15" gesloten kast met TC sounds

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

michiel

15" gesloten kast met TC sounds

Berichtdoor michiel » vr 24 sep 2004, 19:45

Dit project is ook te volgen via het HT forum. Maar ik dacht kom laat ik dit forum ook even voorzien van wat leuke plaatjes. :wink:

Eerst even een stukje van het verhaal op het ht forum knippen en plakken: :lol: :lol:

Sinds ik voor iemand anders een 15" TC sounds driver in een 150 liter gesloten kast heb zitten weet ik pas wat echte diepgang en detail in het laag is. Dus daar wil ik nog een schepje boven op doen. Ik ben van plan binnenkort te beginnen aan een 200+ liter versie van deze sub. De kast zal totaal 300 liter kamer in beslag nemen (75*80*50). Wanden worden 22 mm MDF, baffle wordt 3 keer 15 mm MDF, matrix wordt 18 mm MDF. Ik denk dat er ook nog wel wat lood bitumen an de pas zullen komen, maar dat is iets voor de volgende stap.
De maten zijn zo gekozen dat de sub mooi dienst kan doen als bijzet tafel indien er een mooi stukje natuursteen op gelegt wordt.

De driver
Afbeelding

1 onderdeeltje van de matrix
Afbeelding

Het eind resultaat!!!!

Afbeelding

Afbeelding

De matrix moet nog wel ff in elkaar geplakt worden. Dit weekend een beginetje maken aan de baffle welke uit 3 lagen 15 mm MDF zal bestaan.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 24 sep 2004, 20:35

Ziet er al goed uit Michiel. Met 3 keer 15mm MDF baffle en 22 mm MDF zal hij best wel op gewicht komen denk ik.

michiel

Berichtdoor michiel » wo 17 nov 2004, 23:21

Dit project is alweer een tijdje af, maar ik kwam net nog een fototje tegen wat wel leuk is om er bij te zetten. Anders lijkt het zo'n nooit afgerond project...

Afbeelding

Plaatje van het eind resultaat zoals deze nu staat te spelen heb ik nog niet. Komt misschien nog als ik er tijd voor heb en als ik het niet vergeet. :D

Vlak na dat deze sub af was heeft ie gelijk een aantal weken werkloos in m'n kamer gestaan omdat de TC sounds units in een proto type dipool sub zaten welke mij op dat moment beter beviel dan de gesloten kast. Reden dat ik nu weer voor de gesloten kast ben gegaan is dat ik m'n speakers anders opgesteld heb waardoor een set up met de dipool niet meer mogelijk is. In de oude situstie speelde de speakers in de lengte richting van de kamer, en stond de dipool voor de andere kasten exact in het midden van de kamer. Met die opstelling had ik aan achter en voor zijde genoeg 'lucht'.
De nieuwe situatie word een beetje krap voor de dipool aangezien mijn kamertje zo'n 2.5-2.8 meter breed is en de dipool dan tussen m'n bed en de andere speakers moest staan. En dan zou ie echt klem staan. :?
De gesloten kast kon mooi in de hoek waardoor ik wat meer ruimte over had (de loopruimte is zeker verdubbeld.... van 1 m2 naar 2 m2 :roll: ).

Hoe klinkt dat nou?? Ontzettend mooi en strak. 8) Kastje gaat lekker diep, en komt goed mee met de bandpass hoorn welke voor de rest van het laag moet zorgen. Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe goed deze combi klinkt.

michiel

Berichtdoor michiel » do 18 nov 2004, 22:01

Hier een foto van het (bijna) eind resultaat. De woofer hoort er natuurlijk andersom in, maar ik had nog geen zin om gaten te boren voor kabels enzo. Op deze manier werkt het ook.

Afbeelding

Dat apparaat links boven is de proto dipool. Die staat daar nix te doen, geeft de sub alleen wat extra massa wat wel een positieve bijwerking is van die ruimte gebrek. :D

Rademakers

Berichtdoor Rademakers » zo 28 nov 2004, 10:11

Hoi Michiel,

Mooi gedaan! En hoe klinkt het? 8)

Mvg Johan
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

michiel

Berichtdoor michiel » zo 28 nov 2004, 13:03

Het klinkt geweldig! Dit is niet gewoon muziek luisteren, dit is een hele beleving.
De sub gaat laag, hard, en klinkt erg mooi. De set is zo afgesteld dat deze alleen doet wat er gevraagt wordt. De bandpass hoorn klinkt iets agressief.

Ik sta er nog altijd van te kijken wat het verschil is tussen muziek waar heel weinig laag in zit, en muziek waar echt sublaag in zit. Bij de eerste is er nergens te horen dat er zo'n grote sub mee staat te doen terwijl er bij de tweede de hel los barst. De dynamiek van deze set is ook geweldig... Het is gewoon niet te omschrijven. :shock:
Het wordt echt tijd voor een stereo opstelling, maar eerst de bandpass hoorn vervangen door een ander ontwerp....

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » di 04 apr 2006, 17:54

Hey, ik vind dit erg mooie units. Heb je nog meer foto's van hoe het er nu uitziet, of zijn ze er al niet meer :( ?

michiel

Berichtdoor michiel » di 04 apr 2006, 19:15

De units zijn er nog wel, en de kast is er ook nog maar al een tijdje niet in gebruik. Na deze gesloten sub heb ik nog een dubbel 15" dipole w frame gebouwd (staat ook wel ergens op het forum) met deze drivers, en daarna heb ik een dubbel 8" sub horn gebouwd. Die laatste steekt kwa klank met kop en schouders boven de TC sounds drivers uit, dus de TC sounds staan een beetje stof te happen. Ik wil ze ieder geval nog gaan gebruiken voor wat andere projectjes. Zo heb ik nog een 3 weg br spelend die ik wil aanvullen met 1 TC sounds in een U frame en 2 TC sounds is W frame. Een soort van speel projectje zeg maar.

Meer foto's heb ik geloof ik niet. Als ik nog wat tegen kom zal ik het online zetten.

Foto van de dubbel 15" dipole:
Afbeelding

Terug naar “Oude Showcases”