Accuton Excell combinatie "Apocalypsia"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Accuton Excell combinatie "Apocalypsia"

Berichtdoor Martijn H » zo 08 jan 2006, 0:43

Na veel informatie gevonden te hebben en dankzij goede adviesen van forumleden ben ik begonnen met de bouw van mijn "apocalypsia" systeem
Het geheel zal bestaan uit 2 vloerstaanders en een subwoofer die in dezelfde stijl gebouwd worden.

in de vloerstaanders komen de volgende units: Accuton C89 en Accuton C12 en als laag mid Seas Excell W22.
In de subwoofer komt 2 maal de W26 van Excell gestuurd door een stevige subwoofermodule. Waarschijnlijk een Hypex 4.0 of een Thomessen als die nog verkrijgbaar is. Ook zal ik een goede versterker zoeken voor de vloerstaanders.
Het geheel wordt een gesloten systeem, dus ook de subwoofer (150liter).

De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met ontwerpen en keuzes maken wat betreft speakers. De luidsprekers moesten redelijk compact ogen, maar wel aan een hoge kwaliteit voldoen. Met deze units kan op dat gebied weinig misgaan dacht ik zo.. :lol:

Gisteren is het zagen van de vloerstaanders begonnen en vandaag is dat ook voor 90% afgerond. Het afwerken zal echter veeel meer tijd in beslag nemen. :roll:

Zondag zal alles aan elkaar gelijmd en geschroefd worden. Ook zal ik proberen wat foto's te hebben van de vooruitgangen. Commentaar is van harte welkom!

mvg Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 08 jan 2006, 1:11

je moet zéker foto's doen!
ben benieuwd, en kom wel een keer luisteren :lol:

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 08 jan 2006, 15:21

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Misschien een idee om alles actief te doen met de Hypex UdC modules? B.v. 3 UdC180AD modules voor het laag (26W's), laagmid (22W) en het mid/hoog (C89 en C12). Kun je bestaande passieve filter van de C89 en C12 kopiëren en de rest actief. Daarbij doe je ook wat aan verbetering van de versteker!! Een HT receiver is niet in verhouding met de speakers die je bouwt. 8)

Smitsmans

Berichtdoor Smitsmans » zo 08 jan 2006, 16:59

Interessant project!

Ik heb zelf ook monitors met C12 en C89 drivers.

Ik wens je veel succes en plezier en blijf dit topic zeker volgen!

Groeten,

Guido

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 08 jan 2006, 17:35

Vandaag heb ik 1 kast in elkaar gezet. Die staat in een drukpers van 5000 kilo zodat de plankies goed op hun plek blijven zitten gedurende het drogen :lol:

Wat betreft versterkers.. Voor de subwoofer leek de Hypex sd 4.0 mij wel een goede 400watt 4ohm en allerlei instelmogelijkheden.

En om voor mijn vloerstaanders aan een vast versterkersysteem van Hypex te zitten vind ik niet zo handig. Misschien krijg ik het in m'n bol om ooit de Accutons met een buizenversterker aan te sturen. :wink: Dan is zo een hypexcombinatie niet echt handig. Ik heb me daar eerlijk gezegd ook niet zo goed in verdiept om daar nu al iets over te willen beslissen.

nu is het goed bouwen en afwerken het belangrijkste.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 08 jan 2006, 17:52

FOTO'S

[img][img]http://img447.imageshack.us/img447/5223/pict05864mr.jpg[/img][/img]

Front bestaat uit 2 lagen. 1 maal 22 en 1 maal 18 mm MDF.

Afbeelding

tweeter past in ieder geval :lol:

Afbeelding

achterzijde front

Afbeelding

voor 80% binnenkant gevormd. Er komen nog extra verstevigingen van de wand

Afbeelding

5000 kilogram.. Dat is een olifant?!

Afbeelding

BRacings van links naar rechts en van achteren naar voren :lol:

Meer volgt!

mvg Montana

richard

Berichtdoor richard » zo 08 jan 2006, 21:51

Montana schreef:Afbeelding

Lijm was zeker in de aanbieding?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 08 jan 2006, 22:51

richard schreef:
Montana schreef:

Lijm was zeker in de aanbieding?

Is inderdaad overdone :? Ik was bang voor lekjes. De 2e luidspreker krijgt minder lijm, onee dat mag niet want dan krijg ik verschillende kastresonanties :lol: (grapje?)

Ik heb nog allerlei vormen voor het mid kastje in mijn hoofd gehad. Zoals een taps: "TL vormige kast". Het werd me echter allemaal een beetje te ingewikkeld op die manier. En terug kan toch niet meer want met die hoeveelheid lijm is de kast niet meer toegankelijk voor aanpassingen.

Wel zat ik te denken om een bepaald soort spul aan te brengen op de achterwand van de midkast, waardoor er makkelijker een soort van difussie of absorpsie kan plaatsvinden. Een soort ribbelig oppervlakte of dergelijke.

Weet iemand of het zo een vooruitgang is om de duurdere paper in oil caps aan te schaffen ipv goedkopere componenten? >use if you can afford paper in oil caps in the tweeters< http://www.diyparadiso.com/advicespeak1.htm

Misschien heeft iemand ook een advies over het materiaal dat ik in de midkast kan gebruiken om ervoor te zorgen dat geluidsgolven geabsorbeerd worden? Ik heb het niet over loodbitumen..

Mvg Montana :)

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » ma 09 jan 2006, 7:30

Ziet er goed uit!!

Ik kit de binnenkant van de speaker altijd af met universeelkit. Lekken is er dan niet meer bij.

FrankG

Berichtdoor FrankG » ma 09 jan 2006, 10:45

Dit topic ga ik ook lekker volgen.
Ik smeer genoeg lijm in en hetgeen eruitkomt bij het persen smeer ik terug in de voegen. Zo ben ik zeker dat ik geen lekken heb.
Je krijgt er wel lekker vieze vingers van die je dan kunt afpulken.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 09 jan 2006, 11:43

als je zo veel lijm gebruikt moet je wel zorgen dat je strak klemt: de lijmlaag dient zo dun mogelijk te zijn.
Montana, succes met je speakers. Dit kan heel mooi worden 8)

richard

Berichtdoor richard » ma 09 jan 2006, 11:58

keyser schreef:als je zo veel lijm gebruikt moet je wel zorgen dat je strak klemt: de lijmlaag dient zo dun mogelijk te zijn.
Montana, succes met je speakers. Dit kan heel mooi worden 8)
5 ton klemkracht lijkt mij wel voldoende. Het risico met zoveel lijm is dat de verbinding onder druk gaat verschuiven, het is dan handig de verbinding goed te fixeren.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 09 jan 2006, 15:55

Wedden dat mijn Jbl'etjes geen 5 ton aan kunnen :wink:

Ik had het idee om de hoeken af te ronden. Ik bedoel dus de vier hoeken die je ziet wanneer je vanaf de zijkant naar de luidspreker kijkt. Een bandschuurmachine met heel grof papier is dan misschien het makkelijkste. Als ik dat gedaan heb komt er aan beide kanten over de hele ronding een facet. Leg ik het zo duidelijk uit? :lol: Anders teken ik het nog een keer..

Nu ben ik bezig om de subwoofer te ontwerpen. De sub zal minimaal 150 liter nodig hebben. Als ik dan een 140 liter kast maak zou ik met schapenwol 20% extra kunnen krijgen. Verbeter me alsjeblieft wanneer ik iets fouts zeg :)

De fronts, zonder voet, zijn 1 meter hoog, 26 cm breed en 40 diep. Deze hellen 10 graden.
Mijn gevoel zegt dat de sub niet hoger moet worden dan 80 cm. Dan zou hij 60 diep en 40 breed moeten worden om 140 liter te halen. De sub zal dezelfde helling naar achteren hebben als de fronts en ook dezelfde afwerking krijgen.

Zijn er logischere maten voor de subwoofer? :? Hij moet natuurlijk niet al te groot ogen. En heeft iemand ervaring met de paper in oil caps?

Montana

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 09 jan 2006, 16:36

Hoi Montana

Oil paper heb ik nog nooit gebruikt of gehoord over het algemeen is men daar erg positief over, ik gebruik nu wel oil filled mkp's (wasmachine / motor run condensator) voor het mid naar aanleiding van Tony zijn bevindingen, dat klinkt beter dan de standaard audyn's en ze zijn een stukje goedkoper.

Op zoek naar industriele condesatoren kwam ik deze paper/ film /oil dingen tegen, ik hoop eigenlijk dat Tony ze eens wil testen.....http://www.cornell-dubilier.com/catalogs/T.pdf High voltage paper oil condesatoren tot 5kv. Mijn indruk is dat een hoger voltage beter klinkt. Dit zou dus op papier :roll: super moeten zijn. mijn wasmasjien condesatoren zijn ook van cornell-dubilier leuke site met industrieele condesatoren.

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op ma 09 jan 2006, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

teacher

Berichtdoor teacher » ma 09 jan 2006, 16:36

Montana schreef:Wedden dat mijn Jbl'etjes geen 5 ton aan kunnen :wink:

Ik had het idee om de hoeken af te ronden. Ik bedoel dus de vier hoeken die je ziet wanneer je vanaf de zijkant naar de luidspreker kijkt. Een bandschuurmachine met heel grof papier is dan misschien het makkelijkste.

bovenfrees ... echt waar.
tjolk op het ZBA forum...

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 09 jan 2006, 17:28

Aan Roland:

Ik zal het in mijn hoofd houden.

Het filter dat ik nu heb voor de Accutons is erg uitgebreid en zo een btje het beste wat bereikt is met Meetapparatuur etc. Ik heb jammergenoeg geen grafiekje van de metingen bij de hand.. Er zullen echter zwakke schakels inzitten, slecht merk spoel bijvoorbeeld. Ik bedoel dus kwalitatief niet de beste onderdelen. Ik zal binnenkort een foto maken van het filter, zodat jullie me de rotte appels aan kunnen aanwijzen en ik ze kan vervangen door betere kwaliteits componenten :wink:

Aan Teacher:

Ik dacht dat ik met een bovenfrees alleen geultjes kon maken. Het resultaat wat ik wil bereiken is als volgt makkelijk te omschrijven:

Een rechthoekige balk die een ronde staaf moet worden :!: Als ik met de frees aan de gang ga zal ik alleen aan de zijkanten ronde vormen kunnen makenhet moet echter over de gehele lengte..

groetjes Montana

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 09 jan 2006, 23:57

Ik zit nog een beetje met de maten van mijn sub.

Ik neem aan dat 150 liter wel voldoende is voor 2*W26 gesloten. Ik heb echter geen ervaringen met de woofers, dus als iemand mij het verlossende antwoord kan geven over het minimale volume dat deze units nodig hebben om redelijk strak tot 20Hz te komen, zou ik daar erg geholpen mee zijn. .. SPL op 20Hz rond de 100 dB..

Op dit moment blijf ik met mijn ontwerp steken op het volgende:
60 diep 38 breed en 75 hoog (buitenmaten). Dan heb ik zo een 138 liter netto. Met dempingsmaterialen zou ik 20% meer inhoud moeten kunnen nabootsen. :?:

Met watvoor spul zou ik dan moeten werken? Ik dacht schapenwol, maar zijn er nog betere materialen die het volume nog groter maken?

Dinsdag ben ik om 10 uur al bezig met het in elkaar zetten van de 2e kast. Dan heb ik ook weer een nieuw foto'tje :)

Zodra ik zekerheid heb over het volume van de subwoofer zal ik daarmee beginnen.

Mvg, Montana

FrankG

Berichtdoor FrankG » di 10 jan 2006, 6:06

Montana,
Je moet eens kijken in mijn topic hoe ik de frontplaten afrond.
Misschien een idee voor jou?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 10 jan 2006, 9:38

FrankG schreef:Montana,
Je moet eens kijken in mijn topic hoe ik de frontplaten afrond.
Misschien een idee voor jou?

Inderdaad zeg :wink:

maar dan moet ook ik geleiders maken. Jij hebt ze echter maar een klein beetje moeten buigen, terwijl ik ze dan 80% moet buigen. Misschien dat ik geleiders kan maken door een gleuf in een plank mdf te maken. Dan zou de frees daar met een uitstekend gedeelte op kunnen steunen.
Dan maak ik een soort van weggetje voor de frees. Dat zal ik dan effies uitzoeken..

Als ik het uit de hand ga doen zorg ik wel voor wat potten plamuur :roll:

Montana

FrankG

Berichtdoor FrankG » di 10 jan 2006, 9:44

Denk Denk Denk :lol:

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 10 jan 2006, 20:27

Afbeelding

Ik ben nu al trots op m'n werk :lol:
het geheel is geschuurd en de afwerking kan beginnen.
Als ik er niks meer aan doe is fineren makkelijk :? , maar dan is hij een beetje saai misschien. Ik ga nog wat verschillende afwerkingen tekenen, zodat het duidelijk word wat het mooiste is. Ik kan ook alleen de voorkant een facet geven en de boven achter onder-kant een minifacet, zodat de kast niet stootgevoelig is. De ronding komt er sowieso wel in :)

Afbeelding

Allebei de kassies! Ik vind de helling erg mooi, het geeft de speakers een soort van elegantie mee.

Scacal

Berichtdoor Scacal » wo 11 jan 2006, 9:49

Montana schreef:[URL=http://imageshack.us][img] Ik vind de helling erg mooi, het geeft de speakers een soort van elegantie mee.

Ik ook! Onder welke hoek staan de speakers?

Mvg,

James

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 11 jan 2006, 10:17

Montana,
ik ben zoals je weet ook bezig met een setje speakes. je hebt het over fineren.. is dat erg moeilijk?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » wo 11 jan 2006, 13:06

Scacal schreef:
Montana schreef:[URL=http://imageshack.us][img] Ik vind de helling erg mooi, het geeft de speakers een soort van elegantie mee.

Ik ook! Onder welke hoek staan de speakers?

Mvg,

James

Ze staan onder een hoek van 10 graden..

Keyser, fineren lijkt me een beetje hetzelfde als stickers netjes opplakken. Zolang je geen moeilijke hoeken hebt zou het volgens mij niet al te lastig kunnen worden. Ervaringen met fineren heb ik niet, maar ergens op het forum loopt een topic waar uitgebreid gesproken wordt over het fenomeen fineren. Er is ook een gebruiker met de naam "fineermannetje"als ik het goed heb.

Misschien word dit wel mijn eerste speaker die ik ga fineren, wat moeilijk zal worden aangezien ik ronde vormen heb en schuine hoeken. Proberen kan altijd :lol: ..

Scacal

Berichtdoor Scacal » wo 11 jan 2006, 13:14

Montana schreef:Ze staan onder een hoek van 10 graden..

Goed om te zien hoe die hoek in werkelijkheid uitpakt. Zelf gebruik ik ook een hoek van 10 graden :)

Mvg,

James

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”