Dipoollaag met hoorngeladen mid en hoog

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Jag

Dipoollaag met hoorngeladen mid en hoog

Berichtdoor Jag » wo 01 mar 2006, 17:19

Ik kwam toevallig op dit forum terecht en heb wat uurtjes zitten lezen over verschillende dipool projecten. Zaten zeer interessante dingen tussen, leuk dat dat onderwerp hier veel aandacht krijgt. Ik vond het zelf ook een erg mooi concept toen ik er een paar jaar terug over las op Linkwitzlab.com (ben ook wel een beetje fan geworden van die kerel) en heb toen besloten om het BR laag dat ik destijds gebruikte (18inch in 185L :P ) te vervangen door dipoollaag, Linkwitz-style W-frame. Alleen dan aangepast om te kunnen passen onder mijn hoorngeladen mid/hoog en met dubbel 15" ipv 12".

Afbeelding

De keuze van de driver werd me heel makkelijk gemaakt omdat ik voor $90 per stuk 15" drivers van TC Sounds kon krijgen (van overstock parts), Qts van ongeveer 0.8, Fs van 30Hz en 16mm x-max (DUMAX test). Ik heb er daar toen 5 van laten overvliegen (voor een prikkie door een fout).

Dit is de 5e driver in een monopool sub, nog zonder front:
Afbeelding

Ik heb voor een W-frame gekozen omdat je daarmee veel conusoppervlakte in een kleine package kwijt kan en ik geen behoefte heb om 4 aluminium 15" woofers in beeld te hebben :).

Afbeelding

Afbeelding

Close up:
Afbeelding

Af:
Afbeelding

Het systeem was al volledig (3weg) actief, met een Sony DSP (SRP-f300) als crossover, delay en EQ en drie Crest amps. Ik moest hier alleen nog ff een mooi 19" rack voor maken.

Rack in de maak:
Afbeelding

Amps die erin gaan hangen:
Afbeelding

Kabeltjes:
Afbeelding

Connectoren (fatsoenlijke, geen HiFi rommel) aan de voorkant, nog niet vast gepopnageld:
Afbeelding

Sony DSP, duur ding :P :
Afbeelding

Rack totaal met receiver en cd speler erop:
Afbeelding

Van de 5e woofer heb ik een monopool LFE sub gemaakt. Zelfde afmetingen als het dipoollaag, zelfde materialen. Iets van 135L gesloten, moet wel electronisch gecorrigeerd worden vanwege de eigenlijk te hoge Qts.

Dempingsmateriaal:
Afbeelding

Twee connectoren parrallel (ja stomme gewoonte :P ):
Afbeelding

Ik was erg tevreden met het resultaat. Ik had destijds een ruimte waarin ik nog nooit fatsoenlijk laag had weten te krijgen ondanks dat kosten nog moeite gespaard werden. Wat ik ook mat en corrigeerde, het werd niet echt goed. Er bleven gewoon lelijke dippen in de weergave zitten en ook zware bulten laag op bepaalde plekken die wel weg te krijgen waren maar echt heel goed werd het niet. Met dipoollaag had ik eindelijk een combinatie van punch en detail. Niet flubberen maar wel krachtig als het er moest zijn.

Akoestiek problemen:
Afbeelding

Ik kwam er wel achter dat dubbel 15" per kant, ook met dipool, echt overkill is! Ik had aan enkel 12" nog wel genoeg gehad. Enkel 15" per kant heb ik nog een tijdje mee gedraaid zonder behuizing en zware correctie (12dB ofzo, en het is al een hoge Qts driver). Daar kon ik eigenlijk al mee toe, kwam de woofer nog steeds niet aan x-max. Ik had vantevoren op basis van excell sheets die max output voorspellen geredeneerd dan ik dubbel 15" nodig had, maar dat is toch wel erg moeilijk te koppelen aan een luistersituatie.
Ik cross overigens vrij hoog (200Hz, lager wil mijn midhoorn niet) en je hoort wel dat het dipoollaag een klein beetje rommelig is in het midlaag, maar in full range weergave hoor ik het eigenlijk niet eens. Ik vind dat W-frame dan ook wel ideaal (Z-frame is ook een prima oplossing). Het grappige is dat die driver ook nog eens een bijna lineaire respons te geven in dipool door zijn hoge Qts. Ik hoef echt helemaal niet veel te corrigeren, echt geen 6dB/octaaf onder de 80Hz ofzo. Ik heb wel wat low shelving EQ erop staan, maar dat is meer vanwege de wat hoge Fs van de woofers. En qua gevoeligheid scoort het ook helemaal niet laag, qua gain niet veel anders dan het hoorngeladen mid (maar het laag draait wel op 2Ohm).

Hier zie je wat parametrische filters die links rechts verschillen corrigeren:
Afbeelding

En de verschillende outputs, met de stevige correctie voor het hoornmid:
Afbeelding

Al met al ben ik al een jaar of twee een zeer tevreden mens met mijn set en zijn er tijd geen concrete plannen meer om iets te veranderen, is wel eens anders geweest :).

Zo stond het spul in mijn vorige ruimte:
Afbeelding

En in mijn nieuwe kamer:
Afbeelding

Overigens is dit een hele korte beschrijving van iets dat in werkelijkheid een slopend proces was dat al met al toch een jaar of twee geduurd heeft :). Als er interesse voor is wil ik nog wel meer vertellen over het hoorngeladen mid en ook wat bouwfoto's posten enzo. Ik wilde niet teveel in 1 keer posten.
Laatst gewijzigd door Jag op wo 01 mar 2006, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » wo 01 mar 2006, 17:23

ZEer mooi, hier houd ik van, hoewel het wel PA achtig overkomt :D
edit: eigenlijk zou dit in showcase moeten maja 8)
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op wo 01 mar 2006, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » wo 01 mar 2006, 17:30

Erg fraai, eens een keer een andere benadering.

michiel

Berichtdoor michiel » wo 01 mar 2006, 18:17

Hey Jag, welkom op dit forum. Leuk om weer eens je set te zien, het was voor mij wel een beetje de inspiratie om dezelfde kant op te gaan.
:wink: 1 ding weet ik zeker, dat proces van 2 jaar wordt bij mij eerder het dubbele. :roll:

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » wo 01 mar 2006, 19:29

Je hebt het idd mooi voor elkaar zeg. 8)
Ik denk niet dat je hiervan teveel informatie kan geven. ;)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 01 mar 2006, 19:31

He Jag, mooi project! Ik herinner me nog dat we wat hebben zitten filosoferen over hoe je het op je zolder voor elkaar moest krijgen. Ik begrijp dat een en ander nu in een andere ruimte staat?

daniel

Berichtdoor daniel » wo 01 mar 2006, 22:27

Als je nu eens een vrachtwagentje regelde en deze set op DDIY2006 komt demonstreren :)

Jag

Berichtdoor Jag » vr 03 mar 2006, 17:52

Jan-Willem schreef:ZEer mooi, hier houd ik van, hoewel het wel PA achtig overkomt :D
edit: eigenlijk zou dit in showcase moeten maja 8)
Ik heb geprobeerd wat goede dingen uit de pro wereld erin te verwerken. Die DSP bijvoorbeeld. Wel een dure oplossing, maar het biedt enorm veel mogelijkheden en geeft veel vrijheid bij het ontwerpen. En het is volledig actief zo het systeem.
Maar ook de connectoren uit de pro wereld vind ik veel beter.
michiel schreef:Hey Jag, welkom op dit forum. Leuk om weer eens je set te zien, het was voor mij wel een beetje de inspiratie om dezelfde kant op te gaan.
:wink: 1 ding weet ik zeker, dat proces van 2 jaar wordt bij mij eerder het dubbele. :roll:
Dank je. Waar ben je nu mee bezig? Misschien dat zoiets nog wel interessant is voor jou: klik
jeroen_d schreef:He Jag, mooi project! Ik herinner me nog dat we wat hebben zitten filosoferen over hoe je het op je zolder voor elkaar moest krijgen. Ik begrijp dat een en ander nu in een andere ruimte staat?
Ja die zolder was erg lastig maar met dat dipoollaag uiteindelijk voor het eerst goed. Heb nog zitten nadenken over bass traps enzo.
Woon nu in Utrecht, nieuwe ruimte is best prettig qua geluid. Beetje jammer alleen van die ultradunne gipswandjes tussen de kamers :P. Tijd voor een echte woonruimte. Maar studeer nog dus moet met wat minder genoegen nemen.
daniel schreef:Als je nu eens een vrachtwagentje regelde en deze set op DDIY2006 komt demonstreren :)
Ik sleep liever niet met die gipsen hoorns :).

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 03 mar 2006, 18:59

Erg mooi systeem! Welkom hier.
Je aanpak met elementen uit de PA-wereld spreekt mij heel erg aan: in die wereld is men veel prijsbewuster dan in de hifi. Je vindt er meer waar voor je geld.
Is zo'n Sony vergelijkbaar met een Behringer deq 2496?
Is die woofer nog leverbaar? En de prijs? Nog steeds 90 euro? :roll:

michiel

Berichtdoor michiel » vr 03 mar 2006, 19:46

Jag schreef:Dank je. Waar ben je nu mee bezig? Misschien dat zoiets nog wel interessant is voor jou: klik

Een 3 weg met dipole laag, hoorn geladen mid en een nog nader te bepalen tweeter, ondersteunt door een hoorn sub. Tegen de tijd dat het 3 weg systeem klaar is ga ik ook nog wat experimenteren met een dipole sub of iets anders wat op mijn pad valt.

Het moet er uit gaan zien als dit:

Afbeelding

Een design wat ik wel mooi vind en wat zich goed leent voor de diver bezetting.

In mijn geval zou dit het ongeveer moeten worden:

Afbeelding

Ik twijfel nog tussen een WMW en WWM.

De sub heb ik al weer een tijdje spelen, naar volle tevredenheid. Nu nog in een proto opstelling met dipole mid laag, hoorn mid en dome tweeter. Een opstelling waar ik uitermate tevreden over ben!

Terug naar “Oude Showcases”