Amp10 Basic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb het lampje getest met een 12V 1200mA adapter. Dan werkt ie prima. Mijn multimeter is echter niet zo duidelijk en geeft geen eenwaardige stroomwaarde aan in Ampere. In het rekensommetje ben ik echter uitgegaan van 0,05A en dan kwam ik dus uit op een dergelijke spanningsdeler. Waarom zou ik een diode gebruiken?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Digidoo schreef:
Waarom zou ik een diode gebruiken?
Waarom zou je een lampje gebruiken? of weerstanden?

Kees
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ehm, audiomaniacs, aan rhetorica heb ik niet zo veel.

Wat betreft elektronica ben ik nog maar een beginner en ik vraag alleen maar om feedback.

Dus: Gaat het werken als ik straks vanaf mijn trafo secundair 25V afpak, via een weerstand van 220 ohm naar de plus van het lampje/led stuur en de andere kant verbind met de GND?
rho

Bericht door rho »

Digidoo schreef:

Wat betreft elektronica ben ik nog maar een beginner en ik vraag alleen maar om feedback.

Dus: Gaat het werken als ik straks vanaf mijn trafo secundair 25V afpak, via een weerstand van 220 ohm naar de plus van het lampje/led stuur en de andere kant verbind met de GND?
Nee, want er komt wisselspanning uit die trafo en die led zal zo'n grote inverse spanning niet aankunnen. Je zal die wisselspanning eerst moeten gelijkrichten. De eenvoudigste gelijkrichter is één enkele diode.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb het ledje/lampje getest met 12V wisselspanning vanuit een adapter. (net nog voor de zekerheid nagemeten met een multimeter)

Als ik van 25V AC (uit de trafo) met die spanningsdeler van 200ohm 12V zou maken, dan is er toch geen probleem?

Dank voor de hulp hoor iedereen...
audiomanics
Contacteer:

Digidoo schreef:

Euh Digiridoo.. (:wink: 't is audiomanics :wink: )
Jij komt met de vraag waarom je een diode zou gebruiken nadat ik een complete uitleg gegeven heb over waarom je een diode zou kunnen gebruiken. Vervolgens wil je toch weer een weerstand gebruiken dus ... tja het is mij om het even wat je wil gebruiken. Als het een gewoon lampje van 12 V zou zijn ben je er met slechts een enkele diode en dan voeden uit de 25VAC van de trafo. Een weerstand heeft als nadeel dat er en warmte in ontwikkeld wordt (misschien veel warmte IxI*R) en dat het meer afhankelijk is van de belasting.. Je zult dus eerst een te grote waarde moeten nemen en dan steeds kleiner tot je de correcte waarde gevonden hebt.. dat kan inderdaad 220 Ohm zijn.
Als er een Ledje in de schakelaar zit zit er ook een weerstandje in... Ledjes kunnen globaal maar 2 tot 3V hebben (afhankelijk van de kleur en type) De truck met de diode gaat dan niet op. Dat is alleen voor (semi) ohmse belastingen zoals gloeilampjes..

Kees
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Sorry van de typo, Kees! :P

Ik begrijp ook wel dat een diode misschien verstandiger is, maar het ging mij meer even om de bevestiging dat mijn rekensommetje klopt. Daarbij dacht ik met een 1/2 watt weerstand qua warmte wel weg te kunnen. Desnoods pak ik een 1 watter...

Maar goed, stel dat ik een diode zou gebruiken, want blijkbaar kan het dus allebei, wat voor type zou ik dan moeten nemen?
audiomanics
Contacteer:

kiekt nie zo krek, gewoon iets van een 1N4000 is ruim voldoende.. dat zijn van die zwarte jongens van ca 6mm lang en 2 mm rond (ongeveer)
Zitten overal in. De kleinere zoals de 1N4148 of 1N914 zijn mogelijk net even te licht. dat zijn die kleine glaasjes van ca 3x1mm..
MAAR! verzeker je er eerst wel van of er echt een gloeilampje in zit en geen LED. Neem anders eerst even voor de zekerheid een klein 12V autolampje om te zien dat het werkt.
Overigens kan het ook met een condensator.... Xc=1/2*pi*f*c > 15uF~220Ohm/50Hz

Kees
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

audiomanics schreef:
MAAR! verzeker je er eerst wel van of er echt een gloeilampje in zit en geen LED
O! Ik dacht juist dat we uitgingen van een led :S Haha...

En om het zekere voor het onzekere maar te nemen heb ik het knopje opengemaakt:
1...
Afbeelding
2...
Afbeelding
3!
Afbeelding

Juist. Het is dus wel een led; een heel kleine zelfs. Probleem is nu echter dat ik het ding gesloopt heb. Het zit wel weer terug in de "fitting", maar daar houd het ook mee op. Ik ga maar een nieuwe halen...
:oops: :oops: :oops:
audiomanics
Contacteer:

van schade en schande wordt je wijs... Ervaring is een verzameling stomme fouten.. en meer van die uitspraken :lol:

Kees
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zo is het maar net! Het is niet het eerste ding wat ik heb gesloopt in de zoektocht naar meer kennis. Een van de eerste dingen was volgens mij mijn vader's PC toen ik een jaar of vijf was.
verzeker je er eerst wel van of er echt een gloeilampje in zit en geen LED.
Er zit dus een LED in. Maakt het nu nog uit wat ik ga gebruiken; weerstand/ diode?
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Terug naar de versterker! Want ik ben weer aan het solderen geslagen.

In de showcase meer plaatjes, maar het gaat hier even om het volgende:

Afbeelding

De vraag is kort: Kan dit? In andere woorden: is het verstandig m.b.t. tot trafo. De Tripath chip zou ik dan evt. nog op een hele dunne alu heatsink kunnen plaatsen tussen de bodem en de chip. De terminals zouden achter de trafo komen te zitten, maar achter de pcb zou ook kunnen.

Waarom? De voedings elco's (50v/10kUf) zijn nogal lang en mijn kastje is iets te laag. Ik kan natuurlijk een paar low profiles gaan halen, maar als het zo ook kan... :)
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Jammer dat nog niemand op mijn vorige bericht heeft gereageerd. Heb nu dit verzonnen:

Afbeelding

Qu'est-ce que vous pensez?
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ik denk dat je zo op deze manier (2e optie) minder last hebt van eventueel geluiden die door de trafo veroorzaakt worden dan de 1e optie. Vaak word het gedeelte tussen amp en trafo afgeschermd door een dun wandje metaal. Bij sommige amps zelfs helemaal ingepakt in koper behuizing.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dun wandje koper zou ik inderdaad nog kunnen proberen als extratje.

Zit ondertussen te kijken hoe ik het beste de chip op het koellichaam geplakt krijg. Is er niet zo iets als plakkende/warmte geleidende pasta? Anders moet ik gaten gaan boren en zoals het nu er uit ziet wordt het dan weer heel lastig om goed bij de schroeven te komen... :s
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Koellichamen is inderdaad flink pielen.
Ik heb het gedaan met zelf tappers met een bout kop, zodat ik hem met een steek sleutel kon aandraaien. Uiteraard wel een gat in het koel lichaam geboord.

Waar je op moet letten is dat de precisie potmeters misschien iets uitsteken, hierdoor kan je de chip iets van de print af trekken.

Oja. Zoals je het nu in de behuizing hebt liggen is heel netjes.
Daar hoeft echt geen afscherming tussen.

Digitale versterkers hebben een behoorlijke uitstoot. Het is dus belangrijk dat ze altijd in hun eigen behuizing zitten.
Voor een trafo maakt het niks uit.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Denk dus dat ik de randaarde meteen aan het chassis moet leggen vanwege die "uitstoot? Zit nu nog een beetje te pielen met die grote inputcaps. Denk dat ik even een draadbrugje maak waar ze normaal zitten en dan vanaf de +in eerst naar de cap ga en dan direct naar de ingangsterminals. Meer draden lijkt mij alleen maar onhandig, niet?

Baal echt dat ik geen eigen boormachine had, anders had ik 'm allang uitgetest :D
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Digidoo schreef:
Is er niet zo iets als plakkende/warmte geleidende pasta?
Ja dat bestaat. Word vaak op heatsinks gebruikt voor videokaarten of heatsinks voor computerram. Of je het los kan verkrijgen weet ik niet.
Zou je even moeten googlen. Maar op veel salman koelingen zit het :wink:
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ook hier gevonden via hier. Probleem is dan natuurlijk wel dat als het een maal vast zit... Tja, dan zit het ook goed vast. Niet echt handig als je nog eens wilt gaan modden. Ik ga denk ik toch maar gaatjes boren dan :roll:...
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Inmiddels al een stuk verder! Zie hiervoor mijn showcase.

De volgende vraag post ik hier:

Ik wil de outputs meten op DC. Dan zal ik de inputs even moeten kortsluiten toch? Heb ook al gezocht op deze vraag, maar toch even voor de zekerheid dus...
Soundexcel

Nope. De ingang moet juist geheel open.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Vreemd. Ik vind 2,7Vdc en 5,1Vac op beide kanalen. Ik heb gedraaid aan de offset adjusters R54, maar dat lijkt niet te helpen. Wat kan het nog meer zijn?

Inputs zijn overigens gewoon open zoals Soundexcel voorstelde...
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ondertussen ook het 41hz forum bezocht en hulp gezocht. Blijkt dat meerdere mensen last hebben van dit probleem. Op aanraden van de mensen daar had ik de input feedback weerstanden (22k)verwijdert, een heel gedoe op zo'n kleine print. Om even later weer te lezen dat die daar eigenlijk toch gewoon goed zitten. :x Ik had gewoon verkeerd gelezen :S

Ook weer geprobeerd ze terug er in te krijgen, maar dat lijkt me gewoon niet te lukken en ik ben bang dat ik de print eerder om zeep help als ik zo blijf klooien. Ik denk dat ik de AMP10b even laat voor het is en hulp ga inroepen van een expert...
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Inmiddels begrijp ik dat R1 en R2 moeten worden verwisseld. R1 zou 1k moeten zijn en R2 56k. Dus dat moet ik van de week eens gaan doen.

Maar op het moment zoek ik een paar nieuwe 22k 1% weerstanden van 3,2mm dikte. Bij Radio Twente hadden ze dat niet. Weet iemand misschien een adresje in de buurt van Den Haag? Ik ga het ook nog even bij Stuut proberen...
Soundexcel

R1 zou 1k moeten zijn en R2 56k.
Klopt.
Anders gaat je versterker niet uit mute.
Plaats reactie