Van een vriend kreeg ik een setje W130S-8 in een kastje waar volgens hem ook een DT94 in zou zitten.
Er zat bij ontvangst echter een Visaton DTW72 in, een 0.6" polycarbonaat tweeter die vanaf 4 kHz (fs 3kHz) ingezet kan worden.
Enthousiast als ik was had ik al diverse ontwerpjes gemaakt voor de DT94-8 met deze woofer.
Mede door het no budget monitor topic ben ik ook bezig geweest met een samensmelting met de SC10N
Door de hulp bij de communicatieluidspreker met een W130S-8 in fullrange heb ik ook nog even gestoeid met een ultra vlakke respons uit enkel de W130S.
Nu is de W130S niet de speaker die in bijvoorbeeld de Mini Monitor Basis (Hobby HiFi) wordt gebruikt, en ook niet in 'die boxenschule' een Klang und Ton project - beide i.c.m. de Visaton SC10N.
Wat is wijsheid? Ik heb geen idee

Ik wil uiteindelijk de W130S in een waardig ontwerp spelend hebben. Het is een midwoofertje met een hoge Q, dus wellicht ga ik een kleine transmissielijn maken. Monitor ideeen zitten tussen de 6 (Nobudgetmonitor) en 9 liter (modelletje a la B&W DM 302 - prachtformaat) maar misschien dat dit ook nog wijzigt. Gesloten Hoogpass, Bas/hoorn reflex of transmissielijn (23 liter vloerstaander) is dus allemaal nog mogelijk.
Wat ik leuk zou vinden is een meettechnisch goed ontwerp, dus budgetcomponenten maar niet te veel consessies om perse weinig componenten te gebruiken. Boxsim op realistische simulaties controleren is ook meteen een leuke bezigheid

De variant die meteen in productie kan is onderstaande, alleen heb ik geen idee hoe het staat met de vervorming van de DTW72 bij zo'n lage overgangsfrequentie, net iets onder z'n fs

En dan nog een filter met de DT94
Laag afstemmingen:
en nog even ter verduidelijking, een basreflexafstemming levert een Qts van 0,63 op