Een actieve 3weg, met Vifa units.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Raymond

Een actieve 3weg, met Vifa units.

Berichtdoor Raymond » ma 08 nov 2004, 23:12

In de loop van een aantal jaren heb ik een aantal VIFA units weten te verzamelen. In het achterhoofd had ik al tijden om er "eens iets mee te gaan doen". Daar ben ik nu voorzichtig mee begonnen.

Eerst de units:
Voor de tweeter heb ik de keuze uit de PL27TG-35. Of een Vifa ringradiator, die in opdracht van Acoustic Research is gemaakt. Hij heeft een iets ander front en faseplug en een dubbele magneet. Een erg mooie tweeter.
Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar de PL27. Ik heb van het weekend de tweeters gemeten en het lijkt erop dat er met deze iets makkelijker te werken valt.

Voor middentoners heb ik 4 (dus 2x2) PL11MG mids. Een middentonertje met een erg vriendelijke en vlakke respons. En 2 stuks zou ook de gevoeligheid naar bruikbare waarden kunnen tillen.

Als woofer heb ik de 4ohms uitvoering van de m26WR. Een mooie 25cm woofer.

Ik wil van de behuizing iets anders maken dan een standaard zuiltje. Ik wil graag de tweeters en mids (die in diameter ongeveer gelijk zijn) op een heel smalle baffle plaatsen. En de woofer eronder, op een bredere baffle.
Een beetje dit idee

Ik heb een paar maandjes terug me al eens uitgeleefd met een 3D pakket en deze tekening gemaakt:
Afbeelding

andere views: 1, 3, 4.

Het is nog niet helemaal wat ik zoek en ik ben dan ook aan het brainstormen hoe ik het er dan wel uit wil laten zien. Dat lukt nog niet erg, maar gaat uiteindelijk wel goedkomen.

Ik heb van de woofers en mids een tijd terug de T/S parameters gemeten. En de parameters van de woofers wijken sterk af van de geplubiceerde waarden. Ik kom daarmee uit op een relatief kleine BR box (minder dan 50 liter). Om te beproeven of dat wel klopt ben ik vanmiddag even aan het klussen geslagen en heb wat plankjes gemaakt:
Afbeelding.

Voor het eerst in 1,5 jaar!!!!! Woohoo :lol: :D

uiteindelijk moet dat leiden tot een testbox:
Afbeelding
Waarmee ik kan beproeven of de woofers de verwachte resultaten geven.
Afhankelijk van die resultaten ga ik verder met de rest van het ontwerp.

Uiteindelijk moet er een speaker uitkomen waarbij mid-hoog en laag hun eigen versterker krijgen en de filtering tussen mid en hoog passief gebeurd.

Voor het zover is, zijn we wel een paar maandjes verder. Maar ondertussen ben ik eindelijk weer aan het hobby-en 8)

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 09 nov 2004, 23:19

Zeer interessant project :D

Ben erg benieuwd hoe het nu uiteindelijk gaat worden!

BTW, die afwijkende TSP.. heb je al eens de gespecte TSP en afwijkende gesimuleerd? Vaak lijken de verschillen groot, en zijn de simulaties vrijwel gelijk.

Over actief gaan: als je toch al bezig bent, ga da all the way. Een extra ampje voor de tweeter is niet zo er duur (hoeft niet zoveel vermogen), en de centen voor de moet je toch al uitgeven... en het is een extra uitdaging :D

Raymond

Berichtdoor Raymond » di 09 nov 2004, 23:24

Over de TSP: Heb ik inderdaad beide gedaan. Het verschil is in dit geval wel aanzienlijk. Met gemeten tsp kom je op 45-50 liter. Met de fabriekswaarden kom je op een box die bijna 2x zo groot is.
De testbox is nu af, morgen ga ik kijken wat de woofer in die box (van 45 liter) doet.

over filteren: Dit is mijn eerste plan. Wanneer ik eindelijk zo ver ben dat ik met het filter bezig kan, zal er van het oorspronkelijke idee niet zoveel over zijn, denk ik :P
Ik wil iig de woofer actief aansturen, vanwege de efficiëntieverschillen (ik heb geen zin om de mids 4 dB te dempen met een weerstandje). Over mid-hoog beslis ik tegen die tijd wel. Mischien ben ik dan wel goedkoop tegen een 6 of 8 kanaals Rotel aangelopen en ga ik idd volledig actief aan de slag. Maar het kan ook zijn dat ik een mooie Sony 4kanaals versterker vind en dan ga ik voor mijn originele plan.

Of ik ga ook de versterker DIY'en, maar dan wordt het een meerjarenplan :)

patrickszzz

Berichtdoor patrickszzz » wo 10 nov 2004, 15:23

Hoi Raymond,

Onlangs heb ik ook luidsprekers gebouwd met vifa-units. (zie hiervoor my.hifi.nl) Ik heb ook voor het laag een 25 cm woofer gebruikt (25 WN 250), maar dan in een TL en dit geeft een zeer goed resultaat. Afgronddiep laag zoals dat zo mooi heet :D :D .

Misschien ook een idee voor je project, of staat het al vast dat het een basreflex moet worden?

In ieder geval succes verder met ontwerpen en bouwen!
Ik ben erg benieuwd :D

Patrick

Raymond

Berichtdoor Raymond » do 11 nov 2004, 18:14

hey Patrick.

Het staat nog niet helemaal vast. Maar ik heb al eens eerder een TL gebouwd en deze keer wilde ik voor een BR gaan.

Vanmiddag ben ik erachter gekomen dat een BR het ook wel goed doet :)

Raymond

Berichtdoor Raymond » do 11 nov 2004, 18:20

Ik ben gisteren en vandaag verder gegaan met het afbouwen van de testbox en het meten ervan. De resultaten:

gelijmde testbox:
Afbeelding

Testbox in meetopstelling:
Afbeelding

De meetresultaten:

Frequentieverloop:
Afbeelding

Impedantie:
Afbeelding

46 liter is zo te zien net iets aan de krappe kant. De 60 liter die de fabriekswaarden voorspellen lijken me aan de andere kant weer net iets te groot.

Ik ga de uiteindelijke box ongeveer 50 liter maken. Dan kan'ie naar mijn mening nog net iets dieper gaan, met een wat nettere SPL verloop in het laag.

Deze woofer hoeft trouwens maar tot 300-350hz mee te spelen, op z'n hoogst. Ik wil geen XO punt in het gebied van 400-2500hz. Dat is het gebied voor de middentoners.
Ik moet nog even controleren tot hoe laag ik de mids kan laten spelen, zonder in de problemen te komen met vervorming en max-spl perikelen. Maar 250hz zou goed mogelijk moeten zijn :)

weidok

Berichtdoor weidok » do 11 nov 2004, 21:02

he Raymond

Dat ziet er allemaal profesioneel uit
Wat voor meetapperatuur en software gebruik jij
" there is no box like no box" :)

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 11 nov 2004, 21:20

weidok schreef:he Raymond

Tja, of je doet het goed, of je doet het niet :)

Ziet er idd lekker uit!

Ben je btw niet bang voor een lage maxSPL als je de woofer zo laag door laat spelen?

Raymond

Berichtdoor Raymond » do 11 nov 2004, 21:25

weidok schreef:he Raymond

Als software om te meten gebruik ik Sample Champion.
Ik gebruik een zelfgemaakt meetkastje, waarmee je makkelijk van SPL naar impedantiemetingen kan omschakelen:
Afbeelding

De microfoon is een gewone monacor MCE2000 (panasonic dingetje). Ik wil ooit wel eens een "echte" kopen, maar daar heb ik nu het geld nog niet voor over.

De standaard komt uit een muziekwinkel en is een echte uitkomst (al moet ik nog wel een keer een goede microfoonklem maken. Die knijper die er nu op zit is nog niet alles)

Ik heb nu met mijn "gewone" pc gemeten en daar zit een SBlive in. Als ik "echt" ga meten, pak ik mijn meet-pc en daar zit een M-audio delta 410 in.

Raymond

Berichtdoor Raymond » do 11 nov 2004, 21:35

deepspace schreef:he Raymond
Ben je btw niet bang voor een lage maxSPL als je de woofer zo laag door laat spelen?

Ik heb daar inderdaad naar gekeken, want ik wil wel graag dat alle units een beetje dezelfde max-spl kunnen halen. Het heeft weinig zin om middentoners te hebben die max 110dB kunnen halen, terwijl de rest niet verder komt dan 100dB. Dan kan ik net zo goed maar 1 middentoner gebruiken :)
De woofer speelt nog niet echt laag door, F3 ligt boven de 30Hz, dus dat valt best mee. max spl ligt boven de 100dB. Ik moet nog even uitzoeken wat de tweeter en mids aankunnen. Daar heb ik een tijd terug al even naar gekeken en wat ik me herinner is dat het redelijk met elkaar overeenkwam.

En aangezien het laag actief wordt, hoef ik me niet ongerust te maken over efficiëntieverschillen tussen laag en mid-hoog :)

patrickszzz

Berichtdoor patrickszzz » ma 06 dec 2004, 16:14

Beste Raymond,

En...hoe staat het met je project? Ben je al aan t bouwen geslagen? :D :D

Patrick

Paul Jenner

Berichtdoor Paul Jenner » ma 06 dec 2004, 16:39

Raymond,

als je een paartje van die Vifaatjes kunt missen moet je mij maar even contacten !

Paul.
http://www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - Satisfaction guaranteed !

Raymond

Berichtdoor Raymond » ma 06 dec 2004, 22:47

Ik ben nog niet aan het bouwen geslagen.

Wel heb ik gisteren de T/S van mijn woofer opnieuw bepaald. Ik was de laatste versie van Sample Champion aan het beta-testen (met een beetje geluk komen er screenshots van mij op www.purebits.com 8) ) en toen kwam ik erachter dat de geluidskaart in mijn werkstation niet goed was geconfigureerd. Op zich zou dat niet uit mogen maken (aangezien ik altijd eerst een calibratie uitvoer), maar de nieuwe parameters verschillen wel van de cijfers die ik eerst had.
Ik heb nog niet een nieuwe kast gesimuleerd, dus ik weet nog niet wat de effecten zijn.

Het daadwerkelijke bouwen zal nog wel even op zich laten wachten. Ik wil daar graag een weekje volcontinu aan besteden en die tijd heb ik helaas nog niet.

Paul: over welke vifaatjes heb je het?

Paul Jenner

Berichtdoor Paul Jenner » ma 06 dec 2004, 22:52

Die PL11MG ...

Paul.

Raymond

Berichtdoor Raymond » ma 06 dec 2004, 22:54

Ik ben bang dat ik daar geen extra van heb. En ik heb ze al zo'n tijd geleden gekocht dat ik ook niet opnieuw kan bestellen (er waren er maar een paar en volgens mij zijn ze allemaal verkocht toen)

Paul Jenner

Berichtdoor Paul Jenner » ma 06 dec 2004, 22:55

Die dingen zijn toch nog gewoon in productie ?

Paul.

Raymond

Berichtdoor Raymond » di 07 dec 2004, 0:22

Volgens mij wel, je kan ze iig nog gewoon bij speakerland bestellen.
Maar ik ging ervanuit dat je ze voor weinig/minder geld wilde hebben. En daar kan ik je niet mee helpen :)
Ik heb ze gekocht van iemand die ze over had. Hij had een aantal modellen te koop. Sommige hadden geloof ik wat verfspatten oid, anderen waren gewoon surplus.
Ik weet niet meer precies wat ik ervoor gegeven heb, maar volgens mij was het $20/stuk. Je moet goed je best doen wil je ze nu ergens voor dat geld kunnen vinden :)

Paul Jenner

Berichtdoor Paul Jenner » di 07 dec 2004, 9:30

Nou, het zou idd leuk zijn als ik ook voor die prijs een paartje op de kop kan tikken. Ze kosten nieuw wel even wat meer ...

Paul.

Terug naar “Oude Showcases”