3 maal transmissielijn

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

3 maal transmissielijn

Berichtdoor asterduc » vr 30 sep 2005, 0:19

3 keer Transmissielijn, 3 keer Kevlar.

Afbeelding

Het kleine kastje is een eenvoudige variatie op de Pico Lino van HH.

Het middelste kastje is een met AJHorn gesimuleerde 95 cm transmissielijn. Iets minder taps dan de Pico Lino. Alle gebruikte componenten zijn puur high-end (foliespoel, Audyn plus, Mox weerstand, WBT klem, silverwire, extra gedempte kast, e.d.). Is eigenlijk wat overkill voor het totale concept, maar het is een cadeau voor een duitse vriend en ik wou er gewoon alles uithalen. Hij heeft nml iets met die gele vifa's.
Eerlijk gezegd, het klinkt wel lekker. Ik heb hem er ook zo'n goedkope Aurexx Crystal bijgegeven en dat is een prima en betaalbare combinatie.

Bij de grote TL's was het mijn bedoeling om met goedkope middelen een aangename volle klank te bekomen. Het is een TL met ingebouwde Helmholz resonator (zit in het zwarte topdeel) voor het dempen van de staande golf en het TL gat. Bas/Mid is een 20 KLV van Davis, tweeter een XT25 van Vifa. Oorspronkelijk zat er een Vifa D27 in die ik had uitgeboord en gekoppeld aan een mini TL. De standaard XT is levendiger en past beter in het geheel als all-round speaker! De tweeter is zwevend van de kast opgehangen.
De gehele kast is gebouwd in 18mm MDF, 3.2 mm massaplaat en 10 mm geriegelde massieve bergsicamore (waar normaal de duurdere viool-, cello- en contrabass halzen in vervaardigd worden).
De afgeronde voorkant bestaat uit een verzameling van 3mm dik mdf en 3.2 mm dikke massaplaten.

ED.

richard

Berichtdoor richard » vr 30 sep 2005, 1:03

Erg mooie stukjes huisvlijt! ziet er jaloersmakend uit.

ralf

Berichtdoor ralf » vr 30 sep 2005, 18:21

3 basreflex pijpen :shock:
mooie speakers die grote jongens, heb een aantal maal de davis units bij remo kunnen beluisteren en een mooie unit voor het geld, davis is een beetje een ondergewaardeerd merk, ze hebben ook mooie carbon woofers

michiel

Berichtdoor michiel » vr 30 sep 2005, 18:43

ralf schreef:3 basreflex pijpen :shock:

Denk eerder dat die 3 gaten 1 TL opening voorstellen. :wink:

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 30 sep 2005, 20:54

michiel schreef:

Denk eerder dat die 3 gaten 1 TL opening voorstellen. :wink:

Dat klopt Michiel.
Het is een tapered TL die naar het einde toe sterk vernauwd. Daardoor kan de lengte v/d lijn relatief kort worden gehouden terwijl de bas toch diep staat afgesteld.

Tevens vormt de uitgang van de lijn een hoorn. De hoek zou overeen moeten komen met de frequentie van het TL gat waardoor die frekwentie iets geboost wordt.
Of dit daadwerkelijk zo is heb ik niet getest, maar de theorie is alvast een commercieel issue.
Bose heeft tenslotte ook zijn succes te danken aan nonsens! :wink:

Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 30 sep 2005, 21:09

heb een aantal maal de davis units bij remo kunnen beluisteren en een mooie unit voor het geld, davis is een beetje een ondergewaardeerd merk, ze hebben ook mooie carbon woofers

Sinds 1992 gebruikt ik in hoofdzaak Davis voor de bas. De parameters passen lekker bij gesloten en Transmissielijn kasten. De klankkleur heeft mij altijd bevallen en dan voornamelijk de Kevlar units. De Carbon is wat popperig vind ik persoonlijk, de Kevlar daarentegen brengt ietwat meer leven. Vooral in de 20 cm unit krijg je meer punch van de Kevlar, die heeft trouwens ook een 50% grotere spreekspoel.

Davis heeft zijn gamma sinds die tijd niet meer aangepast. De nieuwe speaker generatie die de laatste 5 jaren op de markt is gekomen is dusdanig vernieuwd dat Davis daar eigenlijk een grote achterstand heeft opgelopen. Als je vandaag zo'n nieuw type unit naast een Davis hoort merk je een duidelijk verschil. De Davis heeft niet die rust en vooral niet het detail van de nieuwere units, en zo goedkoop zijn ze tenslotte ook niet.

Anderzijds, blijven ze toch lekker mooi klinken. Een beetje het verhaal van een nieuwste serie transistoren of digitaal vergeleken met een buizenamp.

Een ander criteria voor de DIYer is het filter. Ik daag iedereen uit om een passend filter te ontwerpen voor een Davis. Gegarandeerd niet simpel als het perfect moet zijn. Maar goed, daar hebben sommige andere merken (excell bvb) ook wel moeite mee.

Ed.

sietse

Berichtdoor sietse » za 01 okt 2005, 16:18

He Ed, heb je toevallig ook iets om de binnenkant te kunnen laten zien? Plaatjes bedoel ik dus he, geen zaagwerk of zo.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 01 okt 2005, 21:29

sietse schreef:He Ed, heb je toevallig ook iets om de binnenkant te kunnen laten zien? Plaatjes bedoel ik dus he, geen zaagwerk of zo.

is dit wat je wilt zien?

Afbeelding
Daxis KLV8

Afbeelding
Vifa BGS10

Ed.

sietse

Berichtdoor sietse » ma 03 okt 2005, 13:25

Ja Ed, dat wou ik zien. Ziet er leuk uit. Opvallend dat het eigenlijk twee de zelfde TL systemen zijn ieder in een eigen jasje. Ik had van die grote een ander binnenwerk verwacht. Meer labyrinth.
Maar toch leuk. Dank voor de moeite.

Sietse
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 03 okt 2005, 19:13

sietse schreef:Ja Ed, dat wou ik zien. Ziet er leuk uit. Opvallend dat het eigenlijk twee de zelfde TL systemen zijn ieder in een eigen jasje. Ik had van die grote een ander binnenwerk verwacht. Meer labyrinth.
Sietse

Och ja, beide kasten zijn een resultaat van simulaties in AJhorn. Je kunt het natuurlijk zeer komplex gaan buigen, maar waarom moeilijk doen als het ook eenvoudig kan. Het grote nadeel van een minder gevouwen exemplaar is toch de mogelijk aanwezige staande golf. In het grote model wordt die weggewerkt door de helmholz resonator. De kleine kast heeft hier minder last van.

Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 03 okt 2005, 19:36

hierbij nog enkele fotos van de kleine TL.

Afbeelding
kijk op de binnenzijde. Totale wanddikte is hier 12 mm MDF. Bij de afwerking zal nog 3 mm massaplaat worden aangebracht met daar bovenop een 2 mm dikke MDF en nog eens 2,5 mm fineer.

Afbeelding
Het aanbrengen van 2,5 mm dik kersen fineer. Natuurlijk bookmatched. Alles is met sneldrogende houtlijm verlijmd.

Afbeelding
De voet is gemaakt uit zwarte MDF in 18mm. De 4 delen worden in verstek gezaagd. Tussen de naden is een stuk kersenfineer van 2,5 mm dikte verlijmd. Dit geeft afgewerkt een mooi detaillijn.

Afbeelding
De kasten net gespoten in transparante industriele satijnlak. Nu is ook de bookmached te zien in de tegendraadse stukken :roll: . Het zijn deze dingen die zelfbouw zo speciaal maken. Kost niets, alleen wat meer moeite, aandacht en muggezifterij. Een dergelijk detail ga je in commerciele produkten zelden vinden.

Afbeelding
en het eindresultaat met de Vifa mg10sd09-08 of 10BGS119/8 zoals hij in duitsland bekend is. De speakerklemmen zijn van Intertechniek. Lijken uiterlijk op WBT, kosten slechts een deel van de echte WBT. Achter het zwarte metaalplaatje zitten een foliespoel, MKP Audyn en een Mox weerstand om het midden enkele db's te verlagen.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 03 okt 2005, 19:58

en hier wat pictures van de grote kast.

Afbeelding
De basiskast is opgebouwd met 18 mm MDF. Daarop is een 3,2 mm massaplaat gekleefd. Aan de baskast is dan nog 10 mm massief Bergsycamore gekleefd. De naden tussen de sycamore zijn opgevuld met de 3 mm massaplaat. De zwarte uitsprong alsook de ronde topkast is opgebouwd uit een sandwich van 2,5mm MDF en 3 mm massaplaat. Als basis voor de topkast is gezaagd buigmdf gebruikt met bracings.

Afbeelding
De metingen worden hier in open lucht uitgevoerd, dat geeft minder reflectie door het minder aantal omgevingsobjecten en vooral muren.

Afbeelding
De kast net bespoten. Dat is bij mij steeds het moment om er eens spontaan een foto van te nemen, altijd zo mooi na dat kleef- en schuurwerk. Hier merk je ook dat de oorspronkelijke halve maan TL opening heeft moeten plaatsmaken voor de 3 sleuven. Ik heb deze wijziging doorgevooerd om meer stabiliteit te krijgen op die plaats. Ik vond tijdens de kloptest dat het paneel nogal sterk galmde. Die drie sleuven vind ik trouwens ook mooi retro staan.

Afbeelding
De eerste hoorsessie in afgewerkte vorm (hier nog met de Vifa DX25TG tweeter. Dagen zijn voorbij gegaan om het filter te verbeteren. 3 verschillende filters zijn gebouwd (6/12, 6/18 en 12/12. Persoonlijk hou ik gehoorsmatig op de Davis woofer het liefst de 6/18 combinatie.

Afbeelding
... en dan genieten maar .............. en dromen van het volgende project.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 03 okt 2005, 20:05

Simpelweg schitterend :shock:
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 03 okt 2005, 20:28

deepspace schreef:Simpelweg schitterend :shock:
:D :D

Bedankt deepspace, je hebt een gevoelige snaar geraakt.

Mocht je verder komen met je eigen project, die halve maan zijkant van jouw dipole baskast zou wel prima staan in die Bergsicamore. Laat het nu zijn dat ik net daarvan nog een vrachtwagen vol heb :wink:

Ed.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 03 okt 2005, 20:56

asterduk schreef:Bedankt deepspace, je hebt een gevoelige snaar geraakt.

\o/

[quote[
Mocht je verder komen met je eigen project, die halve maan zijkant van jouw dipole baskast zou wel prima staan in die Bergsicamore. Laat het nu zijn dat ik net daarvan nog een vrachtwagen vol heb :wink: [/quote]

De halve maan gaat helaas niet door omdat ik anders te weinig bass ga hebben, maar het ontwerp blijft verder wel zoals het was (op de maan na). Misschien moet ik die er wel als een soort facet in houden... ik zie wel. In ieder geval ga ik niet fineren. Zoals het er nu naar uitziet (laat/ga) ik het sluiten in hoogglans parelmoer metallic :P

Ik heb btw nog een kleinere variant van de Picolino gemaakt ;) Die ga ik deze week nog wat verder afwerken.

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

richard

Berichtdoor richard » ma 03 okt 2005, 22:12

Nogmaals erg fraai werk! Ben je meubelmaker van beroep of scheepstimmerman?
Die kleine Vifa's doen het bij mij erg goed in het dashboard van mijn auto; veel beter dan de standaard Pioneer meuk.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 03 okt 2005, 22:38

deepspace schreef: Zoals het er nu naar uitziet (laat/ga) ik het sluiten in hoogglans parelmoer metallic :P

Gevlamde bergsicamore afgewerkt met transparante parelmoer lak dan? :wink: is heus niet als grap bedoeld!!!

Ik heb btw nog een kleinere variant van de Picolino gemaakt ;) Die ga ik deze week nog wat verder afwerken.

ah ja, daar heb ik ergens iets van opgevangen. Nu, zolang de TL verhouding lengte, sectie en tapering maar klopt is er heel veel mogelijk.

Grappig toch, het is een internationale sport voor DIY'ers om alle bestaande projecten te vergroten of te verkleinen.
De eerste keer dat ik mezelf daarop betrapt heb is bij het bouwen van een kleine Karlson met 20 cm woofertje. Daarna de voice of theatre, de JBL schuifaf, Klipschhorn, W-bin's, ...
Het lijkt wel gisteren maar is ondertussen toch zo'n 30 jaar geleden.
Verdorie wat vliegt die tijd als je goed bezig bent!

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 03 okt 2005, 22:53

asterduk schreef:ah ja, daar heb ik ergens iets van opgevangen. Nu, zolang de TL verhouding lengte, sectie en tapering maar klopt is er heel veel mogelijk.

Dat heb ik niet eens gedaan. Ik heb het hele ontwerp geheel opnieuw gemaakt met mijn eigen simulaties. Mijn versie komt zelfs nog dieper dan het orgineel (al is de gevoeligheid wel weer wat minder)

--

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 03 okt 2005, 23:38

deepspace schreef:
asterduk schreef:ah ja, daar heb ik ergens iets van opgevangen. Nu, zolang de TL verhouding lengte, sectie en tapering maar klopt is er heel veel mogelijk.

Dat heb ik niet eens gedaan. Ik heb het hele ontwerp geheel opnieuw gemaakt met mijn eigen simulaties. Mijn versie komt zelfs nog dieper dan het orgineel (al is de gevoeligheid wel weer wat minder)

Sorry deepspace, je hebt mij verkeerd begrepen of nee, ik heb mij eigenlijk verkeerd uitgedrukt.

Met de verhouding bedoelde ik niet "een schaling van het origineel", maar natuurlijk een passende verhouding tussen de Transmissielijn en de speaker parameters.

Ik meen mij te herinneren dat ie ergens bij je moeder op het keukenaanrecht of zo zou komen. Voor haar zal het een eer zijn, en dat maakt haar niet uit hoe de TL paramters zijn!
Succes toegewenst.

sphere

Berichtdoor sphere » ma 03 okt 2005, 23:42

Het is compleet mijn smaak niet, en ik zou het zelf nevern ooit bouwen, maar wat is dit ontzettend mooi zeg. Het blanke hout in combinatie met de bafflekleur, het is een uitstekende match.

Wat me ook opvalt ie dat de vorm en de kleurstelling met het interieur versmelten. Petje AF!

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 04 okt 2005, 10:06

richard schreef:Nogmaals erg fraai werk! Ben je meubelmaker van beroep of scheepstimmerman?
Die kleine Vifa's doen het bij mij erg goed in het dashboard van mijn auto; veel beter dan de standaard Pioneer meuk.

haha, nee hoor. Handwerk, zowel mechaniek als hout, heeft mij altijd sterk aangesproken vandaar dat ik in mijn vrije tijd zoveel mogelijk met die dingen bezig ben.
Zie ook http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3&start=15.

Beroepsmatig run ik een bedrijf in testapperatuur.

Ed.

Terug naar “Oude Showcases”