Maar, de bas wordt nu het zwakke punt. Ik was hier vanaf het begin al een beetje bang voor. Als het midden en hoog echt goed wordt, ja dan gaat die combinatie van sub en mid (van slechts 15 cm) zijn beperkingen laten horen. De bas klinkt niet vrij, open en doortekend genoeg in vergelijking met het midden en hoog. Daarbij, als ik de midwoofer ga ontlasten door de crossover ergens tussen 200 en 250 Hz te leggen gaat dat midden waarschijnlijk nóg mooier klinken.
De dipoolbas ga ik bouwen van 2 paar 30 cm woofers op een 70 cm hoog, 35 cm breed en 9 cm diep paneel. Het zijn de Peerless SLS-315 woofers die ik voor een vriendelijk prijsje van Sander Sassen heb overgenomen.
Het actieve laagdoorlaatfilter en dipool-equalizer worden ingebouwd in de UcD versterker en de uitgang van dat filter kan rechtstreeks naar de eindversterker die de dipoolbas aanstuurt. Voor de voeding van het actieve filter kan ik mooi gebruik maken van de +/-12V voeding die daar al in zit.
Ik verheug me op dit project, het wordt het eerste eigen dipoolontwerp dat ik bouw. Ik hoop het op tijd af te hebben voor de DDIY_2006, waarvoor de demo van mijn monitors al gepland stond. Aangezien daar ook presentaties over dipool en klasse D worden gehouden zou ik dan met mijn dipoolbas en UcD-versterker mooi aansluiten met een praktijkdemo van deze principes.