Cardioïd sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Jag

Cardioïd sub

Berichtdoor Jag » wo 01 mar 2006, 20:21

Ik zat gister op de frontpage van zelfbouwaudio te lezen en kwam dit artikel tegen. Ik scande daar een beetje doorheen en kwam toen bij de combinatie dipool en monopool. Verrek dat levert natuurlijk gewoon een cardioïde afstraling over, nog gunstiger dan figuur 8. En ook een praktisch haalbaar ontwerp (alhoewel duur en niet heel makkelijk).

Het leuk is dat ik dipool laag heb en een monopool sub met dezelfde driver (en dezelfde afmetingen trouwens). Als ik die twee subjes op elkaar zou leggen zou dat een cardioïde afstraling moeten geven (even gegeven dat ze dezelfde gain en respons hebben).

Het jammere is alleen dat ik maar 1 monopool sub heb, en mijn DSP maar 6 outputs die allemaal al in gebruik zijn. Maar stel dat ik wel 8 outputs had en 2 monopool subs, dan kan je me toch een mooi systeem maken. Dipoolsubs high pass je op 40Hz om ze te ontlasten en monopools doen het allerlaagste sublaag zoiezo makkelijker (en daar heb je toch geen staande golven tenzij je in een hele grote ruimte zit).
Verder corrigeer je de respons van zowel dipool sub als monopool sub zodat het mooi lineair is en de gain precies gelijk is. En dan als het goed is hou je cardioïde afstraling voor boven de 40Hz over en monopool onder de 40Hz. Klinkt perfect. Vast wel eens iemand die dit al gedaan heeft.

O ja, misschien wel leuk om even een foto van mijn subjes te laten zien :) (een hele duidelijke heb ik helaas niet)

Afbeelding

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 01 mar 2006, 21:50

Hey Jag. Leuk dat je ook eindelijk dit plekje gevonden hebt!

Je nieuwe kamer ziet er erg mooi uit zeg, al is de WAF wat laag denk ik 8) Het concept met dipool + monopool is inderdaad al vaker langs gekomen. Uit practisch oogpunt is er echter vrijwel niemand die deze twee dingen ook daadwerkelijk boven op elkaar uitvoert ;) Een of meerder subjes in een hoek achter een plant werkt denk ik ook best prima, maar dan zit je natuurlijk wel weer ermee dat ze niet met het hele frequentiebreik van de dipool mogen meedoen.

Voor jou dus tijd voor een nieuwe DSP volgens mij ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 02 mar 2006, 13:08

Zoiets?

Afbeelding
Afbeelding
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

sphere

Berichtdoor sphere » do 02 mar 2006, 15:40

http://test.hifi.nl/recensies.php?id=2118 :twisted:

Wat een koelkast Tony. Volgens mij zijn er heel wat vrouwen minder verdraagzaam dan de jouwe 8)

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 02 mar 2006, 15:59

sphere schreef:http://test.hifi.nl/recensies.php?id=2118 :twisted:

:lol:
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Jag

Berichtdoor Jag » vr 03 mar 2006, 18:04

deepspace schreef:Hey Jag. Leuk dat je ook eindelijk dit plekje gevonden hebt!

Je nieuwe kamer ziet er erg mooi uit zeg, al is de WAF wat laag denk ik 8) Het concept met dipool + monopool is inderdaad al vaker langs gekomen. Uit practisch oogpunt is er echter vrijwel niemand die deze twee dingen ook daadwerkelijk boven op elkaar uitvoert ;) Een of meerder subjes in een hoek achter een plant werkt denk ik ook best prima, maar dan zit je natuurlijk wel weer ermee dat ze niet met het hele frequentiebreik van de dipool mogen meedoen.

Voor jou dus tijd voor een nieuwe DSP volgens mij ;)
Ja, lijkt me een prima forum dit. Alleen ietsjes minder druk dan GoT :).
Zoiets?
Ja zoiets :). Ik had het al gezien, bedacht me later pas wat dat voor consequenties had monopool en dipool combineren. Het is alleen een verre van optimale cardioid, het zal voor een groot deel wat meer monopool zijn. Want die twee drivers geven niet dezelfde respons en dan tellen ze niet mooi op tot cardioïde respons. Je zou ze eigenlijk apart moeten EQen. Ik zou dat zeker proberen als ik jou was, ik denk dat dat best wel eens goede resultaten zou kunnen opleveren.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”