Perfect bolvormig en toch een 8

Moderator: Beheerdersteam
dre schreef:peter,diet is een serieus onderwerp!
ds23man schreef:Aangezien nog niemand gaten in de simulatie van mijn linkje heft geschoten, gaan we er eerst maar eens van uit dat deze correct is.
Belangrijke uitkomsten:
1. Dipole laag heeft een betere transientweergave mits deze axiaal in de ruimte opgesteld staat.
2. Draai je ze naar binnen is het effect weg.
3. De simulatie geldt alleen voor een rechthoekige ruimte.
Dan vraag ik mij dus af:
1. Is deze betere transientweergave hoorbaar?
2. Zo ja, dan zou je dat dus moeten merken als je je luidsprekrs naar binnen draait.
3. Waarom is niemand dat opgevallen?
4. Zou dat komen omdat bijna iedereen in een niet rechthoekige ruimte zit te luisteren?
5. Wat is de invloed van een niet symmetrische ruimte?
jeroen_d schreef:ds23man schreef:Aangezien nog niemand gaten in de simulatie van mijn linkje heft geschoten, gaan we er eerst maar eens van uit dat deze correct is.
Belangrijke uitkomsten:
1. Dipole laag heeft een betere transientweergave mits deze axiaal in de ruimte opgesteld staat.
2. Draai je ze naar binnen is het effect weg.
3. De simulatie geldt alleen voor een rechthoekige ruimte.
Dan vraag ik mij dus af:1. Is deze betere transientweergave hoorbaar?
ja, probeer het zelf, maar ga dan niet in die grote schuur van je zitten als je wilt ontdekken wanneer dipoollaag voordelen heeft.
Waarom niet? De theorie geldt voor elke rechthoekige ruimte2. Zo ja, dan zou je dat dus moeten merken als je je luidsprekrs naar binnen draait.
dat merk je
Waarom staat jullie system dan naar binnen gedraaid? Als je prat gaat op het feit dat dipool laag beter is ivm roommodes, dan zou jullie system zo opgebouwd moeten zijn dat het laag altijd axiaal opgesteld staat. Draaibaar mid en hoog deel dus3. Waarom is niemand dat opgevallen?
dat is me allang opgevallen, in meer dan een situatie, een enkele keer is er indirect melding van gemaakt zoals in het topic van Walter.4. Zou dat komen omdat bijna iedereen in een niet rechthoekige ruimte zit te luisteren?
ook in een niet rechthoekige ruimte bestaat dit fenomeen, zo heb ik in mijn L-vormige kamer kunnen ervaren.5. Wat is de invloed van een niet symmetrische ruimte?
die is er, net zoals die er altijd zal zijn, maar ik denk dat je een ieder overvraagt als je precies wil weten wat die is. er wordt niet graag onderzoek naar gedaan, omdat wetenschappelijk onderzoek niet houdt van situaties die slecht onder controle zijn. zoveel mogelijk variabelen worden uitgesloten, met als groot nadeel dat je het resultaat van het onderzoek niet rechtstreeks naar de praktijk kunt vertalen.
wat ik wel weet is dat ik eindeloos heb zitten experimenteren met monopool laag en equalizing om acceptabel laag te krijgen dat niet gonst, in mijn huiskamer die opgetrokken is van gewapend beton. Ik heb zelfs met multisubs gewerkt met bedroevend resultaat. Ik heb ook hele goede resultaten bereikt met multisubs zoals bij Amanda, of bij anderen gehoord zoals bij Martijn M, in rechthoekige ruimtes. Maar juist in niet rechthoekige ruimtes geven multisubs geen enkele garantie op een acceptabel resultaat. Met dipoollaag zijn de problemen veel minder. Verdwijnen doen ze helaas niet.
ds23man schreef:1. Is deze betere transientweergave hoorbaar?
ja, probeer het zelf, maar ga dan niet in die grote schuur van je zitten als je wilt ontdekken wanneer dipoollaag voordelen heeft.
Waarom niet? De theorie geldt voor elke rechthoekige ruimte
2. Zo ja, dan zou je dat dus moeten merken als je je luidsprekrs naar binnen draait.
dat merk je
Waarom staat jullie system dan naar binnen gedraaid? Als je prat gaat op het feit dat dipool laag beter is ivm roommodes, dan zou jullie system zo opgebouwd moeten zijn dat het laag altijd axiaal opgesteld staat. Draaibaar mid en hoog deel dus
jeroen_d schreef:ds23man schreef:Uit de metingen die jij hebt laten zien in jouw schuur wordt duidelijk dat jij nauwelijks last hebt van staande golven. In die situatie wordt een monopool al snel een betere oplossing, zeker als je hoge geluidsniveau's wil halen. Voor dergelijke situaties zou ik dus geen dipool laag aanraden.
Ik heb een staande golf op 30Hz!![]()
Theorie en praktijk zijn niet hetzelfde, je kunt een simulatie niet dwingend laten zijn voor wat je in de praktijk gaat ervaren. In de praktijk ga je gewoon luisteren en uitproberen wat het beste klinkt. Zie ook de post van walter. Een draaibaar mid en hoog zou technisch gezien wellicht optimaal zijn, voor optimale flexibiliteit, maar het oog wil ook wat.
Mmmm, grappig.... De bewering is dat dipool laag een veel betere transientweergave heeft ( aka sneller). Maar als je ze naar binnen draait niet meer, had je net zo goed monopool laag kunnen gebruiken.
ds23man schreef:Mmmm, grappig.... De bewering is dat dipool laag een veel betere transientweergave heeft ( aka sneller). Maar als je ze naar binnen draait niet meer, had je net zo goed monopool laag kunnen gebruiken.[/color]
Maar eigenlijk is het allemaal al achterhaald met de moderne dsp mogelijkheden:
http://www.jblpro.com/MSC1/MSC1_RMC.html
Walt schreef:Volgens mij zou ds23man echt zeer blij zijn met een goede hoofdtelefoon, lekker direct geluid vol op de oren en veel pseudo bassen![]()
![]()
![]()
Groetjes Walter
Walt schreef:Die volg ik even niet...![]()
EDIT: ik zie het al, dit was een foutje van Ray, hij bedoelde denk ik mijn net nieuw aangeschafte PS audio stroom filter![]()
Groetjes Walter
ds23man schreef:Ik verklaar niks heilig, zolang jij of iemand anders niet met goed onderbouwde argumenten komt dat die simulatie niet klopt, neem ik voorlopig aan dat die correct is......
jeroen_d schreef:ds23man schreef:Ik verklaar niks heilig, zolang jij of iemand anders niet met goed onderbouwde argumenten komt dat die simulatie niet klopt, neem ik voorlopig aan dat die correct is......
Er is niks mis met die simulatie, zolang je hem niet een absoluut voorspellende waarde laat hebben voor wat er in een huiskamer zal gebeuren.
b_force schreef:Na een aantal slapeloze nachten, gespit, geploeter en een bijna echtscheiding....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten