Ducon TML uit Klang und Ton 3/2005
2 tangbands in een TL is dat wat ??
Moderator: Beheerdersteam

Aansluitingen zitten gewoon aan de achterkant. Toen ik bezig was met het ontwerpen en uittekenen van deze TL bedacht ik dat de loze ruimte in het vooronder wel gebruikt kon worden om het filter in te plaatsen. Later ben ik van gedachten veranderd, omdat ik bedacht dat ik er niet makkelijk bij zou kunnen komen om aanpassingen te maken.Jan-Willem schreef:Waarom het filter aan de voorkant? Of wil je daar de aansluitingen niet hebben.
Heb dat artikel even opgezocht.. Een zeer geacht forumlid hier bijHenkjan schreef:die tweet heb ik wel liggen, als je wil zou ik een orienterende meting aan kunnen doen? ik heb al wel de impedantie gemeten, en daar zag ik dat ze niet van allemaal gelijk meten qua resonantie piek, zie dit draadje, zou misschien een reden kunnen zijn?
Klopt, dat kan inderdaad (nog) niet. Je kan wel 2 woofers "samenvatten" in 1 woofer, door Sd en Vas te verdubbelen, en de Impendantie (en LEvc??) te halveren. Daarnaast moet je het virtuele middelpunt van de 2 woofers gelijk stellen aan de gesimuleerde afstand tot het gesloten eind van de TL.Henkjan schreef:helaas nog niet, dat komt na de volgende update. AJHorn kan het meen ik wel ondertussenweidok schreef:..... met MathCAd een TL met 2 woofers kon
simuleren ??
4 * Sd als begin van de tunnel met 2 woofers dat is veel..peter geerts schreef:Ik heb laatst een TL (mijn eerste) gebouwd met dezelfde drivers. Na wat gesimuleert te hebben met Martin King Sheets heb ik besloten om niet de Ducone behuizing te bouwen, maar een TL van 66 inch. het gesloten einde heeft een oppervlak van 200 cm^2 (4x sd van 1 w4-657sc) en het open uiteinde heeft een oppervlak van 100 cm^2. De woofertjes zitten op 1/5 en1/3 van de TL met daar tussen in de tweeter.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar die grafiekjes. Als ik Juni terug kom naar Nederland wil ik beginnen aan mijn subwoofer en ik zit ook zwaar te denken aan een TL met twee woofers. Maar tegen die tijd zal ik wel een eigen thread openen enzo...peter geerts schreef:Klopt, dat kan inderdaad (nog) niet. Je kan wel 2 woofers "samenvatten" in 1 woofer, door Sd en Vas te verdubbelen, en de Impendantie (en LEvc??) te halveren. Daarnaast moet je het virtuele middelpunt van de 2 woofers gelijk stellen aan de gesimuleerde afstand tot het gesloten eind van de TL.
Grafiekjes heb ik niet bij de hand. Ik nog eens simuleren en er wat screenshots van nemen. Ik kan me herinneren dat vanaf onder zo'n 100 Hz, de efficientie langzaam wat daalde (misschien 2 of 3 dB per octaaf), en onder de 40 steeds meer richting de 12 dB per octaaf.