Luxe symmetrische (lab)voeding.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mtb

Re: Luxe symmetrische (lab)voeding.

Berichtdoor mtb » ma 01 sep 2014, 17:40

De rest van de μC-functies doen het nu ook, ik zit op ruim duizend assembler regels.
Bij het testen van de software, bleek dat de voeding niet geheel uitgeschakeld kon worden en dat de stroombegrenzing te laag ingesteld kan worden.
Dit is verholpen door voor D7 twee diodes te nemen en voor R37 33Ω, ik heb het aangepast in het schema aan het begin van dit topic.
Het display heeft naast Volt/Amp en Wait nog twee mogelijkheden:
FB-LCD.PNG

Als de voeding niet belast wordt, verschijnt er adj(ust) met de ingestelde stroombegrenzing.
Door langer dan 0,5 sec op het knopje te drukken, schakel je de FoldBack-mode in, te zien aan het sterretje.
Als de uitgangsspanning ca. 5% beneden de ingestelde waarde daalt, door stroombegrenzing of overbelasting, schakelt de voeding uit, te zien aan FB+/-.
Door kort te drukken schakelt ie weer aan en blijft aan als de overbelasting opgeheven is.
De μC/display-print, zie viewtopic.php?f=8&t=20606, kan communiceren met een PC/laptop:
terminal.PNG

Alle metingen worden ca. 10 keer per seconde verzonden/getoond met een hoge resolutie.
De nauwkeurigheid van de ADC hangt af van de referentie/voedingsspanning=Vdd van de μC, door die te meten en in te voeren kan je heel nauwkeurig meten.
Er worden per kanaal 5 metingen opgeteld=SUM en met een 10bits resolutie wordt de meting: Vm=Vdd*SUM/(5*1023).
Om de μC niet te belasten met floatingpoint-berekeningen, vertalen we Vdd naar een correctie-factor X=Vdd*128000/5115, voor 5Vdd dus 125.
De μC kan de SUM eenvoudig vermenigvuldigen met X en dan delen door 2^7(=128) en met het omzetten naar ASCII door 1000.
Je ziet alle 6 ADC-kanalen van links naar rechts: Positieve, Negatieve stroom, Kelvin-temperatuur, stroombegrenzing(A), ingestelde(V), gemeten(M) spanning, maximale temperatuur en de offsets, alsmede de correctie-factor X en de pWm duty-cycle, die normaal 255 is, maar die je kan veranderen: bijv. 80W (128) levert de halve voedingsspanning op.
De temperatuur en de offsets voer je decimaal in, X en W hexadecimaal met :;<=>? voor A t/m F.
Het lijkt allemaal wat overdreven voor een voedinkje, maar dit scheelt 4 instelpots en vervangt 4 meters/displays!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

nxs77

Berichtdoor nxs77 » di 16 sep 2014, 23:51

Hoeveel moet er aan deze schakeling veranderen als ik bijv dubbel zoveel stroom wil kunnen trekken van deze schakeling? Opzich is dit met dat displaytje mooier dan z'n trage led volt of amp metertje.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

mtb

Berichtdoor mtb » wo 17 sep 2014, 16:41

Voor een zwaardere voeding kan je beter uitgaan van een bestaand en uitgebreid getest ontwerp, zoals dat van Elektuur.
Het display-printje is geschikt voor het meten van maximaal 50V en 5A, maar je moet je meetwaarden wel omzetten naar spanningen van 0 tot 5V, zoals in het rechterdeel van het schema uit het begin dit topic.
Als je al een bestaande voeding/schema hebt, kan ik wel kijken hoe je dat moet doen.

hardy

Berichtdoor hardy » do 18 sep 2014, 14:26

Wat is er leuker dan zelfbouw.
Ik was zelf ook al een tijdje aan het kijken, en ben op dit leuke project uit gekomen, en heb het inmiddels afgebouwd.
http://avrs-at-leipzig.de/dokuwiki/proj ... ornetzteil.
Is niet volledig symetrisch maar werkt uitstekend.
Helaas kan ik zelf nog bijna niks in assembler of C, maar programmeren en kleine wijzigingen aanbrengen lukt wel.
Ik zal binnenkort even wat fotootjes plaatsen.

Hardy

mtb

Berichtdoor mtb » vr 19 sep 2014, 18:47

Hierbij een ontwerp voor "zwevende" Ampère-meters die de stroom omzetten naar maximaal 5V bij 5A:
FCS-sch.PNG

De schakeling is geschikt voor spanningen tot 50V, door het gebruik van aparte voedingen van 4V7 voor de Op-Amps.
Gebruikt worden de MCP6231/2 vanwege hun zeer lage ruststroom van maar 20μA! en hun R2R (Rail to Rail) mogelijkheid en ze zijn niet duur: ca. €0,50 bij Voti.nl.
De negatieve stroommeting is hetzelfde als besproken in het begin van dit topic en de positieve is het omgekeerde, wat alleen met R2R kan.
De shunt-weerstanden R4/19 van 20mΩ kan je makkelijk zelf maken, door geïsoleerd koperdraad om een gewone weerstand te wikkelen.
De soortelijke weerstand van koper is ca. 18nΩm (nano-ohm-meter) en formule voor de weerstand is: R=ρ.l/A, waarin l de lengte en de doorsnede
A=π*d²/4 met de diameter d.
Voor een draaddikte van 0,3 mm heb je dus ca. 8cm nodig, je moet dit uiteraard wel nameten en eventueel corrigeren!
De meting heeft een enigzins positieve offset door R7/16, maar die kan gecompenseerd worden door de μC.
Als je alleen een enkele positieve voeding hebt zonder negatieve spanningen, kan je hiervoor de schakeling linksonder gebruiken.

mtb

Berichtdoor mtb » ma 22 sep 2014, 16:09

Hierbij een ontwerp voor het toepassen van de VAD in de populaire labvoeding van Elektuur uit december 1982:
ELV-sch.PNG

Links heb ik het regeldeel van de voeding vereenvoudigd getekend en zoals je ziet is het eigenlijk een negatieve voeding met de plus aan massa.
Rechts staat de interface voor de VAD, je hoeft niks te veranderen in het Elektuur-ontwerp, je hebt alleen wat (meet)spanningen nodig.
Omdat de stroomshunt R21 waarschijnlijk geen precisie-type is, hebben we de instelpots P10/11 nodig voor een nauwkeurige meting.
Gebruikt wordt de goedkope LM324 die een iets negatieve voeding met D10 nodig heeft om vanaf nul te kunnen meten tot ca. 4V/A.
Als je grotere stromen wilt meten dient een R2R-OpAmp (bijv. de MCP6234) gebruikt te worden en is D10 niet nodig en pen IC11-11 aan massa.
De voeding kan eenvoudig door de μC uitgezet worden met T10 en D11.
Als je ook de FoldBack functie wilt gebruiken, hebben we de gewenste spanning nodig, die vergeleken wordt met de gemeten.
Door voor P1 een stereo-pot te nemen, kunnen we die afleiden en nauwkeurig instellen met P12.
P1 is trouwens een zwak punt, als die een beetje "kraakt" klapt de uitgangsspanning meteen omhoog!
Ze hadden beter voor een spanningsgestuurde regeling kunnen kiezen net als bij de stroom met P2.
Er zijn nog wel meer dingen die beter/handiger kunnen en ik kom binnenkort met een (symmetrische) voeding volgens dit principe, want de stroommeting/regeling is wel erg handig!

mtb

Berichtdoor mtb » za 27 sep 2014, 17:25

Hierbij een ontwerp van een symmetrische voeding volgens het verbeterde Elektuur-principe:
SLV.PNG

De spanningsinstelling is nu spanningsgestuurd met P1, zodat je ook de gewenste spanning (V) kan aflezen en geen last hebt van "gekraak".
Ik heb voor een lagere referentie-spanning gekozen met de 7805, die ook als voeding voor de VAD dient.
IC2a regelt de negatieve spanning die door IC2b gevolgd wordt voor de positieve, het ziet er wat ingewikkeld uit, maar werkt goed:
SLV-sim.PNG

Hier is het schema iets anders getekend, wat het duidelijker maakt.
De Darlingtons heb ik apart getekend en gesimuleerd:
SLV1.PNG

Voor de PNP kan je zo ook 2N3055's gebruiken en zoals je ziet, reageert die vrijwel hetzelfde als de NPN.
Het grote voordeel is dat je eenvoudig de stromen in de gaten kan houden met R21/35, neem daar wel precisie-shunts voor, want dan heb je geen instelpots nodig.
Er zit geen weerstand in de nul zodat je eventueel nog een extra voedinkje van bijv. +/-12V in de zelfde kast kan bouwen en de +5V naar buiten kan voeren.
De de stroombegrenzing (rechts) werkt hetzelfde als besproken in het begin van dit topic.
Het enige "nadeel" is eigenlijk dat je gescheiden wikkelingen en gelijkrichters nodig hebt.
R5/15 begrenzen de spanning/stroom-instelling tot 40V en 4A, als je tot 50V en/of 5A wilt gaan, kan je ze kortsluiten, maar heb je voor IC3 wel een R2R-OpAmp (bijv. de MCP6234) nodig.
R53 begrenst de stroombegrenzing tot ca. 20mA minimaal.
Als je de temperatuurbegrenzing van de VAD gebruikt, heb je aan drie 2N3055's per kanaal wel genoeg.

mtb

Berichtdoor mtb » di 30 sep 2014, 17:37

Om de vermogensdissipatie (en dus koellichamen!) bij lage uitgangsspanningen en/of kortsluiting/overbelasting te beperken, kan je trafo's van serie naar parallel schakelen.
Een extra voordeel is dat je bij parallel-schakeling de dubbele uitgangsstroom hebt bij lage spanningen!
Je kan dit gewoon met een schakelaar doen, zoals ik al jaren in m'n geïsoleerde Variac doe, maar met een relais en een 555 erbij kan het ook (semi-)automatisch:
TSP.PNG

Om het algemeen toepasbaar in bestaande voedingen te maken, gaan we uit van de uitgangsspanning: als die boven 16V5 komt worden de wikkelingen in serie geschakeld voor een dubbele ingangsspanning.
Als je de uitgang terugdraait en/of onder 8V3 komt, staan ze parallel.
Je kan deze schakelwaarden veranderen met R1/2.
Het kan voorkomen dat als je de uitgang omhoog draait, die niet boven 16V5 komt als de wikkelingen parallel staan, daarvoor is de HI-knop: indrukken zorgt voor een hogere spanning en als de voeding niet te zwaar belast wordt, neemt de 555 het over.
De 555 wordt als Schmitt-trigger gebruikt en het 12Vdc-relais wordt door de open-collector-uitgang Dis(charge) aangestuurd.
De 12V voedingsspanning hoeft niet gestabiliseerd te zijn en mag tussen 10 en 15V liggen.

mtb

Berichtdoor mtb » za 16 jan 2021, 17:43

Als je liever enkele voedingen gebruikt, zie bijv. https://www.circuitsonline.net/schakeli ... ersie.html en viewtopic.php?f=73&t=29323, hierbij een verbeterde versie:
SPS.png

Met maar één LM350, zodat je meer uitsturing hebt en minder kosten.
Met SW kan je de 30VA trafo-wikkelingen parallel zetten, zodat je beneden ca.10Vout tot 2A5 kan gaan.
Voor de stroombegrenzing gebruiken we een stroommeetweerstand (shunt) Rs van 10mΩ, zodat je maar 25mV verlies hebt bij Iomax.
Als je een goedkoop V-A-display gebruikt, kan je daar de shunt van gebruiken plus een zelfgemaakte om tot 10mΩ te komen, zie mijn post van 19-9-2014.
Met de meerslageninstelpot Pof stellen we de minimale stroombegrenzing in op ca.20mA en regelen we meteen de offsetspanning van de OpAmp weg, zodat je een goedkope LM358 kan gebruiken.
Rx en Cx kunnen nodig zijn voor de stabiliteit bij gebruik als stroombron, maar kan je waarschijnlijk weglaten.
Het display heeft een voeding nodig van 4V5 tot 30V en hoeft dus niet gestabiliseerd te zijn en kan je daar dus de ca.13Vdc gelijkgerichte onderste wikkeling van de trafo voor gebruiken.

mtb

Berichtdoor mtb » di 19 jan 2021, 16:33

Ik kwam nog wat stabiliteitsproblemen tegen, maar die zijn gelukkig op te lossen, dus wacht nog even met nabouwen!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 20 jan 2021, 19:17

Ik vind het een bijzonder ontwerp!
Knap gevonden om de LM358 niet aan aarde maar aan -2,7V te hangen zodat je geen JFet's meer nodig hebt.
Zodra je de stabiliteitsproblemen opgelost hebt en ik wat zeners bijbesteld en ontvangen heb wil ik er een testopstelling voor maken.
Als de testresultaten zijn zoals ik verwacht, wil ik het ontwerp met de 2x LM350 laten varen en een nieuwe print voor dit ontwerp ontwikkelen.

In afwachting heb ik vandaag het schema al "ontward" :lol: en nu lijkt het me al een stuk eenvoudiger en te doorgronden.
Vermits je er nog verder aan sleutelt stuur ik het enkel als bijlage mee.

Knap werk Michiel!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 21 jan 2021, 18:05

Even tussendoor, deze spannings- en stroommeter van Conrad kan ook gebruikt worden: die heeft nl. betere meetnauwkeurigheid dan de Chinezen: spanning = ±0,5% / stroom = ±1%. Kostprijs € 6,97.

mtb schreef:...
Als je een goedkoop V-A-display gebruikt, kan je daar de shunt van gebruiken plus een zelfgemaakte om tot 10mΩ te komen, zie mijn post van 19-9-2014.

Michiel, ik veronderstel dat dan de aanpassing voor de shunt als volgt moet gebeuren:

shunt-aanpassingen-1.jpg

mtb

Berichtdoor mtb » vr 22 jan 2021, 18:36

Inderdaad.
De instabiliteit zat 'm in de tegenkoppeling van Vo, je moet Vadj tegenkoppelen en daar 1V25 van aftrekken, om de gewenste spanning te krijgen:
SPSs.png

Met Pvo, Ra en Rb stel je die in en meteen de minimale Vo.
Links zie je de wikkelingen in serie met een stroombegrenzing van 1A5 (de secondeschaal komt overeen met de uitgangsstroom) en rechts parallel met 2A5.
De LT1085 moet je niet gebruiken, omdat ie veel te duur is en maar 30Vio kan hebben en de LT1013 is ook niet nodig door Pof.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 jan 2021, 19:12

Je hebt er nu een stroombron bijgezet aan de uitgang (T1).
Vermoedelijk omdat de stabiliteit mis ging bij uitgang ~0volt met geen uitgangsstroom meer.Er is de minimumload van 3,5mA (in slechtste geval 10mA) voor de LM350.
Met voldoende stroom zou de spanningsvoeler R4 misschien wel weer aan de uitgang ?
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 22 jan 2021, 19:32

:think:
Je simulatie werkt niet, met dezelfde foutmelding als 2 dagen geleden:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 23 jan 2021, 8:00

ok, ik heb parameter T(on) = 3s toegevoegd, nu kan ik wel simuleren.

... maar de wijzigingen en toevoegingen snap ik niet helemaal:
update 24/01: Ik snap het, had zijn tijd nodig ;-)
Pvo een trimmer voor afregelen 0 volt
Vv = Vervanging van Volt-pot met spanningsinstelling op basis van parameter {V}

Simulatie voor de 12V: parameter S op 0 gezet (trafo-wikkeling op 12V), geeft zelfde resultaat als het uwe, met uitvoering bovenste step param V list :

SPSs-12V.jpg

Simulatie voor de 25V: parameter S op 1 gezet (trafo-wikkeling op 24V), geeft ander resultaat dan het uwe, met uitvoering onderste step param V list ::

SPSs-25V.jpg
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 24 jan 2021, 8:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 23 jan 2021, 10:33

ok, ik heb het gevonden: voor uitvoering vd 25V grafiek zet je de DC-value van "Va" op 1,5A ipv 2,5A, dan is het uiteraard correct.

Is er geen andere manier om de minimum load van uitgang LM350 > 3mA te krijgen, dan is je stroombron mss niet nodig?

mtb

Berichtdoor mtb » za 23 jan 2021, 17:37

De stroombron is niet aangesloten!, maar als je een print gaat maken, zet 'm er dan wel op net als Rx, Cx en Cy, want je kan beginnen zonder en eventueel met als toch problemen zijn.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 23 jan 2021, 17:56

... er moet dus -2.7V voorzien worden aan Rc met JFet, die vervangen kan worden door BF256b ?

Een nieuwe versie vh schema:

mtb

Berichtdoor mtb » vr 19 feb 2021, 16:10

Door het gebruik van de LT1013 (ca. €2 van TI, 44Vmax) voor IC3 kunnen we tot 30Vout (toch nog 200mA) en hebben we geen offsetinstelling nodig:
SPSx.png

Als referentie en hulpvoeding gebruiken we de 78L05, zodat we spanning en stroom hoger kunnen instellen.
Als je populaire VA-displays gebruikt, kunnen we daar de shunt (Rs) van gebruiken voor de stroombegrenzing.
Je hebt ze met een Rs van 5mΩ tot 20mΩ en met de meetaansluitingen komt daar nog een paar mΩ bij, zodat we met de instelpot Ps de gevoeligheid instellen.
Op J1 is de 5V-voeding voor de displays beschikbaar, dit is zuiniger (ca. 10mA) dan hogere voedingsspanningen (15mA of meer), zie bijv. de https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... mmeter.pdf.
Hier zie je, wat je kan verwachten:
TSPxm.png

Vcc komt aardig overeen met de onderkant van de rimpel op Vc, zodat je ca. 2V lager voor de LM350 een goede indicatie hebt van de maximale stroom bij de uitgangsspanning.
Links is met de wikkelingen in serie (s=1) en door de inwendige weerstand (hier 3Ω2) van de trafo, valt de rimpel mee en kan je tot 3A bij 10Vout, maar dan overbelast je de trafo!
Daarom is het verstandig om rond de 10V de wikkelingen parallel (s=0, rechts) te zetten, zodat de inwendige weerstand 0Ω8 wordt, je kan dan van 1A5@10V tot 3A@5V of lager.
Dit kan automatisch met een relais en extra ICtje IC4 (de goedkope LM358), deze zorgt meteen voor een hysteresis van +/-1V (2Vhys dus), zodat het relais niet gaat klapperen als je rond de 10V zit.
Je kan met JP1 kiezen tussen Vo/10 of Vi om te voorkomen dat ie gaat pendelen bij stroombegrenzing.
De andere helft van IC4 stuurt een overload-LED aan, die aangeeft dat de uitgangsspanning lager is dan de ingestelde Vi, dit kan komen door stroombegrenzing, maar ook door overbelasting van de LM350 of trafo, wat het is, zie je uiteraard op de meters.
Met een schakelaartje op J2 kan je kiezen voor foldback wat veel vermogen scheelt, maar ook irritant kan zijn na een korte stroombelasting piek.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”