De keuze van de driver werd me heel makkelijk gemaakt omdat ik voor $90 per stuk 15" drivers van TC Sounds kon krijgen (van overstock parts), Qts van ongeveer 0.8, Fs van 30Hz en 16mm x-max (DUMAX test). Ik heb er daar toen 5 van laten overvliegen (voor een prikkie door een fout).
Dit is de 5e driver in een monopool sub, nog zonder front:

Ik heb voor een W-frame gekozen omdat je daarmee veel conusoppervlakte in een kleine package kwijt kan en ik geen behoefte heb om 4 aluminium 15" woofers in beeld te hebben

Close up:

Af:

Het systeem was al volledig (3weg) actief, met een Sony DSP (SRP-f300) als crossover, delay en EQ en drie Crest amps. Ik moest hier alleen nog ff een mooi 19" rack voor maken.
Rack in de maak:

Amps die erin gaan hangen:

Kabeltjes:

Connectoren (fatsoenlijke, geen HiFi rommel) aan de voorkant, nog niet vast gepopnageld:

Sony DSP, duur ding

Rack totaal met receiver en cd speler erop:

Van de 5e woofer heb ik een monopool LFE sub gemaakt. Zelfde afmetingen als het dipoollaag, zelfde materialen. Iets van 135L gesloten, moet wel electronisch gecorrigeerd worden vanwege de eigenlijk te hoge Qts.
Dempingsmateriaal:

Twee connectoren parrallel (ja stomme gewoonte

Ik was erg tevreden met het resultaat. Ik had destijds een ruimte waarin ik nog nooit fatsoenlijk laag had weten te krijgen ondanks dat kosten nog moeite gespaard werden. Wat ik ook mat en corrigeerde, het werd niet echt goed. Er bleven gewoon lelijke dippen in de weergave zitten en ook zware bulten laag op bepaalde plekken die wel weg te krijgen waren maar echt heel goed werd het niet. Met dipoollaag had ik eindelijk een combinatie van punch en detail. Niet flubberen maar wel krachtig als het er moest zijn.
Akoestiek problemen:

Ik kwam er wel achter dat dubbel 15" per kant, ook met dipool, echt overkill is! Ik had aan enkel 12" nog wel genoeg gehad. Enkel 15" per kant heb ik nog een tijdje mee gedraaid zonder behuizing en zware correctie (12dB ofzo, en het is al een hoge Qts driver). Daar kon ik eigenlijk al mee toe, kwam de woofer nog steeds niet aan x-max. Ik had vantevoren op basis van excell sheets die max output voorspellen geredeneerd dan ik dubbel 15" nodig had, maar dat is toch wel erg moeilijk te koppelen aan een luistersituatie.
Ik cross overigens vrij hoog (200Hz, lager wil mijn midhoorn niet) en je hoort wel dat het dipoollaag een klein beetje rommelig is in het midlaag, maar in full range weergave hoor ik het eigenlijk niet eens. Ik vind dat W-frame dan ook wel ideaal (Z-frame is ook een prima oplossing). Het grappige is dat die driver ook nog eens een bijna lineaire respons te geven in dipool door zijn hoge Qts. Ik hoef echt helemaal niet veel te corrigeren, echt geen 6dB/octaaf onder de 80Hz ofzo. Ik heb wel wat low shelving EQ erop staan, maar dat is meer vanwege de wat hoge Fs van de woofers. En qua gevoeligheid scoort het ook helemaal niet laag, qua gain niet veel anders dan het hoorngeladen mid (maar het laag draait wel op 2Ohm).
Hier zie je wat parametrische filters die links rechts verschillen corrigeren:

En de verschillende outputs, met de stevige correctie voor het hoornmid:

Al met al ben ik al een jaar of twee een zeer tevreden mens met mijn set en zijn er tijd geen concrete plannen meer om iets te veranderen, is wel eens anders geweest

Zo stond het spul in mijn vorige ruimte:

En in mijn nieuwe kamer:

Overigens is dit een hele korte beschrijving van iets dat in werkelijkheid een slopend proces was dat al met al toch een jaar of twee geduurd heeft