Nieuwe receiver à max. €500,-

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Nieuwe receiver à max. €500,-

Berichtdoor Candisa » wo 26 feb 2014, 16:23

Hoi, lang geleden... :oops:

Mijn ouders willen vernieuwen en zouden graag de boel wat eenvoudiger en minimaler hebben: 2 boekenplankspeakers, receiver, BluRay-speler en de te behouden platendraaier...
En dit alles nogal érg budget: pakweg €1000,- of minder voor receiver + BluRay-speler + luidsprekers.

Qua BluRay-speler kiezen we voor de Philips BDP-3400 die het budget niet al te veel plundert (€80,-).

In een audiozaak zijn we diverse luidsprekers gaan beluisteren: Wharfedale Diamond 10.2, Q Acoustics 2020i, B&W 686, tot zelfs Dynaudio DM2/6.
Dit was niet bepaald bevredigend op een wat verouderde Onkyo surround-receiver, maar toen kwam een TEAC AG-980 die zelfs de goedkope Wharfedale's liet zingen...
De Wharfedale Diamond 10.2's klinken heerlijk en passen ruim binnen het vooropgestelde budget (ca. €350,-).

Er blijft dus nog een budget van pakweg €500,- over voor een goeie receiver, al mag het natuurlijk ook goedkoper...

Vereiste aansluitmogelijkheden:
- Phono-ingang.
- Stereo analoog of digitaal coax voor de BluRay-speler (De Philips BDP-3400 biedt beide smaken)
- Nog 2x stereo analoog voor de TV en de digitale tv-ontvanger

De Wharfedale's vereisen een versterker die details er zo ongekleurd mogelijk door drukt (een warme Marantz-achtige is ongeschikt)...
- De beluisterde TEAC AG-980 is blijkbaar een verouderd model, tevens multi-room wat onnodig is.
- De nog actuele TEAC AG-790 lijkt op papier toch wel een trapje minder en is tevens niet 4 Ohm stabiel (de Wharfedale 10.2's dippen tot 3 punt nogwat Ohm!)
- De ietwat verouderde Onkyo surround-receiver schoot flink tekort, maar is dit een referentie tegenover een actuele stereo-receiver zoals pakweg de TX-8020/8030/8050?
- Wat valt te verwachten van een instapper van de "grote jongens" zoals bvb. een Cambridge Audio Topaz SR-10?

Suggesties?

Isabelle

Dan

Re: Nieuwe receiver à max. €500,-

Berichtdoor Dan » wo 26 feb 2014, 22:04

Yamaha heeft twee heel interessante receivers. De R-N500 en de R-S500.
Ik vind deze versterkers voor het geld zeer goed klinken.
Neutraal en dynamisch/levendig (dat wat je bij Marantz waarschijnlijk net mist).
Vallen mooi binnen je budget, 280 - 395 €
Geen idee of ze net zo mooi klinken als met jouw Wharfedales maar ik zou de combi zeer proberen.
http://nl.yamaha.com/nl/products/audio-visual/hifi-components/stereo-receivers/?selected=354629_478638_&mode=compare

Dan

Berichtdoor Dan » wo 26 feb 2014, 22:15

Ik zie net dat de Yamaha R-S700 ook bi-wiring aan kan met 4.1 uitgangen.
Valt ook binnen je budget.

Candisa

Berichtdoor Candisa » do 27 feb 2014, 0:28

Bi-Wiring zie ik het nut niet van in... Of je nu het tweeter- en midlaag-gedeelte aan de achterkant van de speaker met elkaar verbindt of achter de terminals van de versterker, uiteindelijk komen ze toch gewoon op dezelfde eindtrap te hangen.
Bi-ampen kan natuurlijk wel leuk worden met wat mix-en-match-werk, maar dat is geen optie binnen het budget en de eenvoud-wensen van mijn ouders.

De Yamaha R-S reeks (mijn ouders hebben geen behoefte aan de extra mogelijkheden van de R-N reeks) heb ik ook al aan gedacht inderdaad.
Qua 500 versus 700 zie ik enkel dat de laatste voorzien is van een extern toegankelijke pre-out/main-in coupler, wat voor mijn ouders nu niet echt boeiend is.
Ook de iets hogere signaal-ruis verhouding is niet zo belangrijk, de 500 scoort hierin al meer dan behoorlijk...
Qua vermogen zou zelfs de 300 al volstaan, maar het budget is ruim voldoende om voor de 500 te gaan, dus "waarom niet". :)

Het lastige is een audiozaak vinden waar ik zowel Yamaha als Wharfedale kan beluisteren regio West-Vlaanderen + het westen van Oost-Vlaanderen...
Ik heb geen idee in hoeverre de Yamaha AX-890 die bij mij thuis staat qua karakter vergelijkbaar is met de R-S reeks (kan ik eventueel nog eens gaan luisteren naar de Wharfedale's met die AX-890 onder de arm)?

groetjes,
Isabelle

Dan

Berichtdoor Dan » do 27 feb 2014, 5:39

Een goede audio winkel zou er geen bezwaar tegen moeten hebben om de Wharfedales aan te sluiten. Gewoon even vragen lijkt me.

Candisa

Berichtdoor Candisa » do 27 feb 2014, 14:39

Via de goeie ouderwetse telefoongids heb ik net nog een audiozaak gevonden die niet al té uit de buurt ligt. Men verkoopt daar tal van merken waaronder ook de TEAC AG-980 (wel enkel nog een showroom-model, dus eventueel onderhandelen over de prijs als die nog net is), een TEAC-790 die aangesloten is in de luisterruimte, en tevens staat er ook de actuele Onkyo TX-8050 aangesloten.

Jammer genoeg staat er geen Wharfedale, maar we gaan alvast straks eens gaan kijken en luisteren naar wat er wél staat van speakers, en dit op de TEAC 790, de Onkyo, en eventueel andere types die er ook nog staan. Wie weet wijzigt onze beslissing qua luidsprekers nog (al lijken me die Wharfedale Diamond 10.2's voor die prijs lastig te kloppen, zelfs voor een zelfbouwer).

Yamaha lijkt moeilijk te vinden in de buurt en mijn ouders zijn nu ook niet dermate audiofiel aangelegd dat ze het verantwoord vinden om honderden kilometers af te rijden naar tientallen audiozaken om "de ultieme set" te vinden...
Tot nu toe lijkt het er op dat de keuze zal gaan tussen de ietwat verouderde TEAC-980, iets van Onkyo, of eventueel de Cambridge Topaz SR-10. Voor die laatste zou ik weer naar de zaak van eergisteren moeten, want de zaak waar we straks naar toe gaan doet enkel Cambridge op bestelling en heeft het ook niet in de luisterruimte staan.

Isabelle

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 27 feb 2014, 15:11

Ik zou in ieder geval de wharfedale's niet te snel van tafel vegen, kennelijk spraken deze luidsprekers een ieder van jullie aan en dan kan uitwijken nog al eens leiden tot spijt.
En inderdaad klinkt wharfedales erg goed in die prijsklasse.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Dan

Berichtdoor Dan » do 27 feb 2014, 21:08

Succes in ieder geval met het maken van een keuze.

Candisa

Berichtdoor Candisa » vr 28 feb 2014, 1:01

We zijn dus naar die zaak geweest en hebben in eerste instantie de TEAC AG-790 beluisterd op verschillende speakers om te bekijken wat er zo dicht mogelijk in de buurt kwam van wat we eergister gehoord hebben met de TEAC AG-980 op de Wharfedale Diamond 10.2's.
Een set speakers die dat geluid kon evenaren, laat staan overtreffen, hebben we er niet gevonden. Het dichtste in de buurt kwamen we met een set Dali boekenplankers, welke we vervolgens als referentie gebruikt hebben om andere receivers op te beluisteren.

De eerste kanshebber was de Onkyo TX-8050. Deze klonk stukken beter dan de wat oudere Onkyo surround-receiver die we eergisteren gehoord hebben, maar schoot toch beduidend tekort op gebied van lineariteit en definitie tegenover de TEAC, zeker wanneer de volumeknop wat naar rechts gedraaid werd.

Blijkbaar verkoopt die zaak ook Yamaha (staat niet op de website) en er stond ook een R-S300 waar ik uiteraard ook wel erg benieuwd naar was. Jammer genoeg kwam deze ook qua nadelen nogal overeen met de AX-890 die hier (nog) staat: toch hier en daar een steekje op de grond (dat doet iedere versterker in die prijsklasse wel), maar wat er door komt is zodanig helder en ongekleurd dat de gebreken des te opvallender worden en het geheel erg vermoeiend overkomt.

Aangezien de TEAC AG-790 maar speakers van minstens 8Ohm kan hebben en het er naar uit ziet dat we niet snel iets beters dan de Wharfedale's (6ohm nominaal, dipt net onder de 4ohm) zullen vinden voor het geld, en we de AG-980 eergister prachtig hebben horen spelen op de Wharfedale's, was de keuze dus gemaakt.

We zijn naar huis gegaan met het afgeprijsde, maar verder gewoon keurig uitziende en ongebruikte toonzaal-exemplaar van de TEAC AG-980.
De Wharfedale Diamond 10.2's worden binnenkort besteld, vermoedelijk in Walnut uitvoering gezien het interieur.

Isabelle

Terug naar “Hifi Gerelateerd”