DSP Processors / Crossovers
Moderator: Beheerdersteam
Re: DSP Processors / Crossovers
Misschien niet helemaal op de juiste plek, maar ik heb een "probleem". Gister had ik aan het eind van de avond nog wat tijd om met mijn DCX te spelen en ik merkte dat er met een fase draaiing niets waarneembaars gebeurde op het gehoor. Ik draai met een soort van 2.2.1 opstelling. Ik heb het getest met een constante testoon van 80Hz met volgens mij nog wat hoger harmonischen er bij. De crossover freq stond op 80Hz ingesteld (receiver) waar ik de stijlheid niet van ken. Bij het fase draaien hoorde ik absoluut geen verschil (0 tot 180). Bij de instelling van inverse polariteit hoorde ik wel degelijk verschil. Nu begrijp ik het niet helemaal want ik meende dat een 180 graden draai hetzelfde is als een inverse polariteit. Is deze aanname verkeerd of is het mogelijk dat de fasedraaing niet goed werkt?
lastig verhaal.. Ik denk dat je het zelf moet vinden.
Draai je niet aan de fase van het gehele systeem? Dan hoor je geen verschil.. Hoger harmonische tonen zou ik niet gebruiken, alleen tonen die op de xo zitten. Of sweeps rond xo. Probeer goed te vinden hoe je systeem ingesteld is en welke drivers bestuurd worden bij het wijzigen van instellingen.
Draai je niet aan de fase van het gehele systeem? Dan hoor je geen verschil.. Hoger harmonische tonen zou ik niet gebruiken, alleen tonen die op de xo zitten. Of sweeps rond xo. Probeer goed te vinden hoe je systeem ingesteld is en welke drivers bestuurd worden bij het wijzigen van instellingen.
De crossover loopt tussen mijn fronts en twee corner "sub"woofers. De fronts worden aangestuurd via mijn receiver welke ook de crossover regelt met de woofers (80Hz op de pre-out). Tussen de pre-out en de woofers zit een pioneer klasse AB (?) versterker en de DCX. De DCX regelt dus alleen die woofers. De instelling van de variabele fase (0-180) en de variabele inverse fase (0-180) zit in hetzelfde menu scherm. Dit menu zit achter de uitgang waar de woofer zit. (Lastig om interfaces te beschrijven).
Ik durf hier met redelijke zekerheid uit te concluderen dat alleen de fase van de woofer zou moeten worden aangepast.
Om de test zo goed mogelijk uit te voeren had ik alleen het rechterkanaal getest. Ik had dus alleen geluid uit de rechter woofer en front. De verbinding tussen de receiver en de DCX geschiedt door een RCA kabel met een verloop je naar XLR. Misschien dat het verloop je niet juist loopt, maar dat lijkt me geen oorzaak.
Mijn bevinding is:
normale fase op 180 graden klinkt niet hetzelfde als de inverse fase op 0 graden.
normale fase klink niet hetzelfde als de inverse fase (beide 0graden).
normale fase klinkt WEL hetzelfde bij 0 en 180 graden.
Of ik moet naar de gehoorarts, maar de verschillen lijken me duidelijk genoeg om dit te concluderen.
Ik durf hier met redelijke zekerheid uit te concluderen dat alleen de fase van de woofer zou moeten worden aangepast.
Om de test zo goed mogelijk uit te voeren had ik alleen het rechterkanaal getest. Ik had dus alleen geluid uit de rechter woofer en front. De verbinding tussen de receiver en de DCX geschiedt door een RCA kabel met een verloop je naar XLR. Misschien dat het verloop je niet juist loopt, maar dat lijkt me geen oorzaak.
Mijn bevinding is:
normale fase op 180 graden klinkt niet hetzelfde als de inverse fase op 0 graden.
normale fase klink niet hetzelfde als de inverse fase (beide 0graden).
normale fase klinkt WEL hetzelfde bij 0 en 180 graden.
Of ik moet naar de gehoorarts, maar de verschillen lijken me duidelijk genoeg om dit te concluderen.
Re:
Ik mis deze nog (of is ie al voorbijgekomen): http://www.redrocksaudio.es./e_miniPROCII.html Lijkt mij heel geschikt voor DIY.Bukem schreef:Zijn er nog apparaten of links die toegevoegd mogen worden? Ik heb ondertussen de startpost aangevuld met wat afbeeldingen, dat kijkt wat lekkerder!![]()

Deze jongens maken PA spul maar dat lijkt mij geen probleem met zoiets. Prijs wordt niet vermeld maar in dit draadje op diyaudio.com antwoordt ene Gooki dat ie aanzienlijk goedkoper is dan de DCN23 (die ikzelf behoorlijk aan de prijs vind).
Er zitten helaas maar 4 parametrische eq's per uitgangskanaal op, vind ik wat weinig ongeachte de prijs...Pjotr schreef:Ik mis deze nog (of is ie al voorbijgekomen): http://www.redrocksaudio.es./e_miniPROCII.html Lijkt mij heel geschikt voor DIY.
Deze jongens maken PA spul maar dat lijkt mij geen probleem met zoiets. Prijs wordt niet vermeld maar in dit draadje op diyaudio.com antwoordt ene Gooki dat ie aanzienlijk goedkoper is dan de DCN23 (die ikzelf behoorlijk aan de prijs vind).
Als je er meer nodig hebt is er iets grondig mis met je speakerontwerp en/of je kamer acoustiek. Kun je beter omzien naar een Behringer DEQ o.i.d.bertor schreef:Er zitten helaas maar 4 parametrische eq's per uitgangskanaal op, vind ik wat weinig ongeachte de prijs...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
niet te snel conclusies trekken.. als je bv de baffle step helemaal wil compenseren dan kan daar al snel een 3 of 4 voor nodig zijn. hangt er van af hoeveel hobbels je wil tolereren natuurlijk.
Nou ja, je hebt er 4 per kanaal...
Afgezien daarvan corrigeer je een baffle step niet met een PEQ maar met een shelving filter.
Maar goed, het gaat mij niet om deze ins en outs maar wilde alleen aangeven dat deze bestaat. Wat je allemaal precies nodig hebt of zou moeten hebben is m.i. een andere discussie.
Maar goed, het gaat mij niet om deze ins en outs maar wilde alleen aangeven dat deze bestaat. Wat je allemaal precies nodig hebt of zou moeten hebben is m.i. een andere discussie.
Weet eigenlijk niet of deze in dit draadje hoort (het is tenslotte een DSP processor
) maar wat ik er over op HT fora lees doet dit ding goed zijn werk in het laag waar equaliseren het hardst nodig is: Simpel en doeltreffend, beter dan de DEQ2496: DSPeaker Anti-Mode 8033
Er is weinig aan in te stellen maar kan wel op diverse manieren compenseren, zowel single point als multipoint metingen. Prijs €225 incl. meetmicrofoon.
Er is weinig aan in te stellen maar kan wel op diverse manieren compenseren, zowel single point als multipoint metingen. Prijs €225 incl. meetmicrofoon.
- Leeuwarden
Voor $125 is dat een leuk ding voor een X-over.Leeuwarden schreef:
Geen S/PDIF of USB in voor audio. Wel I2S in, dat wordt dus zelf klussen. De mogelijkheden voor room correctie zijn wat beperkt met een grafische equaliser. Wat je natuurlijk wilt is om je metingen met b.v. Arta er in te kunnen stoppen. Maar wat niet is kan nog komen.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Van de car audio kant zijn er ook nog een aantal DSP's, meestal 6 of 8 kanaals uit.
http://www.audison.eu/index_main.php?Section=BITONE is een mooie kost rond 500,00.
Rob.
http://www.audison.eu/index_main.php?Section=BITONE is een mooie kost rond 500,00.
Rob.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat is een veelzijdige zeg... nice... beetje waar ik voor m'n auto naar op zoek was.
- SSassen
- Contacteer:
Je gaat niet ook je auto volhangen met breedbanders toch?beetje waar ik voor m'n auto naar op zoek was
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
http://www.svsound.com/products-parts-subeq.cfm
Hier meer te lezen over deze sub equaliser: http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -sale.html
<Edit>
Zo te zien is het hetzelfde ding als de Audyssey Sub Equaliser. Zelfde prijs ook.
Hier meer te lezen over deze sub equaliser: http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -sale.html
<Edit>
Zo te zien is het hetzelfde ding als de Audyssey Sub Equaliser. Zelfde prijs ook.
- Leeuwarden
Blijft wel jammer dat de plug-ins zo beperkt blijven. Zie toch ook wel graag shelving filters en een mogelijkheid voor sub correctie met REW b.v.Leeuwarden schreef:
- Leeuwarden
Hoe schat je die minidsp kwalitatief in, Peter? Gewoon als aktief filter?
Geen idee. Audio DSP's en DSP's in het algemeen zijn er in vele soorten, smaken en grootten. Ik weet niet wat voor DSP hier op zit maar ik vind de mogelijkheden nogal beperkt, kost ook niet veel. Je wilt toch ook wel op zijn minst een shelving filter voor de baffle step.
De Hypex AS2.100 DSP ziet er uitgebreider uit met veel meer mogelijkheden maar deze DSP wordt helaas niet los zonder twee 100W versterkers verkocht.
De Hypex AS2.100 DSP ziet er uitgebreider uit met veel meer mogelijkheden maar deze DSP wordt helaas niet los zonder twee 100W versterkers verkocht.
Hi Pjotr,
Ik begrijp dat ie in vergelijking met de hypexen beperkt is maar ik zoek nog een eenvoudige crossover/dsp voor een relatief simpel project (de Aluscones, http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =aluscones)
Die moet ik nog steeds een keer afmaken en aangezien ik wilde bi-ampen lijkt me dit bordje toch heel geschikt (en vooral klein).
Zie je nog meer uitdagingen behalve het gebrek aan shelving filters? (behalve de uitdaging van de I2S aansluiting)
Ik begrijp dat ie in vergelijking met de hypexen beperkt is maar ik zoek nog een eenvoudige crossover/dsp voor een relatief simpel project (de Aluscones, http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =aluscones)
Die moet ik nog steeds een keer afmaken en aangezien ik wilde bi-ampen lijkt me dit bordje toch heel geschikt (en vooral klein).
Zie je nog meer uitdagingen behalve het gebrek aan shelving filters? (behalve de uitdaging van de I2S aansluiting)
Tja, zo te zien is het analoog 2x in en 4x uit en kun je er een recht-toe-recht-aan stereo 2 weg filter mee maken of een 4 weg mono filter. De plugins daarvoor moet je zo te zien extra kopen.
B.t.w. heb je al versterkers? Anders is de Hypex optie misschien toch slimmer voor een 2-weg.
B.t.w. heb je al versterkers? Anders is de Hypex optie misschien toch slimmer voor een 2-weg.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat ik begreep van de site van die lui, en van wat ik las op t duitse forum is het mogelijk dat ze de software aanpassen aan de hand van user input, dus mss dat die shelfs er wel komen als je er om vraagt?
IK heb al versterkers en wel 2 maal een TA2024 bordje van 10€ het stuk. De hypex oplossing is een stuk duurder. De Aluscones zijn 3 inch (woof)mid met een 0.6" tweeter en zijn PC luidsprekertjes.Pjotr schreef:Tja, zo te zien is het analoog 2x in en 4x uit en kun je er een recht-toe-recht-aan stereo 2 weg filter mee maken of een 4 weg mono filter. De plugins daarvoor moet je zo te zien extra kopen.
Ondanks dat ik wel een goede geluidskwaliteit nastreef wilde ik daar toch geen hypex DSP voor aanschaffen