OSB typ1©: Peerless Sputnik 17-2

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Macsel

OSB typ1©: Peerless Sputnik 17-2

Berichtdoor Macsel » vr 16 jun 2006, 12:35

Mijn derde set zelfbouw speakers. Geïnspireerd door industriele vormgeving, hoe breed kan dat woord zijn?! Bij Speaker en Co een kant en klaar speakerset gekocht (Peerless Sputnik 17-2). Een tweeweg basreflex set inclusief filter. Na keurig advies van Speaker en Co heb ik de inhoud van de kast veranderd en ipv de horizontale bassleuf en baspijp toegevoegd. Het ontwerp (design) is hier uitgangspunt geweest om een stoere studentenspeaker te bouwen.

Afbeelding

De kast is volledig in verstek gelijmd, naden zijn dan ook niet zichtbaar.
Hij is afgewerkt met eenvoudige blanke parketlak. De toegepaste OSB-konstructieplaat is van een hoge kwaliteit wat de bewerking ten goede kwam. Het materiaal is 'zwaar' en robuust. Door de aanpassingen in het ontwerp van het originele bouwpakket is het laag uiterst stabiel, diep en helder.

Meer foto's vind je op de website van mijn compaan die de bouw van de kasten voor z'n rekening neemt. (ontwerp en montage electronica is mijn job)

Een eerder project wat wij samen hebben gedaan is de Peramit Alfa© geweest. Hier is eigenlijk alleen gekeken naar het ontwerp. De componenten zijn ook weer afkomstig uit een bouwpakket van Speaker en Co.
Afbeelding

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » vr 16 jun 2006, 12:49

zeer leuk effect zeg, die osb plaat, m\ar ik had de aansluitngen toch achterop gemaakt?
vanwaar aan de voorzijde...

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » vr 16 jun 2006, 12:49

Welkom Macsel,
Het zijn niet helemaal mijn speakers.. Maar een vraag: Waarom die neutrik (speakon) aansluiting aan de voorkant, dat ziet er toch niet uit :!:

Macsel

Berichtdoor Macsel » vr 16 jun 2006, 12:58

Ik heb inderdaad al vaker opmerkingen gehad over de aansluiting. (De speakers zijn al vier jaar oud.)
Zoals ik al schreef was het uitgangspunt een stoere studentenspeaker te maken. Het materiaal is grof en ik vond dat de 'stoere' aansluiting (die voornamelijke veel in de PA wordt toegepast) wel fraai staan aan de voorkant.

Bovendien is het ontzettend handig om de speaker te verplaatsen. Ik heb de speakers normaal naast m'n tv/stereo staan. Maar als ik echt film of vanavond voetbal wil kijken kan ik ze onder m'n beamer-scherm aan de andere kant van de kamer zetten (daar liggen ook een paak kabels met de Neutrik Speakon aansluiting).

Zal binnenkort nog even foto's maken van de speciale standaards die er onlangs zijn bijgekomen!

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 16 jun 2006, 14:37

Wat een mooi welkom op deze manier!

De eerste is niet mijn ding, maar het zou inderdaad erg goed passen in een industrieel interieur (wat eigenlijk wel weer mijn ding is ;) ).

De 2e vind ik echt schitterend! Alleen hadden in beide gevallen de tweeter nog wat verder ingefreest mogen worden.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Macsel

Berichtdoor Macsel » vr 16 jun 2006, 14:43

THX,

De tweeters hadden ingefreesd kunnen worden, waarom we dat toen niet hebben gedaan weet ik niet meer. In de volgende serie die we gaan bouwen gaat dit wel gebeuren. Het ontwerp zit al in m'n hoofd, maar het project laat nog wel even op zich wachten. Ik ga me de komende maanden eerst op m'n scriptie storten, daarna weer speakers bouwen.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 16 jun 2006, 15:11

grappig, mijn moeder heeft de sputnik 17-2, maar je kan idd de kast gewoon langer en dunner maken, dan heb je toch een soort vloerstaande speaker , nooit ove rnagedacht, lol :P

Vraagje; zijn de hogetonen bij jou , bij de sputnik 17-2, ook wat aan de magere kant ?

Ik gebruik nmlk dezelfde tweeter in mijn kef-wa 8 10/tv combi, en daar is het hoog veel duidelijker te horen...

Macsel

Berichtdoor Macsel » vr 16 jun 2006, 15:19

Ik heb geen probleem met het hoog. Maar misschien komt dit ook door m'n versterker: een Marantz PM-52 Special Edition. Hij heeft geen toonregeling en naar mijn gehoor ook niet nodig. Ik vind het klankbeeld wel redelijk stabiel, maar ik mis soms wat kracht in het mid. en bij sommige muziek (top40 rampestampe vind ik de bas wat overheersen). Ik heb wel al veel betere speakers gehoord dan dat ik tot nog toe zelf heb gebouwd, het was qua onderdelen ook niet zo'n dure speaker, dus ik ben dik tevree met het resultaat.

Terug naar “Oude Showcases”