Showcase Nissan Almera [Alpair 5's inbouwen]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio

Berichtdoor Candisa » di 07 sep 2010, 7:25

Goed bezig!

Een paar kleine maar nuttige opmerkingen:
- Breng wat bescherming aan rond de kabels waar ze door metaal gaan, zodat de isolatie niet kan stuk schuren met kortsluiting tot gevolg
- Die speakerkabels kun je in je deur krijgen door een gat doorheen dat stekkerblok te boren (er is vast nog wel wat plaats over), ofwel door in zowel de deur als het vaste deel van de wagen een gat bij te boren en een extra doorvoerrubber te voorzien. Voor deze laatste optie moet je wel 'even' de deuren er af halen om er bij te kunnen met de boor...

Isabelle

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » di 07 sep 2010, 9:02

Ongelofelijk wat een immens *****weer zeg :(
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » di 07 sep 2010, 19:42

Nou het was gelukkig nog even droog en heb de tegenvaller op weten te lossen (speaker kabel naar deur).

Ik heb de stekker verwijderd (nu ook binnenste zijde) en zag tot mijn geluk dat niet alle pooltjes in gebruik waren, dit gaf dus hoop want er was ruimte:
_DSC1586.JPG

Links onder zijn 2 ruitjes ruimte, dat was een kwestie van uitboren en in de binnenkomende stekker ook en het rubber weer terug mierenneuken:
_DSC1587.JPG

En het resultaat was nu netjes door de rubberen voering en de deur in:
_DSC1588.JPG

Nou heb ik vandaag mijn central locking kit (met remote) ontvangen en zoek me suf naar een workshop manual van de Nissan Almera N15 voor schema's maar heb de N14 en N16 dus morgen even naar de nissan toe om maar wat kopietjes te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » di 07 sep 2010, 22:04

Nou zoals gezegd vond ik dat doorvoeren van die speakerkabel door die massieve stekken een ***klus, kortom wou er wel graag vanaf voor de volgende deur dus men pakt een TL bak:
_DSC1593.JPG

Dit keer even wat meer foto's voor Google naslag werk, onderaan bericht staan zoekwoorden (negeer ze :) )

Eerst doorvoerrubber los aan chassis zijde, trekkabel (in dit massief elektronica kabel) gewoon schuin naar beneden duwen tot je hem binnen tegenkomt. Andersom kan ook 2 vingers door het gat en hem naar boven duwen tot je hem voelt:
_DSC1592.JPG

Trekveer door het rubber, beetje zeep helpt enorm om speakerkabel er vlotjes doorheen te krijgen. Met een boor kun je 2 ruime gaten boren in de stekker (let wel doe het aan de goede kant! 1 van de 3 rijtjes wordt gebruikt):
_DSC1596.JPG

De contrastekker die in de deur zit (met 2 klemmetjes, die je los kunt duwen) heeft 2 dummy sloten (witte kapjes) die kun je eruit frunniken en het plasticje ertussen gewoon afbreken zodat de kabel er goed door kan:
_DSC1598.JPG

Contrastekker weer terug in de deur (is even knutselen om lipjes weer goed te krijgen) en voer de speakerkabel door de stekker, trek deze strak en zet hem weer vast met de bout (10mm). Bij het vast zetten even duwen tegen de contrastekker zodat de bout wel het schroefdraad pakt!
_DSC1600.JPG

Nissan Almera Pulsar N15 Gti 1997 1998 1999 doorvoer speakerdraad speakerkabel kabel speakers deur doorvoerrubber stekker doorvoeren

Morgen verder, de Parrot en de Ipod connector moeten nog een mooi plaatste krijgen:
_DSC1595.JPG

Hebben beide weer een bos kabels, dus het wordt wel erg druk in het dashboard. Morgen flink met tie wraps aan de gang om ruimte te houden dat de radio met 3 x rca kabels ook nog in het dashboard kan :)

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » wo 08 sep 2010, 18:34

Oke ik loop toch vast met het central locking remote systeempje, ik heb de betreffende pagina's uit de workshop manual, deze zijn te vinden op:

http://www.stimpmedia.nl/forumuploads/zip/nissan-lockn15.zip

De kabels in de deur zijn niet bruikbaar (flatcables waar niks aan te verbinden is). Op de 3de afbeelding (pagina EL-2182) is de zogeheten "REGENELEENHEID SUPERVERGRENDELING" te vinden. Nou zie je daar een remote aansluiting "MULTI-AFSTANDSBEDIENING"

Ik heb echter TOTAAL geen idee waar dit kaste te vinden is :(

Op pagina 2242 en 2243 (de eerste 2 afbeeldingen) Nou zie je bij M91 de stekker naar de MULTIAFSTANDBEDIENING. Op die plek zit uitsluitend de ABS sensor/kast. Iemand die me op weg kan helpen waar te zoeken?

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » vr 10 sep 2010, 19:18

Goed bezig kabelgast!
Ik ben vorige winter gestopt met het inbouwen van de BB-tjes, omdat het toen te koud was. (knappen kunststof) helaas nog niet weer de tijd gevonden om het af te maken. Ik wil graag eerst nog twee "ongoing" projecten af te ronden en dan als een ....... aan de gang, anders wordt het weer winter. Daar komt bij dat In maart "onze" eerste spruit het dag licht gaat zien :D Ik heb nog wel wat te doen dus. Zeeeeeeer benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Heb je ook de alu potjes van Henkjan overgenomen?

Groeten,

Chris

MrCaBLeGuY

Re: Showcase Nissan Almera [21/09 Jullie hulp nodig]

Berichtdoor MrCaBLeGuY » di 21 sep 2010, 20:35

Oke wat dagen verder ben ik niet tevreden over de Monacors in de auto (te klein conusoppervlak) dus ik wil gaan experimenteren met de Seas H1224 in de deuren en de MarkAudio Alpair 5's op het dashboard.

Omdat het midlaag in de deuren niet ideaal is wil ik het mid omhoog trekken naar het dashboard. Kortom bij voorkeur de Alpairs al laten spelen vanaf 400Hz. En daar gaat het de mist in en wordt het ingewikkeld. Mijn Pioneer headunit heeft een ingebouwde DAC & X-Over maar het hoog is in te zetten vanaf 1,25kHz.

1. Als ik het om ga gooien (de deurspeakers op de sub uitgang) kunnen die maar tot 250Hz spelen en de Alpairs vanaf 250 tot meer. Probleem 2 dat ik alleen high input over houdt voor mijn sub.

2. Als ik de Pioneer uit network modus haal heb ik gewoon 6 fullrange kanalen, dan zou ik het passief kunnen filteren maar de time alignment vervalt dan, niet de bedoeling.

3. Overgaan naar Alpine werkt ook niet, hun DSP begint hoog op 1kHz zelfde problemen.

4. Heb geen geld voor dure DSP's maar kan wellicht in natura wat werken voor een Audison Bit One. Een mega uitgebreide 500 euro dure DSP met kansloos veel opties, o.a. 12/24/36/48dB Linkwitz of 6/12/18/24/30/36/42/48dB Butterworth crossover opties totaal vrij op 8 kanalen (gebruik er maar 5)

Belangrijkste (geile) eigenschappen:
- hmmz kan ik wel copy pasten maar kijk als je wil even in de tech sheet.

Bijgaand tech sheet PDF (en hieris de complete handleiding).

Of is er iemand die een andere optie dan de Bit One kan verzinnen?

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » di 21 sep 2010, 21:58

Martijn,

Ik heb zelf een Clarion head unit. Hiermee zijn verschillende instellingen mogelijk.
-Voor en achter full range
- twee weg
- drie weg

De drie weg optie gebruik ik nu.

Voor speakers voor het hoog. Af te filteren van-tot zover je wilt.
Achter speakers voor het mid laag. Af te filteren van-tot- je wilt.
Sub uitgang (versterker benodigd) Af te filteren van-tot-je wilt.

De filter punten zijn dus te kiezen zoals je wilt. ook de filter stijlheid is te keizen (als ik me niet vergis: 6-12-18-24dB).

Ook is er een drie punt equalizer aanwezig die je op een gewenst punt kunt instellen en per punt op een breed of smal gebied wilt laten werken.

Mijns inziens ideaal. Alleen had ik graag meer equalizer punten gehad (of hoe je dat ook zegt).

Hiervoor heb ik een pioneer gehad. Prima headunit, maar de Clarion (getipt door de heren van dit forum) heeft voor wat betreft mogelijkheden 100% mijn voorkeur.

Misschien kun je ergens 2e hands een volledig naar wens in te stellen headunit kopen.

M.v.g.

Chris

p.s.: mocht je geinteresseerd zijn wil ik het type nummer wel opzoeken. Ik moet wel zeggen dat er mooiere headunits zijn, maar voor het geld heel veel waar.

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » di 21 sep 2010, 22:40

Ben wel benieuwd naar het type nummer, eens in de manual lijken. Heeft hij ook time-alignment ?

PS. Er heeft nog niemand naar het Bit One tech sheet gekeken :(

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 21 sep 2010, 22:47

Oke wat dagen verder ben ik niet tevreden over de Monacors in de auto (te klein conusoppervlak)

Mja ik had zoiets voorspelt meen ik...?
:wink: Leuk alternatief is een miniDSP, het is hier tenslotte een zelfbouwaudioforum.... :) Maar die zijn ook niet heel goedkoop en leveren aan de uitgang maar 1V helaas.
Nadeeltje van de BitOne is dat als je 'm analoog gaat gebruiken je een extra bedieningskastje erbij krijgt voor mastervolume/bass/treble/balans. Kan je ergens wegbouwen omdat je die eenmalig instelt.
Wat wil je weten van de bitOne??

Maar daarnaast denk ik dat je het jezelf een beetje te moeilijk maakt. Met de radio is echt niks mis en als je een goede 2-weg kiest met een woofer die in 50L een qtc van 0,7 haalt en een lekkere tweeter die vanaf 2kHz inzetbaar is, je wel tevreden en veel goedkoper uit bent. Pak een Vifa ringradiator oid, kost geen drol en klinkt super.
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » di 21 sep 2010, 23:18

Hoi Rob, dank voor je reactie :)

Ik ben een beetje verslingerd geraakt aan de breedbanders (van o.a. Henkjan). Ik heb thuis de Hans spelen daar ben ik verliefd op, ik heb de Nescio's gehoord in slechte akoestische omstandigheden maar was erg onder de indruk van die Markaudio's.

Voorop gesteld weet ik dat ik enorm omslachtig bezig ben, en ongetwijfeld stronteigenwijs ben (guilty as charged). Ik vind het toch wel leuk om met iets wat minder voor de hands liggend iets erg moois te bereiken. En ben fan van die Alpairs :)

Betreft je conus oppervlak, puntje voor jou :) Wie weet kom je eind van dit topic terug met 'zei toch dat je simpel moest doen' als alles mislukt is, maar dan ben ik wel een leuke ervaring rijker.

Even over de Bit One, ik begrijp dat ik daarvoor bij jou terecht kan. Los van wat ik nu allemaal wil proberen wil ik graag weten of die Bit One de moeite waard is met whatever je ook zou werken. De meeste muziek luister ik vanaf mijn Ipod in de auto en er moet een digitale ingang naar de Bit One vanaf de Ipod te genereren zijn. Er tevens vanuit gaand dat er in de toekomst toch wel een headunit met digitale out komt. M.a.w. is die Bit One echt de moeite waard dan wel geweldig?

( en heb deze vandaag gezien, erg positieve dingen gehoord, ken de deze > http://ms8.jbl.com/ ? )

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » di 21 sep 2010, 23:48

Heb meerdere reviews zitten doorlezen van die MS-8 en die zijn allemaal even positief. Velen trekken een vergelijking met de BitOne en zijn minimaal zo positief en vaak beter. Met het grote verschil dat je in 10 minuten kalibreren een beter resultaat bereikt dan maanden tunen met je bitone. Of omgekeerd dat je in 10 minuten bereikt waar je met een BitOne maanden mee bezig kan zijn.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » wo 22 sep 2010, 8:50

Als je verliefd ben kan je moelijk goede keuzes maken, dan ligt die vaak al vast, heb ik zelf ook wel eens last van. :lol:
Dus wat je aan speakers wil monteren moet jezelf weten, een breedbander kan natuurlijk heel goed, maar dan zit je wel aan een aantal randvoorwaarden vast. Anders krijg je het niet (goed) aan het spelen.

Dan bitOne versus MS8. Eigenlijk ben ik helemaal niet van de autocalibraties, dus dat voordeel zie ik al helemaal niet. Want wat als de autocalibratie je niet helemaal bevalt..??
Zal 't manual van de MS8 er eens op naslaan.
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 22 sep 2010, 14:43

Bertje schreef:Leuk alternatief is een miniDSP, het is hier tenslotte een zelfbouwaudioforum.... :)
kan als ik t ff kijk ook wat je wil, alleen niet zo automatisch als die JBL of Audioson. en voor de 8 kanaals die die bieden, heb je 2 MiniDSPs nodig.

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » wo 22 sep 2010, 16:21

Ik heb besloten om het volgende te gaan proberen

Deurspeakers -> Seas H1224 (uit de DD8 MkII :) )
Mid/hoog -> MarkAudio Alpair 5
Subwoofer -> De schuur in

Uit de Pioneer gaat het sub kanaal naar de 4 kanaals GroundZero amp, daar ga ik 2 x bruggen naar de Seas in de deur toe (dus beide krijgen serieus vermogen, daar ze ook 8 ohm zijn). Deze worden afgefilterd tot 250Hz met een flinke slope richting hoger.

Het mid laag signaal (normaal voor de deurspeakers) gaat naar de Alpairs die laat ik beginnen op 250Hz tot 400Hz en stel geen slope in maar het hem flate doorlopen naar fullrange.

Het tweeter signaal gaat de prullenbak in :)

Ik ga kijken hoever ik zo kom zonder sub, en ga maar wat werken voor de JBL MS-8. Tenzij ik weg geblazen wordt zonder sub :P

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » wo 22 sep 2010, 18:06

Hoi Martijn,

Het typenummer is: DXZ778USB

En je kunt te time alignment voor elk kanaal afzonderlijk instellen.
Ook kun je de fase omkeren . Dit gaat echter niet per kanaal, maar per subs, mids, hoog/ breedbander.

M.v.g.

Chris

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 22 sep 2010, 23:16

:shock: Alpair5 full range, in de auto? dat gaat niet goed joh...

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » wo 22 sep 2010, 23:30

Henkjan schreef::shock: Alpair5 full range, in de auto? dat gaat niet goed joh...

Nee dat staat er niet :) Ik mid een MID HP & LP, ik gebruik alleen de LP op 250Hz tot 400Hz (ergens daar tussen) daarna door naar hoog. Dus ze beginnen pas tussen de 250 en 400 hz.

Yannick

Re: Showcase Nissan Almera [23/9 UPDATE HOLY FUCK!!!]

Berichtdoor Yannick » do 23 sep 2010, 0:23

Ik denk dat Henk-jan op de kwetsbaarheid doelt...

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » do 23 sep 2010, 0:26

HOLY FUCK !!!! Zijn de juiste woorden .....

Ongelovelijk ... ik heb net 2 nieuwe mallen gemaakt voor de Seas H1224, passagiers kant zit er in. Zie hierboven de plannen voor het aanpassen van de configuratie en de sub weg te halen uit de auto (voor nu).

Ik heb zojuist de deurspeakers op het sub-laag gezet en die spelen nu tot 250Hz met een 6oct/db slope (vanaf 0, dat kan niet anders, indien nodig komt er een pasief filtertje die ze inzet vanaf 40/50) en de Omnes Audio BB2.01 van HenkJan begint op 400Hz tot einde.

Even weggereden uit de wijk, even aan, en what the fuck is dit zeg ... met slechts 1 Seas (en een rammelende Monacor aan mijn kant) al een geweldig geluid. En het krediet daarvoor gaat naar de Omnes Audio die nu vanaf 400Hz speelt. Podium meteen boven het dashboard en geweldig wat een geluid, wat mooi. En dan schat ik de MarkAudio's hoger in dan moet het einde woorden.

Ik ben nu bekaf dus het is tijd om ..... de tweede H1224 met een TL balken in de tuin bij de auto er nu ook in te gaan zitten! Zolang de tijdelijke (proefbehuizing) in de oven staat te harden (polyester over iets, maak wel een fotootje).

Ik ben echt verrast!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 23 sep 2010, 11:14

:proost:

MrCaBLeGuY schreef:.... de deurspeakers ... spelen nu tot 250Hz met een 6oct/db slope .... en de Omnes Audio BB2.01 begint op 400Hz tot einde.
:?: geen last van dat toch wel vrij grote gat? heb je al gemeten hoe de weergave loopt met die instelling?

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » do 23 sep 2010, 14:40

Henkjan schreef: heb je al gemeten hoe de weergave loopt met die instelling?

Nee, ga ik uiteraard wel doen. Die 400Hz was ter bescherming van de Omnes (heb hem ook even geprobeerd vanaf 250Hz, en keek echt mijn oren uit, hoe die 2" driver stemmen weergeeft in die kleine behuizing is echt absurd).

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 23 sep 2010, 20:13

MrCaBLeGuY schreef:"De taal is het voertuig van de geest. Maar ons Nederlands is wel een krakende wagen geworden.".

MrCaBLeGuY schreef:"Showcase Nissan Almera [23/9 UPDATE HOLY FUCK!!!]".

Ahum..... :(

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » do 23 sep 2010, 20:18

Bedankt voor de nuttige toevoeging Ray, chapeau ! (ja chapeau is ook geen officieel Nederlands woord).

MrCaBLeGuY

Re: Showcase Nissan Almera [Alpair 5's inbouwen]

Berichtdoor MrCaBLeGuY » vr 24 sep 2010, 18:09

Oke gisteravond grootste gedeelte van de mal gemaakt (van polyester) voor de markaudio vannochtend eruit gehaald (met veel moeite) en in de oven nog even na laten harden.

Zojuist de binnenzijde voorzien van een laag van een mm of 3 met "Brax Exvibrations Pro ultimate damping solution 5 kg", erg mooi spul, brengt heerlijk aan met een weg gooi kwast.

braxexvibrationpro.jpg

Een geweldige aanrader als vervanging voor bitumen voor alles met lastige vormen e.d.

Staat nu weer in de oven om de damping te drogen, vanavond kastje afmaken met polyester (zijkant en voorkant moeten nog dicht). Het ziet er nu niet uit maar het past perfect!

Terug naar “Oude Showcases”