Scanspeak reference

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

manta

Scanspeak reference

Berichtdoor manta » do 28 jul 2011, 18:57

nav: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=27&t=14064

Via MP overgenomen set Scanspeak reference, dus alle eer gaat naar de bouwer van deze set.

Ze wijken af van de standaard versie en zijn opgebouwd uit 3 componenten,

De top kast met de speakers:
een mdf kast met op de front 3cm dik volhout (ik denk beuk? ), het is tegen de mdf gelemen en maakt de front zo'n 5cm dik.
Binnen is de kast bekleed met pritex.
De bekabeling aan de speakers is gesoldeerd en is van 'van den hul' en gaan naar 4 aansluitklemmen achteraan.

Het middenstuk is de filter: deze is gemaakt van dik mdf en zit vol zand (dit was een verassing toen ik het openmaakte, ik had het op zijn kant staan toen ik het deksel opendeed :oops: :D )
De filter zelf is op een mdf plaatje gemaakt en zit in het midden van het kastje, de componenten zijn goed aan elkaar gesoldeerd en zijn van het merk intertechnik.
Via (bi)aansluitklemmen komt het signaal binnen en gaat via een 4 aders kabel naar buiten voor aan te sluiten op de top kast.
Het kastje is onder en bovenaan ook voorzien van spikes(kes) die bij plaatsing in een gaatje komen van zowel de top als voet kast. (dit gaatje is voorzien van een geldstuk )

De voet is ook van mdf gemaakt en is volledig gevuld met zand, en is ook voorzien van spikes. (deze zijn groter)

Ze zien er gebruikt uit maar dat is normaal hé. (als je het nieuw wilt moet je het nieuw kopen)

Het belangrijkste is het geluid en deze is perfect! Niet in 'your face' geluid maar een perfecte plaatsing, een zacht hoog en droog diep en een detailrijk mid.
Een vocal springt er niet uit maar zit mooi in de mix geplaatst en je kan de instrumenten er moeiteloos van onderscheiden.
Wat me vooral ook was opgevallen is, als ik een meter dichter ga vanuit mijn 'sweetspot' de plaatsing nog duidelijker wordt en je het geluid er als ware kan aanraken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dennis

Re: Scanspeak reference

Berichtdoor Dennis » vr 29 jul 2011, 23:52

Leuk om m'n luidsprekers weer eens voorbij te zien komen.... Ik heb ze schat ik een jaartje of 8 à 9 geleden gebouwd.

manta

Re: Scanspeak reference

Berichtdoor manta » za 30 jul 2011, 0:10

Hoi Dennis, dat heb je mooi gedaan! Ik ben er zeer tevreden van! :)

Terug naar “Oude Showcases”