CD VS losless en hoe afspelen?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: CD VS losless en hoe afspelen?

Berichtdoor hannesie » za 30 mar 2013, 20:48

Pjotr schreef:Waar blijft toch de lol en romantiek van het plaatjes uitzoeken, afstoffen van de naald etc.?

Tegenwoordig hoef je er niks meer voor te doen, alleen op een knoppie van je AB te drukken .... :lol:
Dan kan er ook geen stof op de plaat komen en hoef je dat ook niet meer schoon te maken of daar dan weer grote platenwasmachines voor te kopen.
Het enige wat dan wel belangrijk is, een goede back-up. :lol:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 mar 2013, 21:09

hannesie schreef:
Pjotr schreef:Waar blijft toch de lol en romantiek van het plaatjes uitzoeken, afstoffen van de naald etc.?

Tegenwoordig hoef je er niks meer voor te doen, alleen op een knoppie van je AB te drukken .... :lol:
Dan kan er ook geen stof op de plaat komen en hoef je dat ook niet meer schoon te maken of daar dan weer grote platenwasmachines voor te kopen.
Het enige wat dan wel belangrijk is, een goede back-up. :lol:

Was jij al niet een jaar bezig een spelertje zelf te klussen? En het werkt nog steeds niet zonder gedegen training :lol:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 mar 2013, 22:06

Wat is dat, blaffen naar het baasje.........? :mrgreen: :lol:

Ik zit lekker te klooien om verschillende oplossingen te zoeken, met of zonder spullen, trial and error.

Ik zie het als speelgoed, en net als Lego met steentjes, kun je er verschillende dingen mee doen.

Als ik nu door de ervaring met klooien leuke opties zie en krijg kan ik er ook mijn voordeel mee doen.
Ik had b.v. in Enschede een werkend geheel meegenomen, maar dat kon nog beter. :wink:

En ik gebruik en heb dan mijn back-up. :goeie: :sure:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 mar 2013, 22:11

Het blijft gewoon suf dat Logipech met de SB gestopt is. Dat ding doet precies wat er van gevraagd wordt en goed. En met iPeng een fantastische AB.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 mar 2013, 22:20

Ja, dat klopt, maar als ik eventueel eens SACD wil afspelen via bestanden, oftewel DSD, dan kan ik dat niet met de Squeezebox.
En ik ben mij dus aan het voorbereiden op dat gebeuren,, om via MPD, die wel die bestanden kan afspelen en dan ook nog als Open Source software.

Kruiswoordpuzzelen met de pico pc tjes. :mrgreen: , en ik heb er tijd voor, dat scheelt. :sure:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 mar 2013, 11:17

hannesie schreef:Ja, dat klopt, maar als ik eventueel eens SACD wil afspelen via bestanden, oftewel DSD, dan kan ik dat niet met de Squeezebox.
En ik ben mij dus aan het voorbereiden op dat gebeuren,, om via MPD, die wel die bestanden kan afspelen en dan ook nog als Open Source software.

Kruiswoordpuzzelen met de pico pc tjes. :mrgreen: , en ik heb er tijd voor, dat scheelt. :sure:

Is toch een achterhaald formaat waarvan maar heel weinig is uitgebracht (als DSD bestanden) en niets nieuws meer uitkomt. Bovendien zijn de meeste SA-CD's ook gewoon PCM opgenomen en later geconverteerd. Wat daar daar nu van her-uitkomt zijn weer de PCM bestanden.

Taita

Berichtdoor Taita » zo 31 mar 2013, 11:26

Veel input gekregen en uitgezocht. Ik heb de zaken voorzover ik ze in beeld heb maar eens op een rijtje gezet. Volgens mij kun je op dit moment drie kanten op:

1. Totaaloplossing van Sonos, Squeezebox of Apple
2. Streamer van hifi merk evt gekoppeld aan tablet/telefoon
3. PC/tablet via V-link/Hiface naar DAC

Ad 1. Totaaloplossing
Eenvoudig te implementeren, maar geluidskwaliteit niet top . Sonos/Apple relatief prijzig/propriety. Squeezebox EOL

Ad2. Hifi Streamer
Komen nu (eindelijk) tegen fatsoenlijke prijzen op de markt: http://www.audio.de/vergleichstest/test ... 55149.html
De Denon DFP F109 ( al voor € 349) springt er wat mij betreft qua prijs/kwaliteit verhouding bovenuit (Gapless en 192/24). Toch heb ik nog wat vraagtekens:
- Ik heb geen NAS, maar een HD aangesloten op een router (Zyxel P-2812HNU-F1). Via PC/Android kan ik de HD benaderen, maar of dat de streamer ook lukt? Anders moet er toch een NAS komen.
- Bedieningsgemak (via tablet/smartphone) is voor mij nog een vraagteken

Ad3. PC/tablet via V-link/Hiface naar DAC
Een netbook (laag stroomverbruik, geen ventilator) is hiervoor ideaal. Dan heb ik een Musical Fidelity V-link of M2tech Hiface en een DAC nodig. Prijs loopt dan wel op:
Netbook zonder HD/ventilator tweedehands € 100-150
V-link/Hiface € 130
DAC € 150-300
De netbook kan ik ook voor andere toepassingen gebruiken. Moet ik wel ‘kernel streaming’ instellen. In DAC’s heb ik me nog niet verdiept. Om toekomst vast te zijn wil ik 192/24. Ik zie uiteenlopende prijzen en onbekende fabrikanten, specifieke voedingen. Hiface DAC voor €232 spreekt me aan, maar wat is kwaliteit?

Deze oplossing is ‘bedraad’. Ook hiervoor zou het handig zijn als je een smartphone/tablet als afstandsbediening zou kunnen gebruiken, maar kan dat?

Kortom nog veel vraagtekens. Voor een hifi streamer moet ik maar eens naar een hifizaak voor een demo.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 31 mar 2013, 11:31

Ik heb juist afgelopen donderdag gehoord dat b.v. Channel Classic zijn nieuwe opnames in DSD weg zet en dan naar CD converteert.

Lavinia Meijer heeft ook dat nieuwe album ook in dat formaat beschikbaar, en er zijn meer van dit soort ontwikkelingen.
http://www.channelclassics.com/

b.v.
http://bluecoastrecords.com/?utm_source=Blue+Coast+Records+Members&utm_campaign=854f78e6b2-3_29_2013&utm_medium=email

@ Taita, je router heeft in ieder geval UPnP, is dan wel niet gelijk aan DLNA, maar het zou kunnen dat het voldoende is.
Management

Web GUI (HTTP/HTTPS)
Command Line Interface (CLI)
UPnP
Firmware upgrade via HTTP/FTP/TR-069
DSL forum TR-069/TR-098/TR-104/TR-064*
802.1ag Connectivity Fault Management (CFM)*
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 mar 2013, 12:09

Optie 3/ heb ik een jaartje zo gebruikt. Dat heeft het laagste bedieningsgemak. Je moet tenslotte een PC optuigen met de benodigde toeters en bellen. Die moet opstarten, heeft een OS wat je moet onderhouden en aparte player software draaien. Zeker voor de mede huisgenoten die gewoon een apparaat willen aanzetten waar muziek uitkomt onhandig tot niet werkbaar. Mijn vrouw, zelf een groot muziekliefhebber, liet het links liggen en bleef gewoon CD's in de CD speler stoppen. Paar jaar geleden de SB aangeschaft en die gebruikt ze volop. Nieuwe CD's gaan direct op de NAS en komen dan niet meer de kast uit.

hannesie schreef:Ik heb juist afgelopen donderdag gehoord dat b.v. Channel Classic zijn nieuwe opnames in DSD weg zet en dan naar CD converteert.

Dat is omdat ze waarschijnlijk de audiofiele markt willen aftasten, het is flink duurder bij ze dan HiRes Flac. Technisch volkomen onzin t.o.v. Flac, is meer een religieuze kwestie. Zeker als je bedenkt dat de meesten al nauwelijks tot geen verschil horen tussen gewoon 16/44.1 en 24/96.

Dan

Berichtdoor Dan » zo 31 mar 2013, 12:25

Ad2. Hifi Streamer
Komen nu (eindelijk) tegen fatsoenlijke prijzen op de markt: http://www.audio.de/vergleichstest/test ... 55149.html
De Denon DFP F109 ( al voor € 349) springt er wat mij betreft qua prijs/kwaliteit verhouding bovenuit (Gapless en 192/24). Toch heb ik nog wat vraagtekens:
- Ik heb geen NAS, maar een HD aangesloten op een router (Zyxel P-2812HNU-F1). Via PC/Android kan ik de HD benaderen, maar of dat de streamer ook lukt? Anders moet er toch een NAS komen.
- Bedieningsgemak (via tablet/smartphone) is voor mij nog een vraagteken

Ik denk dat je gewoon naar de winkel moet om één en ander uit te proberen. Waar je ook op moet letten is of de streamer gemakkelijk met grote hoeveelheden data om kan gaan. Anders wordt het erg frustrerend om lang te moeten wachten totdat je streamer 40000+ nummers heeft geindexeerd na het opstarten.

John P

Berichtdoor John P » zo 31 mar 2013, 12:36

Er is nog een mogelijkheid voor niet audiofielen. Een vriend van mij speelt alle muziek vanaf youtube op zijn ipad en stuurt dat met airplay door naar zijn versterker. Het is niet de hoogste kwaliteit maar zeker geen bagger.
Waar een weg is is ook een omweg.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 31 mar 2013, 12:58

Het is voor Taita in ieder geval mogelijk om met de PC aan, de Netwerkschijf/router te koppelen, en dan de PC als DLNA server te gebruiken met die Denon.
Dan heeft de PC de indexering van de 40000 nummers, en hoeft alleen de database er van uit te lezen, geen belemmering voor de Denon dus.
Hans

Taita

Berichtdoor Taita » zo 31 mar 2013, 16:56

hannesie schreef:Het is voor Taita in ieder geval mogelijk om met de PC aan, de Netwerkschijf/router te koppelen, en dan de PC als DLNA server te gebruiken met die Denon.
Dan heeft de PC de indexering van de 40000 nummers, en hoeft alleen de database er van uit te lezen, geen belemmering voor de Denon dus.

Dat lijkt me dubbelop: een Denon streamer en dan nog eens de PC erbij aan voor indexering? Dat zou de Denon voor zijn rekening moeten nemen. Overigens overweeg ik toch een NAS. De HD is bijna vol. Bovendien is de datadoorvoer naar de HD niet optimaal (10mb/s, net genoeg voor video).

satefan

Berichtdoor satefan » zo 31 mar 2013, 17:24

Wordt bij mij ook de combi lijkt t op. De Denon en een NAS. De laatste stond toch al een behoorlijke tijd op de verlanglijst. Ik heb nog harde schijven zat dus feitelijk alleen een NAS-kastje kopen :-)

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 31 mar 2013, 17:24

Taita schreef:Dat lijkt me dubbelop: een Denon streamer en dan nog eens de PC erbij aan voor indexering? Dat zou de Denon voor zijn rekening moeten nemen. Overigens overweeg ik toch een NAS. De HD is bijna vol. Bovendien is de datadoorvoer naar de HD niet optimaal (10mb/s, net genoeg voor video).

De Streamer doet niets anders dan in ontvangst nemen van de Muziek en dan vertaald het die naar analoog of sluist het door naar een DAC in mijn geval.
Hij zal dan afhankelijk van de instellingen, dat van het internet of van de muziekserver, die is ingesteld op je streamer de data consumeren.
Een streamer is niet meer dan een veredeld doorgeefluikje. :D :mrgreen:
Juist de indexering (Foto/artiesten/albums/video) op de PC/ of NAS is dan van belang bij een Streamer, anders raakt hij de weg kwijt. :-# :-#
En dat is het enige wat de PC/of NAS dan doet, in een soort van database zetten, waar de linkjes naar bestanden staan.
De verschillende taken zijn dan wel weer terug te vinden bij Netwerk, de wireless router is dus ook een multimedia apparaat in mijn geval, maar is net als bij jou, geen DLNA 1.5 O:)
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 mar 2013, 18:16

Zow, das een heel data center :lol:

hannesie schreef:De Streamer doet niets anders dan in ontvangst nemen van de Muziek en dan vertaald het die naar analoog of sluist het door naar een DAC in mijn geval.
Hij zal dan afhankelijk van de instellingen, dat van het internet of van de muziekserver, die is ingesteld op je streamer de data consumeren.
Een streamer is niet meer dan een veredeld doorgeefluikje. :D :mrgreen:
Juist de indexering (Foto/artiesten/albums/video) op de PC/ of NAS is dan van belang bij een Streamer, anders raakt hij de weg kwijt. :-# :-#
En dat is het enige wat de PC/of NAS dan doet, in een soort van database zetten, waar de linkjes naar bestanden staan.
De verschillende taken zijn dan wel weer terug te vinden bij Netwerk, de wireless router is dus ook een multimedia apparaat in mijn geval, maar is net als bij jou, geen DLNA 1.5 O:)
Knipsel.JPG

Dat hoeft niet per se. De meeste spelers kunnen ook de directories op een remote schijf direct benaderen. Het is wel makkelijk, omdat zo'n DLNA of dergelijke server ook gelijk thumb nails maakt van de cover art. Dat is nog het meest tijdrovend klusje, maar dat doet ie maar 1 keer met indexeren.

De meeste players cachen trouwens die database lokaal en met 4000 albums is die cache nooit toereikend, moet je nog steeds wachten. Heb ik ook als ik met de SB van server wissel of de netspanning er af is geweest, moet ook ie alles opnieuw ophalen (iPeng idem). Gaat wel redelijk snel moet ik zeggen.

Handigste zou zijn wanneer de player niet van een server afhankelijk is maar gewoon direct netwerkschijven kan benaderen (onder CIF of zo) en zelf indexeert. Maar die heb in nog niet gezien. Dat doet dan wel weer een muziek player op een netboekje/laptop of zo.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 31 mar 2013, 19:18

Met een netwerkspeler die onder CIFS werkt ben ik dus nu mee bezig. :mrgreen:
De Cubieboard met die oplossing is nu al wel zover dat ik dus de muziek in een virtuele map heb staan \\10.0.x.x.\Muziekbestanden /nas cifs en nog een beetje. :kwijl:

Het probleem blijkt nu ook via Webmin en Putty, wat ik dan ook heb geïnstalleerd, dat de module voor snd-usb-audio er niet mee/bij is gecompileerd.

Ik moet dus de kernel gaan compileren, en dat is wel erg lang geleden dat ik dat heb gedaan bij Linux :lol: :lol: jaartje of 15 terug dus.
Dus als dat lukt heb ik wel een hele leuke stramer. :D
Hans

Taita

Berichtdoor Taita » di 02 apr 2013, 3:24

Hmm, voor Denon moet je tegenwoordig naar de mediamarkt. De 'betere hifi-zaken' in Groningen hebben geen Denon in het assortiment. Zegt ook wel wat. Ik begin een beetje terug te komen op het gebruiksgemak van een streamer. Mijn muziekdata collectie is nogal ongestructureerd. Ik kan daarin via een computer prima mijn weg vinden maar of dat via een streamer lukt? Ik ben bang dat ik geen overzicht heb op een schermpje van drie regels en dat ik zoekopties mis. Ik wordt ook niet vrolijk van de recenties van de Android Denon remote ap (instabiel).

Wat ik mis in de opties is om te streamen via een Android phone of tablet. Bij een PC moest je 'kernel streaming' instellen. Kan dat via Android ook?

SARK

Berichtdoor SARK » di 02 apr 2013, 5:41

Taita schreef:Ik ben bang dat ik geen overzicht heb op een schermpje van drie regels en dat ik zoekopties mis. Ik wordt ook niet vrolijk van de recenties van de Android Denon remote ap (instabiel).

Wat ik mis in de opties is om te streamen via een Android phone of tablet. Bij een PC moest je 'kernel streaming' instellen. Kan dat via Android ook?

Ik heb een Denon receiver die idd van stick of I-Phone de MP3tjes kan spelen, ik heb daar twee of drie keer mee gespeeld maar heb het 'geintje' meteen weer losgelaten. Ik kan dit niet als serieuze afspeelfunctie zien maar als 'grappige' optie, ik wil ook meteen melden dat mensen dit ook niet moeten verwachten van een receiver :wink: koop dan een mediaspelert oid :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 apr 2013, 9:12

Taita schreef:..... Ik begin een beetje terug te komen op het gebruiksgemak van een streamer. Mijn muziekdata collectie is nogal ongestructureerd. Ik kan daarin via een computer prima mijn weg vinden maar of dat via een streamer lukt?
het belangrijkste daar is dat je de ID tags van je muziekbestanden goed instelt op wat je wil gaan zoeken (en rekening houdend met wat de speler ondersteunt, niet alles ondersteunt componist of dirigent bijvoorbeeld). Het beste meteen met het rippen goed te zetten, maar voor aanpassen achteraf gebruik ik (en vele anderen) daarvoor het ID tag edit programma dat komt met dB PowerAmp.

Taita

Berichtdoor Taita » di 02 apr 2013, 10:12

@ 'Brutal' Sark: De Denon DFP F109 is geen receiver maar een streamer en speelt niet via USB maar via netwerk (bv een Nas).
@ Henkjan: Mijn MP3 collectie is groot. Met lossless ben ik net begonnen, dat zou ik beter aan kunnen pakken, maar de oude collectie begin ik niet meer aan. Ik kan daarin trouwens prima mijn weg vinden doordat dit via directories gesorteerd staat naar genre. Belangrijk is dus dat ik met de streamer eenvoudig door de directories kan wandelen. Op een touchscreen navigeer je simpel door een overzicht met soms honderden directories naar wat je zoekt. Is trouwens ook prettig associatief (zoek talk talk, hé talking heads heb ik ook al een tijdje niet gehoord). Hoe meer ik erover nadenk hoe minder vertrouwen ik erin heb dat dat via een streamer voor mij gaat werken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 02 apr 2013, 10:51

Ik speel al een poosje via het netwerk, maar als je met een streamer blijft denken in de structuur die je zelf hebt gemaakt, is het even wennen dat een database die een DLNA server geeft, een nog makkelijkere en overzichtelijker inzicht geeft van wat je op je schijf hebt staan.

Je moet er dan aan wennen dat je kunt zoeken op artiest of naam van een album, en als je de naam van de artiest of album even niet weet, maar wel de eerste letter, dan kom je al weer verder.

Je kunt ook, en vaak makkelijk even door je selectie heen lopen op basis van genre of artiest als dat is gemarkeerd via ID3 tags, en soms ook op het jaartal waarop de CD of album is uitgebracht.

Als er het 1 en ander is gewijzigd kan het zijn dat de Tablet of telefoon weer even bijgewerkt wordt zodat die weer actueel is.

Juist een netwerk server maakt juist dat je overzicht kunt houden.

Via Android afspelen heb ik toevallig afgelopen week gedaan, maar het gaat erom of bij een streamer de bestanden GAPLESS (zonder pauzes)worden afgespeeld en dat het selecteren via een ander apparaat Tablet/smartphone/PC) ook makkelijk kan.

Als ik alle bestanden door elkaar zou zetten in een map, en de ID3 tags zijn goed ingesteld kan ik nog steeds via de database per CD selecteren. :mrgreen:

Voor mijn 1e Squeezebox moest ik naar een computerzaak, de HIFI wereld wilde er nog niet aan. :lol:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 02 apr 2013, 11:05

hannesie schreef:Via Android afspelen heb ik toevallig afgelopen week gedaan, maar het gaat erom of bij een streamer de bestanden GAPLESS (zonder pauzes)worden afgespeeld en dat het selecteren via een ander apparaat Tablet/smartphone/PC) ook makkelijk kan.

Via broekzak Applesapjes gaat het ook prima. De kwaliteit en wat je kunt afspelen (MP3, Flac etc.) hangt sterk af van het gebruikte appje.

Verder is het een kwestie van goed taggen. Of je het nou op je PC gebruikt of met DLNA via een netwerk, goed taggen blijft een must voor een consistente database. Een bestaande collectie kun je natuurlijk alsnog taggen met een goed daarvoor bestemd progje. Maar dat blijft veel werk.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 02 apr 2013, 11:26

:mrgreen: En als je dan een programma als ITunes of MPD er overheen laat gaan kan het soms weer helemaal fout gaan, althans dat heb ik kunnen constateren. 8-[

Waar ik meende de boel netjes voor elkaar had, waren ineens de Tags veranderd/gewijzigd, en dan klopt het niet meer, en krijg je van die mooie grijze vlakjes. :oops: :oops:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 02 apr 2013, 12:06

hannesie schreef:Waar ik meende de boel netjes voor elkaar had, waren ineens de Tags veranderd/gewijzigd, en dan klopt het niet meer, en krijg je van die mooie grijze vlakjes. :oops: :oops:

Ja dat is met sommige software players een ramp. Die denken zelf zo snugger te moeten zijn om ongevraagd tag data van internet te sprokkelen en jouw moeizaam verkregen tags te moeten overschrijven. Het gemak dient de mens nietwaar...... :roll: Zo was ook een keerje mijn met de hand toegevoegde high res cover art vervangen door low res troep en art van andere albums met dezelfde naam. Ook hebben sommige tag progjes er een handje van om direct na installatie je hele PC af te gaan grazen naar muziek.

Back up, back up, back up dus!

Terug naar “Hifi Gerelateerd”