platenspeler

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

mrcrabb

platenspeler

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 11:43

Ik heb laatst wat oude LP's gekocht, omdat hier een leuk 2e hands winkeltje in de buurt zit. Maar ik heb geen platenspeler, haha

Nu wil ik dus een platenspeler gaan kopen, ik vraag me alleen af wat zoiets gaat kosten. zag zelf deze:
http://www.iononline.nl/pure-lp-wood.html

Ik vind het design van deze heel mooi, maar ik vraag me af of het kwalitatief een goeie is.

Wat voor iets raden jullie aan, budget is rond de 100 euro. miss als het heel veel beter is 150-200

btw: mijn vorige projectje, de speakertjes zijn inmiddels besteld, en tekeningen zijn gemaakt! maar het gaat op deze manier wel heel lang duren, helemaal geen tijd :(
Gr,
Valentijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Project 1: TL met fullrange
Project 2: AFGELAST (pc boxjes)
Project 3: 2weg - daytonRS180 - SEAS H1212 - TL

maikbike

Re: platenspeler

Berichtdoor maikbike » di 14 jan 2014, 11:50

Een oude thorens of lenco scoren, en van de rest van het budget een mooi element halen ? Is dat geen optie ?

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 11:56

Gr,
Valentijn
----------------------------------------------------------------------------------------

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 14 jan 2014, 11:59

maikbike schreef:Een oude thorens of lenco scoren, en van de rest van het budget een mooi element halen ? Is dat geen optie ?

Dat zou ik ook zeggen.

schot voor de boeg: http://link.marktplaats.nl/766595915 als inspiratie.

En dichter bij huis: http://link.marktplaats.nl/766583627 naaldje zal niet veel kosten...

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 12:37

is de naald die er op het moment op zit niet voldoende?
wat voor naald moet ik dan kopen? Heb echt nul verstand van platenspelers
Gr,
Valentijn

maikbike

Berichtdoor maikbike » di 14 jan 2014, 12:41

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 14 jan 2014, 12:46

Een goede Thorens kan ik je ook aanraden. Let bij aankoop op het lager, of er geen speling in zit / deze geen herrie maakt. Verder kan er niet zoveel mee mis zijn, 'build like a tank' zeggen ze wel eens. Nieuwe originele snaren zijn voor weinig op ebay te koop, en je kunt ze naar hartenlust modificeren.

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 12:47

is dit niks?
http://www.hifistudio79.nl/index.php/nl/edwards-audio-apprentice-lite-platenspeler.html

vraag me af wat precies de meerwaarde is van een 2e hands lenco of thorens. Snap niet precies waar jullie keuze op is gebaseerd. (zal ongetwijfeld aan mijn onwetendheid liggen) maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat precies het verschil is tussen een hele dure (merk) platenspeler, en een minder bekende, minder dure nieuwe? en waarom eentje beter is dan de andere, op welke gebieden ga je dit kwaliteit verschil merken?
Gr,
Valentijn

SARK

Berichtdoor SARK » di 14 jan 2014, 14:00

Bij het zien van de arm/naald/ophanging van die PURE LP WOOD krijg ik rillingen over mijn rug :-&
Ik snap dat je niet direct geld aan een topspeler wil uitgeven (en dat hoeft ook niet) maar het is wel verstandig om goed te kijken wat je wil bereiken met de spelert .... de eerste vraag die ik je wil stellen is: Heb je een versterker waarop je een platenspeler kan aansluiten (eentje met een phono pre aan boord)?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Muug

Berichtdoor Muug » di 14 jan 2014, 14:11

Ik had die link naar die td166 ook zien staan, vorige week of zo. Ik heb ook zo'n platenspeler. Tof apparaat. Ik heb die wel 200 € betaald maar hij was dan ook wel volledig tip top in orde gezet door de eigenaar van de vintage-audio-shop in Brussel. Bij een particulier zou ik ab-so-luut maximum 150 geven en dan moet ie inderdaad in "mint" condition zijn. Die staat hier ondertussen al tien jaar en ik ben er best wel happy mee. Maar 'k heb er het volle potentieel nog niet kunnen uithalen wegens geen deftige voorversterker.

Kortom, voor 150 max kan je inderdaad een toffe vintage platendraaier vinden.

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 14 jan 2014, 14:13

Ik schat dat die laatste al een stuk meer de moeite waard is, maar zou ook eerder op zoek gaan naar een gouwe ouwe dan budget nieuw.
Uiteindelijk mag je meer "muziek" verwachten van een goed werkende deluxe draaitafel van 30-40 jaar geleden dan van een ding wat nu voor een appel en een ei gemaakt moet worden.

Wat elementen betreft zijn er waarschijnlijk een heleboel meningen. Ben op het moment erg blij met een Goldenote Babele, een redelijk budget elementje wat nieuw ongeveer 100 euro moet kosten. Op een ouwe Sansui draaitafel waar ik hetzelfde voor uitgegeven heb is dat een plezier om naar te luisteren.
Komt er inderdaad ook nog iets als een phono trap bij, los of in je voorversterker om uberhaupt platen te kunnen draaien.
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

SARK

Berichtdoor SARK » di 14 jan 2014, 14:21

Dat lijkt mij een heerlijk snoepje met dito element (ik zie het overigens niet als instapmodel hoor ... ik ken het product verder niet maar in mijn ogen is dit al een volwaardige spelert :shock: )
mrcrabb schreef:vraag me af wat precies de meerwaarde is van een 2e hands lenco of thorens. Snap niet precies waar jullie keuze op is gebaseerd. (zal ongetwijfeld aan mijn onwetendheid liggen) maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat precies het verschil is tussen een hele dure (merk) platenspeler, en een minder bekende, minder dure nieuwe? en waarom eentje beter is dan de andere, op welke gebieden ga je dit kwaliteit verschil merken?

Ik ben in de tijd toen er nog geen CD's, MiniDisks, MP3's, FLAC's etc. waren, begonnen met een brak platenspelertje met de luidpreker in de deksel .... toen ik LP's ging kopen heb ik een snaaraangedreven speler gekocht waarin al een standaard element was gemonteerd. Het veschil tussen de koffergrammofoon en deze speler was natuurlijk enorm. Ik heb echt eeuwen van deze speler genoten.
Vanaf het begin dat de Technics 1200 op de markt is gekomen was ik al verliefd op dit model, na jaren sparen kon ik er een aanschaffen ... een 1210 in mijn geval want ik wilde een zwarte. Dit model werd geleverd zonder een element, dat was toen wel even slikken want die moest ik natuurlijk ook nog aanschaffen :oops: Ik heb destijds een Stanton element gekocht.
Nu ik er zo over nadenk heb ik best wat elementen gehad :-k ook zo'n Pickering met een ingebouwd borsteltje ... erg grappig als je hier even geen rekening mee houdt en de plaat een stuk terug draait dan begint het borsteltje te stuiteren :-# och, dat doe je ook maar een keer :(
Het verschil tussen deze speler (en natuurlijk ook het element :!: ) was ook nog ruimschoots aanwezig om de hoge aanschafprijs voor de nieuwe speler en element te rechtvaardigen :wink:

De laatste periode heb ik de liefde voor vinyl weer teruggekregen en ben ik er ook weer aktief mee bezig, het is een afwijking maar ik geniet er wel heel erg van :D

SARK schreef:
Star Trek: First Contact (1996) schreef:Picard: I must have seen this ship hundreds of times in the Smithsonian, but I was never able to touch it.

Data: Sir, does tactile contact alter your perception of the Phoenix?

Picard: Oh, yes. For humans, touch can connect you to an object in a very personal way, make it seem more real.
Tactile_contact.jpg

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Muug

Berichtdoor Muug » di 14 jan 2014, 16:05

mrcrabb schreef:vraag me af wat precies de meerwaarde is van een 2e hands lenco of thorens. Snap niet precies waar jullie keuze op is gebaseerd. (zal ongetwijfeld aan mijn onwetendheid liggen) maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat precies het verschil is tussen een hele dure (merk) platenspeler, en een minder bekende, minder dure nieuwe? en waarom eentje beter is dan de andere, op welke gebieden ga je dit kwaliteit verschil merken?

tja, da's een hééééél moeilijke vraag. Ik zal ze even voor mezelf proberen beantwoorden. Om te beginnen ben ik een liefhebber van 2dehand-materiaal, om de eenvoudige reden dat je dan meer waar voor je geld hebt. Je kan voor bvb 100 euro een beter toestel kopen dat al door enkele eigenaars gekoesterd is, dan een spiksplinternieuw. Ten tweede is er ook de waardevastheid. Iets nieuws daalt meteen van zodra je de winkel verlaat 30-50% in waarde. Iets ouds niet. Heb je wéér meer waar voor je geld. Dan ben ik dus beginnen zoeken naar platendraaiers en dan rol je via internet in de wereld van Thorens binnen. Die zijn gewoon alomtegenwoordig. Net als Lenco trouwens, voor hetzelfde geld had ik ook een Lenco kunnen kopen. Dus een Thorens gekocht. Dan geleerd dat het een "basic" model was. Dat voorzien van betere bodemplaat, betere naald, betere interlinks. Hoorde ik verschil? Neen. :mrgreen: Maar het geloof dat je het verbeterd hebt, is goud waard. 8) En je leest erover, en nog wat, en nog wat, en op den duur weet je veel van dat éne merk - en dan nog enkel de vintage-modellen - en kan je ook enkel daarover advies geven als iemand 2dehands-advies vraagt. En dan heb je automatisch nog een derde reden om vintage aan te raden : de degradatie van de kwaliteit van het nieuw gebodene, zelfs bij bekende merken. We weten allemaal dat veel gerennommeerde merken overgenomen zijn door Aziaten die teren op de reputatie terwijl ze hun apparaten vullen met goedkope prutscomponenten, en dat terwijl ze wél verdomd duur blijven. Met andere woorden : je koopt tegen een hoge prijs een klassiek merk dat van binnen vol zit met brolmateriaal en als je buitenstapt verlies je dus 30-50% van de nieuwwaarde !
Reden genoeg om de knip op de portefeulle te houden en vol enthousiasme terug te grijpen naar een goed verzorgd vintage toestel....

Wat meteen ook verklaart waarom ik zondag laatst een Thorens TD 160B gekocht heb met een SME 3009 series ii Improved-arm erop. Voor 40 euro. :rock: Moet wel nog terug tot leven geroepen worden. :mrgreen:

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 17:56

Ik heb de juiste versterker hier staan ;)

Sark: waarom wel die edwards audio apprentice, en niet die: PURE LP WOOD?
en muug: bedankt, ik kom steeds een stapje dichter bij :)

ik denk dat ik dan maar is op zoek ga naar een thorens td 160.
Of die edwards audio apprentice. maar moet daar nauw nog een ander element opgezet worden? of voldoet die zo?

Wat ik nu begrijp is dat het belangrijkste onderdeel van een speler het element is. klopt dit een beetje?
Gr,
Valentijn

Muug

Berichtdoor Muug » di 14 jan 2014, 20:42

man... :|
platendraaiers... :cry:
nu zijt ge met wat begonnen.... :?
alleen al de zoektocht naar de perfecte platendraaier kan uw hele leven in beslag nemen : de perfecte aandrijving, de perfecte voeding, de perfecte plateau, de perfecte behuizing, de perfecte arm, de perfecte demping van die arm, de perfecte bedrading van die arm, het perfecte arm in de perfecte kop in die perfecte arm.... :kwijl:

afin, ik zit hier dus nu met sme-arm. Wel, nu moet ik mij beginnen verdiepen in welk element er bij past. Is het een lichte arm? Of een zware arm? Dat speelt immers een rol. De compliance van het element - de springerigheid ervan - moet blijkbaar ook "matchen" met de arm. En welke naaldvorm wil je? De ene is al beter en gevoeliger dan de andere.... Ambiance ! :rock:

SARK

Berichtdoor SARK » di 14 jan 2014, 21:49

mrcrabb schreef:Ik heb de juiste versterker hier staan ;)

Mooi, dan kun je dat USB-speelgoed gewoon in de winkel laten staan :wink:

mrcrabb schreef:Sark: waarom wel die edwards audio apprentice, en niet die: PURE LP WOOD?

Hier bevestigd iemand mijn vermoeden over de arm van die PURE LP WOOD: http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 18&t=63996
Afbeelding

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 22:47

oke, dan is die "of the turntable"

maar waarom dan wel de: edwards audio apprentice?
Gr,
Valentijn

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 23:30

is het mogelijk om een platenspeler een andere behuizing te geven zelf? of is dit echt heel moeilijk? iets als wat deze persoon heeft gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=jGmocNiPSm8
Gr,
Valentijn

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 14 jan 2014, 23:32

In tegenstelling tot de eerste spelert waar je mee aan kwam, zie ik hier een draaitafel die in de basis vrij aardig lijkt. Eenvoudige uitvoering van een goed bekend staande Rega arm, behoorlijk massief plateau, massieve plint eronder. Van motor, lager en element kan ik minder zeggen, maar dit komt me vrij gezond over.

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » di 14 jan 2014, 23:44

als een element niet top is kan ik die ook later gaan vervangen toch? of is dit niet aan te raden?
Gr,
Valentijn

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 14 jan 2014, 23:53

ja, als je rekening houdt met de eigenschappen van element en arm kan dat zonder probleem.

Andere plint bouwen kan ook goed trouwens, als je daar de lol van ziet kun je met een Lenco als basis nog iets veel mooiers/beters bouwen dan de Edwards tafel je kan bieden. Spit de linkjes aan het begin van dit topic maar es goed door :-)

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » wo 15 jan 2014, 12:11

kwam deze tegen op marktplaats: Dual 1019
Heb er veel hele goeie dingen over gelezen en gehoord, maar ook dat je deze wel goed schoon moet maken van binnen. Is dit moeilijk, en heb ik garantie dat hij nog werkt als ik hem weer in elkaar zet?
Gr,
Valentijn

Muug

Berichtdoor Muug » wo 15 jan 2014, 12:13

mrcrabb schreef:heb ik garantie dat hij nog werkt als ik hem weer in elkaar zet?

hangt van jouw gouden handjes af :mrgreen:

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » wo 15 jan 2014, 12:28

ja, haha! maar komt het geregeld voor dat zo'n operatie misgaat? of als je jezelf goed inleest komt dat wel goed? gewoon netjes werken kan ik wel ;)
Gr,
Valentijn

Muug

Berichtdoor Muug » wo 15 jan 2014, 12:41

ah
uit fouten kan je leren
kijk naar mij, ik ben bezig met het in elkaar steken van een Annastasia. Is ook mijn eerste keer. Resultaat : spuitfouten, montagefouten, soldeerfouten, keuzeschakelaar (van 3.5€) verknoeid .... is een deel van de fun gewoon! Per slot van rekening zijn het repareer- en vervangbare componenten. Het is geen scheikunde waar je twee vloeistoffen bij elkaar giet waarbij je achteraf beseft dat het de verkeerde zijn. Probeer dàt maar eens weer uit elkaar te halen!

UPDATE : die verkoper lijkt me op het eerste zicht een koosjer iemand te zijn die mooie propere vintage-toestellen verkoopt. Het zou me dan ook verbazen dat je die Dual moet gaan reinigen. Temeer omdat hij al wat gemodificeerd is, met die vergulde cinch-aansluitingen bvb. Daarvoor moet die bak echt wel open hoor. Je kan dat trouwens altijd op voorhand navragen eh. De prijs wijst er voor mij op dat ie echt wel zo goed is als hij er uit ziet.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”