M-Audio transit

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

M-Audio transit

Bericht door Bergrans »

Een paar maanden geleden heb ik op Ebay een M-Audio transit gekocht. Dit is een USB geluidskaartje die ik wil gebruiken om metingen met de labtop te gaan doen.
Afbeelding
Nou klinkt dat kaartje best aardig en de specs mogen er zeker wezen maar ik had het idee dat het met een kleine ingreep beter moet kunnen. Dus heb ik de uitgangs elco's vervangen door Elna Silmic II en de voedings elco's rond het CODEC IC vervangen door Rubycon ZA's (Ultra Low impedance). En het verschil is niet alleen te horen maar ook nog eens te meten (altijd leuk voor de mensen die alleen in cijfertjes geloven). De resultaten zijn hier te zien. In deze vergelijking zijn alleen de voegings elco's vervangen. Ik heb geen meting gedaan voor het vervangen van de uitgangs elco's. Een eenvoudige klus (alles is SMD behalve deze elco's) en een leuk resultaat.
Laatst gewijzigd door Bergrans op di 13 dec 2005, 0:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: M-Audio transit

Bericht door voodooless »

Nice :D. Vooral de 50 Hz brom lijkt veel beter weggefiltert!
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Nog even een foto.

Afbeelding

Elco's met roze stip vervangen door 47uF/35V Rubycon ZA,
met de blauwe stip vervangen door 4u7F/16V Elna Silmic II.

Redwine audio (bekent van het modificeren van de Sonic Impact T-amps) gaan nog wat verder. Ze halen de buffertrap er nog uit. Dan kan je hem alleen nog als line bron gebruiken (Rload > 5k). Misschien iets voor later.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Hoe kan het vervangen van elko's nu die 50Hz piek weggewerkt hebben? Ik neem aan dat je de waarde hetzelfde gelaten hebt. Bovendien zou bijvoorbeeld een toename in capaciteit juist effect gehad hebben op een 100Hz piek. En de invloed van esr zou je juist pas bij hoge frequenties verwachten te zien.

Is het verschil dan niet gewoon te wijten aan iets als kabel-layaout? Met andere woorden, een niet of slecht afgeschermd meetsnoer dat net wat anders op je werkblad ligt, waardoor het in het ene geval wel die 50Hz oppikt, en in hetandere geval niet? Misschien dat iemand met meer elektronicakennis dan ik hier wat zinnigs op kan zeggen.

Verder wel een leuke mod. Die uitgangsbufferzou je - in plaats van weghalen - ook kunnen vervangen door een beter type natuurlijk. Heb je ook al luisterproeven gedaan?
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

daniel schreef:
Hoe kan het vervangen van elko's nu die 50Hz piek weggewerkt hebben? Ik neem aan dat je de waarde hetzelfde gelaten hebt. Bovendien zou bijvoorbeeld een toename in capaciteit juist effect gehad hebben op een 100Hz piek. En de invloed van esr zou je juist pas bij hoge frequenties verwachten te zien.

Is het verschil dan niet gewoon te wijten aan iets als kabel-layaout? Met andere woorden, een niet of slecht afgeschermd meetsnoer dat net wat anders op je werkblad ligt, waardoor het in het ene geval wel die 50Hz oppikt, en in hetandere geval niet? Misschien dat iemand met meer elektronicakennis dan ik hier wat zinnigs op kan zeggen.

Verder wel een leuke mod. Die uitgangsbufferzou je - in plaats van weghalen - ook kunnen vervangen door een beter type natuurlijk. Heb je ook al luisterproeven gedaan?
Wat die 50Hz hobbel betreft kan ik jullie uit de droom helpen. Ik heb de meting nog eens gedaan maar nu met de labtop aan de adapter. En zie daar het zelfde hobbeltje op 50Hz. Op de cijfers heeft dit nauwelijks invloed. De resultaten zijn hier te zien. Maar wat blijft is het lagere ruis niveau en de lagere vervorming en de grotere dynamiek. Al zijn de verschillen in cijfers natuurlijk marginaal. Gehoormatig is het een groter verschil. De Transit klonk al leuk en dat is alleen maar beter geworden. De originele versie klinkt vrij hard, door het vervangen van de uitgangs elco's wordt het een stuk minder aggresief. De voedings elco's brengen wat meer rust en een beter stereo beeld. Het klinkt allemaal erg goed, maar het is geen concurentie voor mijn cd speler. En dat mag je en kan je ook niet verwachten van een geluidskaartje van $50. Maar misschien dat verder modificeren het niveau nog wat op kan krikken. Al zijn de specs natuurlijk prima om als meetkaartje te gebruiken.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, was ook bijna te mooi geweest ;) Kan me herinneren dat mijn USB kaartje aan de laptop het zelfde doet. Tamelijk logisch ook.

Maar wat wel opvalt: check het IMD plaatje. Hier wordt door de mod de 2e harmonische groter, en de 3e valt beina helemaal weg (in het laag). In de eerste meting is dat niet het geval.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Martin,

Ja, is een leuk kaartje mits na wat modificaties. Nieuw in de winkel vind k hem wat aan de prijs.

Zou hem zoiezo in een ander metalen kastje zetten met fatsoenlijke cinch plugjes er op. Die mini-jacks zijn echt een ramp en al helemaal die combie met de opto aansluiting.

Overigens pik je al heel snel 50 Hz brom op via het audiokabeltje, zeker als het een goedkoop simpel kabeltje is. Ook iets om op te letten. Heb er hier ook eentje liggen maar die 50 Hz brom komt mij niet bekend voor.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Pjotr schreef:
Hallo Martin,
Zou hem zoiezo in een ander metalen kastje zetten met fatsoenlijke cinch plugjes er op. Die mini-jacks zijn echt een ramp en al helemaal die combie met de opto aansluiting.

Overigens pik je al heel snel 50 Hz brom op via het audiokabeltje, zeker als het een goedkoop simpel kabeltje is. Ook iets om op te letten. Heb er hier ook eentje liggen maar die 50 Hz brom komt mij niet bekend voor.
Hij moet inderdaad nog in een ander kastje, en de pluggen zijn al vervangen door cinch. Omdat ik er mee wil gaan meten wil ik hen samen bouwen met een Gain-Clone met de nodige in/uitgangen en verzwakkers om er een soort luxe Wallin's Jig van te maken.

En die 50Hz komt niet van de bekabeling maar van de labtop adapter. Op de accu is er geen spoor van 50Hz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok is de brom opgelost. Direct aan mijn PC heb ik geen spoortje 50Hz.

Voor een meetjig heb ik hem ook liggen. Ben ook van plan om er een echte gebalanceerde meetingang op te maken met een BB INA103 en met een stappenverzwakker. Zoiets is sowieso nodig als je ook eindversterkers wilt meten ivb met groundloops.

Het is overigens wel een USB1 kaartje, dus voor in en uit tegelijk kun je 24bits/96 kHz vergeten. Maar dat had je waarschijnlijk al ontdekt ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Het is overigens wel een USB1 kaartje, dus voor in en uit tegelijk kun je 24bits/96 kHz vergeten. Maar dat had je waarschijnlijk al ontdekt ;)
In stereo (ook full duplex) zou dat theoretisch eigenlijk nog net moeten kunnen ;) Is iets meer dan 1 MB/sec, dat haalt zelfs USB 1 nog :P
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 14 dec 2005, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Pjotr schreef:
Het is overigens wel een USB1 kaartje, dus voor in en uit tegelijk kun je 24bits/96 kHz vergeten. Maar dat had je waarschijnlijk al ontdekt ;)
Ja dat had ik al ontdekt, vandaar dat de metingen zijn gedaan bij 24bit/48kHz verder kom je niet. Maar dat is meer dan voldoende voor mijn huis, tuin en keuken metingen.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Leuk,

Ik heb een tijdje terug ook een transit aangeschaft en heb hem net voor het eerst aangesloten op mijn installatie.

Klinkt heel behoorlijk, eigenlijk verassend goed zelfs. Natuurlijk haalt ie het niet bij een goede CD speler maar het is heel veel beter als de onboard audio van de laptop.

Waar kan ik die onderdeeltjes krijgen om die mod uit te voeren?
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

indoubt schreef:
Waar kan ik die onderdeeltjes krijgen om die mod uit te voeren?
De Rubycon ZA's komen van Farnell en de Elna Silmic II's komen van audio-cube.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

fftjes een huge!!!! kick.

Aangezien we het er in een ander topic over hadden (en die hoeven we niet verder te vervuilen)

Helaas werken een aantal sites niet waar deze modificaties op staan.

Maar ik heb een aantal vragen, misschien weet je het nog :P

Welke op-amp zit er nu in ?

Je zei al eerder dat de spanning niet al te hoog is.
Volgens de datasheets kan je een opa2134 of een lm4562 op die spanning laten werken.
(ideaal is anders, ok, maar ze vervormen wellicht minder )

Als deze mod mogelijk zijn, dan is het zeker een potentieel kaartje aan het worden :D
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

b_force schreef:
Welke op-amp zit er nu in ?
USB controller is de TAS1020A van Texas Instruments.
Audio CODEC is de AK4584 van AKM
Buffer is de LMV722 van National.

Buffer er gewoon uithalen is waarschijnlijk de beste optie.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

OM de minste vervorming uiteindelijk te hebben wel ja.

Je zit dan aan de max vervorming van die "DAC" (hij iets complexer dan een standaard DAC).

Geen idee hoeveel die is.

Een tent clockje zal heel misschien nog ietsjes uitmaken, maar ik denk niet dat we wonderen kunnen verwachten.

0.0012 - 0.0009 % vervorming is al best netjes.

goed genoeg om hier en daar een versterker door te meten en/of sommige cd spelers.

Ik denk persoonlijk dat hij het beter doet dan een Creative Audigy oid.

edit:
Na wat zoeken en omrekenen vanuit wat sheets, is de max van die ADC 0.001x%, dus toch echt wel de max.
(op 44.1KHz is de vervorming wat lager dan op 96KHz)

Hier een mooie datasheet
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/pro ... 84-01e.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dat opampje is een van de latere generaties van NS en helemaal niet zo slecht hoor. Hier de vervorming van het kaartje zonder mods, dus zoals het uit de winkel komt. Meting is met in en out direct verbonden en input gain op 0dB. Het geeft de vervorming van DAC + ADC samen bij een signaalniveau van -10 dB.

Ik heb later nog een meting gedaan waarbij de ingang en de uitgang van de codec chip zelf direct met elkaar vebonden was, dus zonder tussenkomst van extra componenten (ook geen C's): Maakte geen enkel verschil. Coclusie: De vervorming wordt geheel bepaald door de codec chip zelf.
Bijlagen
Transit_dist.png
Transit_dist.png (5.22 KiB) 3102 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: M-Audio transit

Bericht door Pjotr »

Bergrans schreef:
Nou klinkt dat kaartje best aardig en de specs mogen er zeker wezen maar ik had het idee dat het met een kleine ingreep beter moet kunnen. Dus heb ik de uitgangs elco's vervangen door Elna Silmic II en de voedings elco's rond het CODEC IC vervangen door Rubycon ZA's (Ultra Low impedance). En het verschil is niet alleen te horen maar ook nog eens te meten (altijd leuk voor de mensen die alleen in cijfertjes geloven). De resultaten zijn hier te zien. In deze vergelijking zijn alleen de voegings elco's vervangen. Ik heb geen meting gedaan voor het vervangen van de uitgangs elco's. Een eenvoudige klus (alles is SMD behalve deze elco's) en een leuk resultaat.
Hier nog even op terug komend. Vandaag nog eens een loop through meting gedaan met dit kaartje maar nu via een hubje wat extern gevoed is. Het plaatje spreekt voor zich lijkt mij. De rode lijn is gevoed direct vanuit een USB aansluiting op de PC, de gele lijn is gevoed via het hubje. Op het kaartje zitten de orginele elco's en is verder niet gemod. Er lijkt mij dus niets mis met de orginele elco's. Je bereikt meer met een hubje en een extern voedinkjje. Niet alleen de ruis en storing daalt aanmerkelijk maar ook de vervorming zo te zien. Een opmerkelijk kaartje.
Bijlagen
Dist_Hub.png
Dist_Hub.png (9.96 KiB) 2849 keer bekeken
Plaats reactie