TL speaker met visaton laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

bartsegers

TL speaker met visaton laag

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 14:59

Voor een nieuw projectje, heb ik onlangs twee visaton w100 s speakertjes gekocht.

Deze zeer kleine units (voor mijn doen dan) vormen de basis voor een nieuwe TL speaker.

Ik wilde hier eens pijlen, waar jullie op letten, bij het ontwerpen van een Transmissie Lijn speaker?

Ik heb als eerste het progje Caad 3.0 bij de hand genomen.
Dit heb ik reeds eerder gebruikt voor een sub destijds met twee 10" units.

Het resultaat toen, (rechtsreeks van simulatiepakket "gejat") was perfect.

nu ik al lang geen TL meer heb gehoorn, en aan heb gerekent, wil ik deze visaton bas-mid speaker inzetten in een twee-weg systeempje.

ik heb dus reeds een tekening van Caad 3.0 Maar dit is een 1 maal gevouwen TL.

de totale lengte is +/- 1 meter. ( komt neer op een 55 cm hoge speaker door de 1x vouw) de Line loopt van een 80cm2 precies naar de 53 cm2 in de opening. Dit is dus een taps toelopende TL met een laatste opening, exact even groot als de SD van de driver.

Het rekenmodel achter Caad 3.0 weet ik niet. Het verhaaltje van de SD is duidedlijk. (was bij mn oude sub ook het geval) echter de lengte etc, kan misschien anders??

ik wil de TL eventueel ongevouwen maken. Dit lijkt mij klankmatig ook beter. en 1 meter is natuurlijk geen enkel probleem.

Zoals misschien wel duidelijk, het hoeft dus geen boekenplanketje te worden. (heb geneens boekenplanken 8) )

Wie zou eens wat bij kunnen springen, met wat tips?
ik zal eens aan de slag gaan met autocad om eventueel de gevouwen Caad TL om te zetten naar een straight pijpje.

ps. wat betreft het filter werk, er liggen nog twee filters hier.
Deze nemen bij een 4200 Hz met 12 db het kantelpunt voor hun rekening.
Het hoog moet ik nog even kijken. Ligt nog het een en ander hier thuis.

deze visaton zal dus aan het werk worden gezet
http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_447_1_18.html

sietse

Berichtdoor sietse » zo 19 mar 2006, 15:15

Hoi bart,
Leuk plan, maar ik zou toch eerst maar even proberen uit te vinden of die W100S ook echt zo hoog gaat als Visaton opgeeft. De W130S zat vroeger als basmid in mijn drieptters en die haalde bij lange na niet de specificatie van het frequentie bereik. Heb ik dus een andere voor moeten zoeken.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 15:21

Als voorbeeld, heb ik eens gekeken naar deze meneer.

http://www.raymondaudio.nl/projects/pro ... ect10.html

Er wordt hier zelfs een tapped TL gemaakt met een verhouding van 3x SD oppervlak, naar 0.5 x SD oppervlak.

Ik ben nog aan het uitzoeken wat de effecten zijn, van dergelijke verlopen.

Als ik de 1,5xsd naar 1 x Sd vorm kies, dan krijg ik wel een zeer apart vormgegeven speaker. met een interne breedte van 13cm en een diepte van 6cm. zal het een soort van spijkervormige speaker zijn.

Er zijn dus vragen over dit plotje? wel/niet kloppend?
Afbeelding

sietse

Berichtdoor sietse » zo 19 mar 2006, 15:39

Er zijn dus vragen over dit plotje? wel/niet kloppend?

Was even een waarschuwing, meer niet.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 19 mar 2006, 16:21

Hoi Bart

Erg grappig dit, ik heb je die W100S verkocht, ik heb erg veel geexperimenteerd met die W100S in transmisielijntjes. In totaal heb ik een stuk of 6 verschillende varianten gebouwd. Met een audax 10 mm tweetertje als hoog en een simpel serie filter zo rond de 4500 hz. Doet ie het heel erg mooi. Die combi komt wel erg nauwkeurig een paar 100 hz er naast en piano resoneert erg vervelend.

Ik heb de laatste versie nog steeds Aj horn staan:
Afbeelding
Het ziet er wat raar uit, je moet er rekening mee houden dat de line iets boven de vloer eindigt en zo het bas gebied met 6 db opkrikt. De W100S is een tof speakertje om transmiiselijntjes mee te maken. De bovenstaande line valt in een zuiltje van 14*21*85 cm te vouwen. Als je een ander idee hebt, ik simuleer het wel even in Aj horn. De happen in de freq. zo rond de 200 hz vallen in het echt niet zo heftig uit als in de simu.

Groeten Roland

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 16:39

hoi Ronald, ik zou je nog laten weten wat ik ermee ging doen, nou bij deze !

Het idee om een TL te maken, was enerzijds, gewoon weer iets anders, en anderzijds de laagweergave ervan, spreekt mij gewoon aan.

ik gebruik geen AJ horn, dus kan je instellignen niet zo 1 2 3 vertalen.

ik wil Caad gebruiken, en deze gaat uit van 1/4 golflengte voor de pijplengte. golflengte neem ik 60 hz aan.
Echter zit ik nog met 1 vraag, en die gaat namelijk over de oppervlakten van de pijp. ik zie varianten van 3xSD naar 0,5xSD, en anderen.
De Caad TL is 1,5xSD naar 1xSD.

Om puur bouwtechnische redenen, ben ik waarschijnlijk verplicht er 1 bocht in te maken. dit omdat 1,5 x Sd aan oppervlak een zeeer smal zuiltje wordt. Groot voordeel wel, is dat ik dan aan een dikke meter lengte kom, wat ik persoonlijk mooi vind. Misschien moet ik de gehele zuil plaatsen op een plaat/sokkel/steen ofzo?

ik ben nu de caad TL aan het omzetten in autocad, en eens kijken of ik een 3d progje (sketchup?) aan de praat krijg.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 19 mar 2006, 16:55

Hoi

Het Aj horn ontwerp in mijn vorige post komt hier op neer: lijn lengte 1.20 meter, sd 1 over de hele line, voorkamer van 4 liter en 1,5 liter grote interne helmholtz resonator. Line eindigt iets boven de grond aan de voorkant. Je kan met de w100s ook een tl zonder voorkamer maken. Het is maar wat je wilt. De w100s werkt goed tot 4500hz daarboven met je weg zijn al is het maar met 6db/ okt. Welke tweeter ga je proberen?

Groeten Roland

Raymond

Berichtdoor Raymond » zo 19 mar 2006, 17:14

bartsegers schreef:Als voorbeeld, heb ik eens gekeken naar deze meneer.

Er wordt hier zelfs een tapped TL gemaakt met een verhouding van 3x SD oppervlak, naar 0.5 x SD oppervlak.

Da's deze meneer :)
Speakers staan hier nog steeds vrolijk naast de pc te spelen.
De simulaties heb ik met de sheets van M. King gedaan. Wel redelijk lastig om onder de knie te krijgen, maar je hebt volledige vrijheid.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 17:16

oke bedankt voor de uitleg.
Was dit de best presterende TL ?

Ik heb mezelf wel 1 eis gesteld, en dat is de eenvoud van dit projectje.

Het is allemaal precisie werk, maar zoals Caad een TL schetst, is het echt van ontroerende eenvoud. Daar ligt misschien wel de kracht van de TL, en de reden waarom ik hem wil bouwen.

slanke zuil, met 1 juist geplaatst schuin schot.

Het volledig volgens caad ontworpen TL'letje heb ik omgezet naar autocad. wel met andere breedte/diepte maten, echter oppervlakten zijn gelijk. 1.5xsd ----> 1xsd over een lengte van 120cm (+/-)

het hoog misschien aparte? of extra kamertje erop. etc, dat zal niet het probleem zijn.

Afbeelding

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 17:18

Raymond schreef:
bartsegers schreef:Als voorbeeld, heb ik eens gekeken naar deze meneer.

Da's deze meneer :)
Speakers staan hier nog steeds vrolijk naast de pc te spelen.
De simulaties heb ik met de sheets van M. King gedaan. Wel redelijk lastig om onder de knie te krijgen, maar je hebt volledige vrijheid.

He Raymond, mooie site!
heb hem even als leesvoer gepost, neem aan dat dat mag ?

Wat kan jij vertellen over die verhoudingen van Oppervlakten tussen begin en eind?

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 19 mar 2006, 17:29

Hoi

W100S tml 1.5 sd naar 1 sd, lengte 1 meter 20. Afstand bas einde line op 15 cm gezet (looptijd verschil):
Afbeelding
Je kan een stuk lager komen en meer druk genereren als je je line bij de vloer laat eindigen. Die 6 db extra krijg je gratis en voorniks kado...Een 10 cm basje met een xmax van 2mm in een eenmaal gevouwen tml met de opening boven werkt niet, geloof me ik heb het geprobeerd. :) ook niet als je hem tegen de muur zet. Er is inderdaad wel wat voor de eenvoud van het ontwerp te zeggen, maar aan de andere kant moet je wel beseffen dat basweergave met een 10 cm basje kunst en vliegwerk is.

Hoe groter het verschil tussen sd bass en sd uitgang hoe korter de lijn kan worden voor hetzelfde -3db punt. Een ander effect van een groter verschil tussen sd bass en sd uitgang is de vermindering van de rimpels en happen in het gebeid rond de 200 hz.

groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 19 mar 2006, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 17:33

oke. back to the drwaing board :D

wat zou het effect zijn, van de TL opening in een hoek geplaatst?

Dat is toch helaas de plaats die ze krijgen ben ik bang. gezien de space hier.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 19 mar 2006, 17:42

hoi

Je zou het kunnen proberen in een hoek, wat ik een beetje onhandig probeer uit te drukken is dat je met een 10 cm basje bijna niet zonder trucen doos kan. Je zal de vloer of een hoek moeten gebruiken om de bass op te krikken als je 45 a 40 hz wilt halen. Ik Stuur je wel even een pb.

Groeten Roland

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 17:53

Goed.
Om laag te komen / muzikaliteit te behouden, moet de TL opening dus op de vloer zitten.

Dit heeft wel drastische gevolgen voor het ontwerp. Zeker de eenvoud wordt nu aangetast 8)

beetje dit idee dus.
Afbeelding

Raymond

Berichtdoor Raymond » zo 19 mar 2006, 18:01

bartsegers schreef:heb hem even als leesvoer gepost, neem aan dat dat mag ?

Wat kan jij vertellen over die verhoudingen van Oppervlakten tussen begin en eind?

Wat wil je ervan weten?
Martin King en Bob Brines hebben verschrikkelijk veel info online staan. Beide hebben ook een aantal "tabellen" met recepten online, met daarin voorbeelden van startpunten voor een TL.

Dit is bijvoorbeeld wat info van Bob:
http://geocities.com/rbrines1/Pages/Des ... ll_TL.html

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » zo 19 mar 2006, 18:57

even vlugtig gekeken naar die site, daarvoor bedankt.

een f3 van 40 hz. zou grofweg een 4xsd naar 0,5 sd verloop hebben.

echter is die f3 van 40 hz niet noodzakelijk.

met mijn eerdere 120 cm zit ik op 48" lengte wat dus goed zou werken voor die 40 hz.

Zo kan het eventueel wel een lange zuil worden zonder vouw.

120m lengte, en van 3xsd naar 0,5 sd gaan.

ovni

Berichtdoor ovni » ma 20 mar 2006, 0:49

SO=3 en SL=0,5 geeft een ratio van 0.16667, beetje interpoleren op het volgende tabelletje:(
uit dit pdf bestand van M King)
Afbeelding
Net onder de 50 Hz. Probeer de MathCad bestanden op http://www.quarter-wave.com eens. Kun je heerlijk mee spelen.

Volgens mijn gegevens heeft de unit de volgende parameters:
qts = .49 en een Fs van 66Hz

Dit zou een pijp van circa 35 inch nodig hebben bij de sterke tapered line of inderdaad zo'n 48 inch bij een ratio van rond de 1. (De afstemming komt dan overeen met Fs en qts)

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 20 mar 2006, 16:06

Zeer handig tabelletje, en nu zie ik waar de ratio verhoudingen liggen.

wat zou er gebeuren, als ik de Line onder de Fs tune?
Zeg een 50 hz bijvoorbeeld. Zou dit kwalijke gevolgen hebben voor de lineaire slag van de woofertjes?

Ik wil de TL's klankmatig zo schoon mogelijk krijgen.
Als ik diepgang voor controlle moet verruilen is dat totaal geen probleem.

ze zullen niet stand alone hier thuis worden gebruikt.

Ik ben nog steeds bezig, om toch een afweging te maken, tussen 1 maal vouwen, of helemaal niet vouwen.

vooral de vorm speelt dus een rol. Ook zal 1 maal vouwen voor mijn gevoel onnauwkeurigheden met zich meebrengen, en tja, als je die kan uitsluiten, waarom niet toch?

Ik ben niet van het type die streeft naar het ultime of beste, mocht ik echter vooraf, al het zaakje in de goede richting kunnen duwen, dan natuurlijk graag.

Iedereen alvast bedankt tot zover!

ovni

Berichtdoor ovni » ma 20 mar 2006, 23:28

bartsegers schreef:wat zou er gebeuren, als ik de Line onder de Fs tune?
Zeg een 50 hz bijvoorbeeld. Zou dit kwalijke gevolgen hebben voor de lineaire slag van de woofertjes?

vooral de vorm speelt dus een rol. Ook zal 1 maal vouwen voor mijn gevoel onnauwkeurigheden met zich meebrengen, en tja, als je die kan uitsluiten, waarom niet toch?

Er zijn lieden die stellen dat een juist ontworpen en gedempte tl onder zijn fs kan komen ......

Geen vouw kan compact bij een dergelijk ontwerp. Of is het wel een vouw? Als de middellijn vanaf de woofer maar de juiste lengte heeft. Zit je uitlaat wel mooi dicht bij de vloer!
Afbeelding

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 20 mar 2006, 23:51

Zeer mooi ontwerpje :)

hoog design factor, maar constructie is moeilijk.

ik denk dat ik toch voor de SD verhouding 3--->0.5 kies.

1 visaton speakertje speelt nu in een 5,5 liter reflex kastje.
met 55 hz als tuning punt.

ongefiltert, om het totale verloop een beetje te beluisteren.
Wat betreft het laag, stond ik toch versteld. ik ben groter gewend, en ik verwachtte er niet veel van. Maar een erg volwassen speakertje!

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 23 mar 2006, 17:53

Zo, ik ben zo goed als klaar met de tekningen.
Na veel gelezen te hebben, ben ik gekomen op een ratio van een 0.5

Dit resulteerd in een TL die van 2x SD naar 1 x SD gaat.

Ook deels voor mijn gevoel, en deels constructief moet dit mooi uitpakken.

de Lengte van de TL is dan 112 cm. volgens meneer King.
Alleen nog een vraagje mbt de plaatsing van de driver. Of eigenlijk, een vraag mbt de eigenlijke TL. Waar begint deze?
bovenkant kast, of onderkant driver?
De driver heeft namelijk ook volume, waardoor de oppervlakte intern niet meer klopt.
Is dit muggenzeuren, of is dit toch iets om over na te denken ?

Ps, de TL wordt vouwloos, wat plaatsing van het TL gat onderaan op de vloer goed mogelijk maakt.

Afbeelding

ovni

Berichtdoor ovni » do 23 mar 2006, 19:25

Afbeelding
een sim met de hele simpele openend, gemiddelde demping 250gr.

Als je een fatsoenlijke sim wilt moet ik even alle -inwendige- maten van de kast hebben. ( unit was visaton w100s 8 ohm)

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 23 mar 2006, 22:08

Hallo, bedankt voor die Sim.
Ik weet niet, of ik daar zo blij mee moet zijn?

onder de 100 hz, is het heel rap gedaan zo te zien.

de houtdikte is 22mm, dus binnenmaten zijn vrij makkelijk af te leiden.

ik ga van 108cm2 naar 54 cm2. over een lengte van 112 cm.

Mag ik vragen waar deze sim eme gedaan is? eventueel zou ik die software ook wel willen.

iig reuze bedankt alvast.

ovni

Berichtdoor ovni » do 23 mar 2006, 23:43

Afbeelding

Dit soort simmetjes doe ik met mathcad van King. Veel fraaier krijg ik het niet. Maar dat is ook wel logisch als je het visaton grafiekje bekijkt. Hoe de boost door vloer effecten wordt, is niet meegenomen overigens. Onderin wordt het dus wel wat beter. Om tot dit resultaat te komen ging het opv bovenin naar 2.2 en de opening naar 0.6. Ondanks de demping blijft er een flink tl gat. Mijn gevoel zegt dat door de gegeven de ts parameters ofwel de pijp langer moet ofwel sterker getaperd moet worden. Maar je mag zelf ook mathcad downloaden natuurlijk. :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 24 mar 2006, 12:50

heel ff wachten op de nieuwe sheets dan, daar zit zelfs in-room response in

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”