Strandradio'tje Op A4 Formaat.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

hovingtim

Strandradio'tje Op A4 Formaat.

Berichtdoor hovingtim » wo 26 apr 2006, 10:28

Mijn idee was omdat het weer mooier weer werdt een simpel speakertje wat toch wat performance kon leveren inelkaar te knutselen. Dit met een ingebouwd versterkertje wat op 12 volt kon werken. De accu had ik nog uit de modelbouw wereld. Dit is een 7,2Ah accu. De speakers die ik gebruik hebt zijn afkomstig van een Creative Inspire P380. Dit oude 2.1 geluidsysteempje heb ik jaren geleden de versterker unit uitgehaald omdat deze dienst moest doen in een ander project.

Doel van dit project: Een Speaker die gewoon als ik buiten aan het hobbyen ben of op het strand een leuk achtergrond muziekje kan verzorgen.

Omdat ik totaal geen parameters van de Cambridge units heb kunnen vinden heb ik het een beetje op de gok gedaan. Dezelfde Inhoud van de orginele behuizing van het mid-hoog +10%. Ditzelfde geld voor het woofertje. De oorspronkelijke behuizing van het woofertje had een ronde poort. Omdat dit lastig is om te zorgen dat er geen zand of vuil naar binnen kan. Dus heb ik de volume van de ronde poort berekent en een rechthoekige poort van gemaakt met dezelfde volume +10%. Waarom +10% wanneer het systeempje draaide in zijn oorspronkelijke bezetting had ik altijd het gevoel dat het nog net iets meer kon.

Bouwtekening.
Afbeelding

De afmetingen zijn (lxbxd)
30x20x20. Dit is dus bijna het formaat van een A4'tje

Het Idee is een luikje te maken waardoor ik makkelijk bij de accu kan om hem eventueel weer op te laden.

Nou dan gaan we bezig. Hout gehaald bij de plaatselijke houtboer. Omdat het lowbudget moet blijven (want het is er puur voor dr bij) heb ik gekozen voor 12mm MDF dit op een formaat van 61x61 was ik het schrikbarende bedrag van 2,25 kwijt
:twisted:
Andere reden voor de 12 mm. Even heel krom gedacht. Scheelt 1/3 van het gewicht van 18mm.

Na alles te hebben gezaagt gaan we beginnen met bouwen.

Afbeelding
Zaagtafel naar buiten en beginnen met het zagen van de plankjes van 30x20.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(apart cabinet voor het Mid-Hoog)

Afbeelding
Alles in de Lijmtang

Afbeelding
Woofertje passen. Afsluitings tape gebruikt (dat foam achtige)

Afbeelding
Mid-Hoog unit dr in

Afbeelding
Dat is hem simpel gezegt. Nu gaan we beginnen met Dempen.

Afbeelding
De Mid-Hoog gedempt met baf. De woofer gedempt met Pritex.

Afbeelding
De Zijwand gedempt van de kast.

Afbeelding
Intern gedempt.

Afbeelding
En zo staat hij tijdelijk in testopstelling te spelen.

Is nu je doel gelukt???
Het is een klein beestje geworden. Er komt echt een best aardig geluid uit. Hellaas is op dit moment de mid-hoog nog even een beetje uit fase met de woofer. Maar dit wordt vanmiddag op gelost.

Het filter. Het filter was oorspronkelijk op een 200hz met een bass boost op de 50hz. Dit wordt een 2e orde filter op 500hz om de mid-hoog redelijk te ontzien van de bass.

De versterker unit. Dit blijft hetzelfde als het schema wat ik gepost had bij het kopje versterkers. Dit vraagt maximaal 2ah. In combinatie met een 7,2ah accu betekend dit +/-3 uur spelen (na de verliezen er afgetrokken te hebben). Dit is ruimschoots voldoende. Op maximaal vermogen van de speakertjes komt er echt een goed volume uit. Gemeten op 1 meter afstand een 100db (db meter van nokia telefoon dus niet echt secuur). Ruim voldoende voor een achtergrond muziekje.

Hoe klinkt hij nu. Hij klinkt helemaal niet slecht voor 2,25 aan hout :twisted: Hij komt nog best laag. 50hz is geen probleem voor het woofertje. Ook zit er een strakke bass in. Het hoog moet nog wat aangepast worden want dit is nog een beetje te dof en is redelijk te laat. Dit waarschijnlijk omdat het uit fase is.

Totzover. Straks onderdelen halen voor de versterker en het filter.

Wordt Vervolgt.

P.S De Afwerking wordt nog aan gedacht.
Safe-Water Drink Beer

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 26 apr 2006, 16:27

altijd leuk deze projectjes !

JuuL

Berichtdoor JuuL » vr 28 apr 2006, 8:56

Leuk om te zien Tim!

Dat het hoog niet zo goed klinkt ligt aan je tweeter, conus tweeters geven nooit een goed geluid. Als ik jou was zou ik een andere tweeter kopen, het liefst een dome tweeter. Van seas bijv, kost je zo'n 18 euro. Er zijn ook wel andere goedkopere alternatieven. Het hoog is erg belangrijk voor een goed klikende set, liever slecht laag dan slecht hoog. Echt doen!

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » do 18 mei 2006, 23:24

Na lange tijd stil te hebben gestaan vandaag verder gegaan met de strandradio. De versteker unit is 2x een tda2003 brug-schakeling geworden. Dit is genoeg voor een 2x 18watt rms met een maximale stroomsterkte gemeten van 900MA. Op een 7,2 Ah accu genoeg voor muziek dus.

Eerst maar eens netjes de drivers ingefreesd.
Afbeelding

Even passen
Afbeelding

Drivertjes Zelf
Afbeelding

Gaatje zagen voor de versterker unit
[img]http://i28.photobucket.com/albums/c225/hovingtim/15052006214.jpg

En past precies
Afbeelding

Accu eronder passen
Afbeelding

Wat meer naar onder de ingang voor een 3,5mm jackplug
Afbeelding

Let op de 2 balkjes dit om de accu netjes op zijn plek te houden. Eerst geprobeerd met lijm na inzien toch een schroef er in geschroeft om extra steviging.
Afbeelding

Drivertjes dr in. Nu netjes alles aansluiten. Kabels :P jammie kan niets leukers bedenken :roll:
Afbeelding

Alles dr in netjes dichtschroeven. Dit is dan het resultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Zo dan gaan we hem nu bekleden. Ik bekleed hem met 5mm dik antraciet tapijt. Dit om 3 redenen.

1. Het is stevig. Met zijn 3mm rubber ondergrond zorgt het ervoor dat de strandradio tegen een stootje kan.
2. Het is te stofzuigen :twisted: Wanneer ik van het strand terug kom kan ik het mooi schoonzuigen eventueel.
3. Ik had nog een heel groot stuk over van een eerder PA projectje.

Begonnen met bekleden. De stof plak ik erg gewoon op met contact lijm van Bison. Dit is zeer sterk en het laat nooit meer los. Nadeel DIE GEUR DIE ERAF KOMT :cry:

Afbeelding

Andere kanten bekleed.
Afbeelding

Tip. Houd altijd een stukje over het is makkelijker weggesneden dan er weer bijgeplakt.

Stage verder
Afbeelding

En dan is dit het resultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met achter op de versterker een apparte volume control voor het hoog en het laag. Het hoog is simpel 3db filtertje van 47mu. Het laag speelt fullrange. Ik moet zeggen dat het voor een strandradio helemaal niet verkeerd klinkt. Het klinkt verre van ideaal maar als iets voor dr bij absoluut niet verkeerd.
Safe-Water Drink Beer

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » do 18 mei 2006, 23:55

Mooi, maar persoonlijk vind ik bekleden altijd niet zo mooi (PA-achtig) wat heb je btw met dat MDF uitgespookt :P brand plekken en veel beschadiging :o Of valt het wel mee? Hoe kom je trouwens aan die frontjes ?

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 18 mei 2006, 23:56

hoe laad je die accu weer op?

Verder zorgt bekleden er natuurlijk wel voor dat er juist zand in komt :)

pas maar op met je poort 8)

Hebb ook ooit zoiets gedaan alleen dan voor een 230 aansluiting.
compleet 4.1 setje in 1 behuizing.

maar 4 breedbandertjes bij elkaar in de buurt, klonk niet OK.
na 5 pils wel weer. :oops:

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » vr 19 mei 2006, 1:01

Jan-Willem schreef:Mooi, maar persoonlijk vind ik bekleden altijd niet zo mooi (PA-achtig) wat heb je btw met dat MDF uitgespookt :P brand plekken en veel beschadiging :o Of valt het wel mee? Hoe kom je trouwens aan die frontjes ?

Frontjes had ik nog van het orginele setje. Kon ik zo overzetten. Frontje voor de bovenkant heb ik zelf even wat speakerdoek voor geplant. Brandplekken en veel beschadigingen valt wel mee maar dr ziet hier en daar wel iets. Dat was het geval van een niet zo goed vast gezette zaag.
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » vr 19 mei 2006, 1:03

bartsegers schreef:hoe laad je die accu weer op?

Verder zorgt bekleden er natuurlijk wel voor dat er juist zand in komt :)

pas maar op met je poort 8)

Hebb ook ooit zoiets gedaan alleen dan voor een 230 aansluiting.
compleet 4.1 setje in 1 behuizing.

maar 4 breedbandertjes bij elkaar in de buurt, klonk niet OK.
na 5 pils wel weer. :oops:

De zijkant van de speaker kan losgeschroefd worden. Hierdoor kan ik er altijd weer bij voor als er iets fout gaat met de versterker of met de accu en natuurlijk weer voor opladen. Tegen zand heb ik hierzo vijferfilter liggen. Dat laat wel goed lucht door maar geen zand :lol:

Dit klinkt wel aardig. Niet super maar wel aardig. Na kratje bier "Geweldig" :wink:
Safe-Water Drink Beer

Terug naar “Oude Showcases”