Braun Output C luidsprekertjes

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Lostinmusic

Braun Output C luidsprekertjes

Berichtdoor Lostinmusic » za 08 sep 2012, 14:19

ik doe hier even mijn verhaal over deze Braun Output C speakertjes.

De tweeters gaven maar heel zwak geluid bleek dat de lijm van de spreekspoel had losgelaten, hier moest ik dus een oplossing voor bedenken. Vervangen voor originele tweeters is geen optie, die zouden namelijk dezelfde ouderdomskwaal hebben (als ik ze überhaupt kon vinden). Gezien er maar weinig ruimte is waar we het mee moeten doen heb ik een setje Vifa OC25SC65-04 gevonden die perfect in de opening van het originele frontplaatje passen.
Zo gezegd zo gedaan, oude magneten en domes eraf, dun randje kit langs de nieuwe tweeters, nachtje laten drogen en vervolgens de boutjes die normaal de magneet op zijn plek hield met moertjes terug gezet.

De aluminium kastjes werden voorzien van een vrolijk kleurtje, nieuw stukje demping, nieuwe pakking gemaakt van 1mm kurk en de scheidingsfilters werden voorzien van verse elko's en een MKT-tje voor het hoog.

En over het resultaat ben ik uitermate tevreden, het is niet te geloven wat zulke kleine kastjes aan geluidsbeeld weten neer te zetten, er komt zelfs een beetje laag uit :mrgreen:

Groetjes,
Etienne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Think outside the box..

hannesie

Re: Braun Output C luidsprekertjes

Berichtdoor hannesie » za 08 sep 2012, 15:41

Leuk....!!! :sure:
Hans

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » za 08 sep 2012, 19:50

Wat een schatjes!
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 08 sep 2012, 20:01

En zo appeltjesgroen! O:)
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 05 okt 2012, 20:47

Sinds gister heb ik het origineel in huis.

Ze klinken BE-LA-CHE-LIJK goed, althans dat is mijn eerste indruk :D

Ze zijn zeer netjes afgestemd, zit echt niet voor niets zo'n dik filter in.
Dipje rond 5,5kHz is gevolg van de breedte, al is dat in dit geval zeer relatief met minder dan 11 cm.

Braun Output C meting 1.PNG

Lostinmusic

Berichtdoor Lostinmusic » vr 05 okt 2012, 22:22

Dat is best netjes! :rock:
Nu zou het leuk zijn om die van mij te meten en kijken hoe de Vifa het er vanaf brengt :) Alleen heb ik daar de middelen niet voor.

Misschien kun je nog even een fotootje posten, hebben we gelijk een mooi beeld van hoe ze er origineel uitzien.
Think outside the box..

Lostinmusic

Berichtdoor Lostinmusic » vr 05 okt 2012, 22:29

Ik heb overigens sinds kort een setje Visonik David 50 gekocht, zelfde principe maar andere drivertjes en iets minder degelijk uitgevoerd filter.
Klinken niet zo ruimtelijk en muzikaal als die van Braun. Maar binnenkort gaan ze
ook open om eens onder handen genomen te worden, wellicht leven ze dan meer op.

Geeft een leuke draai aan de hobby zo met die miniatuurspeakers, scheelt een berg ruimte! :mrgreen:
Think outside the box..

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 07 okt 2012, 19:36

Ja, mooi klein en voordat je hier een zolderkamer mee vol hebt... :lol:

Ik heb ze even snel op de foto gezet en heb inmiddels een origineel paartje ongebruikte woofers erbij :wink:
Wanneer ik ze netjes maak gaan die er in waarschijnlijk, membraan is nog mooi donker - heeft nog geen UV gezien.

Braun 008.jpg

beewee

Berichtdoor beewee » do 12 mar 2015, 10:38

Om even een oud draadje wakker te schudden, als je zoekt op "Minimus 7" dan komen er wereldwijd heel wat topics over deze speakers van (jawel..) Radio Shack/Realistic. Zeer gewaardeerde vintage speakers, die door allerlei andere merken werden overgenomen. Door Canton, Braun, ADS, Audiosource, etc..

Dat wist ik ook niet, tot ik eergisteren tegen deze TEAC speakertjes aanliep, die ik voor een prikkie op de kop tikte Dit is de TEAC LS-X5, en ook die gaan een opknapbeurtje krijgen.

En wat klinkt dat lekker, ongelooflijk, vooral de stemmen klinken zo fijn dat zelfs kijken/luisteren naar voetbalwedstrijden een verademing lijkt te zijn. Uiteraard kunnen ze niet zonder subwoofer. Zelfs muziek uit de 70's klinkt hier echt top op, ze klinken echt vele malen prettiger dan mijn Mission 760 luidsprekers. Zelfs Whitney Houston's geschreeuw wordt acceptabeler.

Ik mis wel wat detail in het hoog en dat lijkt ook iets te lispelen, dus de eerste stap zal wellicht een andere tweeter zijn. Er zit in de TEAC's zo te zien ook een andere (cone) tweeter in dan in de Radio Shack en Braun versies (herkent iemand hem toevallig?). Van een filter is ook geen sprake, alleen een elco waar ik straks maar eens een kleine MKP parallel aan zal zetten.
Ik heb anders ook een setje (inmiddels ook vintage) Vifa HT200 dome tweeters liggen, eens zien hoe die er in passen. De behuizing trilt ook een beetje, dus daar zal wat bitumen oid in komen, en misschien ga ik ook een verstijvingsstangetje tussen de wanden lijmen.

Omdat ik tijdelijk wat kleiner behuisd ben heb ik geen plek om met hout te knutselen, dus dan is dit een heel mooi alternatief. En op termijn nog eens zien of ik er wat 'broertjes' bij kan vinden (nu ik weet hoe ze heten vind ik er steeds meer..), dan wordt dit samen een heel mooi surround setje.
teac-1.jpg
teac-2.jpg

SARK

Berichtdoor SARK » do 12 mar 2015, 11:41

Zowel die Braun's als die TEAC's .... wat een ontzettend lekkere snoepjes zijn dat toch zeg ... volgens mij past de Little David van Visonik ook wel in het rijtje.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

beewee

Berichtdoor beewee » do 12 mar 2015, 12:29

Ja, ik kocht ze op de gok, kon ze bij de verkoper alleen op een middengolfradio beluisteren, en werd er héél erg stil van toen ik ze thuis aansloot. Er is ook een iets grotere versie dan deze Minimus 7 klonen, de Minimus 11, heb ik ontdekt. Die grotere voor de fronts en de kleintjes als surround, en dan nog een bijpassende center bouwen met één van mijn Radio Shack 40-1197/FE103/Akai drivertjes, dat zou een verrekte mooi 'retro surround' setje kunnen worden...

EDIT: Ik heb nog een tweede setje op de kop weten te tikken, ditmaal de originele Minimus 7 :D

nxs77

Berichtdoor nxs77 » vr 13 mar 2015, 12:47

Ik heb voor in de keuken ook nog een leuk setje micro 3 weg boxjes.
Kleine 3" woofertje tweeter en een super tweetertje. Het klinkt best leuk en als ik kijk naar het "design" zwart met blauwe lijnen zou het wel eens een 80er kunnen zijn.

Behuizing is volledig metaal. Filtertjes zijn domweg condensatortjes.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

HaaVee

Berichtdoor HaaVee » vr 13 mar 2015, 16:53

wouter schreef:Sinds gister heb ik het origineel in huis.

Ze klinken BE-LA-CHE-LIJK goed, althans dat is mijn eerste indruk :D

Ze zijn zeer netjes afgestemd, zit echt niet voor niets zo'n dik filter in.
Dipje rond 5,5kHz is gevolg van de breedte, al is dat in dit geval zeer relatief met minder dan 11 cm.

Braun Output C meting 1.PNG

Wat is origineel? Ze zijn ook verschenen onder de merknaam Visonik, Realistic en Teac (Google maar eens op Realistic Minimus 7 clones). Op het Hififreaks-forum zijn ze ook een tijdje een hype geweest, waardoor ook mijn interesse is gewekt en ik inmiddels 2 setjes heb spelen. Door de condensator te vervangen schijnen ze nóg lekkerder te spelen. Over deze modificatie is ook het nodige te vinden.

[edit]Oeps! Zag dat er al een soortgelijke reactie was geschreven[/edit]

beewee

Berichtdoor beewee » vr 13 mar 2015, 17:08

We zijn het in ieder geval wel eens :wink:

beewee

Berichtdoor beewee » di 17 mar 2015, 14:18

Vandaag hebben de TEAC's broertjes gekregen in de vorm van 2 originele Realistic Minimus 7 luidsprekerboxjes. Echte eighties look (vergeeld wit) maar wat klinkt dat lekker! Adèle's 19 heeft hiermee opeens veel meer dimensies dan ik ooit met mijn Vifa Gamma (en de tijdelijke Mission 760's) heb gehoord. :D :shock: :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 17 mar 2015, 14:25

Kijk uit met Adele - 19 als referentie te gebruiken. Echt lekker opgenomen is dat album m.i. niet...

beewee

Berichtdoor beewee » di 17 mar 2015, 16:34

Klopt, de opnames zijn soms niet echt super. Maar je hoort daar wel lekker Adèle mét en zónder randje in haar stem.

nxs77

Berichtdoor nxs77 » do 14 mei 2015, 13:39

nxs77 schreef:Ik heb voor in de keuken ook nog een leuk setje micro 3 weg boxjes.
Kleine 3" woofertje tweeter en een super tweetertje. Het klinkt best leuk en als ik kijk naar het "design" zwart met blauwe lijnen zou het wel eens een 80er kunnen zijn.

Behuizing is volledig metaal. Filtertjes zijn domweg condensatortjes.

Vorige week een toon generator aangesloten. Laagste hoorbare toon was ongeveer 45hz.
Niet gek voor z'n kleintje.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Terug naar “Hifi Gerelateerd”