netjes gaten in 3mm alu maken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 24699
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Henkjan » za 02 jul 2011, 20:44

voor een nw project heb ik zo'n Modu kast gekocht:
Afbeelding
met 3mm Alu voor en achterkant. voor wil ik clean houden (alleen volumeknop, kleine diameter gaatje nodig voor t asje van de potmeter, verder niets), maar achterop komen alle aansluitingen en die zijn of groot (speakon aansluitingen) of vierkant (USB aansluiting) of allebei (net-entré)

Wat is nu voor al deze niet zo maar te boren gaten de beste manier (voor de gemiddelde houtwurm) om ze netjes in 3mm dik Alu te maken? Hier de 3 soorten gaten, met wat mij zo 123 te binnen schiet. Graag aanvullingen/ervaringen/tips/etc/enz
  • voor de grote ronde gaten lijkt me een stappenboor in de kolomboor goed te doen. moet dit nog gekoeld worden? en voor t wordt voorgesteld: nee ik ga dat niet met spiritus doen, licht ontvlambare vloeistoffen in de werkplaats, ik heb immers geen Ex apparatuur
  • kleine 4kante gaten: boren en dan ellebogenstoom en een vijltje?
  • voor de grotere, niet ronde gaten schiet me zo ff niet anders dan een dremel te binnen, niet echt zin in eerlijk gezegd :roll:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3154
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Arno » za 02 jul 2011, 20:48

Een mooi malletje laten cnc-en ( O:) ) met alle gaten op een rij, en dan frezen?
Wat zijn de kleinste radiusjes?

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21643
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Pjotr » za 02 jul 2011, 20:57

Je bent er nog eentje vergeten:

  • Figuurzagen :mrgreen:

Alu boren, altijd smeren. Kun je het beste smeren met spiritus, althans dat is wat de gemiddelde houtworm meestal bij de hand heeft.

Verder, als het echt nauwkeurig moet: Zorgvuldig nauwkeurig aftekenen, goede scherpe centerpons gebruiken, voorboren met 1,5 mm. Nieuwe scherpe boren gebruiken. En al is een 3 mm boortje niet echt dik, toch op een zo laag mogelijke snelheid boren voor een net braamvrij resultaat.

Ohw ja, als je het met de handboormachine doet in een boorstandaard: Let er op dat ie de goede kant op draait! Klinkt misschien overbodig maar ik heb een collega meegemaakt die met een linksdraaiende machine 3 mm gaatjes in alu aan het smelten was :lol:
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3154
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Arno » za 02 jul 2011, 21:02

Trouwens, die speakons kun je natuurlijk ook monteren zoals ik bij mijn versterker heb gedaan. Wellicht kun je daar ook zo'n neutrik net-entree gebruiken. Dan heb je alleen nog maar de rechthoekige usb.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21643
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Pjotr » za 02 jul 2011, 21:07

Arno schreef:........Dan heb je alleen nog maar de rechthoekige usb.

Zelfs daarvoor heeft Neutrik een oplossing:

USB Chassis.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 781
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor pvanlingen » za 02 jul 2011, 21:09

Wat is dat voor een klein geheim flesje, smeermiddel?

Paul.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zelf maken is leuker.

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor EppeRRR » za 02 jul 2011, 21:18

Persoonlijk zeg ik: Wanneer je een 12mm gat wilt boren zou ik hem eerst boren tot zo'n 11 a 11,5mm en daarna met een ruimer exact op maat maken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 24699
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Henkjan » za 02 jul 2011, 21:36

Arno schreef:Wat zijn de kleinste radiusjes?
een gewone USB is erg klein,
Afbeelding
die net-entree lijkt me iets van 4mm wel goed genoeg. goed excuus om weer een freesje te kopen :lol:

mijn kolomboor draait gelukkig altijd de goede kant op

de speakons van achteren monteren is idd wel mooi, maar omdat je de boutjes/schroefjes waarmee die vast zit toch blijft zien denk ik daar nog ff over na of dat wel die moeite waard is

die neutrik usb is het verkeerde type aansluiting, het moet een type B zijn, zoals op randapparatuur zit, niet een type A zoals die op een pc. zoiets dus:
Afbeelding
maar dan mooier....

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21643
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Pjotr » za 02 jul 2011, 21:48

Henkjan schreef:............
die neutrik usb is het verkeerde type aansluiting, het moet een type B zijn, zoals op randapparatuur zit, niet een type A zoals die op een pc. zoiets dus:
Afbeelding
maar dan mooier....

Het ging om het idee, zelf verder zoeken :mrgreen: Dat is waterdichte uitvoering die je daar laat zien. Weet het niet, maar dat heb je toch niet nodig denk ik :lol:

Anders toch maar de vijl te hand nemen? mij lukt dat tenslotte ook:
Echt handwerk.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12385
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor b_force » za 02 jul 2011, 21:49

Je kunt die panelen prima zagen met een figuurzaag :) (zoals Peter al zei)
Makkelijk, simpel, goedkoop. netjes en zeer doeltreffend.
Ik heb daar positieve ervaring mee met deze panelen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3154
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Arno » za 02 jul 2011, 22:04

Henkjan schreef:de speakons van achteren monteren is idd wel mooi, maar omdat je de boutjes/schroefjes waarmee die vast zit toch blijft zien denk ik daar nog ff over na of dat wel die moeite waard is

De gedachte was juist dat het minder moeite was, aangezien je dan met ronde gaten af kunt.

Bij mijn versterker zijn er trouwens geen schroefjes in het zicht, maar dat was eerlijkgezegd wel veel werk.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4417
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor audiomanics » za 02 jul 2011, 22:13

Met goede lijm vast zetten? Werkt heel prima, ook na jaren. Zie je tenminste geen schroeven.
Je kunt de panelen natuurlijk ook laten frezen tot R=0,127mm (D=0,01")

Henkjan schreef:moet dit nog gekoeld worden? en voor t wordt voorgesteld: nee ik ga dat niet met spiritus doen

Lampenolie!

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op za 02 jul 2011, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 3852
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor RobertD » za 02 jul 2011, 22:14

Aluminium kun je best zagen met een fijn blad in de decoupeerzaag. Laatste stukje netjes vijlen.
Vijlen in alu is niet zo heel zwaar hoor HenkJan. In staal ben je echt aan het elleboogstomen.

Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Leon » za 02 jul 2011, 22:24

Alles is vrij eenvoudig met normaal gereedschap te maken. Uiteraard eerst even het hele paneel afplakken om krassen te voorkomen, en om alles makkelijk af te kunnen tekenen. De kleine ronde gaten boor je gewoon. De grote ronde gaten gaan prima met een stappenboor. Gooi er een lapje tussen, en doe een drupje olie aan de boor. Voorboren is handig, maar koelen hoeft echt niet.
De kleine vierkante gaten boor je eerst gewoon, en vijl ze daarna netjes uit met een kleine vijl. Aluminium is erg zacht, dus dat kost je hooguit een paar minuten per gat. De grote rechthoekige gaten boor je voor in de hoeken (uiteraard zo dat je niet buiten het beoogde gat komt), en je gebruikt de decoupeerzaag om de rest eruit te zagen. Netjes glad afwerken kan weer met een vijl.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 24699
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Henkjan » za 02 jul 2011, 22:32

audiomanics schreef:Met goede lijm vast zetten? Werkt heel prima, ook na jaren. Zie je tenminste geen schroeven
iets als 2componentenlijm of PU lijm?


audiomanics schreef:Je kunt de panelen natuurlijk ook laten frezen tot R=0,127mm (D=0,01")
dat hou ik als back-up plan in gedachten (ik heb voor de zekerheid al 2 stuks achterpaneel gekocht :lol: )

Arno schreef:
Henkjan schreef:de speakons van achteren monteren is idd wel mooi, maar omdat je de boutjes/schroefjes waarmee die vast zit toch blijft zien denk ik daar nog ff over na of dat wel die moeite waard is
De gedachte was juist dat het minder moeite was, aangezien je dan met ronde gaten af kunt.
achter de vierkante plaat zit ook een rond deel, dus t benodigde gat is hoe dan ook rond

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4417
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor audiomanics » za 02 jul 2011, 22:46

Henkjan schreef:iets als 2componentenlijm of PU lijm

Er zijn meerdere soorten geschikt. De 2Componenten types zijn meestal, ook op langere termijn, sterk genoeg. Ook het "kneedbaar staal" is prima te gebruiken. Het oppervlak moet wel eerst geruwd worden natuurlijk.
Tip is om in de productomschrijving te zoeken naar de hechtkracht (kg/cm^2)

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 13967
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor dre » zo 03 jul 2011, 8:29

http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647 ... ombi-snel/

is ook voor andere dingen prima te gebruiken! :wink:
потому что он может!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3154
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Arno » zo 03 jul 2011, 8:50

Henkjan schreef:achter de vierkante plaat zit ook een rond deel, dus t benodigde gat is hoe dan ook rond

O ja, natuurlijk :oops: Ik heb er pas twee voor Hannesie ingefreesd, daarom dacht ik even aan vezinken. Maar dat gaat natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 966
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Bertje » zo 03 jul 2011, 11:12

USB chassisdeel wat ik gebruikt heb: http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... 4294170648

USB type A naar B en vv zijn te krijgen.
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 24699
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Henkjan » zo 03 jul 2011, 11:29

bedankt.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21643
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Pjotr » zo 03 jul 2011, 11:54

dre schreef:http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/2283-kombi-snel/

is ook voor andere dingen prima te gebruiken! :wink:

Lekkere site dat Bison. Probeer ik een data sheet te vinden om te achterhalen wat dat "Super sterk" inhoudt in kg/cm2, begint mijn virus checker alarm te slaan dat die site een Trojan Horse naar binnen wil smokkelen :shock:

Je moet trouwens wel verdraaid snel werken met die epoxy, potlife is maar 5 minuten en dat is erg kort. Epoxy die begint te geleren kun je niet meer mee lijmen. Mijn ervaring met veel Bison lijmen (epoxy's en glas lijmen) is trouwens wel dat het hobby spul blijft. De lijmen van UHU zijn vele malen beter en sterker. "UHU plus" is b.v. een langzame epoxy die en veel sterker is en op termijn veel beter houdt. Op 60 graden in de oven wordt ie nog sterker en is in een uur doorgehard.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 13967
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor dre » zo 03 jul 2011, 16:28

ik vind uhu k*t,en bison geweldig.
en daar werk ik dan ook al meer als 10 jaar dagelijks mee! :mrgreen:
потому что он может!

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21643
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Pjotr » zo 03 jul 2011, 16:37

dre schreef:ik vind uhu k*t,en bison geweldig.
en daar werk ik dan ook al meer als 10 jaar dagelijks mee! :mrgreen:

Jah je moet dat spul daar ook niet in stoppen :shock: Wat een getob moet dat zijn :P :lol: :lol:
Peter de Jong

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 13967
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor dre » zo 03 jul 2011, 16:44

ieder z`n ding peter! :wink:

vooral de contactlijm op gel basis van uhu is(was?) bedroevend slecht.
потому что он может!

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21643
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: netjes gaten in 3mm alu maken

Berichtdoor Pjotr » zo 03 jul 2011, 16:58

dre schreef:ieder z`n ding peter! :wink:

vooral de contactlijm op gel basis van uhu is(was?) bedroevend slecht.

Oh dat zal best maar ik heb niet de indruk dat je ooit met epoxy lijmen van UHU gewerkt hebt. Is ook een industrieel product. Toch wel grappig dat ze daar bij L&R op de TU bij zweren :roll:
Peter de Jong


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast