Sostratos, status: updated soon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

ovni

Sostratos, status: updated soon

Berichtdoor ovni » za 26 nov 2005, 23:27

Vervolg op dit topic

Hoi Sietse,

Ik ben wat uitgeprutst met vintage setjes en ander spul. (zoals dat boot setje) Uit een ding ben ik nog niet uit, een oude Grundig radio uit de jaren 50; daarvan doen de tweeters het niet meer. Hoe ik dat moet oplossen weet ik nog niet. Die tweeters zijn heel plat (een paar millimeter) en rechtstreeks aangesloten op de anode van een buis. Die moeten dus werken op 265 volt! Ik denk dat het een soort elektrostaten avant la lettre zijn.

Bij een oude Tandberg speaker heb ik de woofers laten her centreren + nieuwe rubber ophanging erin. Origineel was dat Foam, nu dus rubber. Klinkt duidelijk strakker maar het laagste laag is minder. (nb in het foam vielen de gaten, het is dus nu weer een gesloten box ipv een 'bass reflex') Van de filters heb ik alle weerstanden voor MOX verruilt en alle condensatoren vervangen door mkp 400v.

Nu komt het, niet het hoog maar de mids gingen erop vooruit, en hoe! Nu kan het zijn dat die oude mid c's waren versleten natuurlijk, maar de originelen hadden een 35V waarde, wellicht te laag voor de volumes waar ik wel eens mee draai als ik alleen thuis ben.
Iedereen heeft het altijd over de strakke bas weergave en het sprankelende hoog, maar het is mij ondertussen duidelijk dat elke topspeaker zijn basis legt in het midden. Al is je bas nog zo diep, strak etc etc en je hoog sprankelend, mooi geplaatst etc etc, het is de mid die ons natuurlijke gehoor het meeste aanspreekt. Kortom ik ga een drieweg bouwen.

Op het zba forum stond een vrij onbekend maar werkelijk fabelachtig midje (is maar een klein ding) te koop; een scanspeak 12m/4631 bij Guido. Guido is een buizen jongen, en vooral liefhebber van triode bakken, en zo'n typische vriendelijke Vlaming als je het mij vraagt. Die mid's heb ik dus maar onmiddellijk gekocht. Hij heeft ze alleen getest en doorgemeten. Zijn conclusie: 2e orde filteren op 300 linkwitz. Dat lijkt mij dan weer wat erg laag maar eigenlijk heb ik geen verstand van filteren.. Ik kan natuurlijk wel formules invullen en kijken wat eruit rolt maar werkelijk begrijpen wat er werkelijk gebeurd .. nee.

Om nu allerlei problemen met de filtering te voorkomen haal ik alle interessante onderdelen door diverse freeware programmatuur heen. Als je ziet hoe verschillend soms de uitkomsten zijn dan vraag je je af of het wel klopt. Ik heb alleen Audiocad, een dos prog maar dat loopt niet lekker, cq vast. Het meest vertrouw ik nog op Spl tool /unibox van het Frd consortium. Een prima ander programma is het materiaal van Martin King. Via het frd consortium kun je dan ook nog rekenen aan je baffle step, maar dat onder deel heb ik nog niet onder de knie. Met die combinatie zou je het hele verhaal in speakerworkshop kunnen stoppen. Maar ja, zoals ik al zei, welke fouten, of iets minder negatief, keuzes hebben de ontwerpers al in de programmatuur ingebakken? En gaan die wel samen? Ik ga het er niet op gokken. Dit is tenslotte de eerste keer dat ik niet uit ga van een bestaand/beproefd concept. Ik wil daarom.een combinatie van onderdelen die via 6 db zijn te filteren, eventueel aangepast met wat weerstanden om het niveau gelijk te krijgen.

Andere uitgangspunten zijn: Het gekozen box systeem mag niet kritisch zijn qua afstemming. Met deze eis valt een basreflex dus af. Het moet een vloerstaander worden die niet te massief mag ogen. Gegeven de eis van filtering en grootte valt dus het toepassen van een flinke woofer (10 inch) in een gesloten kast af. Blijft over de TL.

Ik krijg nu het gevoel dat ik mezelf weer naar een TL toepraat. Daar ben ik niet rouwig om; altijd kwam ik daar uit als ik naar kostbaar kant en klaar high end spul luisterde.

Waar ik nu op uit ben gekomen geef ik de naam Sostratos, naar de architect die via een labyrint van spiegels een vuurtoren bouwde op Pharos voor Alexandrie. Hij deed dat in 280 voor Christus. De vuurtoren was circa 120 meter hoog en had een dracht van ongeveer 54 km, net zo sterk als de huidige Brandaris op Terschelling! Dit bouwwerk is een van de 7 wereldwonderen. Het is ingestort na een derde aardbeving in de 14e eeuw. Bovenop die vuurtoren stond een beeld van Poseidon, de god van de zee, door de Romeintjes overgenomen als Neptunes. Het gebouw was bekleed met wit marmer.

Zo ziet mijn voorlopige Sostratos eruit:
Afbeelding

Een licht getaperde Tl. De suggestie voor de basmid is een 18w van scan speak. De 8 ohm versie. Hoewel de 4 ohm iets beter aansluit bij de mid en een mogelijk hoog, kies ik hiervoor om speel ruimte te houden mbv weerstanden, een niet te ver inzakkende impedantie door het eerste orde filteren en de mogelijkheid nog eens iets anders te bouwen met 2 woofs per kast. De tweet wordt of de 7000 of de 7001. De eerste klinkt geweldig maar is erg prijzig. De tweede laat een fraaiere off axis zien, maar ik heb hem nog nooit gehoord, is bovendien 100 euro ps goedkoper. Als er rond de 400 en 3200 gefilterd wordt krijg je sowieso een prachtig off axis verloop.

Qua uiterlijk lijkt het natuurlijk op de basreflexen van de usher 6 serie (zie www.usheraudio.com ) . De kleurstelling wordt in overeenstemming met het zevende wereldwonder; zilvermetallic met massief Amerikaans kersen of mahonie op vlam als zij panelen.

Nou, ga maar schieten. Zie ik iets over het hoofd, maak ik ergens een blunder? Na je laatste wijziging onderschrijf ik je motto.
Laatst gewijzigd door ovni op za 10 okt 2009, 17:25, 11 keer totaal gewijzigd.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 27 nov 2005, 13:06

Hoi Ovni,

Ziet er niet verkeerd uit. Mooi ontwerpje.
Ik ga er even van uit dat je met behulp van het artikel op de homepage de lengte van het labyrinth weet te bereken. Bovendien is voor een beginner op het gebied van filteren het artikel over filters denk ik ook wel een ruggesteuntje.
En ja, dan die computer programma's. Erg handig lijkt mij, hoewel ik het zelf nog niet weet te gebruiken. Het is echter wel zo, dat de uitkomst van die simulaties wel altijd de mening is van diegene, die het progrmma heeft bedacht en het toch altijd aan het eind je eigen oren zijn die bepalen hoe het uiteindelijk gaat worden.

Wat betreft de units die je gaat bebruiken, is het van belang bij 6dB filteren, hoever jou basmid doorloopt. Ben ik zelf wel mee op m'n bek gevallen zoals je waarschijnlijk wel weet. Maar ik ken de units niet.
Persoonlijk zou ik voor twee en half weg filtering gaan. De bas 6dB tot ca 100 Hz, de basmid 12dB tot zover die recht blijft en de tweeter het met goed fatsoen kan overnemen. Deze denk ik ook 12 dB.
Als de basmid in het middengebied ver doorloopt, kan die en de tweeter wel 6dB, maar dan moet de scheiding tussen mid en hoog hoger dan 4000Hz zijn. Hoe hoog je dan gaat is misschien een kwestie van smaak.

Tot nu toe zie ik nog geen blunder.. :D
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

teacher

Berichtdoor teacher » zo 27 nov 2005, 13:38

Ik zie zo gauw niets raars.

Ik zou wel denken aan een HH resonator (achter de mid, achter de tweet?)
Het filter zou ik onderbrengen ergens onderaan; luikje maken zodat je er nog bij kan.

Als we puur naar de estethiek kijken, ik zou persoonlijk liever een rechte TL mond zien.

t.
tjolk op het ZBA forum...

ovni

Berichtdoor ovni » zo 27 nov 2005, 13:41

Het zijn dacht ik vrij bekende units, de keuze van de basmid is juist gedaan vanwege de vlakke curve:

Afbeelding Afbeelding

Wat betreft het midje hetzelfde:
Afbeelding Afbeelding

Dat moet dus goed aansluiten.
Het kastje achter de mid is nu wellicht wat aan de grote kant met 1.7 liter (geeft Qtc van 0,5) maar echt een probleem zal dat niet zijn voor een dergelijke mid. Ze worden zelfs toegepast in open baffle systemen. Als de frd files van beide over elkaar heen gezet worden gaat het prima. Het hoog filter is inderdaad wat problematischer bij 6 db filtering. Daar 12db filteren kan natuurlijk altijd. Wellicht zijn er tweeters die wat geschikter zijn voor de 6db wens.

ovni

Berichtdoor ovni » zo 27 nov 2005, 13:49

teacher schreef:Ik zou wel denken aan een HH resonator (achter de mid, achter de tweet?)
Het filter zou ik onderbrengen ergens onderaan; luikje maken zodat je er nog bij kan.

Als we puur naar de estethiek kijken, ik zou persoonlijk liever een rechte TL mond zien.

t.

De resonator heb ik wel overwogen. Maar ik krijg de indruk dat die juist wat meer geschikt zijn voor een niet of enkel gevouwen pijp. De woof staat dan nl altijd haaks op de pijp wat een probleem geeft.

Qua esthethiek, ik denk dat dit juist beter past bij een dergelijk ontwerp. Hoewel de hoeken dan wel met rondingen moeten ipv een scherp puntje.

/edit taalfoutje eruit gehaald
Laatst gewijzigd door ovni op zo 27 nov 2005, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 27 nov 2005, 13:54

Ja, leuk natuurlijk. Maar het is voor mij verstandiger om de interpretatie van grafieken even aan anderen over te laten.
Ik kan het nog steeds niet terug in mijn kop krijgen omdat ik nog last heb van de gevolgen van Burnout. Heel veel gaat weer, maar lange verhalen en grafieken zoals plaatjes van metingen en zo lukt me niet. Wordt aan gewerkt.

Maar zoals ik al schreef, voor 6dB moet die middentoner ver doorgaan. Dan wordt de overname voor de tweet ook gunstiger bij 6dB.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !

ovni

Berichtdoor ovni » zo 27 nov 2005, 14:22

sietse schreef:Maar zoals ik al schreef, voor 6dB moet die middentoner ver doorgaan. Dan wordt de overname voor de tweet ook gunstiger bij 6dB.

De mid kan vrij probleemloos doorlopen tot 6000 (of misschien wel 7000) hertz.

Als je het gezellig vindt wil ik wel een keer naar Dokkum hobbelen om er een keer een boompje over op te zetten. Ivm met de Sint en zijn gevolg, 3 zwaar gelovigen alhier, direct daarop gevolgd door ander opwindende verdiverdaasje, ergens na de Kerst wat mij betreft.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 27 nov 2005, 15:23

Lijkt mij een goed plan. Ik heb al meer dan een half jaar een luisteravondje in de planning waar ook leeuwarden en Weidok zijn uitgenodigd. Maar er komt steeds weer iets tussen.
Ook nu zijn er prive omstandigheden waardoor het voorlopig niet kan doorgaan. Ik hou het voorlopig maar op januari in de hoop, dat dan de sores een beetje is opgelost.

Als dat van die mid waar is, probeer het dan maar es zoals ik in mijn PP projectje.

ovni

Berichtdoor ovni » zo 27 nov 2005, 19:27

Nou breekt mijn klomp, denk ik origineel te zijn ...
Op de zojuist geupdate site van Troels Gravensen wordt een 3 weg aangekondigd met dezelfde speaker bezetting. Gezien zijn vorige ontwerpen verwacht ik een BR. Ik zal hem eens een mailtje sturen ...

weidok

Berichtdoor weidok » ma 28 nov 2005, 21:01

Hoi OVNI

Wellicht ken je deze link

http://www.aos-lautsprecher.de/

Bekijk de Studio 100 TL maar eens zitten ook tekeningen in pdf formaat bij...

Het ontwerpen van een 3 weg TL met onbekende units
is wel een uitdaging !!!!
Vereist veel tijd en geduld ..
en "meten is weten" ...

er was op dit forum ook een topic over
"de perfecte TL" heb je dat gelezen ???

Wat voor units ga je toepassen ??
Bovendien heb een je goede stabiele versterker nodig..!!!

MAAR HOU ONS OP DE HOOGTE...

Kijk eens op de huispagina van GEENIUS
Tony heeft ook een mooie TL ontworpen :D :D

hier de link http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html
" there is no box like no box" :)

ovni

Berichtdoor ovni » wo 30 nov 2005, 10:19

Mening Troels Gravesen over Sostratos

Troels heeft mij de voorlopige tekeningen en filterschema's gestuurd van zijn jongste creatie, een Br met de ss 7000, 12m en 18w8531. Omdat ze nog niet defenitief zijn worden ze nog niet geplaatst. Definitieve plaatsing zeer binnenkort op de site van Troels Ik haal even de belangrijkste zaken uit zijn e-mail.

I don't like sound from the 8531 + 12M when crossing over at 400 Hz. It can be done, but the 8531 is great for the middle midrange and have no problems working up to 1000-1500 Hz. And the 12M loves only having to handle the 800-4000 Hz range.
The overall sensitivity from using only a single 8531 is in the range of 85 dB/2.8V.

I have to point out that this crossover will only work if the front panel is tilted 5 deg. and the drivers are placed exactly as seen on the sketch.
If the tweeter and mid is placed as on your sketch, it will take a quite different crossover due to different distances to the cabinet edges, etc. Edge diffraction etc. Placing the drivers symmetrical often creates problems.

I've also done a 1st order filter that worked very fine - in theory - and also from measurements. However, despite a lot of tweaking, it kept being sibilant - probably due to the large overlap between drivers. And it took almost as many components to make a 1st order filter as the 2nd/3rd/4th filter as shown on the attached file.
The drivers need impedance correction to work properly, etc.

Interesting with the TL cabinet for the 8531.
The bass this vented cabinet is the best I have ever heard from the 8531. It's an incredible bass driver for the size.
My own version of this set-up will probably be 2 x 8531 + 12M + 7000.

Please do not reveal the details to others yet. I don't mind giving it to individuals, but I still need to do the fine-tuning before release.

Kind regards
Troels

Een duidelijke visie. Hij zit veel hoger qua crossen dan waar ik gevoelsmatig voor zou kiezen.

Over 6db filteren. Als je het zo bekijkt is het inderdaad het paard achter de wagen spannen.

Over de kast en de plaatsing van de units. (zijn 3weg br heeft dus alle units uit lijn) Waarom doet iedereen het dan fout? Welk magisch filter past Usher en vele anderen dan toe?

De kast van de Br van Troels is ietwat compacter als de Tl hierboven.

Tja daar zit ik dan, zelf gaan knoeien of toch maar "kant en klaar".

sietse

Berichtdoor sietse » wo 30 nov 2005, 13:55

Een duidelijke visie. Hij zit veel hoger qua crossen dan waar ik gevoelsmatig voor zou kiezen.

Ik denk dat je, als je de crosover tussen bas en mid hoog neemt, je minder fase verschil tussen die twee hebt. Een beter doorlopende overgang tussen laag en mid.

Over 6db filteren. Als je het zo bekijkt is het inderdaad het paard achter de wagen spannen

Deze snap ik nog even niet.

Over de kast en de plaatsing van de units.

Het is een bekend verschijnsel dat luidsprekers recht onder elkaar gemonteerd een bundelend effect heeft. Ik heb dat vroeger vooral gemerkt bij omroep zuilen, waar ik ik dan wel eens mee op feest tereinen moest staan. Wat beterft de boxen voor de huiskamer heb ik nooit enig verschil bespeurd en vind het dan mooier om ze in lijn te monteren.

Tja daar zit ik dan, zelf gaan knoeien

Ik vind nou juist dat zelf gaan knoeien het leukst van de hobby. Heeft me wel eens wat hout gekost en zo, maar ja...:roll:

ovni

Berichtdoor ovni » wo 30 nov 2005, 14:28

sietse schreef:Ik denk dat je, als je de crosover tussen bas en mid hoog neemt, je minder fase verschil tussen die twee hebt. Een beter doorlopende overgang tussen laag en mid.

Dat wist ik dus nog niet en dat laten de metingen van Troels heel mooi zien.

sietse schreef:Over 6db filteren. Als je het zo bekijkt is het inderdaad het paard achter de wagen spannen
Deze snap ik nog even niet.

Bij 6 db filteren kunnen kwaaltjes hoorbaar worden buiten het normale toepassing gebied. Om die dan weer te moeten compenseren kost net zoveel onderdelen als direkt 2e of 3e orde toepassen.

Over de kast en de plaatsing van de units.

sietse schreef:Het is een bekend verschijnsel dat luidsprekers recht onder elkaar gemonteerd een bundelend effect heeft. Ik heb dat vroeger vooral gemerkt bij omroep zuilen, waar ik ik dan wel eens mee op feest tereinen moest staan. Wat beterft de boxen voor de huiskamer heb ik nooit enig verschil bespeurd en vind het dan mooier om ze in lijn te monteren.
Esthetisch ben ik het helemaal met je eens. Het uit lijn plaatsen geeft volgens Troels echter minder correctie, en heeft dus zijn voorkeur.

Tja daar zit ik dan, zelf gaan knoeien
sietse schreef:Ik vind nou juist dat zelf gaan knoeien het leukst van de hobby. Heeft me wel eens wat hout gekost en zo, maar ja...:roll:

Ik vind het bedenken van de kast en het schuur en freeswerk aan het 'hout' het leukste. Zelf een filter in elkaar zetten .... vind ik een beetje eng. Maar ja, moet er eigenlijk eens een keer van komen.

sietse

Berichtdoor sietse » wo 30 nov 2005, 15:24

Zelf een filter in elkaar zetten ....

Och, effe leren
hoe je moet solderen,
want Zwarte Piet
die kan het ook niet,
en Sinterklaas,
nou ja, er is altijd een baas-boven-baas
:D

ovni

Berichtdoor ovni » wo 30 nov 2005, 15:35

weidok schreef:Hoi OVNI

Wellicht ken je deze ....

Hoi Weidok,

Ja ken ik allemaal. Eigenlijk ging ik in eerste instantie voor Tony's Optimo. Maar toen kwam dus die ss 12m op mijn pad. Dus ik dacht, die ga ik er lekker tussenin prutsen. Zie daar de Sostratos.

De Optimo werkt met de 4 ohm versie van de bekende midwoof. Ik ga tot nu toe uit van de 8 ohm versie. Beide keuzes hebben ieder hun voor en nadelen.
Als ik toch naar de 4 ohm versie ga moet de pijp wat korter. Maar met een 8 ohm versie kun je wat meer kanten op als het allemaal niet blijkt te werken. (Ergo alsnog een standaard concept toepassen)

sietse

Berichtdoor sietse » wo 30 nov 2005, 15:55

Als ik toch naar de 4 ohm versie ga moet de pijp wat korter

:?:
Heeft die 4 ohm versie dan een andere Fs?

Indien je besluit 6dB te filteren kun je beter de 8 ohm versie hebben. Kost wel een grotere spoel maar dan is het geheel wat minder laagohmig.

ovni

Berichtdoor ovni » wo 30 nov 2005, 16:03

sietse schreef:

Indien je besluit 6dB te filteren kun je beter de 8 ohm versie hebben. Kost wel een grotere spoel maar dan is het geheel wat minder laagohmig.

Ja, 18w/4531 Fs 33hz. De 18w/8531 Fs 28hz. en er bestaat ook een 16 ohm versie 18w/16531 Fs 27hz.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 30 nov 2005, 18:17

sietse schreef:Lijkt mij een goed plan. Ik heb al meer dan een half jaar een luisteravondje in de planning waar ook leeuwarden en Weidok zijn uitgenodigd. Maar er komt steeds weer iets tussen.
Ook nu zijn er prive omstandigheden waardoor het voorlopig niet kan doorgaan. Ik hou het voorlopig maar op januari in de hoop, dat dan de sores een beetje is opgelost.

Als dat van die mid waar is, probeer het dan maar es zoals ik in mijn PP projectje.

Wat in het vat zit.... :D

weidok

Berichtdoor weidok » wo 30 nov 2005, 22:51

ovni schreef:
sietse schreef:

Ja, 18w/4531 Fs 33hz. De 18w/8531 Fs 28hz. en er bestaat ook een 16 ohm versie 18w/16531 Fs 27hz.

hm die paar hz verschil heeft niet veel invloed op de tunnellengte
volgens mij... kijk maar naar overzichtje van Geenius
trouwens de tunnelopening heeft een driehoekige vorm dus..

lees deze link eens van Meadowlark mooie TL's

http://www.meadowlarkaudio.com/bassic.htm

2 woofers van 16 ohm ? mooi !!

Filteren tja zou eerst voor methode Sietse gaan :wink: :wink:

Let wel de kwaliteit van de spoel in laag is zeer belanrijk

edit dag later: Probeer een ML TL zou ik zeggen stuk eenvoudiger :wink: :wink:

ovni

Berichtdoor ovni » vr 02 dec 2005, 14:14

weidok schreef:hm die paar hz verschil heeft niet veel invloed op de tunnellengte
De formule is niet linear, gaat vrij snel hoor de toename van de lengte. Nu kun je extra gaan dempen om de snelheid te verlagen om met een kortere pijp te kunnen werken natuurlijk.
weidok schreef:lees deze link eens van Meadowlark mooie TL's
http://www.meadowlarkaudio.com/bassic.htm
Is dat niet het typische voordeel van een goed berekende en juist gedempte Tl :wink:
weidok schreef:2 woofers van 16 ohm ? mooi !!
Ja, dat snap ik, maar dan wordt het te groots qua volume en prijs.
weidok schreef:Filteren tja zou eerst voor methode Sietse gaan :wink: :wink:
Ja ga ik voor, Sietse heeft me via een email overtuigd =D>

Ik ga nu een nieuwe tekening maken tot op de mm nauwkeurig zodat er ook meteen een beetje slim zaagplan uit kan komen.

richard

Berichtdoor richard » vr 02 dec 2005, 14:27

ovni schreef:
weidok schreef:hm die paar hz verschil heeft niet veel invloed op de tunnellengte
De formule is niet linear, gaat vrij snel hoor de toename van de lengte. Nu kun je extra gaan dempen om de snelheid te verlagen om met een kortere pijp te kunnen werken natuurlijk.
Zou je de tunnellengte niet experimenteel kunnen tunen? Bij een basreflex heb je twee impedantiepieken rond de resonantiefrequentie; bij een juiste tunnellengte zijn deze pieken even groot.

sietse

Berichtdoor sietse » vr 02 dec 2005, 15:12

Ok, ik ga me nu even op "glad ijs" begeven. Want ik zit me een beetje af te vragen het effect van een schuin achterover staande baffle. (voorkant van een box toch he?)
Kijk, als je een kleine box hebt met een schuin naar achter lopend front, die zodanig is opgesteld, dat je op je luisterplek "recht" in de speakers kijkt, ze staan op je oren gericht dus, zal het wel goed gaan.
Nu zijn de boxen 1 mtr hoog en zitten mid en hoog ook nog al hoger gemonteerd. Misschien zo hoog dat bij die schuine constructie de mid en hoog over je heen kijken(stralen) op je luisterplek.
Ik heb eigenlijk geen idee of dat het luistergenot zal beinvloeden.
Iemand daar ervaring mee?

weidok

Berichtdoor weidok » vr 02 dec 2005, 15:30

Ovni

En een MassLoad TL dan met 1 woofer ??

Echt simpele constructie en klinkt echt als een TL
geloof me 8) 8)

met een woofer zit je wel met het TL gat rond de 180 HZ..
met 2 of 3 woofers heb je dat TL gat nl. niet !!!

Of je dat TL gat als hinderlijk ervaart tja dat
is maar net de vraag .. dat verschilt per persoon denk ik

Als je goedkopere SEAS tweeter zou nemen
hou je geld over voor een 2de woofert toch ???

Ach we lezen wel wat het gaat worden :wink: :wink:

ovni

Berichtdoor ovni » vr 02 dec 2005, 21:57

@richard
De tl pijp is de kast, het tunen doe je middels de demping. De impedantie wordt opgevangen door de demping in de pijp. Probeer mathcad van King maar, je ziet het direct.

@Sietse
Ja, daar zeg je wat. Ik kom niet verder als, het kan wel, je oren zitten in zit positie ook op circa 1 meter. Wie een mening hierover heeft moest die maar even geven.

@Weidok
ML TL = Lekke vloerstaande gesloten box :twisted: ? Heb ik even gesimmed met de 18w.; een -4db van 200 tot 300 hz! De ML TWQT deed het aanmerkelijk beter, maar een driehoek van bijna 2 meter hoog in je woon kamer? :roll:
Tweet, seas 27.. ? Ik heb begrepen dat zij inderdaad een tweet hebben met een voortreffelijke prijs/prestatie verhouding. Maar welke dat precies is, en of ik die ooit gehoord heb? Maar het belangrijkste: Past het bij de 18w & 12 m sliced papers van Scan Speak?

rho

Berichtdoor rho » za 03 dec 2005, 0:06

@Sietse, Ovni : Men plaatst die units soms in een schuine baffle zodat het totale afstraalgedrag van beide units samen juist horizontaal is. De oorsprong van het geluid begint dat op dezelfde verticale as, bij beide units.
Ik heb mijn huidige speakers ook zo gebouwd maar begin toch de indruk te krijgen dat ik dat beter niet had gedaan. Ze klinken verre van slecht, maar ik heb nu een mid en hoog in een ander testkastje steken met verticale front en die klinkt naar mijn oren nog iets beter.
De filtering zal ook wel z'n invloed hebben.

Binnenkort kan ik misschien een keer meten wat het verschil is op de luisterplaats tussen de schuine baffle en de verticale baffle.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”