Mijn Dipool-Monopool systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

simsalabim

Re: Mijn ultieme Dipool-Monopool systeem

Berichtdoor simsalabim » vr 31 dec 2010, 18:40

Montana schreef:Bedankt Siempie voor de positieve feedback. Het was leuk om iemand eens te laten luisteren. Samen brachten we het niveau rond de 200-300Hz en de xo naar de mid nog wat omhoog en dat gaf de dipool meer power. Of het echt zo goed is als jij zegt laat ik liever nog in het midden :wink: Er is nog wel wat ruimte voor finetuning denk ik.

Daarom vind ik het ook een van de beste systemen die ik tot nu toe ervaren heb omdat je kunt finetunen en alles zelf in de hand hebt, je moet dan wel goed weten wat je doet, maar het principe is gewoon heel mooi, je hebt zelf de controle, het gemak waar jij dingen mee kon veranderen 'on the fly' is toch wel heel mooi, dat heb ik nog niet eerder gezien bij geen enkele set, dat er dan zoveel kwaliteits subs achter staan en Mundorf hoog en Accuton mid helpt waarschijnlijk ook mee :mrgreen: :rock:

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 02 jan 2011, 15:06

Met alle 15 biquads voor het mid en hoog in gebruik is dit nu het resultaat. Vergeet niet dat er een passief 24dB filter zit tussen mid en hoog op 2.1kHz en dat er dus 1 amp zit op mid en tweeter!

Voor de duidelijkheid post ik 0-20 graden en 30-45-60 + rear even afzonderlijk en de metingen bevatten wat reflecties.

0-20 graden.jpg

De tweeter heeft on ax en ver of ax een reso op 5,5 kHz. Deze heb ik zo gedempd dat hij nog iets aanwezig blijft, zodat rond 25-30 graden een optimale "gladde" respons ontstaat. Voor de rest zitten er op verschillende frequenties boosts en cuts om zoveel mogelijk kleine resonanties weg te werken. Met een korte gate is te zien dat de respons van het mid en hoog tot 3kHz ontzettend vlak meet. Ik schat dat het allemaal binnen +/-0.2dB zit met een hele lichte daling naar het hoog toe.

30-45-60 + achterkant.jpg

Dit zijn de metingen op 30-45-60 graden. De dip op 3kHz is helemaal weg en tot voorbij 60 graden blijft het hoog tot 6kHz in balans met de rest van de respons en uniform afstraalgedrag haalt het tot ongeveer 3kHz.

Wat frappant is is dat de tweeter in de rechter speaker iets minder ruig meet! Die vertoont iets minder hobbels in het gebied van 8kHz.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 02 jan 2011, 19:13

Dat ziet er mooi uit. Als je de boel redelijk het geoptimaliseerd zou ik de speakers eens naar buiten of een flink grotere ruimte brengen om daar eens te meten. In het hoogmid wil je eigenlijk reflectievrij meten.
Die response op 60 graden is wat hobbelig, maar de trend is mooi vlak. Het valt me op dat je de overgang tussen mid en tweeter niet echt terug ziet. Bij mijn speaker zie je op 60 graden tussen ongeveer 1 khz en 1800 hz een dip van een dB'tje of 3 ontstaan. Vanaf 1 khz gedraagt de AL170 zich niet meer als een volledig zuivere dipool en ik cross net iets onder 1800 hz. Bij jou zie je juist een bult bij 1 khz. Is dit de 60-graden dipoolbult?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 02 jan 2011, 19:31

Martijn.. De groene lijn is de meting aan de achterzijde!!

Aan de voorkant meet het gewoon tot ver of ax recht. De lijnen boven de groene zijn 30-45 en 60 graden! Je ziet dat er reflecties zitten in de meting omdat steeds op dezelfde frequentie bulten en dippen terugkomen. Er is verder geen bult te zien op 1kHz. Het hoogmid meten gaat vrij goed vind ik juist. Ik heb meestal moeite met het gebied 100-400Hz in kamers.

Martijn M
Ook commercieel actief

Re: Mijn Dipool-Monopool systeem

Berichtdoor Martijn M » ma 03 jan 2011, 6:12

Pardon, dan interpreteerde ik het verkeerd. Dat ziet er dan wel netjes uit! Net als Bertor vind ik het opvallend dat je speaker min of meer rondstraalt. Kan dat liggen aan het feit dat je relatief dichtbij meet, waardoor het dipoolgedrag nog niet volledig tot stand is gekomen?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 03 jan 2011, 11:40

Ik meet op ongeveer 60-70cm voor het midhoog. Daar heb je dan wel een punt dat in room meten lastig is als je verder van de speaker wil meten. Welk specifiek deel van de frequentierespons zou veranderen bij een iets verdere meting? Maakt die 20 cm nog uit voor het midhoog? Voor het laag moet ik inderdaad een stuk verder gaan zitten.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 07 jan 2011, 17:51

Het is nu ook gelukt om m'n surroundset aan te sluiten aan de dlcp. Dat is lachen! :mrgreen: Speel nu met 5."4" maar als ik een andere AVreceiver heb kan ik de rearcenter ook gebruiken. Moet het alleen nog doen met een 23" lcd. Een grote plasma komt nog wel een keer..

Terug naar “Oude Showcases”