Bose Acoustimass Cubes????

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Bose Acoustimass Cubes????

Berichtdoor pappaleo » ma 28 dec 2015, 18:59

bas focal m180 schreef:Dus dat een bose 901 zonder equalizer niet klinkt vinden we lachwekkend, nou noem ze maar op de speakers die zonder enige vorm van elektrische, mechanische, akoestische of wat dan ook goed klinkt.

Ik heb nieuws voor je: ook met equalizer klonk hij niet goed.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 28 dec 2015, 19:21

:lol: :lol:

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 28 dec 2015, 19:24

pappaleo schreef:
Ik heb nieuws voor je: ook met equalizer klonk hij niet goed.
Tis een kwestie van smaak, ik heb ze nooit gehoord dus ik kan geen mening erover geven.

Er staat wel een stukje in deze persoonlijke test waar ik het roerend mee eens ben, dat bij regelen naar smaak mogelijk is, goed voor zelfbouwers of met een beetje kennis valt er ook nog wat met een kant en klaar speaker te optimaliseren of op smaak bij te regelen maar voor 99% van gebruikers van de kantklaar speakers kan dit niet.

Auteur: Dick van de Merwe
Ik moet bekennen niet veel op te hebben met het huidige ‘erg kleine speakertjes plus laagkast’ design luidsprekersystemen van Bose. Maar met de dé klassieker van Bose, de 901, hier in de zesde versie, ligt het toch even iets anders. Daarnaast heb ik mensen in mijn kennissenkring die met een andere langloper in het Bose programma, de ‘301’, buitengewoon tevreden hun muziek beleven. Mensen zonder de audiofiele kwaaltjes en maniertjes, waar het merendeel van ons, vrijwillig of volkomen uit de hand gelopen dwangmatig, toch wel een beetje onder lijden. Een setje 301’s, aangesloten op een fijne betaalbare Marantz, Pioneer of Sony versterker kan gewoonweg erg lekker klinken, merk ik steeds weer bij bezoekjes. Je kunt ook op een ongecompliceerde manier een prettige luisterbare sound in je huiskamer krijgen zonder je druk te maken over allerlei condities, kostbare accessoires en aanverwante dingen. Ik ben, héél diep verborgen, best wel eens een beetje jaloers op deze mensen… Thuis gekomen ben overigens al snel weer bezig met mijn eigen audio aanverwante dingen waar ik dagelijks met volle teugen van geniet. Maar het geeft soms toch stof tot nadenken.

Om terug te komen bij het onderwerp van het verhaal: aan het principe en uitvoering van het 901 systeem op zich is sinds de introductie in 1968 (!) niet veel gewijzigd, maar vooral fijngeslepen. Al weet ik uit die Bose 901 MK VI luidsprekersjaren nog dat de eerste versies een erg laag rendement hadden dat om veel versterkervermogen smeekte. Zeker als je de noodzakelijke correcties die de bijgeleverde equalizer met zich meebrengt er ook nog bij in calculeert. De toegepaste breedbandluidsprekerunits geven zonder wat hulp van buitenaf immers een afgezwakte laag en hoogweergave. Maar iedere 3 dB boost van het hoog en vooral laag vraagt ook weer om een verdubbeling van het versterkervermogen. Bose bouwde in die jaren zelf een dikke versterker en je zag de 901 nog wel eens aan Crown of Phase Linear versterking gekoppeld, de vermogensreuzen uit die jaren late jaren 60 en 70. Ondanks de haat/liefde verhouding met de schrijvende audiopers, die vaak niks op hadden met de eigenzinnige Bose direct/reflecting methode, en dat ook zonder er doekjes om te winden schreven, waren er talrijke consumenten buitengewoon tevreden met hun geluid van de 901. Met de komst van de series III, in 1976, werd het rendement sterk verbetert en werden ‘normale’ versterkers ook veel beter bruikbaar. Ik had destijds naaste collega’s en kennissen die zweerden bij de 901 en niks anders wilden. Hoewel ik ze zelf nooit in mijn bezit heb gehad kon ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb met name voor dit Bose 901 speakersysteem altijd een bepaalde sympathie gehad. Het voorgebrachte geluid ‘heeft iets’ wat je bij andere luidsprekersystemen niet vaak vind. En het punt dat Bose zich toen niet en nu nog niet aan de vaste starre regels van de hifiwetten houdt, wat die ook mogen inhouden, bevalt me eigenlijk ook wel. Helaas moet ik me ook deze keer beperken tot het technisch bekijken van deze speaker. Op de een of andere manier wil het niet tot een treffen in mijn eigen huiskamer komen. Maar zeg nooit nooit…

Wat de impedantiecurve aangaat kun je de 901 gerust als een vriendelijke last voor de versterker beschouwen. Het laagste punt ligt rond 37 Hz waar de impedantie net onder 7 Ohm daalt. Tussen 300 en 800 Hz gaat de curve een fractie onder de 8 Ohm lijn. Voor het overige is de impedantie bovengemiddeld hoog te noemen, helemaal boven 1 kHz, vanwaar de lijn naar de hogere frequenties alleen maar blijft stijgen en tegen de 40 Ohm uitkomt bij 20 kHz. Sterke inductieve fasehoeken in combinatie met de lage impedanties zijn er niet te zien. Boven 200 Hz zijn er wel ribbels op de lijn te herkennen die op lichte behuizing of conusresonanties lijken te duiden, met een forsere uitschieter rond 850 Hz. De afwezigheid van een luidsprekerfilter met spoelen en condensatoren, de 901 gebruikt de luidsprekerunits voor hele frequentiebereik, maakt het aansturen er ook niet moeilijker op. Een excessieve stroomvraag uit de aangesloten versterker hoef je bij de 901 niet te verwachten.

Maar er is wel een ander punt van aandacht: de al genoemde equalizer. Deze vormt een twee-eenheid met de 901 luidspreker. Zonder deze elektronische correctie komt er geen fatsoenlijk geluid uit de speaker. Ik heb verschillende metingen aan de equalizer gedaan en het is te zien dat er een herkenbare voorgeprogrammeerde curve is ingebracht om het uiteindelijke eindresultaat min of meer recht te kunnen krijgen zodat de lage, midden en hoge tonen weer in balans zijn. Bose spreekt zelf overigens nergens over een ‘rechte’ stand van de regelaars. Je moet de knoppen zo instellen dat je zelf, en niet je (al dan niet audiofiele) vrienden of buren het geluid als mooiste ervaart. Dat is een 180 graden andere insteek dan bij luidsprekers die je van een meer conventionele fabrikant koopt. Zo’n speakersysteem is helemaal naar de filosofie van ontwerper getuned. Daar is meestal niks zelf aan te regelen. Ook niet als je het hoog net iets te opdringerig vind, het laag wat te luid of het midden wat te geprononceerd. Je waardeert het of je vind het niet goed genoeg. Bose geeft de bezitter de vrijheid om de eigen voorkeur in te stellen. Als je met die vrijheid overweg kunt en de regelaars niet standaard op de uiterste standen schuift, maar er echt even goed voor gaat zitten om de beste instelling voor je woon of luisterruimte te bepalen, moet daar een goed luisterbaar resultaat uit te halen zijn. Vergeet niet dat door de direct/indirect stralende speakerunits de ene huiskamer andere resultaten zal geven dan andere. Wat overigens, misschien in wat mindere mate ook geldt voor een ‘rechte’ speaker met ‘vaste’ waardes, die klinkt in een harde lege kamer ook anders dan in een sterk gedempte gestoffeerde ruimte. Je kunt de vrijheid die het instellen van de equalizer je geeft om het geluid te veranderen en aan te passen naar je eigen tevredenheid wel simpel afzeiken, en dat is in de 40 jaar dat de 901 bestaat al ontelbaar vaak gedaan, als: ‘dit heeft niks met hifi, laat staan high end te doen. Maar dat is me veel te gemakkelijk en ook een goede reden om uit te zoeken waarom gebruikers wél enthousiast zijn. Ik ken weinig speakersystemen met meer radicalere tegenstanders. Op sommige fora wordt je virtueel standrechtelijk afgeschoten als je lovende woorden over de Bose 901 schrijft. Of een eigen mening verboden is. Het gekke is dat er onder de ‘over mijn lijk’ tegenstanders genoeg zijn te vinden die de 901 speakers zelf nog nooit hebben gehoord! Onze gewaardeerde audiohobby is er toch om ontspanning en gemoedsrust te brengen in de schaarse vrije tijd?

Tussen de uiterste standen die de ‘midlaag’ regelaar geeft zit een ruimte van 14 dB waarmee het vooral het middengebied wordt beïnvloed. Het diepste laag blijft steeds buitenspel. Daarvoor zit een aparte drukschakelaar op de equalizer waarmee het gebied onder 100 Hz een boost krijgt die maximaal 6,3 dB bij 40 Hz is. Onder deze frequentie neemt de versterking snel af. Dit min of meer subsonische filter spaart de versterker en de luidsprekerunits. De ‘midhoog’ regelaar beïnvloed vooral het frequentiegebied boven 1 kHz en heeft een speelruimte van 17 dB tussen de maximale en minimale stand van de regelaar rond het 12 kHz punt. Het is ook goed te zien dat de Bose 901 equalizer iets totaal anders is dan een gewone grafische equalizer. De Bose 901 series VI eq is specifiek op de 901 series VI luidspreker bedacht. Ondanks de 40 jarige leeftijd van het 901 systeem is het voor mij best wel verfrissend om deze Bose filosofie weer eens te overdenken. Het blijft een afwijkend en boeiend luidsprekersysteem.
FOCAL

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 28 dec 2015, 19:36

Een heel verhaal, voornamelijk over versterkervermogen, decibellen en frequentiekarakteristieken.

Ik lees niets over een stereoafbeelding. Ik houd van een driedimensionaal stereobeeld. De Bose 901 heeft één breedbander aan de voorkant en 8 stuks aan de achterkant. Doordat het meeste geluid indirect tot je komt ontstaat een diffuus en versmeerd stereobeeld. In feite is dat er helemaal niet, er is gewoon geluid. Alle ruimteinformatie die in de opname zit gaat verloren. Niet mijn ding.

Verder heeft Bose het er zelf naar gemaakt om zulke felle tegenstanders te krijgen door goedkope rotzooi als basismateriaal te gebruiken en dat voor de hoofdprijs te verkopen.

Daar konden ze dan weer die infantiele reclamecampagnes van financieren, zoals die mongool die in een kroonluchter hangt en schreeuwt: "Hier hoor je het ook!" (niet)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 28 dec 2015, 19:41

Heeft U nog nooit van Bose gehoord? Houden zo! :lol:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 28 dec 2015, 19:51

Maar even serieus, ik had vroeger van die 4 van die 801 lijken ( de pro versie) in de verhuur als zang/spraak setje. Zelfs daar waren ze niet geschikt voor, een simpel kastje met een 12" en 1" RCF drivertje klonk al 100 keer beter. En dan hebben we het nog niet eens over de equalizer, zelden zo'n ruisgenerator meegemaakt.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 28 dec 2015, 20:21

Dit haalt wel herinneringen op. We hadden er twee van deze bakken bij:

1yamahaha.jpg

In die tijd had je nog een hele grote vestiging van de Postbank in Leeuwarden, deze setjes ( Bose en een Jammerbak) verhuurden we regelmatig voor bijeenkomsten vergaderingen aan hen. Hoop geld aan verdiend, zeker gezien het feit dat deze meuk al jaren was afgeschreven. :rofl: :rofl: :rofl: Wisten zij veel.......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 28 dec 2015, 20:24

Oh ja, niet te huften die Yamahaha bakken. :lol:
Fusion Filterdesign

Aaad

Berichtdoor Aaad » ma 28 dec 2015, 23:03

pappaleo schreef:
Verder heeft Bose het er zelf naar gemaakt om zulke felle tegenstanders te krijgen door goedkope rotzooi als basismateriaal te gebruiken en dat voor de hoofdprijs te verkopen.

(niet)

Altijd gehoord dat B.O.S.E. staat voor Buy Other Sound Equipment, maar dit terzijde.
Ik snap alleen niet, als je weet dat Visaton ook ontwerpjes heeft voor "melkpakken" met een FRS8 en een tweeter, die best aardig klinken. Ik heb ooit eens twee kleintjes gemaakt en ik was als consument maar 5 tientjes kwijt aan onderdelen, dan moet het voor Bose als producent toch mogelijk zijn om zoiets te presenteren?

Aad

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 29 dec 2015, 0:04

Dan koopt niemand die dure sets "melkpakken" meer... :roll:

Maar, hoe vind Arno nu de hele set bij elkaar klinken, of had je dat nog niet geprobeerd ?

satefan

Berichtdoor satefan » di 29 dec 2015, 10:00

Ik weet nog dat Johan Keteleaar in t Harde een setje Bose had staan (geen idee meer welk type). Daar liet hij eerst klanten naar luisteren en dan liet hij zijn luidsprekers horen.Goede verkoopstrategie. Hij vertelde ook dat er een vertegenwoordiger van Bose bij m op de stoep stond die wel eens wilde zien hoe de Bose's gebruikt werden :rofl:

Stefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Arno

Berichtdoor Arno » vr 01 jan 2016, 13:00

ray5150 schreef:Dat Bose subje bevalt toch niet zo ? :lol: (quote uit een verkooptopic)

:wink:

Die sub is wel oke, maar die satelieten zijn echt verschrikkelijk. Ik heb van alles geprobeerd, maar het wordt niks. Ze zijn erg klein, dat is wel aantrekkelijk, maar zelfs m'n vrouw hoort dat het niks is :shock:
Slechte verstaanbaarheid, en toch een hoop herrie. Je hoort ook echt dat het geluid uit speakers komt.

Vanmorgen besloten dat ik mijn zelfgebouwde spulletjes toch echt niet weg ga doen voor dit soort bagger.

Ik geef alles gewoon terug.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 01 jan 2016, 13:04

:yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:

Arno

Berichtdoor Arno » vr 01 jan 2016, 13:15

ray5150 schreef: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:

Zelfs als het gratis is hoef ik het niet :twisted:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 01 jan 2016, 13:16

Arno schreef:
ray5150 schreef: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:

Zelfs als het gratis is hoef ik het niet :twisted:

:rofl:

Arno

Berichtdoor Arno » vr 01 jan 2016, 14:35

Mijn tv heeft een subwoofer uitgang, en als ik m'n sub op de tv aansluit, en verder gewoon het geluid van de tv, klinkt het al beter dan met het Bose spul.

satefan

Berichtdoor satefan » za 02 jan 2016, 18:23

Ik was met oud & nieuw bij vrienden over de vloer die ook een bose sateliet/sub combi hadden draaien...wat een ongelofelijk bagger-geluid...gewoon geen mid...helemaal NIETS :shock: :shock: :shock: :shock:
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 02 jan 2016, 18:25

Heeft U nog nooit van Bose gehoord? Houden zo! :lol:
Fusion Filterdesign

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 02 jan 2016, 19:24

Dit is wel het eerste draadje waar iedereen het eens is met elkaar
Toch wel een pluimpje voor Bose ,dat is nog nooit iemand gelukt :lol:
Ooit is het allemaal klaar !

Arno

Berichtdoor Arno » za 02 jan 2016, 20:45

rikpost schreef:Dit is wel het eerste draadje waar iedereen het eens is met elkaar
Toch wel een pluimpje voor Bose ,dat is nog nooit iemand gelukt :lol:

:rofl: :rofl: :rofl:

Arno

Berichtdoor Arno » za 02 jan 2016, 21:04

Maar, ondertussen is er wel een idee geboren om zelf iets te bouwen dat mooi slank is.
Iemand een suggestie voor 'melkpakjes' die wél goed klinken? Max. 105mm breed. En het liefst een bestaand ontwerpje.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 02 jan 2016, 21:05

Vroeger was het loudness jamo.
Maar ze produceren met de concert reeks goede speakers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FOCAL

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 02 jan 2016, 21:41

Arno schreef:Maar, ondertussen is er wel een idee geboren om zelf iets te bouwen dat mooi slank is.
Iemand een suggestie voor 'melkpakjes' die wél goed klinken? Max. 105mm breed. En het liefst een bestaand ontwerpje.

wij van paasproject suggereren een zoekopdracht op paasproject :mrgreen:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 02 jan 2016, 22:32

rikpost schreef:Dit is wel het eerste draadje waar iedereen het eens is met elkaar

Nee hoor. [-(

Iedereen is het ook altijd met elkaar eens in andere draadjes waarin Bose wordt genoemd. :-$

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 02 jan 2016, 23:04

Marp, wat is een oewebmaster.
FOCAL

Terug naar “Hifi Gerelateerd”