Pass Pearl II Phono versterker met Salas shunts

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7

Pass Pearl II Phono versterker met Salas shunts

Berichtdoor Kappa7 » di 08 jul 2014, 3:55

Hoi Hoi,

Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op een nieuw project.
Nu heb ik hier een Phono Dude staan die erg goed bevalt maar is niet helemaal vrij van brom.
Dit ligt op -70dB en dat is voor buizen prima maar ik ga me er steeds meer aan ergeren en dat moet dus beter.
Na veel lezen ben ik bij de Pearl 2 van Nelson Pass uitgekomen.
Dit is een beproefd ontwerp en is redelijk simpel van opzet.
Nu kan ik simpel de PCB's via de pass webshop kopen maar dat is natuurlijk te makkelijk.
Daarnaast vind ik het niet logies dat de uitgang dan midden in de kast uit komt en deze weer met langen bekabeling naar de achterzijde gebracht moet worden.
Ik heb de bestaande topologie van de print dus behouden en deze opgevouwen zo dat de in en de uitgang aan de achterzijde zitten.
Helaas ook de voeding aansluiting maar dat kreeg ik niet anders.

Zo gaat de print er dus ongeveer uit zien.
Pass Pearl II 3D.jpg

En het schema dat ik gebruik.
Pass Pearl II Schema.JPG

De oplettende lezer heeft al gezien dat de voeding regelaars ontbreken op het bord.
Dat klopt daar worden namelijk de Sallas shunts voor gebruikt.
Ook hier zijn kitjes voor verkrijgbaar maar ook die gaan we zelf maken.
De PCB's kan je in China bij Itead laten maken voor een prijs daar kan je zelf niet gaan etsen.
De Phono amp zelf komt due op een bord van 10x10 cm
De Shunts worden 5x5cm.
Voeding Sallas Shunt 3D.jpg

En ook hier het schema dat ik daarvoor gebruik.
Voeding Sallas Shunt Schema.jpg

Daar zijn er dus 4 van nodig aangezien ik de eerste trap en de tweede trap ieder zijn eigen stroomvoorziening wil geven. er moet dus nog 2x een negatieve shunt bijkomen, daar moet ik nog aan beginnen.

Hieronder even een overzicht van de gerbers en de BOM zo als deze nu is.
dat is nog niet compleet maar geeft wel een aardig beeld van de materialen die ik wil gaan gebruiken.

Gerber Shunt
Voeding Sallas Gerber.JPG

BOM Shunt
Voeding Sallas Shunt BOM.jpg

Gerber Pass Back
Pass Pearl II Gerber Back.jpg

Gerber Pass Front
Pass Pearl II Gerber Front.jpg

Bom Pass
Pass Pearl II BOM.jpg

Wat me nog te doen staat is de negatieve shunt verder uit werken en maken.
Verder ben ik erg benieuwd naar jullie op en aanmerkingen.
er zullen vast dingen beter of anders kunnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op do 01 jan 2015, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

j_man

Re: Pass Pearl II Phono versterker met Sallas shunts

Berichtdoor j_man » di 08 jul 2014, 10:24

Ziet er goed uit! Ik heb de mijne gewoon op gaatjesprint gebouwd O:) Maar ook dat werkt verder prima. Ik geloof dat C7 nog wel eens voor oscillaties wil zorgen, die laten de meeste mensen weg (ik ook).

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 08 jul 2014, 12:18

Gaaf George! Ben met vakantie en kan het op m'n ieniemienie schermpje niet goed zien, ik kijk thuis nog even goed, achter in de week. Kom erop terug!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 08 jul 2014, 14:44

Daar gaan we weer, een overdreven Pass-geval en een Sallas-misbaksel :shock: .
Overdreven ? één voorbeeld, R6 = 1k5 1% in serie met een trimpot van 5k :lol:
Dat Sallas geval ,al eerder mee bezig geweest.Soort prieters met volgelingen, niet vatbaar voor argumenten.
Die schakelingen doet 't wel maar lijkt nergens op,stabiliteit van uitgang bepaalt door serie LED's + trimpot + basis-emitterovergang transistor.
En dat met een fet-stroombron die meer weg heeft van een weerstand wegens zogoed als gesmoord door de hogergenoemde Vbe.
De BOM van Pass vermeld wel 6x 2SK370 maar zet er niet bij dat 't de groene moet zijn (er zijn er groen ,blauw en paars)
Toch veel plezier met de bouw, als ge maar leut het :D .
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 08 jul 2014, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 08 jul 2014, 14:48

Kappa, welke software gebruik je om je layout te ontwerpen?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 08 jul 2014, 14:52

Da's in ieder geval duidelijke taal, Anne. :lol:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 3:11

j_man schreef:Ziet er goed uit! Ik heb de mijne gewoon op gaatjesprint gebouwd O:) Maar ook dat werkt verder prima. Ik geloof dat C7 nog wel eens voor oscillaties wil zorgen, die laten de meeste mensen weg (ik ook).

Kijk dat geeft vast moed.
C7 staat wel gewoon op het brod maar komt er waarschijnlijk niet op.
Ik had al gelezen dat deze voor problemen kon zorgen.
Heb hem wel getekend om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 3:13

Barry2001 schreef:Gaaf George! Ben met vakantie en kan het op m'n ieniemienie schermpje niet goed zien, ik kijk thuis nog even goed, achter in de week. Kom erop terug!

Komt goed Barry,
De negatieve shunt moet ook nog dus neem eerst lekker even de tijd voor je zelf.
Ik heb geen haast met dit verhaal.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 3:21

Ah!buis schreef:Daar gaan we weer, een overdreven Pass-geval en een Sallas-misbaksel :shock: .
Dat Sallas geval ,al eerder mee bezig geweest.Soort prieters met volgelingen, niet vatbaar voor argumenten.
Die schakelingen doet 't wel maar lijkt nergens op,stabiliteit van uitgang bepaalt door serie LED's + trimpot + basis-emitterovergang transistor.
En dat met een fet-stroombron die meer weg heeft van een weerstand wegens zogoed als gesmoord door de hogergenoemde Vbe.
De BOM van Pass vermeld wel 6x 2SK370 maar zet er niet bij dat 't de groene moet zijn (er zijn er groen ,blauw en paars)
Anne

Tja naar aanleiding van je eerdere commentaar op de shunts heeft me ook lang doen twijfelen of ik dat wel zou doen.
De lovende resultaten hebben mij toch overgehaald om hier mee aan de gang te gaan.
Voordeel is wel dat het losse printjes zijn die dus ook snel uitgewisseld kunnen worden voor een LM317 of iets dergelijks.
Ik heb nog wel het voornemen om hier nog wel mee te gaan testen.

Verder had ik al gelezen dat de BL gewenst is.
Die staan nog wel op Ebay maar worden hard minder.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 3:24

meanman64 schreef:Kappa, welke software gebruik je om je layout te ontwerpen?

Ik heb dit getekend met Kicad.

De gerber viewer die ik gebruikt heb is Gebv
http://sourceforge.net/projects/gerbv/

j_man

Berichtdoor j_man » wo 09 jul 2014, 9:33

Ik heb 2SK170's gebruikt. Destijds wel een stuk of 70 van besteld om tot 2 gematchte quads en 2 gematchte paren te komen (plus nog wat gematchte reserves). Rest weer verkocht.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 10:39

Dat zijn er nogal wat.
Ik was al aan het zoeken naar een adres die gepaarde quads kan leveren.
Dat scheelt weer een hoop gedoe.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » wo 09 jul 2014, 10:50

Ah!buis schreef:Daar gaan we weer, een overdreven Pass-geval en een Sallas-misbaksel :shock: .
Anne

Hallo Anne,

Zo had ik de Salas shunts nog niet bekeken :shock:

Wat vind je van de ALWSR? http://www.andrewweekes.talktalk.net/Ma ... ss005s.pdf

Is dat beter of zie je hier ook nadelen? :think:

Groet Paul

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 09 jul 2014, 11:14

Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:Gaaf George! Ben met vakantie en kan het op m'n ieniemienie schermpje niet goed zien, ik kijk thuis nog even goed, achter in de week. Kom erop terug!

Komt goed Barry,
De negatieve shunt moet ook nog dus neem eerst lekker even de tijd voor je zelf.

Ha George,

Ziet er goed uit hoor, enkele opmerkingen met name naar het praktische toe: Let bij je mounting holes op dat de kop van een boutje of afstandbusje niet het koper van je printje met de behuizing verbindt. Vaak niet wenselijk, in de audio helemaal niet ivm aardlussen. Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen, je kunt bv een route keepout maken, mooier is om dit in de footprint op te lossen.

Als je in de pcb editor met de rechtermuistoets op de mounting hole klikt kies je 'Edit with ModEdit'.

keepout.jpg

Je ziet dan de footprint van je mounting hole, klik er op rechter muis toets en kies 'Bewerk Pad'.

keepout1.jpg

Ik kies meestal een gat iets groter dan M3, 3.2mm , NPTH (Non Plated Through Hole), en een circular shape van 8mm. Je kunt er dan voor kiezen om 'm in je active library op te slaan, of om de footprint in je ontwerp te updaten.

Hierna kies je 'Add filled zones' in je PCB editor, rechter muistoets op je plane, en 'Vul of hervul alle zones'. Plane wordt opnieuw getekend met de juiste keepout rond de gaten. Denk dat je wat moet schuiven met componenten, linksboven in wordt het wat krap zo denk ik.

Misschien heb je het al wel gedaan, kan het niet helemaal goed zien, maar blijf minimaal 0.5mm met je koperplane bij de boardoutline vandaan. Als je pcb wordt uigesneden, gelasered of weet ik hoe ze het doen zit er altijd wat tolerantie op. Als je het koper tot aan de rand laat doorlopen kan dit vrij komen van het soldeermasker en gaan reageren op de lange duur.

Bij PCB layout is het zaak op je routing te letten, maar zeker ook op het retourpad. Elco's C6 en C4 zitten met de ground een beetje opgesloten. Wat schuiven met componenten eromheen lost dit op.

Probeer dit soort dingen te voorkomen:

acid.jpg

Noemt men acid traps, bij het schoonmaken van het bord kunnen hier chemicalieen in blijven staan. Sporen iets uit elkaar trekken voorkomt dit, en geen hoeken gebruiken die <45 graden zijn.

Silk op je bordje, kies minimaal een height van 1.0mm en een dikte van 0.15mm. De tekst op je bordje is kleiner zo te zien, kans is groot dat daar wat van gaat wegvallen.

Silk aanduiding bij de elco's, ik vind het altijd mooi om de '-' aanduiding buiten de footprint te plaatsen. Je kunt dan na montage altijd zien of de elco's er goed om op zitten. Minor, naar eigen voorkeur natuurlijk :D

Bij grotere gnd vlakken zoals hier heeft het aanbeveling je gnd planes op top en bottom te 'stitchen' om geen stubs te maken. Bv door gnd via's massief in het koper om elke 5mm te plaatsen. Helaas zit hier geen functie voor in KiCad, als je een gnd via plaatst door een spoortje vanaf een gnd punt te trekken en dan een via plaatst kan dit natuurlijk, maar je hebt dan de sporen in je planes staan. Zie je natuurlijk in je pcb niet terug, maar mooi in je ontwerp is het niet. Je kunt dit oplossen door een via met netnaam gnd (of hoe je gnd net ook heet) aan te maken in je library als footprint. Vervolgens zet je je grid op 5mm en plaats je de via's in je gnd planes. Even opletten dat ze massief in het koper zitten, en niet met een thermal aangesloten komen te zitten.

Tot zover, zal het thuis nog even verder bekijken!

democles

Berichtdoor democles » wo 09 jul 2014, 13:40

Dat zijn er nogal wat.

http://www.ebay.de/itm/2SK170GR-Toshiba ... 2a3e5184e5

Succes George.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 09 jul 2014, 15:07

paulebappie schreef:Hallo Anne,

Zo had ik de Salas shunts nog niet bekeken :shock:

Wat vind je van de ALWSR? http://www.andrewweekes.talktalk.net/Ma ... ss005s.pdf

Is dat beter of zie je hier ook nadelen? :think:

Groet Paul

Da's wel heel iets anders :o ,het Sallas geval is een "shunt" regelaar zoiets als een stevige zenerdiode.
Met de ALWSR krijg je een soort LM137 ,een serieele regelaar.Ziet er wel aardig uit maar ik zie 't nut niet zo :? .

Het schema van die regelaar ,hier boven , heeft voor Q6 een N-mos als tekening ,moet een P-mos zijn zoals Q1.
De aanduidingen "D" en "S" staan dan ook verkeerd :lol: .
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 09 jul 2014, 15:28

Voor de 2SK370 is 't wel degelijk de GRoene die je moet hebben,niet de BLauwe .
Wat spanningen:stromen in 't schema gezet.De stroom door Q3 moet niet te groot worden anders zakt de collectorspanning zover dat er van transistor als versterker niets overblijft.
De versterking van dat ding valt nogal tegen, met Rx (rechts in schema)=0 is het net genoeg voor een MM-cel.
Met Rx te vergroten wordt het spul wel gevoeliger maar de vervorming neemt dan ook toe.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 jul 2014, 15:54

Jup Anne, volkomen flauwekul. De versterking hoeft trouwens ook niet veel te zijn. Het enige doel is om de ruis, na versterking, onder die van de volgende trap te houden. Maar jah, als je de mooie ruiseigenschappen van de fets gaat verstieren met source weerstanden en de volgende trap relatief hoog-ohmig maakt (het passieve RIAA netwerk) zodat dat weer flink ruist, waar ben je dan mee bezig :roll:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

j_man

Berichtdoor j_man » wo 09 jul 2014, 20:57

De versterking hoort volgens Pass 55dB te zijn standaard, voldoende voor een MC met ongeveer 0,5mV output. Versterking kan nog 10dB omhoog door R14 naar 300R te laten zakken. Ik draai met een Goldring Elite op een Pearl II (0,5mV), dat gaat prima. Je moet de volumeknop wat verder opendraaien dan bij cd, maar de meeste versterkers zijn veel gevoeliger dan de 2V output van een cd voor het bereiken van hun volle vermogen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 09 jul 2014, 21:36

Met een voorzichtige inschatting van de stijlheid van de fet's kwam ik op 50dB,best mogelijk dat 't iets meer wordt.
Blijft weinig, 0,5mV geeft dan 250mV uit en met die 300 ohm ipv 1k krijg je 750mV.
Benieuwd trouwens wat je meet op de emitter en collector van Q3 , een moeilijk punt in 't ontwerp.
Anne

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 21:58

Nu speel ik met een high output MC en was ik van plan In de tweede trap de gain al wat aan te passen door de weerstand R14 aan tepassen.
Mijn PD heeft een gain van 50dB en dat is al eigenlijk te hoog voor mij.
Overigens kan je maar zo gelijk hebben in de kleur.
Ik had het niet na gezocht en zal dat wel in mijn gedachten verdraaid hebben. :think:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 22:09

Barry2001 schreef:
Kappa7 schreef:

Komt goed Barry,

Ha George,

Ziet er goed uit hoor, enkele opmerkingen met name naar het praktische toe: Let bij je mounting holes op dat de kop van een boutje of afstandbusje niet het koper van je printje met de behuizing verbindt. Vaak niet wenselijk, in de audio helemaal niet ivm aardlussen. Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen, je kunt bv een route keepout maken, mooier is om dit in de footprint op te lossen.

Als je in de pcb editor met de rechtermuistoets op de mounting hole klikt kies je 'Edit with ModEdit'.

keepout.jpg

Je ziet dan de footprint van je mounting hole, klik er op rechter muis toets en kies 'Bewerk Pad'.

keepout1.jpg

Ik kies meestal een gat iets groter dan M3, 3.2mm , NPTH (Non Plated Through Hole), en een circular shape van 8mm. Je kunt er dan voor kiezen om 'm in je active library op te slaan, of om de footprint in je ontwerp te updaten.

Hierna kies je 'Add filled zones' in je PCB editor, rechter muistoets op je plane, en 'Vul of hervul alle zones'. Plane wordt opnieuw getekend met de juiste keepout rond de gaten. Denk dat je wat moet schuiven met componenten, linksboven in wordt het wat krap zo denk ik.

Misschien heb je het al wel gedaan, kan het niet helemaal goed zien, maar blijf minimaal 0.5mm met je koperplane bij de boardoutline vandaan. Als je pcb wordt uigesneden, gelasered of weet ik hoe ze het doen zit er altijd wat tolerantie op. Als je het koper tot aan de rand laat doorlopen kan dit vrij komen van het soldeermasker en gaan reageren op de lange duur.

Bij PCB layout is het zaak op je routing te letten, maar zeker ook op het retourpad. Elco's C6 en C4 zitten met de ground een beetje opgesloten. Wat schuiven met componenten eromheen lost dit op.

Probeer dit soort dingen te voorkomen:

acid.jpg

Noemt men acid traps, bij het schoonmaken van het bord kunnen hier chemicalieen in blijven staan. Sporen iets uit elkaar trekken voorkomt dit, en geen hoeken gebruiken die <45 graden zijn.

Silk op je bordje, kies minimaal een height van 1.0mm en een dikte van 0.15mm. De tekst op je bordje is kleiner zo te zien, kans is groot dat daar wat van gaat wegvallen.

Silk aanduiding bij de elco's, ik vind het altijd mooi om de '-' aanduiding buiten de footprint te plaatsen. Je kunt dan na montage altijd zien of de elco's er goed om op zitten. Minor, naar eigen voorkeur natuurlijk :D

Bij grotere gnd vlakken zoals hier heeft het aanbeveling je gnd planes op top en bottom te 'stitchen' om geen stubs te maken. Bv door gnd via's massief in het koper om elke 5mm te plaatsen. Helaas zit hier geen functie voor in KiCad, als je een gnd via plaatst door een spoortje vanaf een gnd punt te trekken en dan een via plaatst kan dit natuurlijk, maar je hebt dan de sporen in je planes staan. Zie je natuurlijk in je pcb niet terug, maar mooi in je ontwerp is het niet. Je kunt dit oplossen door een via met netnaam gnd (of hoe je gnd net ook heet) aan te maken in je library als footprint. Vervolgens zet je je grid op 5mm en plaats je de via's in je gnd planes. Even opletten dat ze massief in het koper zitten, en niet met een thermal aangesloten komen te zitten.

Tot zover, zal het thuis nog even verder bekijken!

Hoi Barry dat zijn nog best wel wat punten ik ga er mee aan de gang.
Leuk dat je me zo wil helpen met het verbeteren van de layout.
Nog veel plezier op je vakantie.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 jul 2014, 22:10

democles schreef:
Dat zijn er nogal wat.

http://www.ebay.de/itm/2SK170GR-Toshiba ... 2a3e5184e5

Succes George.

Top bedankt!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 09 jul 2014, 22:59

Notebook maar even uit de kast getrokken, was toch geen weer om buiten te zijn :-) wordt morgen neter schijn het. Succes met de voortgang George!

j_man

Berichtdoor j_man » do 10 jul 2014, 8:23

Volgens de 2 documentjes die ik heb uit de DIY audio discussie over de Pearl II horen de voltages rond Q3 ongeveer het volgende te zijn: Vc 10V, Vb 10V (tikkie lager dan Vc) en Ve 9V. Bij mij zelf is het iets van 8,5/8,5/7,5. Mijn 2SK170's zijn van de BL variant met een wat hogere Idss en ik heb R21-24 dan ook van 10 naar 20 Ohm moeten aanpassen om de stroom die er door loopt wat te verlagen. De spanningsdeler aan de basis van Q3 ook wat veranderd (weerstand naar aarde 8K2) om er voor te zorgen dat Vc > Vb > Ve. Goed, veel verstand van elektronica heb ik eigenlijk niet, ik heb netjes gedaan wat anderen me aanbevolen. Ik vond eigenlijk dat de schakeling ook prima klonk met R21-24 op 10 Ohm en voltages rond Q3 die niet helemaal waren wat ze zouden moeten zijn.

Terug naar “Versterkers”