Vifa 2-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Vifa 2-weg systeem

Berichtdoor Walt » za 22 apr 2006, 20:00

Hallo allemaal,

Van Roland van dit forum is het de bedoeling dat ik twee Vifa P13WH-00 ga overnemen. Ik wil deze gaan combineren met de Vifa HT-275D2 tweeter. Het crossover wil ik in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk houden. Waarschijnlijk het woofertje fullrange en de tweeter via een enkele condensator van circa 5 micro Farad. In een later stadium kan ik dan gaan proberen wat ik het beste vind klinken.

Waar ik jullie hulp bij nodig heb is een goed kastontwerp. LSP CAD geeft goede resultaten met een kastje van 4.5 liter netto inhoud met daarin een BR-pijp van 5cm rond en maar liefst 22cm lang.

Nu vind ik dit een nogal langwerpige buis. Een controle met AJ-horn laat zien dat het blijkbaar wel correct is. Qua lengte wordt het lastig zo'n buis in het mini kastje te stoppen. Daarom wilde ik de BR als een tunnel uitvoeren, zoals ik op de onderstaande figuur probeer duidelijk te maken. Bij een interne kastbreedte van 14cm is deze tunnel slechts 1.4cm 'dik' zou dit bijgeluiden gaan geven? Adviseren jullie dan toch een ronde buis?

http://img358.imageshack.us/img358/6325/vifa2nv.jpg

Heeft trouwens iemand enig idee hoeveel dB ik de tweeter zal moeten verzwakken om goed aan te sluiten bij dit kleine woofertje?

Groeten Walter

rho

Berichtdoor rho » za 22 apr 2006, 20:58

Wat de BR tunnel betreft zou ik me niet teveel zorgen maken. Dit valt nog wel binnen de perken. Ik zou wel de uiteinden afronden met een freesje. Dat zal turbulentie aan de einden beperken. (minder bijgeluiden)

Kan je wat meer info geven i.v.m. de speaker-units?

Ik zou toch aan een filter denken bij je speaker. Er is echt wel een aardig groot verschil aan klank als je een goed filter hebt t.o.v. van zomaar eventjes een condensator voor de tweeter zetten.

Walt

Berichtdoor Walt » za 22 apr 2006, 21:14

Hallo Rho,

Bedankt voor je antwoord.

Een datasheet van het Vifa woofertje vind je hier:

http://www.partsexpress.com/pdf/297-302.pdf

Een datasheet van de tweeter kan ik zo snel niet vinden. Het gaat hier om een 26mm textiel dome van vifa met daarachter een vrij grote kamer waardoor de Fs zeer laag ligt op 650Hz. Ik meen dat deze tweeter in het buitenland een andere naam draagt..

Vandaag heb ik bij Speaker & Co in Rotterdam een stel kasten beluisterd waarin deze Vifa tweeter inderdaad met slechts een 1e orde filter speelde. Voor het laag waren twee kleine units van Morel ingezet (in totaal een 2.5 weg systeem). Hoewel natuurlijk een geheel andere klasse kwamen deze kastjes verrassend goed mee met de Seas Thor (HobbyHifi editie) die ook stond opgesteld.

Op het volgende buitenlandse forum gaat het over een luidspreker met hetzelfde woofertje en een vergelijkbare tweeter:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... enumber=13

Ook op dat forum zijn er voorstanders van slechts 1 condensator als filter. Echter er worden ook seriefilters voorgesteld. Dan is er nog de het ontwerp 'Esquire':

http://www.speakerbuilding.com/content/1015/

met ook dezelfde luidsprekers maar deze kast heeft maar liefst een 4e orde filter!

De meningen lopen blijkbaar nogal uit elkaar over wat nu het beste klinkt. De eenvoud en de lage kosten van een enkele condensator spreken mij wel aan. Op die manier kan ik ook eens zo'n echt dure condensator uitproberen zonder dat het filter gelijk weer een veelvoud van de drivers gaat kosten.

Groeten Walter

sietse

Berichtdoor sietse » za 22 apr 2006, 21:20

Je moet het gewoon es gaan proberen. Maar dan moet je ook eens proberen hoe het klinkt als je het woofertje 6dB affilterd met een seriespoel. Gewoon om het verschil te kunnen beoordelen.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Walt

Berichtdoor Walt » za 22 apr 2006, 21:29

Hallo Sietse,

Ik zat daar inderdaad ook aan te denken. Maar zelfs voor zo'n eenvoudig kastje zijn er ontzettend veel gangbare filters mogelijk!

Allereerst ben ik op zoek naar een goed startpunt. Het lijkt mij logisch om eenvoudig te beginnen dus liefst 1e orde of een eenvoudig seriefiltertje.

Op grond van deze twee drivers, wat zou het eerste filter zijn dat jullie als ervaren speakerbouwers zouden uitproberen? Ik heb nog geen filtercomponenten in huis dus alles is nog mogelijk (afgezien van een aantal MKP condensatoren die lopen van 1 tot 8.2 uF)

Tevens, als ik meerdere filters wil proberen, hoe kan ik dan het beste een vergelijk maken. Snel achter elkaar meerdere filters beluisteren of een paar weken het ene filter en dan weer een paar weken een ander filter?

Groeten Walter

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 22 apr 2006, 22:16

Ik zou een simpel eerste orde filter met zobel gebruiken voor de woofer, 2e orde voor de tweeter, bass-reflex is wel een must, anders komt er wel erg weinig laag uit zo'n klein woofertje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Walt

Berichtdoor Walt » za 22 apr 2006, 22:26

Hallo Sander,

Jouw filtervoorstel komt als ik het goed heb uit op vijf componenten, dat blijft nog te overzien.

Het sub/laag, tsja wat zal ik zeggen, daar maak ik me niet zo'n zorgen om:

http://img200.imageshack.us/img200/9865/p32400186cq.jpg

Deze kast is 170cm hoog volgens het 'tapped horn' principe en voorzien van een 12" Ciare driver van 1000W.

Maar om eerlijk te zijn gaat mijn muzikale voorkeur uit naar muziek waarin over het algemeen weinig laag zit (Norah Jones, Katie Melua etc.) Dus ik neem genoegen met een hoger -3dB punt zolang het laag dat er is maar goed klinkt. Met mijn kastvoorstel denk ik op -3dB bij 70Hz uit te komen. Die absurde sub was meer een project om het 'tapped horn' principe eens te proberen. Resultaat: goed rendement en veel diepgang, maar echte hoorn (met gesloten drukkamer) klinkt wel echt beter!

Groeten Walter

rho

Berichtdoor rho » zo 23 apr 2006, 0:20

Norah en Katie hebben wel degelijk een lekkere bas in hun opnames. Een contra-bas klinkt toch mooier op een speaker met een lage f-3. 'k Heb het zelf kunnen vaststellen de laatste weken.

off topic: Luister ook eens naar Diana Krall. Haar opnames zijn niet zo "verkracht" als die van Norah en vooral die van Katie.

mluyben

Berichtdoor mluyben » zo 23 apr 2006, 9:19

Houd alleen wel in de gaten dat een bas reflex tunnel korter kan wezen dan een berekende pijp. Een tunnel langs de wanden heeft een andere correctie factor dan een pijp....

rho

Berichtdoor rho » zo 23 apr 2006, 10:50

Walt, dat woofertje heeft blijkbaar een heel mooie natuurlijke roll-off, maar bundelt blijkbaar toch redelijk. Als je niet gaat filteren dan moet je ze wel mooi uitrichten naar je sweet spot. Buiten die sweet sot zal ie dan wel wat dof gaan klinken vrees ik.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 23 apr 2006, 11:40

Hallo Rho,

Mijn kamer is dermate klein (2.7 x 3.5 m) dat als ik luister ik automatisch wel in de sweet-spot moet gaan zitten. In zoverre dus geen bezwaar.

Het Vifa woofertje heeft volgens de datasheet inderdaad een mooie roll-off. Ik denk dat vooral dat de reden is dat mensen op andere fora voor het zeer simpele filter met slechts 1 condensator kiezen. Ik heb al 2x 4.7uF MKP liggen dus ik probeer dat wel als eerste. Ik verwacht daarna inderdaad wel meerdere filterconfiguraties te gaan uitproberen.

Heeft er iemand de juiste correctiefactoren voor de basreflextunnel zoals ik deze wil gaan toepassen?

Groeten Walter

Walt

Berichtdoor Walt » zo 23 apr 2006, 12:09

Hallo,

De onhandig lange reflexpijp die ik kreeg komt door de gekozen diameter van 5cm en de erg kleine kast van 4.5 liter.

Denken jullie dat het acceptabel is een kleinere buis te nemen, bijv. de 35mm versie van Speaker & Co met de afgeronde flens? In dat geval zou een lengte van slechts circa 10cm resulteren. En dat is weer prima in te bouwen. Bij Speaker & Co hadden ze wel goede ervaringen met dit reflexbuisje.

Groeten Walter

rho

Berichtdoor rho » zo 23 apr 2006, 13:17

35mm is wel aardig klein naar mijn idee. Je kan best niet te klein gaan met zulke buisjes. Afgeronde uiteinden zijn natuurlijk wel een pluspunt.

Er zit wel een verschil tussen een ronde BR-tunnel of een rechthoekige. Hoe groter de verhouding tussen B en H van de tunnel hoe meer verliezen je kan krijgen. Dit komt omdat je een aardig groot wandoppervlak gaat krijgen t.o.v. het poortoppervlak aan de uiteinden van je tunnel. 1/10 (zoals jij wil gebruiken) is wel het maximum dat ik zou toepassen.

Misschien dat een erg gladde afwerking van het poortoppervlak nog wat verbetering kan brengen. Maar hoe dicht je dan bij het ideaal van een ronde poort komt weet ik ook niet.

Simuleer eens je kastje met verschillende poortlengtes. Zo krijg je een idee van de grootte-orde van afwijking die je mag hebben op je poort zonder dat je hele afstemming om zeep geraakt. Als dat niet zo heel erg nauw komt kan je gewoon een rechthoekkige poort nemen die misschien een ietje korter is (~5 a 10% :?: ) dan de ronde variant.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 23 apr 2006, 13:47

Hallo Rho,

35mm is inderdaad klein. Bij Speaker & Co hadden ze wel dit buisje in een vergelijkbaar kastje maar dan met een woofertje met +/- 6mm lineaire slag. Volgens hun geen vervelende poortruis.

Groeten Walter

rho

Berichtdoor rho » zo 23 apr 2006, 13:52

Ik heb een 50mm buisje voor een 17cm laagmid en als je aan de poort gaat luisteren hoor je soms toch een zuchtje. Op de luisterplaats hoor je daar niet van hoor.
Nu gebruik ik een 7cm poort bij een 18cm laagmid. Geen spoort van poortruis te bespeuren. :)

Walt

Berichtdoor Walt » zo 23 apr 2006, 14:27

Hallo Rho,

Bedankt voor het plaatsen van jouw ervaringen met poorten. Zijn er andere forumleden die ervaringen hebben met 35mm mini-buisjes?

Groeten Walter

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 23 apr 2006, 15:58

Hoi Walt

Waarom geen gesloten kastje voor de vifa?

Groeten Roland

Walt

Berichtdoor Walt » zo 23 apr 2006, 16:47

Hallo Roland,

Hier heb ik eigenlijk helemaal niet naar gekeken. Ik was in de veronderstelling dat om nog wat laag uit zo'n klein drivertje te halen er sowieso BR nodig zou zijn. Ik heb nu geen simulatiesoftware bij de hand dus ik kan niet zien wat gesloten gaat doen.

Wat zijn jouw ervaringen (-3dB punt?) met een gesloten kastje voor deze Vifa? Hoeveel liter is optimaal en klinkt dit aanmerkelijk beter dan BR? De BR variant zal zonder sub voor de meeste muziek voor mij nog acceptabel laag genoeg gaan (mijn huidige kastjes hebben ongeveer dezelfde diepgang). Ik vraag me af of dat voor gesloten ook het geval zal zijn. De ontwerpen die ik op internet tegenkwam waren volgens mij ook allemaal basreflex.

Groeten Walter

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 23 apr 2006, 17:20

Hoi walt

Ik heb hem eigenlijk nooit anders als in een gesloten kastje met sub gebruikt. Je hebt toch een hele grote subwoofer? reken op +- 100 a 120 hz -3db. (zo uit hoofd)

Groeten Roland

Walt

Berichtdoor Walt » ma 24 apr 2006, 20:29

Hallo Roland,

Juist omdat die subwoofer zo groot is (3.4 meter lange TL/hoorn) speelt deze niet zo zuiver in het hogere basbereik. Ik wil deze daarom op maximaal 70Hz affilteren. Het kastje met de Vifa 5 incher zal daarom lager dan 100-120Hz moeten komen. Basreflex lijkt dan toch de enige optie. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat een gesloten kast superieur aan basreflex zal klinken.

Groeten Walter

Walt

Berichtdoor Walt » do 27 apr 2006, 19:34

Hallo allemaal,

Dankzij Roland heb ik alle drivertjes voor dit projectje nu al in huis. Ik heb de componenten voorlopig in een oud Celestionkastje geschroeft. Het Vifa woofertje staat fullrange, de Vifa tweeter loopt alleen over een 4.7uF condensator. Nu wordt het dus tijd om de drivers in te spelen (ook de tweedehands Vifa woofertjes zijn volgens mij nog nooit aangesloten geweest)

http://img133.imageshack.us/img133/882/p42700235ji.jpg

De montage van het woofertje is met slechts 1 schroef verre van ideaal maar het (keurig gegoten) korfje is naar mijn mening zo sterk dat er geen gevaar voor vervorming is. Terwijl de drivertjes gaan inspelen moet ik nu dus tot een definitief kastontwerp zien te komen.

Ik zit dus te denken aan een kastje van 4.5 liter netto, bassreflex afgestemd op 70Hz. Met 22mm MDF worden de buitenafmetingen dan circa h30 x b18 x d19cm. In dat geval is de helft van de inhoud van de kast dus MDF. Maar mijn ervaring met dikke wanden is goed.

Groeten Walter

Walt

Berichtdoor Walt » za 06 mei 2006, 19:41

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels met de bouw begonnen. De kastjes zijn nu geworden h30 x b18.4 x d20cm. Het materiaal is 22mm MDF waarvan een aantal wanden voorzien van 4mm bitumen. De binnenbekabeling is 1mm2 teflon. De seriecondensator op het hoog is een 800V Audyncap plus.

hieronder twee foto's:

http://img423.imageshack.us/img423/5953/p50600249lm.jpg

http://img315.imageshack.us/img315/4376/p50600252xt.jpg

MVG Walter

rho

Berichtdoor rho » za 06 mei 2006, 20:43

1mm² is een beetje aan de dunne kant, niet?
Ik gebruik tegenwoordig gewoon 2,5mm² of zelfs 4mm² interne bekabeling. Zware kosten zijn dat niet.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 07 mei 2006, 2:40

Hallo Rho,

Die 1mm2 Teflon van Speaker & Co klinkt gewoon erg goed. Ik heb hiervoor 2.5mm2 en 4mm2 OFC koper gebruikt maar MIJN voorkeur gaat uit naar de gedetaileerde klank van de Teflon. De 3mm2 Teflon heb ik ook gebruikt maar ik vond deze relatief lastig te solderen.

Bovendien zolang je geen 1000W door een kabel gaat sturen maakt de diameter van de kabel naar mijn mening minder uit dan het klankkarakter van de kabel.

Groeten Walter

rho

Berichtdoor rho » zo 07 mei 2006, 9:07

Een kabel heeft geen klankkarakter (en zeker de mantel niet), dus is de diameter zowieso belangrijker. ;)
Welja, als je té dun zou gaan gaat ie waarschijnlijk wel een klankkarakter krijgen omdat de weerstand van de kabel dan een invloed gaat uitoefenen op de werking van het filter. (in jou geval dus die condensator) Maar dan moet je wel heel erg dun gaan.
Daarom ga ik liefst zo dik mogelijk. Minder verliezen is altijd leuk, naar mijn idee.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”