XLS 10: een tropisch houtwerkje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jantje-secuur

XLS 10: een tropisch houtwerkje

Berichtdoor jantje-secuur » za 27 mei 2006, 16:50

Omdat het de laatste tijd verdacht stil is in Showcase, laat ik ook mijn schepsel maar eens zien. Zoals je kunt lezen in de titel, is het een XLS 10 subwoofer die ik heb gebouwd. Het is een XLS 10 woofer met de 265 grams slave in een ongeveer 37 liter kast. De maten zijn dus niet volgens het Intertechnik ontwerp, en er zit dan ook geen versterker in: dit beestje wordt gevoedt met een UcD 400. Om te zorgen dat de subwoofer niet een veredelde bass-shaker wordt, heb ik 2 wanden met zand gevuld, bracing aangebracht en ook nog wat loodbitumen binnenin geplakt. Het hout aan de buitenkant is geen deel van de constructie.

De bracing heb ik gepoogd zo onregelmatig mogelijk te maken. De dwarsbracing heeft dan ook verschillende grootten rechthoekige gaten en de lengtebrace heeft ronde gaten in verschillende diameters:

Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard heb ik voor de flow de gaten allen afgerond met een freesje. Dan krijg je dit idee:

Afbeelding

De brace was eigenlijk nét iets te breed voor de subwoofer (mja precies uitgezaagd en dan de dikte van het lijm hè ;)), en moest letterlijk met een rubberen hamer de kast ingeslagen worden, zoals helaas te zien is. :oops:

Afbeelding

Nu ga ik met jullie een héle grote stap nemen naar het eindresultaat van de woofer, maar jullie mogen altijd vragen om extra foto's, want ik heb er nog genoeg! Het hout is 9mm Afzelia, en is gewoon parket, afgewerkt met olie. Ik had het hout om kunnen draaien zoals bij de bovenkant, maar ik vind die V-groef wel wat hebben. Overigens staat hij niet in de omgeving die je hieronder ziet, mijn ouders krijgen al bijna epileptische aanvallen bij het woord subwoofer alleen al, dus ik kan ze niet lekker maken voor een 'in-het-interieur-passend-bijzettafeltje'.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste wil ik kwijt dat het niet makkelijk is met zulk hout te werken, het 45 graden zagen is niet helemaal recht gegaan en het is een hell-of-a-job om dat enigszins in het gareel te krijgen. Ik heb dus - en dat is te zien - plamuur met houtschuursel erdoorheen gedaan. Echt een heel stomme actie. Met houtlijm gaat het wel mooi maar dat zie je bijvoorbeeld weer bij het olien, dat het niet meekleurt. Aan de andere kant kun je dit spul wel heel makkelijk bij schuren, je hoeft niet bang te zijn dat je ergens doorheenschuurt of iets dergelijks. :)
Ik wil er als final touch nog een naamplaatje op plakken, messing met zwarte gravure, maar dan moet ik die nog wel bestellen.

Nogmaals, fotorequests zijn welkom en commentaar mag ook.
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op za 27 mei 2006, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » za 27 mei 2006, 16:54

Nette sub 8)

ome subtilieco

Berichtdoor ome subtilieco » za 27 mei 2006, 17:00

Jan-Willem schreef:Nette sub 8)

mee eens.

en de V groef ook top.
hifi en tevreden zijn gaan niet samen. oftewel bij de buurman is de staging altijd beter

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » za 27 mei 2006, 17:04

HOe zit het trouwens met de demping en de bekabeling? :?:

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » za 27 mei 2006, 17:09

Nette sub 8)
Dankje.
mee eens.

en de V groef ook top.
:) En dan te bedenken dat het parket gratis was! :P
Jan-Willem schreef:HOe zit het trouwens met de demping en de bekabeling? :?:
Omdat de slave erboven zit heb ik het deel achter de bracing losjes opgevult met BAF, en een stukje ervoor ook, maar er is nog zeker een weg vrij tussen de woofer en de slave. Intern zit een veels te dure Van Der Hul CS-122 kabel, aangesloten op een gewone vergulde terminal (die trouwens heeele lange pootjes moest hebben).

Afbeelding

En de binding posts:

Afbeelding

Die foto is genomen toen de olie er nog op zat, dus daar glimt hij heel erg. Dat heeft ook wel wat, maar ik denk dat dat gaat vervelen.

vigier

Berichtdoor vigier » za 27 mei 2006, 17:50

Jep, ziet er goed uit! Inderdaad is die V-groef erbij ook mooi...

Hoe donker is trouwens dat front? Op de foto lijkt het grijs/anthraciet, of is het wel zwart?

Misschien een voor deze site volslagen onbelangrijke vraag ;), maar ik zou hem toch graag stellen: hoe klinkt hij/zij ?

Wat voor filtering hangt eraan? Wat voor andere speakers speelt hij/zij mee samen>

Groeten! Joris
Meer ideëen dan tijd

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » za 27 mei 2006, 18:09

vigier schreef:Jep, ziet er goed uit! Inderdaad is die V-groef erbij ook mooi...

Hoe donker is trouwens dat front? Op de foto lijkt het grijs/anthraciet, of is het wel zwart?
Het zou zwart moeten zijn, maar ik ben geen fotograaf en heb dito geen professionele camera. Maar het is echt zwart speakerdoek bij de Speaker en Co gehaald. Het zou ook nog kunnen dat jij dat speakerdoek niet zo zwart vind als andere doeken.
Misschien een voor deze site volslagen onbelangrijke vraag ;), maar ik zou hem toch graag stellen: hoe klinkt hij/zij ?
Alleen aangesloten op een versterker klinkt het alsof dit beestje aardig in staat is wat druk op te bouwen, en laaaag te gaan. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de UcD400 nog niet af heb (ik ben erg lui denk ik) dus in combinatie met mijn speakers heb ik hem nog niet gehoord. Met mijn vorige subwoofer klonk de integratie ook heel goed, maar dat was wel een gesloten sub.
Wat voor filtering hangt eraan? Wat voor andere speakers speelt hij/zij mee samen?
Ik ga nu een beetje wat harten breken wellicht, maar het zit aan mijn peecee aangesloten die met een behoorlijk steile helling weet te filteren. Ik stel deze in op 60 Hz, daarboven gaat de sub een hoop luider klinken, het is een beetje rare curve die het ding maakt.
Het speelt samen met een ietwat aangepaste Rapid MkIII's, zodat die curve recht is. Klinkt saaier, maar wel eerlijker.

Terug naar “Oude Showcases”