beamerbouw DIY

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ApaX

beamerbouw DIY

Berichtdoor ApaX » zo 19 feb 2006, 17:07

Maast luidsprekers vind ik hel leuk om ändere dingen te bouwen, namelijk: Een beamer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een kip is slechts en manier voor een ei om een ander ei te maken!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 19 feb 2006, 17:34

Zooo, da's weer eens wat anders.
Is dit zelf bedacht of zijn daar nog leuke sites over?

(en werkt ie?????)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

ApaX

Berichtdoor ApaX » zo 19 feb 2006, 20:04

Edo schreef:Zooo, da's weer eens wat anders.

(en werkt ie?????)

Nu werkt hij prima! De projectie is nu ongeveer 3,5 meter breed (op 4 meter afstand). Hij is gebouwd op basis van een 15 inch TFT scherm. En, nee het is niet zelf bedacht (www.diybeamer.nl)! Het idee is eigenlijk precies het zelfde als de wel bekende overheadprojectoren. Nu gebruik je alleen een TFT scherm inplaats van een doorzichtig a4 velletje.

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » zo 19 feb 2006, 20:24

ApaX schreef:

(en werkt ie?????)

Nu werkt hij prima! De projectie is nu ongeveer 3,5 meter breed (op 4 meter afstand). Hij is gebouwd op basis van een 15 inch TFT scherm. En, nee het is niet zelf bedacht (www.diybeamer.nl)! Het idee is eigenlijk precies het zelfde als de wel bekende overheadprojectoren. Nu gebruik je alleen een TFT scherm inplaats van een doorzichtig a4 velletje.
Waar komt nu het beeld 'uit'?

ApaX

Berichtdoor ApaX » zo 19 feb 2006, 20:47

Jan-Willem schreef:
ApaX schreef:

(en werkt ie?????)

Waar komt nu het beeld 'uit'?

Uit een gestript tft scherm. Als je een tft scherm helemaal demonteerd dan hou je wat printplaten en een soort plasticachtig scherm over. Dit scherm is het werkelijk tft scherm. Dit scherm heeft de eigenschap dat het licht doorlaat. De grote lamp belicht de eerste frenell lens. Vandaar gaat het door het tft scherm. De 2de frenell lens bundelt dit "gekleurde" licht weer tot een smalle bundel welke op het objectief straalt. Het objectief projecteerd dat vervolgens op de muur.

In het onderstaande plaatje zie je het gestripte tft zitten, dit wordt aan beide zijden ingesloten door 2 frenell lenzen. Het tft is hier behoorlijk donker, dit veranderd op het moment dat je hem aanzet.

Afbeelding

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 19 feb 2006, 21:28

En de kwaliteit van het beeld?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 19 feb 2006, 21:57

Leuk!

Wat was je kwijt aan de kosten?

Waarom heb je het zelf gebouwd en niet een kant en klare gekocht? Uit prijsoverweging, uit pure lol van zelfbouwen?

Ik vind het knap gedaan!!

Wowly

ApaX

Berichtdoor ApaX » zo 19 feb 2006, 22:26

Leeuwarden schreef:En de kwaliteit van het beeld?

Dat hangt af van de bouwer, ik ben er heel tevreden over! Het beeld is ietsje onderbelicht. Dit is goed te corrigeren met beeld instellingen. Bij dit formaat schermen heb je vaak last van onscherpte in de hoeken van de projectie, dit val overigens heel erg mee. Hieronder een voorbeeld van een zelfbouw projectie.

Afbeelding

ApaX

Berichtdoor ApaX » zo 19 feb 2006, 22:30

Wowly schreef:Leuk!

Wat was je kwijt aan de kosten?

Waarom heb je het zelf gebouwd en niet een kant en klare gekocht? Uit prijsoverweging, uit pure lol van zelfbouwen?

Ik vind het knap gedaan!!

Wowly

Eigenlijk vanuit drie overwegingen, namelijk:

1) kosten, ca 300 euro (scherm 80-100 euro, lamp (inclusief starter app) 100 euro & lenzen 50 euro). Zo'n lamp kost veel minder en heeft een levensduur van 12000 uur, die hoef ik dus never te vervangen!

2) het is gewoon kicken om een beamer te hebben. Ik kan/wil als student geen 600 euro (minimaal) uitgeven voor een beamer.

3) De lol van het zelfbouwen.

JuuL

Berichtdoor JuuL » zo 19 feb 2006, 23:16

Mooi zeg!!! Komt nog heel wat bij kijken zie ik.

Ik heb gelezen dat er ook een UV filter voor je TFT scherm moest, omdat hij anders stuk gaat door je lamp. Ik weet niet of het waar is, misschien heb je er wat aan.

ApaX

Berichtdoor ApaX » zo 19 feb 2006, 23:33

JuuL schreef:Mooi zeg!!! Komt nog heel wat bij kijken zie ik.

Ik heb gelezen dat er ook een UV filter voor je TFT scherm moest, omdat hij anders stuk gaat door je lamp. Ik weet niet of het waar is, misschien heb je er wat aan.

Een UV filter is volgens mij niet echt nodig, de lamp heeft zelf al een uv filter ingebouwd. Daarnaast zit er voor het tft nog een frenell lens, deze filter ook nog een deel van de UV straling. Als het niet voldoende gefilterd wordt dan loop je het risico dat het scherm na een tijdje wat vaal begint te worden.

Het expirimenteren met de lampen kan wel link zijn. zo weet ik dat een duitser de buitenste huls er af heeft gehaald en zonder oog bescherming gewerkt heeft. Hij heeft zijn netvlies verbrand (te hoge bloodstelling aan UV), dit was weliswaar tijdelijk maar toch.

JuuL

Berichtdoor JuuL » zo 19 feb 2006, 23:39

ApaX schreef:Het expirimenteren met de lampen kan wel link zijn. zo weet ik dat een duitser de buitenste huls er af heeft gehaald en zonder oog bescherming gewerkt heeft. Hij heeft zijn netvlies verbrand (te hoge bloodstelling aan UV), dit was weliswaar tijdelijk maar toch.

ZOW! :shock:
Weer wat geleerd dus. (die duitser ook)

/edit
Zo'n project is wel showcase waardig lijkt me ipv kantine, verplaatsinkje naar showcase? :)
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 20 feb 2006, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 19 feb 2006, 23:50

Hoi Apax

Cool project! Wat voor een lamp gebruik je in zon beamer? Wat voor een lens gebruik je voor de projectie (het stuk tussen doek en beamer)? Ik heb de diy beamer thread op diy audio ook een tijdje gevolgd erg leuk.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 20 feb 2006, 6:46

Lijkt mij ook dat dit project beter naat "Showcase" kan!!!

Is er een manier dat je zo'n beamer op je AV reciever kan aansluiten?

ApaX

Berichtdoor ApaX » ma 20 feb 2006, 8:49

Roland schreef:Hoi Apax

Cool project! Wat voor een lamp gebruik je in zon beamer? Wat voor een lens gebruik je voor de projectie (het stuk tussen doek en beamer)? Ik heb de diy beamer thread op diy audio ook een tijdje gevolgd erg leuk.
De lamp is een HQI (metaaldamp gasontlading, vonkboog ca. 3 cm) Osram powerstar, de kleur is NDL (Neutraal Daglicht: 5400 kelvin). Het is een 400 watt lamp. Het randement van zo'n lamp is gemiddeld ongeveer 2 keer hoger dan een normale spaarlamp.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 20 feb 2006, 9:30

Cool man zo'n bassreflex beamer 8)

Ik vind echter zo'n groot scherm niet echt practisch ;) Maarja, de kleintjes zijn lastiger te krijgen natuurlijk, en voor het geld ga je niet zeuren.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 20 feb 2006, 19:29

Is idd niet duur!!!

En leuk om te doen, en geeft ook nog een plaatje op het scherm!

ik vroeg dit omdat ik zelf met een CRT-beamer projecteer. Deze bakbeesten zijn al te koop voor 600 euro en geven beeld waar de gangbare digitale niet aan kan tippen (de 5.000 plus digibeamers op sommige aspecten, bij de 20.000 plus beamers zijn er een paar die ze evenaren of ietsie beter zijn)

Daarbij is het erg leuk om ze af te stellen ook nog!! Ik vroeg me nml af of het dan nog de moeite waard is. Lijkt me wel omdat het ontzettend leuk moet zijn om zo'n ding zelf te bouwen!

Wowly

Thom

Re: beamerbouw DIY

Berichtdoor Thom » di 17 jun 2008, 15:24

Echt mooi gedaan! :D
Zou je er misschien ook 1 voor mij willen maken? Ik wil je er best voor betalen :wink:
Laat het me maar weten

ApaX

Re: beamerbouw DIY

Berichtdoor ApaX » di 17 jun 2008, 16:04

Thom schreef:Echt mooi gedaan! :D
Zou je er misschien ook 1 voor mij willen maken? Ik wil je er best voor betalen :wink:
Laat het me maar weten

Om eerlijk te zijn heb ik daar niet echt tijd voor of echt zin in. Daarnaast kan ik het je niet echt aanraden. Ondanks dat de kwaliteit ruim voldoende is om goed een film te kijken is het niet echt super. daarnaast ben je relatief veel geld kwijt. Als ik dan kijk naar de projectoren die je tegenwoordig kunt kopen voor 600 a 700 euro is dat absoluut een betere deal! Geen omkijken naar, draagbraar enz enz.

Ik vond het leuk om te maken en heb er best wel wat van geleerd, maar echt fantastisch is het niet.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » di 17 jun 2008, 16:32

Wowly schreef:Ik vroeg dit omdat ik zelf met een CRT-beamer projecteer. Deze bakbeesten zijn al te koop voor 600 euro en geven beeld waar de gangbare digitale niet aan kan tippen (de 5.000 plus digibeamers op sommige aspecten, bij de 20.000 plus beamers zijn er een paar die ze evenaren of ietsie beter zijn).
Nou, nou. Kun je me vertellen op welke punten een JVC DL-ILA HD-1 onderdoet voor een - pak 'm beet - Barco 808s met Iris3? Ik heb beide gezien, en ook het beeld ervan uitgebreid bekeken, tot vele malen aan toe, maar in mijn ogen is de JVC gewoon beter. Behalve dat je geen gezeik hebt met de lenzen en het afstellen ervan (wat jij blijkbaar ervaart als leuk, echte DHZ'er die je bent :lol:) was het beeld scherper, en had veel meer opbrengst (bij de JVC hoefde je de lichten niet uit te doen en alles te verduisteren, bij de Barco was dit écht nodig), meer contrast en het geheel zag er op de JVC levensecht uit. Niet dat de Barco slecht was trouwens, voor het geld zijn die dingen erg goed, en niet te verslaan door gelijkgeprijste beamers maar om nou te zeggen dat de 5.000 plus (waar ik de JVC voor het gemak inschuif) het maar op sommige aspecten beter doet... Dan vraag ik me af op welke aspecten jij zo'n Barco nog beter vind.

/warrig te lezen verhaal.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » di 17 jun 2008, 17:28

Hehe, heb je gezien van welke datum die post was? :wink: :lol:

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » di 17 jun 2008, 17:37

Woeps, nee. :-#

Terug naar “Oude Showcases”