De A4mk2 als referentiespeaker.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

De A4mk2 als referentiespeaker.

Berichtdoor asterduc » zo 04 dec 2005, 19:14

Vandaag heb ik een setje Scan Speak A4mk2 gebouwd.

De bedoeling van deze speaker was om een referentie speaker te hebben die niet door mezelf maar door een Pro is ontworpen en die wat klankkleur betreft nauw bij mijn Concave aansluit.
Bij de A4 is die ontwerper Rolph Smulders dacht ik.
Aangezien die al wat faam heeft en de gebruikte units zeker bij de beste horen heb ik voor de A4 gekozen.

Eveneens wil ik een center en surrounds voor mijn Concave project. De A4 kan hier als basis dienen.

De bouw is vlot volgens planning verlopen.
Deze ochtend aangevangen en de A4mk2 staat nu in te spelen.

Afbeelding

alle houtdelen zijn in 30mm MDF.

Afbeelding

Bij een frontplaat van 30 mm is het natuurlijk nodig om ruimte te maken rond de speaker.

Afbeelding

De MDF was reeds voorzien van een Formicalaag.

Afbeelding

Uiterlijk zie je de gelijkenis met mijn Kwadrant (zie Concave project).
Het klankkarakter is in bepaalde maten gelijkaardig, maar toch nog te verschillend om de A4mk2 zo als surround en center naast de Kwadrant te plaatsen.

Algemeen: Ik vind de A4mk2 zeer leuk klinken, hij heeft vooral veel rust en toch genoeg detail.
Zeker voldoende bas en het midden is een mooi compromis tussen warm en analitisch. Geen goedkope set, maar wat mij betreft zeker zijn geld waard.

Met de A4 als referentie ga ik nu proberen dezelfde rust in de Concave te krijgen.

Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 04 dec 2005, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Wijx

Berichtdoor Wijx » zo 04 dec 2005, 19:27

Mooi gebouwd. Wat is formica?

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 04 dec 2005, 19:42

Wijx schreef:Mooi gebouwd. Wat is formica?

Formica is een dunne zeer harde Phenollaag die aan de oppervlakte is voorzien van een esthetische afwerking.

Zie je vaak op keukenbladen.

Daar zullen jullie in nederland wel een andere benaming voor hebben.

Groeten,
Ed.

Masuji

Berichtdoor Masuji » zo 04 dec 2005, 19:52

Lekker snel geklaard, leuk project.
Heb je ook foto's van behuizing met de units er in ?

asterduk schreef:
Wijx schreef:Mooi gebouwd. Wat is formica?

Formica is een dunne zeer harde Phenollaag die aan de oppervlakte is voorzien van een esthetische afwerking.

Zie je vaak op keukenbladen.

Daar zullen jullie in nederland wel een andere benaming voor hebben.

Groeten,
Ed.

Nee hoor, heet ook gewoon FORMICA.

The name Formica is a substitute 'for mica', the mineral widely used in the early 20th century for electrical insulation. The invention came from two young engineers - Herbert A. Faber and Daniel J. O'Connor employed by Westinghouse Corporation in the U.S. The two inventors went on to found the Formica Corporation in 1913.
Formica had been invented in 1912 by alternately layering kraft brown paper or cloth and melamine resin. Initially it was used to make circuit boards for radio's until 1951 when they came up with the idea of using a finished design pattern on the top layer, which created the formica that we still use today.

It was quickly realized that particle board made a perfect substrate under formica to make counter tops or laminated furniture components.

ovni

Re: De A4mk2 als referentiespeaker.

Berichtdoor ovni » zo 04 dec 2005, 19:58

asterduk schreef:Vandaag heb ik een setje Scan Speak A4mk2 gebouwd.
.......
Met de A4 als referentie ga ik nu proberen dezelfde rust in de Concave te krijgen.

Uiteraard kijk ik met belangstelling mee naar het concave project. Maar ik kreeg de indruk dat de concave als referentie voor de diverse sliced paper ontwerpen kon gaan dienen. Indien een kleine monitor het uitgangs punt moet zijn, dan is de A4 inderdaad een hele mooie referentie.

Wat betreft formica voor tafelbladen; wordt de merknaam duropal voor gebruikt in Nederland dacht ik.

fireman

Berichtdoor fireman » zo 04 dec 2005, 20:47

Idd een heel mooi speakertje. Neem de tijd om 'm in te spelen want dat heeft 'ie wel nodig. ik merkte op een gegeven moment dat alles op zijn plaats viel en er echt heel veel laag uit komt. Plaatsing en diepte is ook zeer goed aanwezig. hangt natuurlijk ook af van de gebruikte amp/CD combo.

Heb jij zelf al plaatjes van je nieuwe A4?

Hier nog een paar van die van mij en check mijn WWW voor de algemene bouw van de A4 MK II

AfbeeldingAfbeelding
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

SARK

Berichtdoor SARK » zo 04 dec 2005, 20:48

Formica is goed spul om je boxen mee af te werken, het spul los is redelijk broos maar als het eenmaal op een stevige ondergrond is gelijmd is het behoorlijk sterk en stoot/krasvast (kun je er zo'n leuk plantje op zetten :evil: ).
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 04 dec 2005, 21:10

Masuji schreef:Lekker snel geklaard, leuk project.
Heb je ook foto's van behuizing met de units er in ?

dat was de bedoeling, maar ik had als laatste foto een foutief adres ingegeven.
Heb "em aangepast.

Afbeelding

asterduc

Re: De A4mk2 als referentiespeaker.

Berichtdoor asterduc » zo 04 dec 2005, 21:21

ovni schreef:
Uiteraard kijk ik met belangstelling mee naar het concave project. Maar ik kreeg de indruk dat de concave als referentie voor de diverse sliced paper ontwerpen kon gaan dienen. Indien een kleine monitor het uitgangs punt moet zijn, dan is de A4 inderdaad een hele mooie referentie.

Ovni, bedankt voor de belangstelling.
Ik stel mij soms de vraag waarom zoveel tijd te steken in het publiceren, als je dan merkt dat het opgevolgd word is dat voor mij een extra stimulans om er verder mee te gaan.

Nou, meten is weten, maar in akoestiek is dat niet altijd zo.
Op vlak van lage frekwenties heb ik met mijn basgitaarbouw een redelijke ervaring opgebouwd, dat kan ik prima inschatten.

Bij mid en hoog is dat een ander verhaal. Met de Concave ben ik op een punt gekomen dat ik gehoorsmatig geen mening kan geven. Enkele kennisen hebben mij al wat geholpen maar het blijft voor mij moeilijk om te horen wat nu goed en beter is.
De A4mk2 moet voor mij op mid en hoog het uitgangspunt zijn om de Concave te verfijnen. In een tweede fase zal ik dan de A4mk2 van de ringstraler voorzien om zodoende een center en surround te bouwen.

Groeten,
Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 04 dec 2005, 21:23

fireman schreef:Idd een heel mooi speakertje. Neem de tijd om 'm in te spelen want dat heeft 'ie wel nodig. ik merkte op een gegeven moment dat alles op zijn plaats viel en er echt heel veel laag uit komt. Plaatsing en diepte is ook zeer goed aanwezig. hangt natuurlijk ook af van de gebruikte amp/CD combo.

De tweeters had ik al eens gebruikt en waren dus al ingespeeld.
De woofers heb ik heel de zaterdag aan een functiegenerator gehangen.
Daarom ga ik ervan uit dat ze ook zijn ingespeeld. Ze klinken ook niet ingehouden.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 05 dec 2005, 9:34

Goed om te lezen dat er mensen zijn die hun eigen beperkingen kennen, en hier structueel opbouwend mee omgaan!!

Je hoort maar al te vaak ongenuanceerde opmerkingen in de zelfbouwwereld.

Die A4's zijn idd bijzondere menneke's, !!!!! Schoon gefabriceerd!

Wowly

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 22 jan 2006, 19:43

De A4 is een prima speaker, maar ...
Bas en mid is dik in orde, vooral bas!
Het hoog kan absoluut niet mee met de 7000 in mijn Concave project.

Wat ik ook probeer en hoe ik ook test, de Concave klinkt in het hoog steeds aanzienlijk beter (anders) als de A4.

Die A4 moet een ringstraler krijgen.
Ik had het zelf niet verwacht, maar ik denk als je die combinatie op punt hebt, dat je dan een ongelooflijk fantastische monitir hebt (die aardig wat gaat kosten! :D ).

Mijn huidige luisterervaring met beide tweeters zegt mij echter dat dit de extra 150 euro (per kast) dik waard is.

Wordt vervolgd...

fireman

Berichtdoor fireman » wo 01 feb 2006, 15:10

Hoe klinkt de A4 NU? Al lekkerder? Ingespeeld?

Heb je nu dus die dure ringstraler van scan speak in die andere speaker zitten? Zoja, heb je al geexperimenteerd in de A4?

Zoja, gaat dat makkelijk? (slechts een weerstand verhoging naar 2,7 Ohm)

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 01 feb 2006, 18:33

fireman schreef:Hoe klinkt de A4 NU? Al lekkerder? Ingespeeld?

Heb je nu dus die dure ringstraler van scan speak in die andere speaker zitten? Zoja, heb je al geexperimenteerd in de A4?

Zoja, gaat dat makkelijk? (slechts een weerstand verhoging naar 2,7 Ohm)

nee
ja
nee (en daardoor dus nogmaals gevolgd door nee)
weet ik nog niet, maar vermoedlijk gaat dit een gewijzigd filter worden.

Nog even geduld, een paar weken schat ik.

fireman

Berichtdoor fireman » wo 01 feb 2006, 18:36

met welke componenten heb jij je filter opgebouwd?

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 01 feb 2006, 19:02

fireman schreef:met welke componenten heb jij je filter opgebouwd?

gewoon wat op de website is opgegeven.
Als ik mij nog goed herinner was dat:

Een Tritek spoel 7x0,6mm en een MKP Q4 voor het laag denk ik.
Twee Audyn Cap Sn (zink, 3,3 uF) en een luchtspoeltje van 0,7 mm.
Weerstanden zijn MOX 4 of 10 watt.

Bedrading is Oelbach 2x1,5 voor de tweeter en Spirit of silver 2x2,5 voor de woofer.

fireman

Berichtdoor fireman » wo 01 feb 2006, 19:42

Zo ziet mijn filter eruit.

Afbeelding

Die bekabeling kan ook anders. Ik heb dat teflon verzilverd koper van speaker & Co.

Mocht je in de buurt van R'dam komen dan mag je ze wel met mijn A4 vergelijken.

Oja, over mijn C heb ik zo'n vishay condensator zitten.

Het klinkt bij mij best lekker allemaal. Maar kan het beter??? vast en dat heb ik gehoord. Dat is alleen met beter apparatuur. Maar dan is het eind zoek.

Met wat voor amp/CD speel jij eigenlijk?

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 01 feb 2006, 22:59

zoiets ja.
Zoals gemeld heb ik er 2 zink C inzitten en mijn spoeltje staat in de andere richting, maar dat heb jij alvast ook gedaan.

Als ik de A4 vergelijk met mijn Concave project, dan is dat een wereld van verschil.
Toch wel verassend vind ik.
Ben wel benieuwd of de omwisseling van de 97000 naar de 70000 dit verschil gaat rechtzetten.

Momenteel staat bij mij alles aangesloten op Audyn voor / eindversterker.
Ik had oorspronkelijk een Accuphase.
Bij de overstap naar meerkanaals ben ik naar Rotel gegaan (voor / eind en cd speler. Per toeval kreeg ik een Audyn in bruikleen en die is er ook gebleven. Tot op heden is dat het beste wat ik al gehad heb.
Voor die prijs heb ik nog geen kant en klaar alternatief gevonden.

Als CD speler heb ik sinds enkele weken een Esound CD-E5. Dit is een chinese speler (geen buizen) met aardig wat capaciteiten. Of die er werkelijk uitkomen weet ik nog niet. Ik zou hem liefst eens met een paar andere goede spelers willen vergelijken.

Groeten,
Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 12 feb 2006, 12:37

Ondertussen is de E-sound aangekomen en speelt al enkele weken vrolijk mee.

Vorige vrijdag hebben we tijdens een hoorsessie met een paar vrienden de A4's nog eens als fronts opgesteld.
De combinatie met mijn set is geweldig. Alles is perfect in balans.
De A4's zijn echte prachtige speakers.
Bij de eerste tonen ga je telkens rondkijken of je toevallig geen baskast bent vergeten uitzetten. Ongehoord hoeveel bas er uit een 8 liter kastje kan komen.

Het totale geluidsbeeld is zijdezacht, ruim, sfeervol en toch analitisch. Geen evidente combinatie.

Toen we zo'n uur aan het luisteren waren hebben we de Concave prototypes aangesloten.
Het verschil met de A4 is enorm.
Plots staat daar geen groep meer te spelen, maar allemaal aparte instrumenten. Er worden gelijk ook details hoorbaar die je bij de A4 niet hoorde.

Het verschil tussen die 2 speakers zijn:
- de basunits. Die spelen een onderschikte rol in de verschillen die we horen.
- De 15W bij de A4 en de 15M bij de Concave. Kan de halve spreekspoellengte van de 15M een zoveel mooier en rustiger geluidsbeeld geven? ik denk het persoonlijk niet.
- De Tweeter: De Concave bezit de SS ringstraler en volgens mij is dat de oorzaak van het tonale verschil.
- Het filter: de weergavecurves van beide speakers zijn gelijkaardig, waarbij de A4 een ietsje inzakt rond 2kHz. Ook het faseverloop is zeer gelijkaardig.

Volgens mij zit het verschil voor het overgrote deel in de Ringstraler.
Dat spoort mij aan om binnenkort die Ringstraler toch eens in de A4 te gaan plaatsen en afstellen.

Ed.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 12 feb 2006, 13:21

ik ben benieuwd hoe dat zal klinken. Persoonlijk vind ik de 9700 een heel fijne tweeter. Heb de 7100 echter ook gehoord, en die was misschien nóg wel iets specialer. Dat een tweeter voor zo'n fundamenteel groot verschil kan zorgen verbaast me echter. Denk je niet dat het de laagsectie is die voor een schijnbare verbetering in het hoog zorgt?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 12 feb 2006, 14:20

<stompzinnige post verwijderd>
Laatst gewijzigd door Martijn M op zo 12 feb 2006, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 12 feb 2006, 14:22

keyser schreef:ik ben benieuwd hoe dat zal klinken. Persoonlijk vind ik de 9700 een heel fijne tweeter. Heb de 7100 echter ook gehoord, en die was misschien nóg wel iets specialer. Dat een tweeter voor zo'n fundamenteel groot verschil kan zorgen verbaast me echter. Denk je niet dat het de laagsectie is die voor een schijnbare verbetering in het hoog zorgt?

Iemand met ervaring heeft mij ooit gemeld dat de tweeter voor het merendeel van de het totale concept verantwoordelijk is.
Ik heb dat naast mij neergelegd maar gezien mij recente ervaringen met deze SS 7000 zou daar wel eens veel waarheid kunnen inzitten.

Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 12 feb 2006, 14:25

keyser schreef: .

en deze reply is dus ook niet meer nodig :D
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 12 feb 2006, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 12 feb 2006, 14:27

heel verstandig :oops:

de scanspeak heeft een 5 mm grotere p-p uitslag en 20 cm^2 grotere Sd... er gaat dus ook geen vergelijking op. :oops:

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 05 mar 2006, 20:22

ben deze namiddag begonnen met de A4 om te bouwen naar de A4 met ringstraler.

Kastje is klaar.
Metingen zijn gedaan en het blijkt allemaal wel mee te vallen.
Ik hoop deze avond nog tot een resultaat te kunnen komen.
Dan kan hij volgende week mee naar de DDIY.
Tijdens de week zal ik geen tijd meer hebben om er aan te werken.

Afbeelding

Voor stereo moet ik ook nog een tweede tweeter vinden omdat ik er slecht één heb liggen.

Terug naar “Oude Showcases”