Allereerste amp; GeenKloon

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Allereerste amp; GeenKloon

Berichtdoor Digidoo » zo 13 nov 2005, 19:55

Zo! Het is af. Eindelijk, ik heb me nog nooit zo trots gevoeld.

Toen ik me geen zorgen meer hoefde te maken over elektronische problemen en toen de amp het eindelijk zonder brom deed, kon ik eindelijk gaan testen.

Foto?

Afbeelding

De twee monoblokjes met in het midden de voeding. Bij de testopstelling had ik de voeding echter zo ver mogelijk van de monoblokjes staan, aangezien deze misschien toch voor enige brom/ruis zou kunnen zorgen.

Luidsprekers en input?

B&O P45's. Van mijn opa geeerfd samen met een beomaster 2400, beogram cd 4500 en een beogram 4002 platenspeler. Ik heb dus cd's geluisterd met die cd speler.

Dus waar luister ik naar?

Steely Dan - The Last Mall
Donald Fagen - The Nightfly
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
Herbie Hancock & the Headhunters - Chameleon

Vergelijkingsmateriaal?
Mijn vader heeft in zijn jongere jaren ook eens wat gedaan aan zelfbouw audio en zijn laatste project is dit:
Afbeelding

Dat heb ik dus maar als vergelijksmateriaal gebruikt aangezien deze versterker ongeveer gelijk is qua vermogen. Okee, het is misschien appels met peren vergelijken, maar deze versterker kende ik ook al heel goed. Ik wist dus waar ik op moest letten bij mijn eigen zelfbouw.

Bevindingen?
Hoewel ik dacht dat de twee verschillende versterkers ongeveer even hard zouden gaan, bleek de GeenKloon toch echt meer power te hebben. Daarnaast valt me op dat het geluid bij de GeenKloon veel gedetaileerder is. Vooral het midden kwam heel goed naar voren bij deze versterker.
De buizenbak was wel warmer en meer geschikt voor minder gecompliceerde muziek. De instrumenten kwamen echter nooit zo los als bij de GeenKloon. Visueel was het natuurlijk wel veel spannender dan de GeenKloon, buizen zien opwarmen blijft natuurlijk altijd leuk.

Conclusie?
Natuurlijk vind ik mijn GeenKloon mooier dan mijn vader's buizenbak! Alleen al omdat de GeenKloon van mij is en de buizenbak van mijn vader. Hoewel ik eigenlijk altijd al een groot voorstander ben geweest van buizenbakken, heeft dit zelfbouwproject daar verandering in gebracht.

Toekomst?

Mijn volgende project wordt een mooie, bijpassende voor-/ regelversterker met uitgangen voor 5.1.

JuuL

Berichtdoor JuuL » zo 13 nov 2005, 20:21

Leuk verslagje Digidoo.
Die zure appel ff was het wel waard he :D

Misschien nog ideetje om ledje aan de voorkant te maken? Kan je zien of je ze aan hebt ;)

De twee monoblokjes met in het midden de voeding. Bij de testopstelling had ik de voeding echter zo ver mogelijk van de monoblokjes staan, aangezien deze misschien toch voor enige brom/ruis zou kunnen zorgen.

Zit wel goed, je hebt een ringkerntransformator gebruikt.
Deze worden vaak voor versterkers gebruikt, omdat ze weinig rommel in de lucht gooien vergeleken met andere trafos.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » zo 13 nov 2005, 20:24

Ja, daar zat ik ook aan te denken, heb immers ledjes in overvloed. Mijn geringe elektrotechnische kennis kan mij echter niet vertellen waar ik dat ledje in het schema dan moet plaatsen :oops:...

JuuL

Berichtdoor JuuL » zo 13 nov 2005, 20:29

O dat is niet zo moeilijk.
Zet je hem bijv tussen je positieve voedingsspanning en je gnd.

Maar, er moet wel een weerstandje tussen, want ledjes zijn stroomgestuurd.
Die kan je zo berekenen:
R=(Voedingsspanning-ForwardVoltageLed) / stroom.
Met de weerstand Ohm, Spanning Volt en Stroom Ampere (dus geen milliampere invullen).

Bij een ledje loopt maar een klein stroompje, zo'n 10mA.
Dit kan je iets aanpassen naar je smaak, er zit natuurlijk wel een limiet op. Staat allemaal in de datasheet.

Ook brand een ledje alleen als je de stroom erdoor stuurt van het lange pootje naar het korte pootje. Stroomt het andersom, dan doet hij het niet: hij spert.
Dus het lange pootje aan je voeding+, het korte pootje aan weerstand, andere kant weerstand aan gnd.

Digidoo

Berichtdoor Digidoo » di 15 nov 2005, 14:31

Ik wil een rode led gebruiken. Op internet vond ik dat deze een werkspanning hebben van 1,6V met een standaardstroom van 20mA. Mijn voeding levert ongeveer 30V. Het sommetje is dan ((30-1,6)/0,02)=1420.

Ik vraag het maar even hier, voor ik straks ledjes begin af te branden.

JuuL

Berichtdoor JuuL » di 15 nov 2005, 16:49

Netjes Digidoo. Als je een andere waarde moet hebben, rond dan af naar boven.

Digidoo

Berichtdoor Digidoo » di 15 nov 2005, 17:41

1,5K genomen. Brandt lekker :)

Afbeelding

JuuL

Berichtdoor JuuL » di 15 nov 2005, 17:43

Mooi :)
Een aan/uit knop ook nog nodig? Daar redt je je wel mee neem ik aan? Wel goed vast maken he!! Staat immers 230V op!

Digidoo

Berichtdoor Digidoo » di 15 nov 2005, 17:57

Zit op de achterkant :P Leek me chiquer, is namelijk zo'n grote cockpit schakelaar. Geeft je wel een gevoel van "macht". Hehe... 8)

daniel

Berichtdoor daniel » vr 18 nov 2005, 12:44

Zou je mij een plezier willen doen? Zou je eens goed willen luisteren of je extra ruis hoort met die LED? Dat heb ik namelijk zelf, met de gainclonetjes die ik tot nu toe zelf gebouwd heb. Met LED hoorde ik duidelijk een ruis, die er zonder niet was. Kan zelf niet helemaal plaatsen waar dat door komt, en heb van anderen ook gehoord dat dit kan gebeuren. Echter ook van een hoop mensen gehoord dat ze er geen last van hebben.

Ben gewoon benieuwd, niks om je verder ongerust over te maken.

Digidoo

Berichtdoor Digidoo » vr 18 nov 2005, 17:04

Dat heb zelfs al gedaan voor dat jij me om dit pleziertje vroeg! En nee, ik heb geen ruis gehoord. sterker nog, ik dacht dat het zelfs nog beter klonk! 8)

Terug naar “Oude Showcases”