Mag het een onsje meer zijn meneer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Mag het een onsje meer zijn?

Ja
21
51%
Nee
2
5%
Goeie hemel...
18
44%

Totaal aantal stemmen: 41

DIY_Freak

Mag het een onsje meer zijn meneer?

Berichtdoor DIY_Freak » do 20 apr 2006, 13:51

Bij gebrek aan een naam voor m'n nieuwe 4-weg dipoolspeakers... codenaam 'MAHOMEZ' ;)

De speaker ligt al lange tijd op de tekentafel en heeft inmiddels in verschillende prototypen het licht gezien wat betreft de WMTMW baffle.

Driverbezetting per kant en het werkgebied bij benadering.
3x Peerless XXLS-12 DVC (830847) 40-80Hz
2x Seas L26 (H2109) 80-350Hz
2x Seas Excel M15CH001 (E0016) 350Hz-2KHz
1x Scanspeak D3004/660000 >2KHz

Layout van de complete speaker: SSSWMTMW. De subs komen in een dipool W-behuizing a la Linkwitz, maar dan op z'n kantje: de drie drivers zijn boven op elkaar gestapeld, met de benodigde tussenschotten uiteraard en alle drie met de conus naar boven gericht. Ik heb diep gepiekerd (I think, therefore I'm puzzled, HL 2006) over de manier waarop Linkwitz z'n XLS10" positioneert in de Orion. De gespiegelde ophanging zou de even harmonische vervorming verminderen... Dat zou best kunnen (ik heb hier nog geen realworld metingen van gezien), maar het is naar mijn mening een slecht idee: door specifieke harm vervorming te verwijderen, is de verwachting zeer aannemelijk dat de overgebleven harm vervorming juist prominenter wordt voor het gehoor. Er bestaat namelijk zoiets als 'masking', in dit geval dus tussen de vervormingsprodukten: nabijgelegen tonen kunnen andere tonen maskeren, ofwel 'psycho akoestisch opheffen'. Het idee om specifieke vervorming te verminderen en andere intact te laten is dus in mijn ogen water naar de zee dragen. Een redelijk sterk verband tussen harmonische vervorming en geluidskwaliteit ligt naar mijn idee in een snelle maar constante afname van de vervorming gezien vanuit lage naar hogere orde, waarbij de hogere orde vervorming vanzelfsprekend relatief zeer laag is. Daarin scoren vrijwel alle topunits van Peerless erg goed.

De 'behuizing' van het WMTMW deel is in feite niet meer dan een baffle. Ik heb wat testen gedaan met verschillende vormen en afmetingen. Uiteindelijk heb ik voor gekozen om de grootte van de baffle minimaal te laten zijn om een optimale dipoolwerking te verkrijgen: hoe groter de baffle, hoe minder optimaal de dipool uitdoving op 90 graden van de speaker. Voordeel in het geval van een grotere baffle is uiteraard dat de dipooluitdoving op een lagere freq begint waardoor de conusuitslag lager komt te liggen in het onderste werkgebied. Daarnaast is een minimale oppervlakte van de baffle bevorderlijk voor evt. resonanties die zo een (nog!) kleinere kans krijgen om het geluid te kleuren. De hard gekoppelde ophanging van de drivers aan de motor ipv de baffle moet hier ook aan bijdragen.

Ik heb al enkele subbehuizingen liggen die als een atoombunker gebouwd zijn, maar de hoogte is niet voldoende voor de nieuwe drivers. Wellicht is een verbouwing mogelijk, maar anders wordt het weer zagen... De huidige sub behuizingen hebben ovale zijkanten bekleed met 1mm geborsteld staal. Ziet er niet alleen erg mooi uit (over smaak valt niet te twisten ;)), maar het staal helpt ook voor een uitermate stijve constructie. Al met al +/- 8cm dikke wanden uit MDF en multiplex, zandgevuld met een laag bitumen aan de binnenzijde voor het killen van de laatste resonanties op hogere freq (een stijve constructie duwt de trillingen naar hogere freq met een hogere Q, waar ze door demping aangepakt kunnen worden). Boven en onderwanden zijn ook zandgevulde MDF sandwiches met intern alu U-profielen ter versteviging. De meerwaarde van de alu profielen viel me wat tegen, dus dat idee zal wellicht in een nieuwe subkast komen te vervallen. De tussenschotten worden niet zo overkill. De huidige zijn van 3cm MDF gemaakt, meer dan genoeg gezien de grootte en de bevestiging aan de kast. In deze kast zijn de 15" woofers van voren gezien diagonaal gemonteerd met de conussen naar elkaar toegericht voor een relatief zeer compact geheel. Waarschijnlijk wordt dit hetzelfde voor de drie Peerless woofers, om de breedte van de subkast ietjes in te korten.

Voor HT gebruik komen er nog een viertal relatief compacte, gesloten subs, actief gecorrigeerd, verspreid over de kamer. Deze worden voorzien van 15" TCSound woofers die een tijd terug bij gelegenheid gefabriceerd zijn uit een kleine voorraad onderdelen die over waren na het failliet gaan van een oem customer van TCSound. De motor is een variatie op de kleinste uit het programma: TC2 en TC2+. Deze wordt in het standaard programma alleen in 8" en 12" uitvoering geleverd. 'Kleinste' is relatief: TC2 in 12" (om een idee te geven wat betreft mijn modeltype: Bl=17.4 N/A, Vd=802cm3 en Xmax=16mm. Dat wordt dus 'uit je stoel vallen van de bas FX' :twisted: )
Waarom niet de TCSound als dipoolsubs, maar de Peerless? De TCSound mist wat definitie en (of 'omdat') de vervorming ligt niet spectaculair laag in de huidige dipool subs proto's (2x15" per kant), ondanks een Vd van 1283cm3 per stuk. Op het gebied van de zuiverheid van de basweergave verwacht ik veel van de Peerless woofer. Deze haalt 'slechts' een Vd van 583cm3 per stuk dus komt met drie stuks aanzienlijk minder hoog uit dan de twee TCSound's samen (1.8 liter vs 2.5liter). Echter, de benodigde luchtverplaatsing neem exponentieel toe in het laag: 18dB/octaaf afval bij gelijke SPL levert een constante uitslag op. Zet je dit om in bandbreedte binnen de Xmax, dan moeten de Peerless afzwaaien bij 43Hz waar de TCSounds nog doorgaan tot... 39Hz. Exponentieel zoals ik al zei... Ik heb me inmiddels neergelegd bij deze concessie van de bandbreedte. ;)

Een van de ontwerpeisen is om een kleine 105dB max SPL te halen op 1m in 4pi binnen de Xmax van alle drivers. Dat is een beetje een natte vinger waarde, maar het doel is duidelijk: minimale conusuitslag bij normale luistervolumes en meer dan voldoende reserve voor dynamische pieken. Wie bij andere posts van mijn hand opgelet heeft, weet dat Xmax meestal opgegeven wordt in de 'rekenkundige' waarde. De 'echte' Xmax is in feite gelegen in de vervormingsmetingen. Inmiddels al vele metingen gedaan om de optimale filterovergangen te vinden wat betreft dit punt. Belangrijker nog dan vervorming is het afstraalgedrag van de verschillende drivers in de behuizing. Bovendien, omdat het al dan niet open zijn van de M15's nog ter discussie staat (hoewel ze oorspronkelijk gekozen zijn vanuit het oogpunt van een ideale constructie voor open baffle gebruik: zie pdf), kan de 105dB eis iets onder druk komen te staan. Afwegingen...

De Peerless subs en SS tweeter zijn een recente keuze en de drivers zijn in bestelling... kan nog wel eventjes duren vrees ik, maar ik kan niet zeggen dat ik haast heb, aangezien de allereerste plannen er al een paar jaar liggen :lol: Update zullen voorlopig denk ik mondjesmaat volgen. Eerst alle driver compleet krijgen.

Wie kan rekenen, komt al snel tot de conclusie dat de speaker tamelijk hoog wordt. Ongeveer 180-195cm... Nu ben ik zelf niet zo lang en m'n stoelen zijn ook 'standaard', dus...?? De speakers komen naast een verhoogde vloer van ongeveer 55cm te staan, waar zich uiteraard de luisterplaats bevindt. :wink: De TCSound woofers komen waarschijnlijk onder de vloer te liggen, maar wellicht dat er twee stuks een plek vinden in de tegengestelde hoeken van de kamer waar ze ook uit het zicht weggestopt kunnen worden. Het doel van deze spreiding is het optimaal distributeren van de sublaagweergave waardoor staande golven tegengegaan kunnen worden. Aan de andere kant, een diepe staande golf tijdens het Pearl Harbor bombardement kan ook z'n charme hebben, dus in dit geval kan praktisch gemak het veld ruimen voor geluidskwaliteit. Hoewel ik een absolute filmliefhebber ben, het is maar HT ;)

In de tussentijd werk ik aan het vervolmaken van de UcD (180 en 180AD) amps die het hele zaakje actief zullen aansturen. De overgang van mid naar tweeter wordt echter passief. Als filter wordt een gemodificeerde Behringer DCX2496 ingezet. Bronnen zijn een Teac VRDS10 via de dig out (ook gemodificeerd, de Tent clockjes zijn vanochtend binnengekomen :D) en een zwaar gemodificeerde Onkyo allesvreter via de analoog out. Een 6-kanaals volume regeling voor de DCX2496 is ook in bestelling.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op vr 21 apr 2006, 4:28, 3 keer totaal gewijzigd.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 20 apr 2006, 14:15

wat kan ik zeggen :shock:
Succes! Als de boel ooit in de buurt van 'klaar' is zou ik heel graag eens komen luisteren 8)

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 20 apr 2006, 14:18

mensen, dat wordt een geweld.
Dit ga ik volgen!

ralf

Berichtdoor ralf » do 20 apr 2006, 14:19

ga je ze ook op de markt brengen, kunnen wilson audio, sonus faber e.d.
wel ermee ophouden
mooie units, moet iets heel moois worden

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » do 20 apr 2006, 14:29

ralf schreef:ga je ze ook op de markt brengen, kunnen wilson audio, sonus faber e.d.
wel ermee ophouden
Als ik dit op de markt zou gaan brengen, komt de prijs denk ik al snel in de buurt van de speakers die je noemt... hoewel... Wilson kan er wat van wat dat betreft ;)
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 20 apr 2006, 14:34

DIY_Freak schreef:
ralf schreef:ga je ze ook op de markt brengen, kunnen wilson audio, sonus faber e.d.
wel ermee ophouden
Als ik dit op de markt zou gaan brengen, komt de prijs denk ik al snel in de buurt van de speakers die je noemt... hoewel... Wilson kan er wat van wat dat betreft ;)

Dat is een stukje marketing. Maak de prijs nóg hoger, en het aantal bestellingen zal drastisch toenemen!

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 20 apr 2006, 17:34

Een no compomis luidspreker! Wat dacht je van code naam: mission impossible :D geintje! Noem ze Zeus speakon.. de vader aller luidsprekers..

Heel veel succes!

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 20 apr 2006, 19:45

Hans,

Eindelijk! Ik zit al een jaar op dit draadje te wachten...kende je plannen natuurlijk al. Ik vind het zware overkill, maar wel hartstikke leuke overkill! 4 stuks 15" monopool subs. aaarrgh. mooi hoor. En cool 8) .

Succes ermee!
Jeroen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 apr 2006, 20:14

Tja 4 stuks 15" monosubs lijkt mij ook overkill. Gaat meer op een massage apparaat lijken dan :P :twisted: Afijn je kan 2 van de monopolen ook nog rug aan rug zetten en in tegenfase voor een dipool ...
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 20 apr 2006, 21:13

Als de luidsprekers net zo volumineus worden als je eerste post dan staat ons nog wat te wachten :shock: :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Art

Berichtdoor Art » do 20 apr 2006, 21:17

Heb je al vervormings-metingen verricht aan die tweeter? (hoe issie?)
Wat ga je als volumeregelaar gebruiken?

Mooi werk, succes!

Edo
Mede-oprichter ZBA

Berichtdoor Edo » do 20 apr 2006, 23:32

Hans,

Ik vrees dat ik je draadje met groot genoegen zal gaan volgen.
Zeer mooie drivers en heel intressant ontwerp. Ietsiepietsie te groot voor hier thuis, maar bij deze wil ik graag alvast een stoel reserveren bij je....al zal dat over een tijd pas zijn... :)

Succes!
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 20 apr 2006, 23:36

Oh ja, laat svp. het idee van aktief aansturen varen, of pak 't echt goed aan, anders doe je jezelf echt tekort, een Behringer vind ik prima om eens mee te experimenteren, maar een transparante oplossing die echt de nuances van de opname laat horen is 't echt niet. Aktief filteren gaat m.i. prima in het laag, omdat daar kleine verschillen in phase en group delay niet of nauwelijks hoorbaar zijn. Ga je hetzelfde doen met mid en hoog dan zal je erg veel werk moeten verzetten om daar alles kloppend te krijgen, het aantal parameters is namelijk vele malen groter dan met passief en daarmee het aantal valkuilen idem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » do 20 apr 2006, 23:39

Hoi

In wat voor een ruimte ga je al dit moois plaatsen? Leuk project!

Groeten Roland

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » vr 21 apr 2006, 4:00

jeroen_d schreef:Hans,

Eindelijk! Ik zit al een jaar op dit draadje te wachten...kende je plannen natuurlijk al. Ik vind het zware overkill, maar wel hartstikke leuke overkill! 4 stuks 15" monopool subs. aaarrgh. mooi hoor. En cool 8) .

Succes ermee!
Jeroen
Dank je :D Het werd inderdaad tijd. Helaas vandaag alweer een tegenvallertje in de planning: de bestelling van de Peerless woofers en de SS tweeter en een berg andere units van Tymphany (waaronder de nieuwe HDS tweeter) gaat vertraagd worden tot ongeveer de derde week van mei... 'Gelukkig' nog meer dan genoeg te doen totdat de laatste units arriveren. :?
Pjotr schreef:Tja 4 stuks 15" monosubs lijkt mij ook overkill. Gaat meer op een massage apparaat lijken dan :P :twisted:
Hebben ze in de bios ook... wil ik ook... als in 'leuk voor thuis' ;)
Afijn je kan 2 van de monopolen ook nog rug aan rug zetten en in tegenfase voor een dipool ...
Dat heeft jammergenoeg geen zin omdat je dan het slechtste uit twee werelden combineert: kastkleuring van de monopool en uitdoving van de dipool. Dat laatste is in het geval van HT eerder een nadeel dan een voordeel. Bovendien levert een dipool beneden de laagste staande golf in de kamer weinig tot geen spl. Dat is bij mij net onder de 30Hz. De 40Hz waar ik nu op mik met de dipoolsubs zal met een derde orde afval voldoende zijn voor muziek. Ik overweeg twee standen in het filter te zetten: 40Hz voor hard draaien en zo'n 30Hz als het luistervolume wat bescheidener is. Maar de monopool subs trek ik kaarsrecht tot onder de 20Hz met een akoestisch tweede orde hoogdoorlaat. Die moeten dus wat harder werken voor hun geld ;) Ik durf zelfs een wedje te maken dat ze in ieder geval qua vervorming beter meten dan de overpriced ringrad.
Art schreef:Heb je al vervormings-metingen verricht aan die tweeter? (hoe issie?)
Geen idee :shock: :lol: Ik heb ze nog niet in de handen gehad. Maar ik heb het sterke vermoeden dat ze niet tegen gaan vallen 8)
Wat ga je als volumeregelaar gebruiken?
Deze: http://www.altronics.com.au/index.asp?a ... m&id=K5600
Ik heb er over getwijfeld of ik het simpeler zou laten, maar ik kan niet leven zonder het luie gemak van een afstandsbediening ;)
Zonder gekheid, het regelen van het volume moet je eigenlijk vanuit de luisterplek kunnen doen. Het is mijn ervaring dat muziekopnames een vrij precies optimaal luistervolume kennen waarbij 'de illusie klopt'. Dat heeft denk ik te maken met het oorspronkelijke volume waarop de mix is afgesteld in samenhang met de Munson Fletcher curve. Vanuit de luisterplek is dat punt zo gevonden. Zo, is dat niet een geweldige onderbouwing om langer op m'n derriere te blijven zitten? Functioneel lui noem je dat ;)
Edo schreef:maar bij deze wil ik graag alvast een stoel reserveren bij je....al zal dat over een tijd pas zijn... :)
Een typisch geval van 'tzt' inderdaad, maar je bent 'txt' zeer welkom voor een gezellig avondje muziek 8)
SSassen schreef:Oh ja, laat svp. het idee van aktief aansturen varen, of pak 't echt goed aan, anders doe je jezelf echt tekort, een Behringer vind ik prima om eens mee te experimenteren, maar een transparante oplossing die echt de nuances van de opname laat horen is 't echt niet.
Mijn ervaringen zijn wat milder: de DCX2496 is uit de doos al een erg capabel apparaat. Ik heb al wat modificaties gedaan aan de voeding en buffering bij een aantal invloedrijke IC's, maar met name de uitgangstrap heeft eraan moeten geloven: weg ;). Als je het schema ziet... weet je niet wat je ziet. Misschien kan er ooit nog eens iemand die achterlijke opbouw verklaren, maar ik zie het niet. Tig opamps om het gebalanceerde uitgangssignaal van de DAC's om te zetten in ongebalanceerd, om het vervolgens weer keihard terug te zetten naar gebalanceerd voor de XLR uitgangen... beetje vreemd. Ook de ingang is weelderig voorzien van opamps. Ik denk dat ze teveel van die 4580 (hmm) opamps ingekocht hebben en van gekkigheid niet weten waar ze ze moeten laten. Dat is nu allemaal er tussenuit met alleen een RC op de uitgangen met een stel goede filmcaps en... dare I say... olie in papier condensatoren voor het midden/hoog. Het hele pakket aan aanpassingen heeft een subtiele maar goed waarneembare verbetering in de doorzichtigheid en de natuurlijk van het geluid gebracht. Verder ligt er een clockje van Tentlabs te wachten op inbouw. De DAC's die erin zitten zijn van topkwaliteit en ik zal voornamelijk met een digitaal signaal werken, dus ik zie het wel zitten om dit 'goedkope dingetje' te combineren met deze speaker. Om een betere DAC te krijgen moet ik diep in de buidel tasten en zo bezien is het filter bijna een extraatje. Of was het nu andersom? ;) Neemt niet weg dat de onderdelen ook in huis zijn voor een hoge kwaliteit analoog actief filter, dus ik houd die optie niet voor ondenkbaar. Maar met een digitaal filter zoals deze kun je werkelijk alles doen wat je hartje begeert (dwz in combinatie met software die de DCX kan simuleren: Lspcad Pro 6 of Soundeasy 11). De eerste gebruik ik voor simulaties en de tweede voor metingen zoals je weet), inclusief kinderlijk eenvoudige vertragingen van ms'en. Probeer dat maar met een analoog filter... dat wordt een enorme berg opampjes, ook niet onproblematisch.
Aktief filteren gaat m.i. prima in het laag, omdat daar kleine verschillen in phase en group delay niet of nauwelijks hoorbaar zijn. Ga je hetzelfde doen met mid en hoog dan zal je erg veel werk moeten verzetten om daar alles kloppend te krijgen, het aantal parameters is namelijk vele malen groter dan met passief en daarmee het aantal valkuilen idem.
Ik zie de regelmogelijkheden juist als een grote plus. Begrijp me niet verkeerd: dit wordt een erg lastig project door de omvang en de complexiteit van de driver bezetting. Aleen al het afstraalgedrag van een dergelijk collectie drivers is om gek van te worden, zeker als je bijvoorbeeld overweegt dipool met monopool te combineren. Een vlekkeloze overgang tussen de units wordt daarom een echte uitdaging. Maar de prototypes van de hoofdbaffle zijn al dermate geslaagd dat ik me er geen zorgen over maak. Veel denkwerk en testwerk is al in onderdelen gedaan. Nu moet het geheel nog gestroomlijnd worden. Het is nog even wachten op de nieuwe drivers... nog een weekje of 4-5. Beetje balen...
Roland schreef:In wat voor een ruimte ga je al dit moois plaatsen? Leuk project!
De ruimte is ongeveer 6.5m in het vierkant en 3.4 m hoog.

Bedankt voor de reacties en de goede wensen :) Ik zie kritische vragen graag tegemoet. Niets beters om je beslissingen te toetsen dan het een ander uit te moeten leggen.

Groet,
Hans.

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 21 apr 2006, 10:46

Tjonge, ben je even een paar dagen weg, staat er opeens weer een monstertopic!

Erg interessant allemaal! Maar het wordt wel een gigantisch gevaarte :shock: Ik hoop dat je binnenkort een keer een tekening gaat posten zodat we een idee kunnen krijgen van de looks :)

Vooral interessant is ook de modificatie van de DCX. Ik ben eigenlijk vooral afgestapt van de DCX omdat ie kwalitatief nogal wat te wensen overlaat (analoog gezien), en de concurenten veel te duur zijn. Nu ik jou verhaal hoor begin ik toch weer te twijfelen (al ga ik vooralsnog vooral analoog te werk, switch kan later nog).

Keep on going!
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 apr 2006, 12:08

Hallo Hans,

Denk dat je 4 van die subs makkelijk tot onderde 20 Hz recht kan trekken en toch nog wel een behoorlijke SPL kan halen. Je hebt conusoppervlak meer dan zat daarvoor. 'Tis wel een beetje brute force ...
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » vr 21 apr 2006, 12:34

deepspace schreef:Vooral interessant is ook de modificatie van de DCX.
De belangrijkste mods zijn te vinden in de DCX2496 yahoogroup.
Pjotr schreef:Denk dat je 4 van die subs makkelijk tot onderde 20 Hz recht kan trekken en toch nog wel een behoorlijke SPL kan halen.
Inderdaad, dat is het idee. Ik heb ze berekend op 17Hz@100dB per paar. Daarbij komt dat minimaal twee van de subs dichterbij de luisterplek liggen.
'Tis wel een beetje brute force ...
Tja, alles is relatief ;) Zoals ik al zei, bij de dipool speaker is het uitganspunt om hoge excursie te vermijden, maar voor HT mag het best een beetje (boel) blazen onder de 40Hz.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » vr 21 apr 2006, 14:22

Hallo Hans,

Leuk systeempje! De 4x 15" monopool subs is zeker geen overkill, komt wat betreft konusoppervlakte ongeveer overeen met mijn 2x 21" subs, als je dat gewend bent dan klinkt alles wat kleiner is naar kinderspeelgoed. :twisted: Ik denk wel dat je vierkante ruimte nogal bepalend zal zijn voor de kwaliteit van het laag, maar als je daar met actieve parametrische equalizers aan de gang gaat om het laag en sub-laag te corrigeren je al een heel eind komt.

Heb je overwogen om de 10" woofers te vervangen door 8" exemplaren? Met je XXLS-12's kun je voldoende hoog om een woofer te nemen met een wat betere BL/Mms verhouding. Een B&C 8NDL51 bijvoorbeeld.

Afbeelding

Mid en hoog drivers zijn een kwestie van smaak denk ik, zonder meer mooie drivers die je nu hebt gekozen.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 21 apr 2006, 14:29

Hi Hans,

Om even op Tony z'n post in te haken:

maar als je daar met actieve parametrische equalizers aan de gang gaat om het laag en sub-laag te corrigeren je al een heel eind komt.

Ik kan dat alleen maar beamen, zowel Tony als ik gebruiken daarvoor de Velodyne SMS-1 die dmv. een meetmicrofoon op de luisterplek de curve kaarsrecht trekt. Bijkomend voordeel is dat er een filter en parametrische equalizer inzit die volledig instelbaar is (via de TV).

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » vr 21 apr 2006, 16:20

Geenius schreef:Hallo Hans,

Leuk systeempje! De 4x 15" monopool subs is zeker geen overkill, komt wat betreft konusoppervlakte ongeveer overeen met mijn 2x 21" subs, als je dat gewend bent dan klinkt alles wat kleiner is naar kinderspeelgoed. :twisted:
:lol:

Er is inderdaad veel te zeggen voor een woofer die niet warm of koud wordt van het te leveren signaal. Het is eigenlijk heel vreemd, want dat geldt net zo goed voor alle andere drivers in een systeem: wanneer een mid/tweet zo laag ingezet wordt dat je dichtbij de Fs komt en (meestal 'dus') dichtbij de Xmax en hogere vervormingscijfers, dan beginnen ontwerpers te zuchten en audiofielen te zweten. Maar schijnbaar niemand maakt zich zorgen om al die arme woofers die tot onder de Fs een serieus SPL moeten leveren... is in mijn ogen een volkomen onterecht onderscheid, een soort algemeen heersende schizofrenie :shock: :wink:

Het komt zelden voor dat 'compacte' systemen een beperkte bandbreedte in het laag meekrijgen in het ontwerp om zo de ergste vervorming te vermijden. Goed en wel bezien zou je net zo zorgvuldig met woofers om moeten gaan als met mids en tweets, maar die mogelijkheid wordt (uiteraard vanwege kosten/WAF) meestal als vanzelfsprekend terzijde gelegd.

Dat neemt niet weg dat zelfs kleine tweeweg systemen een 'aangename' basweergave kunnen hebben... het is vaak op het eerste gehoor 'niet verkeerd' of 'goed te pruimen', maar ik ben het helemaal met je eens: once you go black, you never go back! Oh nee, dat was iets anders :oops:
Geenius schreef:Ik denk wel dat je vierkante ruimte nogal bepalend zal zijn voor de kwaliteit van het laag, maar als je daar met actieve parametrische equalizers aan de gang gaat om het laag en sub-laag te corrigeren je al een heel eind komt.
SSassen schreef:Hi Hans,

Ik kan dat alleen maar beamen, zowel Tony als ik gebruiken daarvoor de Velodyne SMS-1 die dmv. een meetmicrofoon op de luisterplek de curve kaarsrecht trekt. Bijkomend voordeel is dat er een filter en parametrische equalizer inzit die volledig instelbaar is (via de TV).

EQ is zeker de bedoeling. Naar mijn idee is er geen andere weg naar een hoge kwaliteit basweergave. Daarbij moet je natuurlijk wel met een goede speaker plaatsing beginnen want EQ doet geen wonderen. De DCX voorziet in alle mogelijke vormen van EQ om de basweergave op de luisterplek te optimaliseren. Zo ook met de speaker waar ik op dit moment naar luister: een MTM met de Peerless HDS182PP en Morel MDT-37. Het filter is in eerste instantie 'generiek' ontworpen om vervolgens met een veelvoud aan metingen op en rond de luisterplek tot een soort gemiddelde kamerinvloed te komen die ik vervolgens aan het filter heb toegevoegd. Dit om een onderscheid te maken tussen het algemene ontwerp en de lokale verschijnselen. Binnenkort gaat de indeling van de kamer op z'n kop (stevig aan het verbouwen naast de audio projecten, de verhooggde vloer bijvoorbeeld is pas enkele weken geleden geplaatst), dus ik ben benieuwd hoe het zaakje dan uitpakt.

Heb je overwogen om de 10" woofers te vervangen door 8" exemplaren? Met je XXLS-12's kun je voldoende hoog om een woofer te nemen met een wat betere BL/Mms verhouding. Een B&C 8NDL51 bijvoorbeeld.
De Seas is vergelen met de PA woofers aan de zware kant inderdaad. Maar daar krijg je met het materiaal en vorm van de conus wel een ontzettend stijve constructie van, dus zeer dichtbij ideaal pistonisch (nl?...) gedrag.

Deze driver ken ik niet (uberhaupt nog nooit met B&C gespeeld.). Heb je er ervaring mee?

Verder mik ik erop om de subdipool (die in een H-achtig frame zit onder de hoofdbaffle, beneden het niveau van de luistervloer) niet lager te filteren dan 80Hz. Ik wil de mogelijkheid ophouden voor een 'pseudo-2de' of 3de orde filter, Maar wellicht wordt het toch een good-ol' 4de orde LR overgang. Kijk je bij de lagere orde fitlers naar het uitdovende freq verloop van de sub boven de 80Hz, dan komt de golflengte akelig in de buurt van de afmetingen van de speaker layout zelf en dat kan alleen nare gevolgen hebben. 80Hz-90Hz is wat mij betreft het "fundament" van basweergave, dwz de 'oempf' in de muziek en die tracht ik zoveel mogelijk in het hoofdpaneel te houden. Deze overgang van het ontwerp is in het daardwerkelijk testen nog niet goed aan bod gekomen, dus het kan nog veranderen...

Groeten uit het inmiddels bewolkte Hilversum,
Hans.

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » ma 24 apr 2006, 3:12

Post met verwijzing naar interessant artikel van John K over de power response mismatch in het algemeen en tussen dipool/monopool units:
http://www.madisound.com/cgi-bin/discus ... ead=377641

Interessante stof om over na te denken, maar vooralsnog geen redenen om de het ontwerp drastisch om te gooien. Zie ook m'n reactie op de Mad board over de conclusies en wat gedachtenspinsels.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 24 apr 2006, 10:30

DIY_Freak schreef:....De Seas is vergelen met de PA woofers aan de zware kant inderdaad. Maar daar krijg je met het materiaal en vorm van de conus wel een ontzettend stijve constructie van, dus zeer dichtbij ideaal pistonisch (nl?...) gedrag.

Deze driver ken ik niet (uberhaupt nog nooit met B&C gespeeld.). Heb je er ervaring mee?

Verder mik ik erop om de subdipool (die in een H-achtig frame zit onder de hoofdbaffle, beneden het niveau van de luistervloer) niet lager te filteren dan 80Hz.

Ik heb alleen ervaring met 7" PA drivers, of de grotere exemplaren van 12", 15", 18" en 21". B&C heb ik nog niet gebruikt maar ze schijnen wel van hoge kwalitieit te zijn. Allemaal (ook de kleine 7") hebben een soort dynamiek en attack wat ik bij normale hifi woofers mis. Omdat je ze vanaf 80Hz wilt inzetten is een 10" PA woofer misschien meer op zijn plaats. Net als bij mijn 15" Ciare's die ik in mijn di-pole wil gebruiken zou ik kijken naar een hoge Cms (minimaal 300µm/N voor een 10") en lage Rms (maximaal 2Kg/s). Fs liever niet al te hoog. De Beyma 10LW30/N bijvoorbeeld, of de Beyma SM-110N

De mooiste 10" hifi woofer vind ik nog altijd die van Eton.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Walt

Berichtdoor Walt » ma 24 apr 2006, 20:35

Ik heb een vergelijkbare B&C 8" de 8CX21 coax in een hoorn gehad (Hypo 8 Horn uit de HobbyHifi 2003) en in een 10 liter BR-kast. De hoorn was toch stukken dynamischer dan BR. Tevens breekt de 8" conus uit de 8CX21 vrij vroeg op zodat een steile 3e orde filtering nodig is om de resonanties voldoende te onderdrukken. Grote nadeel aan de hoorn was de extreem lange bouwtijd die ik al voor 1 kast nodig had. Daarom is de tweede nooit gebouwd.

Groeten Walter

DIY_Freak

Update

Berichtdoor DIY_Freak » vr 26 mei 2006, 13:04

Ik heb m'n handen en armen beschadigd en bijna m'n broek benat van plezier. Was geburt???

Twee grote dozen zijn zojuist gearriveerd met o.a. een stapel XXLS12-DVC en de nieuwe SS tweeter:
Afbeelding
Afbeelding

Chips... moet 'ie toch de was in... :lol:

Voor ik verder ga moet (als in 'doe ik graag') er eerst een andere dipool het licht gaan zien, met o.a. de SLS12 en de HDS205 Exclusive. Meer daarover later!

Nu weer terug naar m'n Teac, want die moet weer in elkaar gezet worden voor de luisterdag in Breda.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”