weergavekwaliteit van draagbare MP3 spelertjes

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Martin V

weergavekwaliteit van draagbare MP3 spelertjes

Berichtdoor Martin V » di 25 dec 2012, 8:19

Wat ik mij al een tijdje afvraag is wat zijn jullie ervaringen en meningen over kleine compacte draagbare MP3 spelers zijn.
Ze zijn makkelijk en erg klein als je bedenkt hoeveel muziek er op zón klein stukje oppervlakte past. Mijn vraag zal ik iets beter toelichten, wil je muziek op je hoofd hebben en ben je onderweg, in de trein, op straat oke dan is dit een prima apparaat het doet waarvoor het gemaakt is.
Maar ik bedoel meer hoe is dit technisch gezien in verhouding tot een laptop of een andere van een groter apparaat welke muziek afspeelt.
Ik kan mij moeilijk voorstellen (wellicht onterecht) dat zón klein stukje elektronica dezelfde geluidskwaliteit heeft als de weergave kwaliteit van een groter consumer apparaat. Dit is misschien helemaal niet zo een goede chip kan erg klein zijn en kan gebruikt worden in grotere en duurdere afspelers als goedkope.
Met de oor-telefoontjes op krijg je een heel andere geluidsweergave als wanneer je diezelfde muziek beluisterd via de luidspreker boxen met een goede geluidsversterker.
Natuurlijk zullen er technische verschillen zijn, maar in hoeverre is dat merkbaar niet alles wat je meet is direct merkbaar via het menselijk oor.
En deze luisterbare verschillen doel ik op, wat is slecht wat is goed?

Of zit ik er nu helemaal naast, ik heb wel eens een heel goedkope MP3 speler gebruikt dat klonk niet zo slecht, wellicht is het ook precies dezelfde chip welke voor gewone grote MP3 spelers voor in de huiskamer gebruikt word. Neem bijvoorbeeld een laptop en daarvan de geluidskaart dat lijkt me ook erg compact, de verschillen zijn misschien helemaal niet zo groot als diezelfde chip ook in kleine MP3 spelers gebruikt word en dat zou me ook helemaal niets verbazen.

Maar goed het gaat mij meer om jullie praktische ervaringen, waarbij een kleine draagbare MP3 speler in de huiskamer gebruikt word op kwaliteits- speakers en dito versterker.
Overigens is een enorme prijsvariatie in ze zijn er van 9,90 euro tot aan de duurdere van 319 euro, ik was meer benieuwd in de goedkopere modellen.

Rody

Re: weergavekwaliteit van draagbare MP3 spelertjes

Berichtdoor Rody » di 25 dec 2012, 10:40

Ik ben tot nu toe erg tevreden over de geluidskwaliteit van de Cowon iAudio spelers. Die zitten echter niet in het goedkope segment...

Gr Rody

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 25 dec 2012, 11:19

Wat ook meeteld is de kwaliteit van de MP3's die je erin stopt.
128 Kbps klinkt prut, 192 is al beter, en bij 256 hoor je (bijna) geen verlies meer.
Daarboven worden de bestanden zo groot dat je beter met FLAC of WAV kunt gaan werken.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 25 dec 2012, 11:25

ray5150 schreef:Wat ook meeteld is de kwaliteit van de MP3's die je erin stopt.
128 Kbps klinkt prut, 192 is al beter, en bij 256 hoor je (bijna) geen verlies meer.
Daarboven worden de bestanden zo groot dat je beter met FLAC of WAV kunt gaan werken.

Alleen kunnen veel kleine (goedkope) vaak geen FLAC afspelen

John P

Berichtdoor John P » di 25 dec 2012, 11:53

Mijn ervaring is wel dat de uitgang van kleine MP3-spelertjes gemaakt zijn voor oordopjes. Als je ze gebruikt als "speler" en ze aan een versterker hangt, dan klinken ze vaak wat zacht en ondynamisch.
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 25 dec 2012, 13:01

FR_Aad schreef:
ray5150 schreef:Wat ook meeteld is de kwaliteit van de MP3's die je erin stopt.

Alleen kunnen veel kleine (goedkope) vaak geen FLAC afspelen

En de dure, als ze het kunnen, zijn dan beperkt tot het CD formaat van 16/44.1

Overigens zegt de bitrate van MP3 ook weer niet alles. Dat hangt ook helemaal af van de kwaliteit van rippen en converteren af. 128 Kb/s kan soms verrassend goed klinken en 256 Kb/s erg tegenvallen.

'Tis ook maar wat je er mee wilt. Voor onderweg met in-ears of als bron voor een kwalitatief hoogstaande set in de huiskamer. Voor dat laatste vind ik de Ipod in een Pure I-20 docking station verrassend goed klinken. Maar dat zit dan wel weer in het hogere (prijs) segment. Laatst kwam een kennis met een $15 spelertje van DealExreme langs. klonk op het eerste gehoor niet zo slecht maar haalde het toch niet bij de Ipod met dezelfde files (256 Kbs/VBR). Naast elkaar beluisterd klonk het goedkope spelertje beduidend futloos/verstopt, of hoe je het wilt noemen. Maar "on the run" met omgevingsruis heb je daar eigenlijk weer niet zo'n last van.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » di 25 dec 2012, 14:11

Mijn vrouw heeft deze Philips GoGear SA1922

Afbeelding

Geluid
Zenderscheiding: 35 dB
Frequentiebereik: 80 - 18.000 Hz
Instelbare equalizer: Ja
Equalizer-instellingen: Funk, Hiphop, Jazz, Rock, Techno, Klassiek
Uitgangsvermogen (RMS): 2 x 3 mW
Signaal-ruisverhouding: > 80 dB
Audioweergave
Compressie-indeling: MP3, WAV, WMA
MP3-bitsnelheden: 8 - 320 kbps en VBR
Ondersteuning van ID3-velden: Nummertitel, artiest, album
WMA-bitsnelheden: 5 - 320 kbps
WMA-voorbeeldsnelheden: 8; 11,025; 16; 22,050; 32; 44,1; 48 kHz
MP3-voorbeeldsnelheden: 16, 32, 44,1, 48, 11,025, 22,050, 24, 8 kHz

Kwaliteit is super naar mijn mening, speelt net zo lekker als mijn Samsungs Galaxy S2 telefoon met oordoppen in. Maar met mijn Sennheiser HD205 hoofdtelefoon of via de aux op radio kan ik zeggen dat is het echte laag toch wel mis, en met een bereik vanaf 80hz is dat ook niet zo raar.

Had zelf nog een Difrnce MP755 mp3 speler voor hardlopen (zat een clip aan), maar die is nog erger met z'n bass weergave.

Afbeelding

Kan daar zo geen specs van vinden verder...

Berre

Berichtdoor Berre » ma 31 dec 2012, 19:11

Heb sinds jaren een Ipod nano 2nd gen (8 G). Ben er nooit kapot van geweest. Er staan amper 600 nummers op en ik speel er zelden mee omdat ik de kwaliteit zo droevig vind. Onderweg is er teveel omgevingslawaai, tenzij met compleet gesloten headphones.
Minder is meer

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 31 dec 2012, 19:40

Allemaal achterhaald:

[ Bekijk op youtube ]

:mrgreen:
Fusion Filterdesign

grimoire

Berichtdoor grimoire » za 23 feb 2013, 20:54

Sansa clip (+) staat bekend om goede geluidskwaliteit
En het is een heel klein ding, zeker niet relaxed voor huiskamergebruik
Maar voor onderweg super!

Op hoofdtelefoon erg goed, maar hoe het via een versterker naar grot speakers klinkt durf ik niet te zeggen.

JvS

Berichtdoor JvS » zo 24 feb 2013, 10:16

Ik heb en clip en ik vind hem met goede oordopjes en in de auto echt prima presteren. Thuis nooit echt gedaan. Weet ook niet of een hoofdtelefoon uitgang goed presteert op een line ingang. Volgens mij zit daar het manco en niet zozeer in de electronica. Die kan ook klein prima heel goed zijn. Als het een digitale uitgang heeft al helemaal zelfs :).
Ik heb hem zelf ook.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 24 feb 2013, 11:04

Volgens mij zou een van de kriteria moeten zijn of het ding ook met .flac overweg kan.
Als dat al niet wil dan neem ik een dergelijk apparaat al niet serieus als bron.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 25 feb 2013, 15:29

Kappa7 schreef:Volgens mij zou een van de kriteria moeten zijn of het ding ook met .flac overweg kan.
Als dat al niet wil dan neem ik een dergelijk apparaat al niet serieus als bron.

Eerst maar eens bewijzen dat je het verschil kunt horen met 256k AAC of MP3... =; Overigens kunnen iPods gewoon overweg met Apple Lossless. En het viel mij onlangs op dat mijn iPod nano 4e gen toch wel beter klinkt dan een HTC One, ook om de vele stoorsignalen op de laatste.
Mark Bakker

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 25 feb 2013, 16:46

Ik ervaar ook dat MP3-spelers vaak niet zo goed klinken als een geluidskaart van een pc of laptop. Weet iemand misschien waardoor dit komt? De gespecificeerde bandbreedte van de Philips zou kunnen wijzen op een mogelijke verklaring.

Rody

Berichtdoor Rody » ma 25 feb 2013, 17:59

Martijn M schreef:Ik ervaar ook dat MP3-spelers vaak niet zo goed klinken als een geluidskaart van een pc of laptop. Weet iemand misschien waardoor dit komt? De gespecificeerde bandbreedte van de Philips zou kunnen wijzen op een mogelijke verklaring.

De eindtrap van een mp3 spelertje is denk ik geoptimaliseerd voor laagohmige koptelefoons. Een hoogohmige ingang van een preamp levert dan misschien een te grote uitdaging...een geluidskaart heeft ten eerste wat minder beperkingen qua voeding en zal dus meer peut kunnen leveren, en ze zijn vanaf het begin al bedoeld om line-level apparaten aan te sturen...

Gr Rody

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 25 feb 2013, 20:01

Als je FLAC wilt afspelen is ROCKBOX wellicht een optie.

Een besturingssysteem of software voor bijvoorbeeld spelers van Sansa.
(en vele andere)

Ik heb de sansa clip, sansa e serie, en sansa fuze gehad. Allemaal hebben ze een perfecte klank.
de laagweergave is ook prima.
De clip+ speelt uit zichzelf al FLAC overigens.

De sansa fuze+ die ik nu heb meet vlak tussen 10 en 20khz (+/- 0.07db)
Het is juist de impedantie die vaak roet in het eten gooit. (ze zijn gemaakt om bijvoorbeeld 16ohm dopjes aan te sturen)
The more we know, the less we need....

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 25 feb 2013, 20:44

Om even te reageren op het lage/hoge impedantie argument.
De meeste mp3 spelers kunnen wel 0.7Vrms leveren en dat is genoeg om de meeste eindtrappen kompleet uit te sturen.
Tenzij de mp3 speler begrenst is (zoals de Europese ipod's).
Ik denk dus niet dat het zozeer de beperkende factor is.
Een hoge impedantie zou dan alleen maar voordelig zijn, omdat de uitgangstrap dan vrijwel niet belast wordt (hoeft praktisch geen stroom te leveren).

Wel kan ik mij goed voorstellen dat er concessies m.b.t. de geluidskwaliteit zijn gemaakt, om zodoende een apparaatje te ontwerpen met een zo laag mogelijk stroomverbruik.
Er zijn toch behoorlijk wat onderdelen die van een klein 3.7V accu-tje of een paar penlites gevoed moeten worden.
Denk maar aan een display, hardeschijf/geheugen, stuurprint/controller, dac & (buffer)opamp.
Ondanks dat, kan bijvoorbeeld een Ipod 160GB met gemak >20h spelen met een <600mAh 3.7V accu-tje.

Maar om wat meer ontopic te zijn, ik deel de mening dat een goede geluidskaart beter klinkt dan een goede mp3 speler.
Hoewel laatste genoemde daar toch behoorlijk in de buurt van kan komen!
Ik denk dan aan een Cowon M3 20Gb speler die ik ca. 7 jaar geleden heb aangeschaft.
Best klinkende mp3 speler die ik in handen heb gehad.
Een Ipod 7G 160GB met rockbox komt daar ook in de buurt, maar mist toch wel iets i.v.t. de Cowon.
Het klinkt allemaal wat meer mat en analytisch met de Ipod.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 feb 2013, 21:19

Chris_T schreef:Een Ipod 7G 160GB met rockbox komt daar ook in de buurt, maar mist toch wel iets i.v.t. de Cowon.
Het klinkt allemaal wat meer mat en analytisch met de Ipod.

Dat klopt wel en ook voor de iPod Touch die wij hebben. Dat wordt echter anders als je die in een Pure I-20 docking station steekt (ca. €70). Die heeft een eigen DA converter en is de overdracht digitaal via de docking connector (vergelijkbaar met het veel duurdere Wadia docking station). Moet zeggen dat ie dan erg dicht in de buurt komt van de SB Touch.

De iPod kan overigens ook via WiFi vanaf een muziekserver afspelen. Ook Flac, zij het tot max. 48KHz SR, is een limitatie van de iPod zelf. Er zijn wel appjes die hoger kunnen afspelen maar die downsamplen dan.

Ben het wel met andere sprekers (of schrijvers :D ) eens: Een MP3 speler is leuk voor onderweg of op je werk. Voor stationair gebruik in je set zijn er betere alternatieven.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

nxs77

Berichtdoor nxs77 » vr 01 mar 2013, 13:14

Heeft er iemand hier ook ervaring met de iriver hp120?
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Taita

Berichtdoor Taita » zo 10 mar 2013, 20:22

Ik gebruik tegenwoordig mijn Samsung S3 android telefoon als bron. Stuurt rechtstreeks een NAD eindversterker aan. Dat gaat prima, ook met flac. Ik ben eigenlijk op zoek naar een mediaspeler met audiofiele kwaliteit, maar ik vraag me af of ik er dan op vooruit ga.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”