 okt 2006, 17:45

Ik hoop niet in serie :shock: .

Nee, je hoeft helemaal niks te tunen. In mijn woonkamer thuis klonk hij toch ook perfect? En als ie dat bij jou boven doet, lekker luisteren. Ik kom nog eens langs hoor!

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 14 okt 2006, 20:36

jeroen_d schreef:Ik hoop niet in serie :shock: .

Nee, je hoeft helemaal niks te tunen. In mijn woonkamer thuis klonk hij toch ook perfect? En als ie dat bij jou boven doet, lekker luisteren. Ik kom nog eens langs hoor!

Neee ik bedoel parallel!! Demping is goed , nu nog wat ruimte zodat ze kunnen "ademen".
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”