De eerste van de Daytons?

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

vigier

De eerste van de Daytons?

Berichtdoor vigier » di 09 mei 2006, 22:21

Hoi,

ik heb deze week een weekje vrij genomen, daar was ik best wel aan toe. En zowaar: het is de hele week goed weer!
Het leek mij een goed moment om een klein projectje te doen met de Dayton units die pas geleden van Parts Express zijn aangekomen.

De gebruikte units zijn de:
Dayton DC28F: http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... ak=275-070
Afbeelding

Dayton RS150: http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-362
Afbeelding

Op maandag had ik een halve dag, heb ik de plankjes op maat gezaagd, en na een nieuwe bovenfrees gekocht te hebben, deze maar gelijk gebruikt om de units in te frezen (mijn vorige bovenfrees heeft het helaas begeven :( )
Afbeelding

Vandaag ook de achterkant van dee frontplaten afgemaakt: slagmoeren erin, en rondom de woofer de "opening" aan de achter ruimer gemaakt door af te ronden.
Vanavond ook begonnen met lijmen:
Afbeelding

Morgen ga ik het 4e schotje erin zetten (deze komt tussen de woofer en de reflexpijp), en de achterkant er tegenaan. Dan de zijkanten bijschuren, zodat de frontplaat en de schotjes vloeiend lopen, evenals de achterplaat... ennnn...dan kunnen de zijplaatjes er tegenaan!
Dat worden 4 lagen van 3mm MDF.....

Groeten! Joris
Meer ideëen dan tijd

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 09 mei 2006, 22:37

Leuk, weer eens een keer Dayton units. Succes met de bouw.
Wordt het iets van SonusFaber look-a-like? (met het oog op die ronding van de kast)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

vigier

Berichtdoor vigier » di 09 mei 2006, 22:50

Hoi Edo!

ik kan me niet herinneren dat ik hier Dayton units op het forum in de bouw heb gezien, dus leek me daarom ook wel leuk.

Ze krijgen inderdaad de ronding zoals SF die ook gebruikt (net als vele andere merken trouwens :) )
Die ronding wordt hier regelmatig gebruikt, dus wilde die eens zelf uitproberen. Heb heel weinig tijd aan voorbereiding besteed, op 2 memo'tjes wat afmetingen, en 1 A4'tje nodig gehad voor wat berekeningen aan die buiging, maar verder lekker simpel gehouden.

Donderdag denk ik weer nieuwe foto's!

Groeten, Joris
Meer ideëen dan tijd

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 09 mei 2006, 23:55

vigier schreef:Hoi Edo!

ik kan me niet herinneren dat ik hier Dayton units op het forum in de bouw heb gezien, dus leek me daarom ook wel leuk.

Ze krijgen inderdaad de ronding zoals SF die ook gebruikt (net als vele andere merken trouwens :)

Zoiets misschien???

Afbeelding Afbeelding

Ben benieuwd naar het verdere verloop. Leuk.

vigier

Berichtdoor vigier » wo 10 mei 2006, 21:56

Hoi,

inderdaad zoiets! Maar dan niet met zo'n front-ding erop, dat vind ik echt niets namelijk.... Maar de zijkant met die lijnen erop vind ik echt fantastisch! (alleen ga ik er niet ZOveel aandacht aan besteden in dit projectje)

Even een update-je na vandaag (moest om 15u alweer stoppen vanwege een borrel... niet zo heel erg, en zeker niet omdat hij in Eindhoven was...gezellige boel was dat daar!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen zijkanten er tegenaan!

Groeten, Joris

P.S. Ook maar eens stilaan over demping na gaan denken :)
Meer ideëen dan tijd

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 11 mei 2006, 0:03

Een borrel (met dit weer) is zeker niet vervelend. Maar vooral doorposten Joris. Ik vind het een erg leuk project wat je aan het doen bent.
Heb je al nagedacht over de afwerking?

daniel

Berichtdoor daniel » do 11 mei 2006, 12:45

Eindhovendegekste!

ik ben benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit komt te zien. Ziet er nu al strak uit!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 11 mei 2006, 13:07

Het lijkt wel weer een beetje op die monitor die jeal eerder had gebouwd, erg mooi!!!!

Wowly

vigier

Berichtdoor vigier » do 11 mei 2006, 15:09

@daniel: Eindhovendegekste...pffew...ernstig... ik wil t hier niet horen!

@wowly: monitor die ik eerder had gebouwd? Zeker weten dat je het over mij hebt? Heb nog nooit eerder monitors gebouwd namelijk :)

Vandaag ben ik er achter gekomen dat het verdomd lastig is om zo'n plaatje van 3mm MDF er gebogen tegenaan te plakken. Eerste plaatje staat nu te drogen met een werkbank, 3 spanbanden, 4 lijmklemmen en een aantal hoekprofielen... en het is niet naar mijn zin (buiging is niet 100% zo mooi).
Dus ik ga nu iets bedenken voor de andere plaatjes die ertegenaan moeten...
Misschien moet ik de tegen-vorm maar een aantal keer uit hout gaan zagen, zodat ik die er tegenaan kan klemmen...

Groeten! Joris
Meer ideëen dan tijd

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 11 mei 2006, 15:41

vigier schreef:Vandaag ben ik er achter gekomen dat het verdomd lastig is om zo'n plaatje van 3mm MDF er gebogen tegenaan te plakken. Eerste plaatje staat nu te drogen met een werkbank, 3 spanbanden, 4 lijmklemmen en een aantal hoekprofielen... en het is niet naar mijn zin (buiging is niet 100% zo mooi).
Dus ik ga nu iets bedenken voor de andere plaatjes die ertegenaan moeten...
Misschien moet ik de tegen-vorm maar een aantal keer uit hout gaan zagen, zodat ik die er tegenaan kan klemmen...

Kwam ik ook achter. Ik heb een klein hulpstuk gemaakt wat en ander op z'n plaats houdt.

Afbeelding

Werkt best goed.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 11 mei 2006, 15:59

Oh, sh&^*t

Ik haal je idd door de war met indoubt, die heeft ook eens zo'n kast gemaakt, heel erg mooi!

Wowly

RUben

Berichtdoor RUben » do 11 mei 2006, 15:59

Ziet er zeer goed uit vigier!

En goeie prijs voor die speakers!

vigier

Berichtdoor vigier » do 11 mei 2006, 21:14

Hoi Edo,

thnx voor de tip! Die is makkelijk te maken inderdaad. Ik had zelf de
"tegenvorm" in gedachte (holle) en dan 4 stuks die ik er dan tegenaan kan klemmen, net als in het project van Jasper Joppe Geers met zijn 803-clones.
Vanavond ga ik besluiten, morgenochtend maken. Ik denk dat ik iets meer aan die van Jasper heb, aangezien t wel te doen was om de uiteinden er goed tegenaan te klemmen, maar het midden stuk werd niet tegen de schotten gedrukt. En jouw klemmen werken alleen op de uiteinden (maar zijn daarentegen wel simpeler te maken.... I'll think about it!

@Wowly: de naam zegt t al he: "indoubt"...je werd aan t twijfelen gebracht :)
@RUben: thnx!

Groeten, Joris
Meer ideëen dan tijd

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 11 mei 2006, 21:31

Ha joris, mooi weer wat van je te zien. Dit gaat zeker mooi worden. Gebruik ipv MDF gewoon buigmultiplex, dat werkt heel gemakkelijk en daarna Motip spuitplamuur om te egaliseren.

Maareh, ik wil niet lullig doen. Is die versterker al af? En die mooie drieweg?

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 11 mei 2006, 21:48

Ziet er goed uit!

WMC

Berichtdoor WMC » do 11 mei 2006, 21:57

Een beetje het hout zich laten zetten voordat je het gaat lijmen kan ook helpen. Dus al een nachtje een kromming ergens omheen geven voordat je het gaat verlijmen.
HT-zelfbouwfan

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » do 11 mei 2006, 23:10

Hoi Vigier,

Ik kan me eerlijk gezegd het beste vinden bij WMC hierboven. Zeker als het om 3 mm MDF gaat kun je best proberen om het zelfs nat te maken voordat je het buigt. Buigplex kan inderdaad makkelijker werken maar heeft duidelijk andere akoesstische eigenschappen.

Doe ook geen moeite om van die mallen te maken, al die extra moeite en materiaal heeft pas zin als je een zij- en achterwand zoals bij mijn project in 1 keer wilt verlijmen, waar ook nog eens behoorlijk wat kracht bij komt kijken... Bovendien heb je het dan over 6 platen buig MDF van 8 mm, terwijl jij praat over hooguit 4 plankjes van 3 mm..

Ik zou het als volgt doen:
Per keer dat je een plaatje tegen de speaker wilt verlijmen leg je eerst het plaatje een nachtje in een bak water (helemaal onderdompelen hoor!). De volgende dag klem je die tegen je frame aan, zodat je in ieder geval de vorm te pakken hebt. Niet te hard aandrukken, maar zorgen dat je net die vorm hebt. Wel eerst je speaker in een stevige afvalzak stoppen ter bescherming van het vocht! dat laat je vervolgens in zijn geheel weer drogen en je plaatje blijft voortaan van zichzelf keurig in de vorm staan.

Als je wat geduld hebt, kun je dit op een week tijd mooi voor elkaar krijgen, en telkens een nachtje het MDF zijn werk laten doen.
Zeker wanneer het zonnetje schijnt zoals vandaag is het vocht zo weer uit het MDF getrokken, en kun je het als het droog is er tegen aan lijmen.

Als je dit kunstje plaatje voor plaatje doet, kun je uiteindelijk keurig netjes alle vier die plaatjes volledig tegen elkaar verlijmen.

Je kunt natuurlijk stellen dat het MDF er niet beter op wordt als je het nat maakt, maar gezond beleid doet hier wonderen! Uiteraard ga je het naderhand toch allemaal netjes afwerken, dus aan een rondje plamuren, schuren en/of fineren ontkom je toch niet!

Ik blijf het wel volgen hoor, het ziet er mij iets te veelbelovend uit!

Groeten,

JJ.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 11 mei 2006, 23:24

Ik zou de 3 mm MDF in ieder geval NIET in het water leggen, dan heb je namelijk na een paar uur 12 mm LDF :D

Over een dermate kleine afstand mdf willen buigen is geen sinecure.

Indoubt heeft het ooit eens gedaan, mail die maar eens. Bij hem was het heel goed gelukt!

Wowly

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 11 mei 2006, 23:34

Jasper Joppe Geers schreef:Buigplex kan inderdaad makkelijker werken maar heeft duidelijk andere akoesstische eigenschappen.

Niet dat Joris van mij perse buigplex moet toepassen, maar die andere akoestische eigenschappen zouden juist gunstig uit kunnen pakken. Daarbij gaat het maar om een afwerklaagje.

vigier

Berichtdoor vigier » vr 12 mei 2006, 0:00

Zowww...wordt ineens druk hier!

Ik had eigenlijk MDF gekozen omdat het zo mooi glad is. (luiheid troef he).
Multiplex had ik ook bij gekeken, maar die platen zagen er allemaal nogal gesplinterd uit (hornbach), dus toch maar voor MDF gegaan.

Water lijkt me ook niet zo'n succes. Bij multiplex zou ik dat zo doen, maar MDF zuigt zich helemaal vol denk ik!

Misschien morgenochtend eens een plaatje multiplex halen, eens kijken of dat makkelijker te buigen is (wel natuurlijk de vezelrichting in acht nemen ;) )

Dat voor-krommen werkte bij mij niet zo goed. Ik heb dat ook geprobeerd, maar binnen een minuut waren ze weer nagenoeg helemaal recht :(

@Jeroen: je hebt helemaal gelijk hoor! Maar ik vond dit wel een projectje om in een week te kunnen doen. De kamer achter mij ligt momenteel vol met aluminium plaatwerk, en daar hangt een heel ongezonde damp.... dus ook dat ligt niet stil!

Bedankt voor de tips allemaal! Morgenavond weer een update van hoe de volgende plaatjes gaan (misschien wel multiplex...en als dat ook akoestisch wat voordelen oplevert..mooi meegenomen!)

Groeten, Joris
Meer ideëen dan tijd

Paul

Berichtdoor Paul » vr 12 mei 2006, 9:38

Eigenlijk ben ik toch wel benieuwder hoe het hiermee gaat:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0

:D

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » vr 12 mei 2006, 11:39

hey vigier,

klein vraagje, die passer in jouw ander project, hoe heb je die precies gemaakt?
kan je soms nog even wat fotokes posten hierover of mij rechstreeks mailen mag ook hoor.
(gv@schaubroeck.be)

grtz en thx

Geert

vigier

Berichtdoor vigier » vr 12 mei 2006, 13:08

Hoi!

Vanochtend maar eens even naar de houthandel geweest (nee, geen bouwmarkt). Daar hadden ze helaas geen buigplex, maar wel berken-multiplex, dus heb ik daar een plaatje van kort laten zagen.
Pffew...dat is wel een heel stuk flexibeler dan dat 3mm MDF zeg!
Maar nog steeds niet zo handig om in een boogje te klemmen.
Er ligt nu in het schuurtje in ieder geval 1 plankje te drogen, en die ging er een stuk makkelijker tegenaan dan dat MDF. Wat kleine spijkertjes erbij, en volgens mij moet ik het na de lunch zonder lijmklemmen kunnen bekijken....

@Paul: daarvan staat er momenteel eentje boven, en eentje in de woonkamer. Het zijn allebei nog 4 losse delen: de voet, het grote middenstuk, het topstuk, en het blok waar de bol+toeter voor de middentoner in zit. Frontplaten liggen ook nog los.
Deze zomer neem ik weer een week of 3 a 4 vakantie om daar aan te werken.
Het vervelende is, dat ik gezien heb dat hij niet 100% recht is, daar moet ik nog wat op gaan verzinnen (lees: vanaf de voorkant gezien, buigt hij wat af naar links/rechts).

@gerdinio: foto's mail ik even, inclusief wat uitleg.

Groeten, Joris
Meer ideëen dan tijd

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 12 mei 2006, 13:54

Je kunt de zijwanden vastzetten met schroeven, welke je daarna weer verwijderd.

Is de kast van het andere project in zijn geheel getordeerd?
Als alleen de voorzijde is getordeerd kun je hem gaan schaven op de schaafbank

Wowly

vigier

Berichtdoor vigier » vr 12 mei 2006, 16:51

Hoi Wowly,

schroeven was inderdaad een optie, maar heb ik besloten om niet te doen. Ik word nooit zo vrolijk van die grote gaten volplamuren, en daarnaast is de kans groter dat ik het MDF kapot trek (ja, zelfs met voorboren; de kracht is best groot als je ze aandraait).
Dus heb ik kleine spijkertjes gedaan, dat gaat ook goed merk ik!

Hier weer een update: (hopelijk is dit formaat foto toegestaan?)
Afbeelding

Op deze foto wordt de linkse plaat er tegenaan gelijmd..de rechtse platen zijn al gedaan :)
Onderin zie je rechts tussen de eerste en de tweede laag (tweede en derde laag zijn tegelijk gedaan) een best grote spleet... mjah...de bocht was niet helemaal netjes gezaagd en geschuurd :(
En nu ik goed op de foto kijk zie ik dat de buiging van 2e en 3e plaat ook niet helemaal mooi is...je kunt zien waar de spijkers zitten...daar zit het iets dichter tegen het MDF aan.
Direct maar eens wat extra spijkertjes gebruiken zodat ik van dit effect geen last meer heb.

Over het andere project: in zijn geheel, maar aan de achterkant heb je daar niet zo'n last van; die vorm is zo "vreemd" voor je ogen dat je het alleen kunt zien als ik je er op wijs.
De voorkant wordt overigens met een bandschuurmachine gedaan (eerst aftekenen).

Heb alleen vanmiddag het blok waar de bol+toeter van de middentoner in zitten, op mijn voet (waar hij in het onderbeen overgaat) laten vallen! Dat komt hard aan van een meter hoogte. Dat heeft weer heel wat liters koud water en pleisters gekost :(

Direct het tweede en derde laagje erop zetten :)

Groeten!
Meer ideëen dan tijd

Terug naar “Oude Showcases”