ML TL met Fostex FE 167 E

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Bericht door weidok »

jeewee schreef:
Dag Weidok,

Zou het toeval zijn dat de "PiedPiper liefhebbers van het eerste uur" nu overgaan op "Breedband"? Ik ben sinds enkele weken heel happy met mijn Lancetta's(met Tangband BB) en ben helemaal om.

groet,

jeewee
Van lijnbron naar puntbron heeft wel iets ..
Ben nu niet klaar met filteren
Moet zeggen dat ik best tevreden ben
En dese bast geweldig
Van PP naar TL is dat toeval ?
jeewee
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Van PP naar TL is dat toeval ?[/quote]

Hi Weidok,

Ik denk dat jij hetzelfde mist in de Pp's als ik..Blijft een moeilijk aan te sturen bak/bas en ...je kunt de bron zo overduidelijk aanwijzen tijdens het beluisteren he?

PP's gaan bij jou nu in de verkoop of...?

Jeewee
michiel

Bericht door michiel »

weidok schreef:
PP is geen lijnbron. :wink:

Een lijnbron krijg je door veel speakers over een lengte van zo'n 2 meter strak onder elkaar te plaatsen.
weidok

Bericht door weidok »

michiel schreef:
weidok schreef:
PP is geen lijnbron. :wink:

Een lijnbron krijg je door veel speakers over een lengte van zo'n 2 meter strak onder elkaar te plaatsen.
Weet het was een kleine woordspelling ..

Ik heb het filter nu als volgt
laag midden weergave bleef achter
dit gaat beter ook meer hoog
bas minder overheersend
maar ik heb het gevoel dat er meer
uit dit speakertje te halen valt

Rs zit er niet in
Lb= 1,8 mH
Rb- 6,8 Ohm
Cz= 2 uF
Rz= 2,2 Ohm

Volgens ontwerper moet ik Rb tussen 1,5 en 2 mH aanhouden
en Rb tussen 4 en 10 Ohm....
Maar ik heb mijn twijfels over Lb
Zie draadje over baffle step correctie
Denk dat een spoel Lb van 1 mH uitkomst bieden
Maar kan ik Rb ongewijzigd laten
Bertje66

Bericht door Bertje66 »

@ Weidok,

Leuk om te zien dat je ook op dit forum actief bent en ook al in de ban van de breedbander...

Ik heb mijn Pied Pipers inmiddels verkocht; veel tijd en geld in gestoken, maar heb er nooit echt van genoten.

Ik heb onlangs tegelijk met JeeWee de Lancetta's gebouwd, en voor het geld zijn het schitterende speakers. Het laag is voor zo'n bescheiden speakertje echt goed, niet afgronddiep, maar zonder meer acceptabel.

Afijn, leuk om de ontwikkelingen op dit forum te volgen

Gr,
Berteld
weidok

Bericht door weidok »

Bertje66 schreef:
@ Weidok,

Leuk om te zien dat je ook op dit forum actief bent en ook al in de ban van de breedbander...

Ik heb mijn Pied Pipers inmiddels verkocht; veel tijd en geld in gestoken, maar heb er nooit echt van genoten.

Afijn, leuk om de ontwikkelingen op dit forum te volgen

Gr,
Berteld
In de ban is een groot woord..
Heb bas genoeg met dit breedbandertje
:) :)

Ik heb de rattevangers nog en heb tot nu toe altijd
van ze kunnen genieten (zitten wel de echte sonics in)

De PP's vragen wel om een stabiele versterker
en een goede akoustiek !!!

Maar op dit moment geniet ik van de Fostexjes
Het gemak en de snelheid waarmee ze spelen
blijft mij verbasen..

Ik heb toch het gevoel dat het nog mooier kan
rho

Bericht door rho »

jeewee schreef:
Dag Weidok,

Zou het toeval zijn dat de "PiedPiper liefhebbers van het eerste uur" nu overgaan op "Breedband"? Ik ben sinds enkele weken heel happy met mijn Lancetta's(met Tangband BB) en ben helemaal om.

Foto's zie : http://home.12move.nl/akkers

groet,

jeewee
Heee, heb jij die Lancetta's gebouwd.
Hoe klinken ze?
Kan je misschien een kleine review neertypen hier?
jeewee
Contacteer:

Bericht door jeewee »

rho schreef:

Hoe klinken ze?
Rho en andere geinteresserden,

De Lancetta's:
Na alle uren arbeid kon ik ze dan eindelijk aansluiten. Wat direct opviel : het constante verrassend strakke laag! Ook bij zacht spelen blijft er een mooi basfundement aanwezig. Ik mis derhalve geen sub. Het midden en hoog is heel prettig om naar te luisteren, wordt nooit schel of "tetterend". Mooi voorbeeld : Had ze aangesloten en zat naar diverse cd's te luisteren terwijl mijn twee kindertjes aan tafel aan 't knutselen waren. Om je een indruk te geven van die luistersessie : Sting, Pink floyd, Katie Melua, Arno Hintjes, en om af te sluiten wat werk van Erykah Badu. Op het laatst toch weer even de PiedPipers aangesloten en waar de kids eerst ongestoord werkten, werd er nu(met hetzelfde volume) door mijn zoontje van 4 geklaagd(demonstratief met handen op de oren) over het geluid. Dit is geen "hifi-graadmeter" maar zegt mij heel veel!! Het is absoluut een heel prettige speaker om naar te luisteren.
Minpunten : Het kan allemaal niet zo heel hard en het is qua bas natuurlijk ook geen "maagstomper". Vind 'm derhalve niet geschikt voor hardere muzieksoorten. Waar ik wel meer van had verwacht was van de ruimtelijkheid. Zo heb ik wel eens de Buschhorns beluisterd van mede forumlid Bertje met de Visaton Frs8 breedbanders(€11.00 p. stuk) en die winnen het wat dat betreft van de Lancetta's..

Inmiddels hebben al veel mensen de Lansjes gehoord en stuk stuk voor is men onder de indruk van het geluid(meest voorkomende reacties: "zeer prettig om naar te luisteren en "wat een bas!").

Kortom : ik vind het een aanrader voor mensen die vaak op bescheiden(lees normaal) volume willen luisteren naar muziek. Wil je graag de ruiten laten trillen dan moet je niet bij de Lancetta's zijn(of toch gaan denken aan een sub maar dan kan je de Tangbandjes net zo goed in "melkpakjes" bouwen).
richard

Bericht door richard »

jeewee schreef:
.... Waar ik wel meer van had verwacht was van de ruimtelijkheid.
Staan ze daarbij opgesteld vlak naast de kast zoals op de foto? Je zou ze misschien wat meer naar voren kunnen zetten en wat meer tussenruimte kunnen geven.
Ook is de richting van belang, wanneer de hartlijn van luidsprekers voor je kruist heb je meestal een wat smaller maar scherp getekend plaatje. Kruist de hartlijn achter de luisterplaats is het podium meestal wat breder maar minder scherp getekend.
rho

Bericht door rho »

Jeewee, dat geeft al een mooi beeld van het type speaker die Lancetta nu eigenlijk is.
Als ik eens even niet weet wat bouwen lijkt me dat zeker een optie. Zwaar in de kosten val je niet met dat ontwerp. Altijd leuk om te lezen dat zo'n budget-speaker toch wel deftig kan presteren.
Dat de maximale geluidsdruk wat aan de lage kant is, is wel te verwachten. Je hebt ook maar een mini-conusje ter beschikking. En geluidsdruk is nog altijd rechtevenredig met het product van conusoppervlak en excursie.
De opmerkingen van de bas vind ik persoonlijk wel opvallend. OK, ik had wel een fundamentje verwacht, maar dat men echt versteld staat van de hoeveelhied bas, daar sta ik wel van te kijken. Des te beter. :)

De speaker oogt ook lekker vind ik persoonlijk.
weidok

Bericht door weidok »

rho schreef:
jeewee schreef:
Dag Weidok,

Foto's zie : http://home.12move.nl/akkers

groet,

jeewee
Hoe klinken ze?
Mooie review, hoe ziet het bsc netwerk er uit
Wie heeft ze al eens zonder de condensator beluisterd?
Bertje66

Bericht door Bertje66 »

Mooie review, hoe ziet het bsc netwerk er uit
Wie heeft ze al eens zonder de condensator beluisterd?
Het korrektienetwerkje bestaat uit:
Spoel: 0.56mH 1.4 mm draad
Condensator: 6.8 uf MKP
Weerstand: 6.8 ohm 10 watt

Eventuele imp. korrektie:
Condensator: 15 uf Elko
Weerstand: 10 ohm, 10 watt

Ik heb ze nog niet zonder korrektienetwerk beluisterd, schijnt in het geval van de Tangband ook niet verstandig te zijn, las ik op div. Duitse forums...

Gr,
Berteld
Bertje66

Bericht door Bertje66 »

jeewee schreef:

Dit is geen "hifi-graadmeter" maar zegt mij heel veel!!
Als mijn katten opkijken/schrikken van deuren die op CD dichtgeslagen worden, telefoons die overgaan, enz, zegt mij dat genoeg...

Kortom, zoals JeeWee al aangaf: een heel fijne speaker om op een normaal volume naar te luisteren.
weidok

Bericht door weidok »

Bertje66 schreef:
jeewee schreef:

Dit is geen "hifi-graadmeter" maar zegt mij heel veel!!
Als mijn katten opkijken/schrikken van deuren die op CD dichtgeslagen worden, telefoons die overgaan, enz, zegt mij dat genoeg...

Kortom, zoals JeeWee al aangaf: een heel fijne speaker om op een normaal volume naar te luisteren.
Hee Bertje

Fijn dat je zo geniet van de Lancetta's
Door 1 speaker en weinig filteronderdelen
kan er ook weinig mis gaan he
en dat HOOR je dan ook
of eigenlijk niet haha

Met de Fostexs kun je behoorlijk blazen
en echt veel bas ook nog

heb het impendantie correctie netwerk eruit geknikkerd
en speel alleen met bsc netwerkje
een spoel 1,8 mH en een weerstand 12 Ohm
DUS ZONDER CONDENSATORS
door de waarde van de weerstand te verhogen
spelen ze nog mooier
met vinyl is echt genieten :D :D

Verder zit de speaker wat opgesloten met frontdikte van 36 mm
denk dat ie meer lucht nodig heeft de luchtgaten zijn niet echt groot

Moet je met de Tangbands ook om denken
sietse

Bericht door sietse »

Hoi allemaal,

Als "antie" breedbander vind ik dat ik er vandaag iets positiefs van moet zeggen. Ik doe het maar even binnen dit topic omdat de deelnemers nieuwschierig waren naar de prestaties van de Fostex en de Lancetta's.
Want er was vandaag een luistersessie in Dokkum bij Weidok en heel even bij Sietse. Want jeewee en bertje66 moesten ook weer terug naar het zuiden.
Geluisterd naar de Fostex van Weidok, de Lancetta's van jeewee en de TL's van Sietse.
De Fostex gaan het steeds beter doen. Maar ik denk nog steeds dat er een tweeter bij zal moeten waardoor de weergave waarschijnlijk vriendelijker gaat worden. Een voor mij bekend verschijnsel naarmate de breedbander in diameter groter wordt. Maar zoals gezegd het valt mij niet tegen.
De Lancetta's. Nou als je ze ziet staan, dan denk je, dat kan nooit goed gaan.
Welnu ik stond perplex, stom verbaasd en ik ben echt wel wat gewend.
Dat dat speakertje, die je bijna met een vergrootglas moet zoeken, samen met die kast, dat in de kamer weet te zetten. Goed over het hele bereik met typisch TL gedrag in het laag.
Wie weinig ruimte heeft en toch graag muziek wil horen, of suround speakers zoekt, doen !
Toen nog even kort bij mij geweest en heb niet de indruk dat ze het slecht vonden. Mogen ze hier zelf vertellen.

Groetjes Sietse
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Hallo Sietse,

Ben erg nieuwsgierig wat de andere luisteraars ervan vonden.
Ben wel blij met je stukje over de Lancetta's
Ik had een beetje hetzelfde gevoel hierover. En kijk, als het niet hard hoeft zijn dit zeker erg leuke dingen...
sietse

Bericht door sietse »

En kijk, als het niet hard hoeft zijn dit zeker erg leuke dingen...
Hoi Edo, ook op een laag pitje klinken ze nog steeds aangenaam. Is goed als de kinderen op bed liggen. :)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Misschien wel leuk om de versie met de W3-315SC te maken....
Is goedkoop en misschien leuk om eens te vergelijken met het "orgineel" (met de W3-871S)
jeewee
Contacteer:

de luistersessie

Bericht door jeewee »

Sietse, Weidok,

We zijn weer thuis(het is eigenlijk een ritje van niks) :D

Ik heb het als zeer leuk ervaren(Friezen zijn dus zeer gastvrij!), zeker om nu eens niet in het "digitale woord" over al het moois te communiceren maar nu eens te doen waar het hier allemaal om gaat: luisteren en genieten van muziek. Ik ben er nu even voor de "kinders" maar neem zeker nog even de tijd om e.e.a te evalueren..

groet,

Jeewee
weidok

Re: de luistersessie

Bericht door weidok »

jeewee schreef:
Sietse, Weidok,

We zijn weer thuis(het is eigenlijk een ritje van niks) :D

Ik heb het als zeer leuk ervaren(Friezen zijn dus zeer gastvrij!), zeker om nu eens niet in het "digitale woord" over al het moois te communiceren maar nu eens te doen waar het hier allemaal om gaat: luisteren en genieten van muziek. Ik ben er nu even voor de "kinders" maar neem zeker nog even de tijd om e.e.a te evalueren..

groet,

Jeewee
Thanks JeeWee

Ik vond het erg leuk, gezellig en ook nog leerzaam

Heb genoten van de muziek en natuurlijk de Lancetta's
Geweldig en verbazingwekkend dat je van zo'n klein speakertje
5 cm conusje zo van muziek kan genieten en dat je niet met
de techniek maar de beleving van de muziek bezig bent.

Natuurlijk gaat zo'n tangband niet afgrond diep maar wat wij
op die cd van Stonehenge (4 ?) van Harfields End ? hoorden was
echt verbluffend ..

Echt een onvoorstelbare prestatie van zo'n klein speakertje..

De Lancetta's zijn erg muzikaal en prettig om naar te luisteren
Met de tangbands zou je bv een mooi home cinema systeem
kunnen samenstellen voor de liefhebbers dan natuurlijk..
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Hoi allemaal,

De Fostex gaan het steeds beter doen. Maar ik denk nog steeds dat er een tweeter bij zal moeten waardoor de weergave waarschijnlijk vriendelijker gaat worden. Een voor mij bekend verschijnsel naarmate de breedbander in diameter groter wordt. Maar zoals gezegd het valt mij niet tegen.
Sietse

Hoewel je nooit wou geloven dat breedbanders zoals de Fostex Fe 176 E
een lange inspeelperiode nodig hadden bevestig je met jouw opmerking
toch dat ze het steeds beter doen !!!!!

Over een half jaar klinken ze nog weer mooier ...

Ik vond persoonlijk die ze in het hoog bijna
net zo mooi als de Tangbands ..

Dus aan het toevoegen van een tweeter en extra
filter onderdelen die de muzikaliteit kunnen verstoren
ben ik nog niet toe...

Time will tell...
Johan 62

Bericht door Johan 62 »

Hallo :P

Ziet er leuk uit met die breedbanders.
Heb zelf net wat leuks klaar met de Vifa breedbanders.
Heb deze in bamboeschalen van Ikea gebouwd.haha
Ik las hier een stukje over in Hobby Hifi.
Ben hier dus eens wat mee gaan proberen.
En ik moet zeggen dat het heel leuk klinkt.
Ik kom uit op een bedrag van 100 euro per luidspreker.
En het resultaat is verbluffend.
Ik hoop binnenkort ook wat foto's te kunnen plaatsen.

m.v.g. J.V. :D
richard

Bericht door richard »

Voor de liefhebbers van Fostex: link

In Japan maken ze wel heel bijzondere luidsprekers met Fostexunits. Jammer dat ik de taal niet machtig ben maar de ontwerpen zien er in ieder geval heel exotisch uit:

Afbeelding
Bertje66

Bericht door Bertje66 »

sietse schreef:

Toen nog even kort bij mij geweest en heb niet de indruk dat ze het slecht vonden. Mogen ze hier zelf vertellen.

Groetjes Sietse

Allereerst nogmaals bedankt voor de hartelijke ontvangst, Weidok en Sietse.

Mijn indrukken:

-Ik vond de Fostex vooral in het laag bijzonder mooi presteren, en da's best knap voor zo'n breedbander van redelijk bescheiden formaat. Heel schoon en droog. In vergelijking met de Lancetta's vond ik het hoog ervan wat minder "sprankelend". Niet dat je echt wat mist, maar het klinkt wat ingetogener. Ik zou er persoonlijk geen tweeter bij zetten, want dan help je het breedbanderprincipe weer om zeep, toch?

-De Lancetta's van Jeewee deden het erg goed op de Cyrus versterker.
In vergelijking met de Fostexen hebben ze wat minder body, maar wat wil je ook met een 8cm speakertje?
Ik heb ze tegelijk met Jeewee gebouwd en ook op mijn buizenversterkertje spelen ze de sterren van de hemel. Je merkt wel dat het rendement niet zo hoog is, en da's eigenlijk het enige nadeel.
Voor de prijs vind ik het een fantastische speaker, niet storend aanwezig, een heel behoorlijk laag en een helder, nooit scherp wordend midden en hoog.
Leuk om te zien dat Weidok en Sietse zo verbaasd waren over dit speakertje.

-De TL's van Sietse klinken over het hele gebied rustig en in balans, met een mooi, gecontroleerd, strak en diep laag, en zonder enige scherpte.
Dat is waarschijnlijk voor een groot deel te danken aan de simpele opbouw van het filter. Ik begin er ook steeds meer van overtuigd te raken dat je filteronderdelen tot een minimum moet beperken.
Luistermoeheid zal niet snel optreden bij deze speakers, wat mij betreft een geslaagd ontwerp.
Deze TL's vallen echter wel in een veel hogere prijsklasse dan de Fostex en de Lancetta....

Kortom, slechte speakers hebben we deze dag niet gehoord. Ze klinken stuk voor stuk anders, maar d'r was er niet eentje vervelend om naar te luisteren, en dat is uiteindelijk toch de bedoeling van zelfbouw...
sietse

Bericht door sietse »

Dank voor de lovende woorden ook over mijn kastjes.

Nu is het echter zo dat ik in lektuur uit de vroegere jaren veel breedbanders zie toegepast in hoorns en basreflex kasten. Waar ik natuurlijk over val, is dat er nooit ook maar 1 filtercomponent voor zit, terwijl ik mij niet kan herinneren dat het niet werkte.
Wel zie ik dat er in de jaren 60 ook al serie filters waren en het netwerkje parallel aan het filter voor toepassing op buizenversterkers.
Ik zal tzt, als het hobby-potje het toelaat, mijn Wharfdales in een BR a la jaren 60 zetten. Kijken of ik echt gek ben. :roll:
Maar eerst het hangijzer 6 dB of anders in een TL. En die ga ik binnenkort bouwen voor de eventuele experimenten. Gaan we dan weer gezellig over bakkeleien bij filters. :D
Plaats reactie