De Stampede, dual XLS12 subwoofer

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

De Stampede, dual XLS12 subwoofer

Berichtdoor SSassen » ma 10 okt 2005, 18:44

Inmiddels ben ik bijna klaar met de subwoofer voor bij m'n Silverado's, want uiteraard komt er geen sub-laag uit zulke kleine luidsprekers. Vanzelfsprekend ben ik uitgegaan van een gesloten kast die aktief gecorrigeerd wordt. Op onderstaande foto's een indruk van deze behoorlijk uit de kluiten gewassen sub.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij meet 80 x 45 x 36 cm en heeft een kastinhoud van 50 liter, alle wanden zijn 44-mm dik, dmv. twee op elkaar gelijmde platen 22-mm MDF. Iedere XLS12 heeft z'n eigen kamer en 'praat' met de andere XLS12 via twee 100-mm gaten in de center-brace. Lood-bitumen plaat is gebruikt om wat extra demping te geven, bij dergelijke lage frequenties heeft normaal dempingsmateriaal geen zin.

De sub is voorzien van de Thommessen SW 6.0 versterker die in 4-ohm ruim 500-watt levert en dus hier goed tot z'n recht komt. Want uiteraard gebruik ik, in combinatie met de room-gain, een dosis boost om de curve recht te trekken. Het F3 punt van de subwoofer ligt op 55Hz met een Qtc van 0.51, dus een hele flauwe afval. Morgen gaan de XLS12's erin en kan de subwoofer ingeregeld worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 10 okt 2005, 19:27

Heel mooi!

Hoe heb je de sub afgewerkt? Ik bedoel: zelf gespoten? LAten doen.... ziet er echt heel strak uit!

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » di 11 okt 2005, 14:44

strak hoor ckers een vlugge woofer dan als ie op 55hz ligt waar gaa je hem stalle en ben je nie bang dat door de xmax de woofers de grond rake? of valt da mee?
Safe-Water Drink Beer

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 11 okt 2005, 14:52

De subwoofer is zelf gespoten maar daar zit een verhaal aan vast van vallen en opstaan wat niet in een enkele forum post past, het heeft nml. nogal wat voeten in de aarde gehad. Om een tipje van de sluier op te lichten; hij is eerst gegrond met spuitplamuur en toen geschuurd met een steeds fijnere korrel, vevolgens weer gegrond, dit is herhaald totdat het oppervlak volkomen vlak en egaal was. Daarna is hij twee maal gespoten met Sikkens PolyFlex in RAL9006.

Uiteraard ben ik niet bang voor de Xmax, zelf met 400-watt continue zit ik daar nog ruim 3-mm onder bij 20Hz en is de geluidsdruk zo'n 106dB. De vol aluminium poten zijn inclusief rubber voet 70-mm hoog, dus de 12.5-mm die de woofers maximaal uitslaan is niet voldoende om de grond te raken. Deze afstand is trouwens bewust gekozen, om ervoor te zorgen dat de woofers beter kunnen ademen in een downfire opstelling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Barry

Berichtdoor Barry » di 11 okt 2005, 19:35

Nice!

Ik hoop dat de kast die ik van jou ga kopen net zo mooi is :P
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

teacher

Berichtdoor teacher » di 11 okt 2005, 23:36

toch even zeuren..

Waarom heb je de amp ook niet ingefreesd?
Kan alsnog btw..
tjolk op het ZBA forum...

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 12 okt 2005, 5:51

Tsja, ik kreeg de versterker pas binnen nadat de kast al gespoten was, d'r zat nogal een levertijd op namelijk. Omdat ik nooit afga op specs. van een fabrikant wat betreft exacte afmetingen heb ik de gok niet genomen om hem in te frezen. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat de specs. er een mm naast zitten of de radius van de hoeken toch anders is, met als resultaat een lelijke kier. Eerlijk gezegd vind ik het zo ook mooi, je ziet nu de dikke 4-mm alu frontplaat duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

kiddyl

Berichtdoor kiddyl » do 13 okt 2005, 23:33

Waar heb je die voetjes vandaan? Ik zoek ook nog zoiets dergelijks voor mijn downfiring sub.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 14 okt 2005, 3:36

Zelf gemaakt van 40-mm aluminium rondstaf, met een 6.5-mm gat erin en een M6 inslagmoer tussen de twee 22-mm kastpanelen in om hem vast te zetten met een lange M6 RVS inbusbout.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

BernHardN

Berichtdoor BernHardN » vr 14 okt 2005, 10:07

zo, jij was er vroeg bij vanmorgen(nacht)
Dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit en lekker zwaar, wat weegt dat nou ongeveer?

ik blijf dit volgen

groeten,
Bernhard

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 14 okt 2005, 10:12

Wat de hele subwoofer weegt? Zonder woofers zit hij op 55-kg, met woofers gaan we ruim over de 60-kg heen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » vr 14 okt 2005, 10:51

Hij ziet er wel bijzonder strak uit zeg!

Knap werk Sander!

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 14 okt 2005, 14:54

Goed, vanochtend bij Speaker & Co in Haarlem m'n tweede XLS12 opgehaald en deze even aan de toongenerator gehangen. Hij was 100% in orde, dus kon ik verder met de montage. De eerste XLS12 zat er al een paar dagen in en de montage van de tweede was een kwestie van tochtband rondom de korf van de woofer en de draden vastsolderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard was het daarna tijd om de werking te controleren, zoals te zien is in de tweede foto. Inmiddels staat ook alweer een nieuw project op stapel waarbij ik gebruik ga maken van maar liefst 8-stuks 12" woofer (vier stuks per kant) op een U-frame dipool, na Tony z'n woofers gehoord te hebben was het tijd voor een radicaal ander concept.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hi-man

Berichtdoor Hi-man » vr 14 okt 2005, 15:37

Hi,

Hoe klinken ze?????

Ben zeer benieuwd.

Hi-man

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 14 okt 2005, 15:59

Ik heb nog geen idee hoe hij klinkt, ik wacht nog op de levering van m'n nieuwe A/V receiver (Denon AVR-3805) inmiddels heb ik m'n oude receiver verkocht dus ik zit even zonder een meer-kanaals versterker. Hieronder nog wat foto's samen met de Silverado, waar ik vijf stuks van heb staan in m'n huiskamer.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien zijn deze luidsprekers klein vergeleken bij de subwoofer, ook erg licht in verhouding. Ik heb gekozen voor dezelfde kleur, RAL9006, omdat dit mooi staat in m'n interieur en het goed smoelt bij de aluminium drivers van Seas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 14 okt 2005, 16:08

Ziet er machtig mooi uit :D

Wat ik je wel kan aanraden: test dringend de high level aansluitingen. Naar mijn ervaring is de samensmelting met de rest dan beter, en het klinkt wat strakker. Kan natuurlijk amp afhankelijk zijn, maar ik zou het zeker uittesten.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Rudy

Berichtdoor Rudy » vr 14 okt 2005, 16:10

Toppie 8)

Wel baalen dat je ze nog niet kan proberen tesamen.

Groetjes
Rudy

Maarten

Re: De Stampede, dual XLS12 subwoofer

Berichtdoor Maarten » di 15 nov 2005, 11:49

SSassen schreef: Lood-bitumen plaat is gebruikt om wat extra demping te geven, bij dergelijke lage frequenties heeft normaal dempingsmateriaal geen zin.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hey,

Ik ben benieuwd hoe dat komt, dat normaal (baf) dempings materiaal niet werkt. En hoe dempt die lood-bitumen dan? vooral door de elastisietijd(?) van de bitumen of ook veel demping door het lood. Deze vraag omdat ik zelf ook een sub wil maken.

Erg mooie sub, trouwens... =D>

daniel

Berichtdoor daniel » vr 18 nov 2005, 12:48

Normaal dempingsmateriaal (noppenschuim) vermindert reflecties. Daarvoor moet de afmeting van de kast wel groter zijn dan de golflengte. Bij een subwoofer zijn de golflengtes typisch groter dan de afmeting van de kast, en kun je helemaal niet van akoestische golven spreken, laat staan staande golven.

Het effect van loodbitumen is anders. Waar je met noppenschuim een akoestische golf in door de kast heen dempt, demp je met lood de trilling in de kastpanelen zelf. Je maakt ze zwaarder, waardoor de resonantiefrequentie omlaag gaat. Daarnaast wordt het lastiger (door de massa) om een paneel in trilling te brengen, en er zal door het gedrag van de verschillende lagen, ook nog wel wat extra demping optreden.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 26 nov 2005, 14:18

Ik keek ff op de site van Thommessen. Ik zag bij de 6.0 het volgende staan:

- subwoofer: 3rd order Butterworth, adjustable 40-110Hz
- satellite: 2nd order Butterworth, adjustable 40-110Hz

Betekent dit niet dat de satelliten en sub moeilijker zijn te integreren? Het lijkt me dat je op deze manier gebruik moet maken van de natuurlijke afloop van de satelliet. Zie ik iets verkeerd?

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 nov 2005, 23:30

Keyser,

Nee, da's een bewuste keuze van Thommessen, heb je namelijk gelijke hellingen en stel je op dezelfde frequentie af, bv. 80Hz, dan heb je een dip in je curve, en nu dus niet.

Overigens gebruik ik dit alles niet, er zit nml. ook een bypass schakelaar op waardoor alleen de volume en faseregeling nog werken. Ik sluit de sub namelijk aan op het .1 (LFE) kanaal van een A/V receiver. Daar zit overigens nog wel een SMS-1 van Velodyne tussen die de weergave dmv. een meetmicrofoon en ingebouwde DSP kaarsrecht maakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Terug naar “Oude Showcases”