Erasmusproject 2010 - Needle²

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Erasmusproject 2010 - Needle²

Berichtdoor Henkjan » do 28 okt 2010, 16:08

tja, er is niet echt een feestdag in de herfst zoals pasen dat is in de lente, dus maar in wikipedia gekeken of er wat te vieren viel op 27 oktober. en wat bleek, het is de geboortedag van Erasmus :proost:

Maar goed, het project 8) Ik had al een tijdje zin om wat met die kleine Tangband coax W3-1723 te gaan doen. Om redenen die ik niet begrijp zie je erg weinig projecten met een coax, want ik ben echt een fan van dit principe. Ik herinner me nog de sensatie van de eerste KEF coax (de eerste dus met de tweeter in het midden van de mid), het zal ergens jaren 80 geweest zijn, en het was op die show die TransTec altijd tegelijk met de Firato hield. Wat een schitterend geluid, enorm mooie plaatsing.

Wat voor kast gaan we ze dan in stoppen. Er waren 2 gepubliceerde ontwerpen, de Spiralino van Hobby Hifi en de Pünkchen van BPA, beide desktop speakers. Omdat ik daar t huis al vol mee heb, toch maar wat vloerstaands... zoiets als een Needle dus.. wat een toeval, laat ik nou nog een paar lege Needle kasten (ooit eens gekregen bij de McDonalds ;)) hebben staan.. Ik de W3-1723 in de sim gegooid: doet t prima in de Needle kast. En toen t filter.. huh filter... oh ja, dat heb je bij een 2weg systeem :lol: dat van de Spiralino ziet er verrassend simpel uit (al helemaal voor een HH filter)
Needle Coax Filter (schema).jpg
, maar dan moet wel de baffle step gelijk uitkomen... nou wil het toeval dat de kast van de Spiralino net zo breed is als de Needle, alleen is die minder hoog. maar zo op gevoel zou dat best nog wel eens goed moeten gaan. Gewoon doen dus. Dus hop, de soldeerbout warm en een filter in elkaar gebatst:
Needle Coax Filter alternatieve lay-out (foto).jpg
dat noem je toch vrij verdraad ofzo :lol: toch maar de moeite genomen om t netjes op een plankje te zetten:
Needle Coax Filter (foto).jpg

en toen dus luisteren... eerst van te voren maar even de oren resetten de oranje Needle (met de BB3.01 dus) uit de hoek gehaald en daar een CD naar geluisterd. en toen de coaxen aan t werk... 1e indruk is dat het ruimtelijk plaatje ietwat minder is dan met de breedbander (maar dan ook echt ietwat)... en dan begint de rest op te vallen, dat hoog is verdomde netjes en gedetailleerd, Keith don't go klinkt echt schitterend. en ook het laag lijkt beter dan de BB3.01, er komt echte bas uit deze Needle²! zelfs de contrabas aan het begin van So What klinkt echt als contrabas. ook de ronkende cello's van Appocaliptica klinken zoals ze horen te klinken. in een enkel nummer is het hoog met wat te, misschien zou ½ of 1 dB zachter wel fijn zijn.

Tja, geslaagd experiment duidelijk! ik denk er nu sterk over om de oranje Needles maar om te bouwen naar Needle² en dan deze te houden als voorbeeld van wat er allemaal kan met een 8cm drivertje van 3 tientjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sietse

Re: Erasmusproject 2010 - Needle²

Berichtdoor sietse » do 28 okt 2010, 19:56

ruimtelijk plaatje? crossover ietsjes hoger doen, denk ik.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 28 okt 2010, 20:52

het is al erg goed hoor, alleen een breedbander doet dat (in mijn hoofd) nog net wat beter. het is beter dan de meeste 2weggen in elk geval.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 05 nov 2010, 18:59

Henkjan heb jij al iets met de omnes-audio cx 3.0 gedaan , of in de planning staan ?
In de laatste klang und ton stond wel iets met dit drivertje.
Alleen een beetje te breede behuizing , en laag en mid gefilterd op 1000hz zoiets , erg hoog hoor.
Dat ding jeukt al erg lang bij mij, ziet er zo lief en ondeugend eruit.
FOCAL

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 05 nov 2010, 19:35

Ik heb dat ook met de CX3.0 en heb daarvoor echt een mooi plan dat ik erg graag zou concretiseren...
Er ligt alleen nog veel op de plank, dus moet het tijdelijk echt budget neutraal = iets verkopen :-& je kindjes verkoop je niet...

viewtopic.php?f=4&t=9442

sietse

Berichtdoor sietse » vr 05 nov 2010, 20:04

Henkjan schreef:het is al erg goed hoor, alleen een breedbander doet dat (in mijn hoofd) nog net wat beter. het is beter dan de meeste 2weggen in elk geval.

Scheidingsfreq. tussen 4 en 5 kHz doen. Kan geen breedbander tegen op... :!: .. O:)
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 05 nov 2010, 21:40

sietse schreef:Scheidingsfreq. tussen 4 en 5 kHz doen. Kan geen breedbander tegen op... :!: .. O:)
die is op 4kHz, en een Alpair 6 kan er echt wel tegenop hoor (is ook 2 maal zo duur), niet aan m'n breedbandertjes komen hè :-# :wink: :lol: maar ik moet toegeven dat ik overall in de Needle deze coax met dit filter beter vindt dan de BB3.01 van de zelfde prijs. petje af voor TB & BT.

bas focal m180 schreef:Henkjan heb jij al iets met de omnes-audio cx 3.0 gedaan , of in de planning staan ?
wat ik daarmee gedaan heb is er goed naar gekeken, me verbaasd over de maat van de magneet, vastgesteld dat als die maar half zo goed klinkt als dat die er uit ziet dat t dan wel goed komt, en 'm op de plank gelegd in de hoop dat iemand anders er een mooi 3 weg project mee maakt. Er schijnt een of ander forumlid te zijn die daar wat mee wil gaan doen :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 05 nov 2010, 23:10

argggggg kappen :lol:

ik wil geen geheimen hebben voor mijn vrouw, maar dit moet echt niet in de boeken komen - dan gaat m'n kop eraf, bij nog een project voor andere dingen afgerond of de studiekosten afbetaald zijn :?

Maar ik ben al creatief aan het borrelen... komt vast wel snel goed.

Gaaf trouwens dat die coax het dus goed doet en het filter blijkbaar ook!!
Ik verbaas me altijd over die vreselijk kleine Xmax van die TB's, dat kan dan fullrange toch nooit goed gaan denk ik dan. :-s

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 06 nov 2010, 0:21

wouter schreef:argggggg kappen :lol:

oke nog fff 1 x dan O:)
Ik zat te denken aan omnes audio CX3.0
In combinatie met wat ik hier nog heb liggen ,,,, hypex AS2.100
en seas w22ex001 , hypex kanaal 1 op het laag, kanaal 2 op de CX3.0 , en die dan weer passief gefilterd.

@wouter Wat zit er in jouw hoofd????
FOCAL

weidok

Berichtdoor weidok » za 06 nov 2010, 13:18

Henkjan schreef:
sietse schreef:Scheidingsfreq. tussen 4 en 5 kHz doen. Kan geen breedbander tegen op... :!: .. O:)
die is op 4kHz, en een Alpair 6 kan er echt wel tegenop hoor (is ook 2 maal zo duur), niet aan m'n breedbandertjes komen hè :-# :wink: :lol: maar ik moet toegeven dat ik overall in de Needle deze coax met dit filter beter vindt dan de BB3.01 van de zelfde prijs. petje af voor TB & BT.

Deze bewering gaat wel erg ver.. hoor :shock:

Een meerweg systeem met een scheidingsfreq. tussen 4-5 kHz zou "ruimtelijker" klinken
dan een breedbander !!!!

Blij dat ik geen 3D gaatje" heb of zou :roll:

Op de laatste zba luisterdag te Beetsterzwaag vond juist de breedbanders en de dipolen
de meeste ruimtelijke weergave hebben maar dat is "mijn" ervaring..

zou zie je maar een ieder van ons dat anders "beleefd" :wink:
" there is no box like no box" :)

sietse

Berichtdoor sietse » za 06 nov 2010, 14:36

\:D/ \:D/ 8)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”