PA structuurlak

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

PA structuurlak

Bericht door wouter »

Hallo,

Wie heeft er goede ervaringen/adressen o.i.d. voor een PA structuurlak, zoals Warnex of Hotspray?

Zelf kwam ik deze adressen tegen:
http://www.kunststofcoatings.nl/posts/s ... asten-143/

http://krimpexcoatingsystems.eu/home/

http://www.punederland.nl/nl/home

Warnex: http://www.customflightcases.com/recent-stuff/lawrence

Iemand tips?

Zelf met een rollertje blijft bij slaglicht zichtbaar, daarnaast vind ik Warnex met een rollertje net niet profi genoeg en ook niet hard genoeg. Of ik doe iets verkeerd ;-)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: PA structuurlak

Bericht door Arno »

Ik heb niet direct ervaring met deze specifieke emulsies, maar als je dit soort effecten wilt bereiken zonder spuitapparatuur kan ik je aanraden om het tamponeren eens te proberen. Bij mijn mortelkasten heb ik de fronten zo geverfd met een zwarte grondverf.
Bijlagen
baffle9.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: PA structuurlak

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: PA structuurlak

Bericht door architect »

Arno schreef:
Ik heb niet direct ervaring met deze specifieke emulsies, maar als je dit soort effecten wilt bereiken zonder spuitapparatuur kan ik je aanraden om het tamponeren eens te proberen. Bij mijn mortelkasten heb ik de fronten zo geverfd met een zwarte grondverf.
dat ziet er prachtig uit Arno
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: PA structuurlak

Bericht door architect »

een voordeel van Warnex vind ik dat je het ook zo weer eens gladschuurt en er een nieuwe laag overheenzet zodat je kast weer netjes is
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: PA structuurlak

Bericht door architect »

Warnex kan ook in het wit
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: PA structuurlak

Bericht door architect »

architect schreef:
Warnex kan ook in het wit
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: PA structuurlak

Bericht door architect »

Warnex kan ook in het wit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PA structuurlak

Bericht door ds23man »

architect schreef:
Warnex kan ook in het wit
Dat weten we nu wel! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PA structuurlak

Bericht door ray5150 »

Volgens mij probeert hij ons duidelijk te maken dat Warnex ook in wit leverbaat is... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PA structuurlak

Bericht door ds23man »

Maar als je nu oranje wil? :think: :think:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: PA structuurlak

Bericht door Barry2001 »

Die methode van Arno heb ik toendertijd op de fronts van m'n Refmon's toegepast, geeft een mooi effect inderdaad.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: PA structuurlak

Bericht door toetertje »

Arno schreef:
Ik heb niet direct ervaring met deze specifieke emulsies, maar als je dit soort effecten wilt bereiken zonder spuitapparatuur kan ik je aanraden om het tamponeren eens te proberen. Bij mijn mortelkasten heb ik de fronten zo geverfd met een zwarte grondverf.
Het lijkt me nog best lastig om dat een beetje egaal te krijgen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PA structuurlak

Bericht door hannesie »

Ik snap het wel van die witte Warnex, hij heeft vast nog wat over, van de reeds eerder gebruikte verf. :mrgreen: :lol:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: PA structuurlak

Bericht door architect »

:D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: PA structuurlak

Bericht door wouter »

Ik heb 6 liter Warnex staan. Nou, nog 3 liter.
Ik wil een spuiterij die mooi profi spuit.
En Warnex is eigenlijk niet slijtvast genoeg. We hebben nu al krassen er dwars doorheen op de demo modellen van acousticalignment.
Dus, PU coating of hotspray wellicht? Ja... leverbaar in alle RAL kleuren, detail ;-)
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: PA structuurlak

Bericht door flamingbeatz »

Deze zit bij mij om de hoek. Heb een collega horen roepen dat ze goed spul hebben. http://www.line-x.nl/
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: PA structuurlak

Bericht door AntonZ »

Tuff Cab is een vergelijkbaar product van een andere fabrikant. Ooit had ik het adres van de makers hiervan, Engels bedrijf die destijds keurig emails met vragen beantwoordden. Op bestelling kunnen ze allerlei kleuren voor je maken. Kost wat extra. Gewone kleur (zwart) uit voorraad bijvoorbeeld bij:
https://www.lautsprecherteile.de/Tuff-C ... inet-Paint
http://www.bluearan.co.uk/index.php?man ... dnew=Paint


In de US heb je Duratex, ook vergelijkbaar. Ik weet niet of dat internationaal verzonden wordt: vloeistoffen kan lastig zijn met douane/vliegen, per schip duurt lang. Het wordt gemaakt door Acrytech.
https://www.speakerhardware.com/duratex ... t-coating/


Ik weet niet hoe Tuff Cab en Duratex zich verhouden tot Warnex.


Ik heb een paar luidsprekers die met Warnex gedaan zijn. Na enige oefening kan ik een fraai resultaat maken met een rollertje. Ik zie er niet aan af dat het gerold is. Het bevalt mij goed. Ik vervoer ze relatief weinig en ga er netjes mee om. PA spul moet eigenlijk ook tegen ruwer gebruik opgewassen zijn. Het is prettig dat het gemakkelijk zo nu en dan bij te werken is. Beetje afschuren, nieuw laagje erop rollen en je kunt weer een tijd vooruit.

Wat veel uitmaakt voor de duurzaamheid is hoe goed het uit kan harden. Als je voor jezelf bouwt, dan werkt het goed om bij mooi warm zomerweer te rollen en na het aanbrengen van de coating en het eerste drogen een middag buiten in de volle zon te zetten. Dan kan het goed uitharden. Niet in de volle zon schilderen en eerst wat rustiger binnen laten drogen, maar daarna naar buiten voor het doorharden. Daar wordt het steviger van. Als je commercieel bouwt dan heb je hier weinig aan (grotere oplages, bouwen/afwerken wanneer het qua levering goed uitkomt onafhankelijk van het weer).

Bij grotere aantallen kost rollen te veel tijd. Dan kun je dit soort producten sneller met mooie structuur opspuiten met een "hopper gun". Compressor met grote luchtopbrengst nodig: bij voorkeur flinke luchttank en flinke motor. Ik weet niet of hopper guns hier te vinden zijn, in de US zijn ze volop te koop. Daar worden ze hoofdzakelijk gebruikt om drywall met structuurverf af te werken. Gipsplaat op houten staanders is daar de standaard bouwwijze in de woningbouw.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: PA structuurlak

Bericht door wouter »

Zelf afwerken is dus niet wat ik zoek. Het gaat om professionele afwerking van onze bascabinetten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: PA structuurlak

Bericht door b_force »

Als je oranje wilt kun je denk ik prima kleurstof bij die witte Warnex gooien.

Voor de informatie, Warnex geeft een leuke 'look', maar het zeker niet duurzaam.
Dan moet je echt aan professionele coatings denken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: PA structuurlak

Bericht door wouter »

Bah... het lukt niet om een spuiter te vinden maar blijkbaar zelfs niet om lezende forumleden te vinden.

Ik hoef geen Warnex, geen rollertje, geen tips en geen kleurtjes. Ik zoek een adres voor waar dit profi gedaan wordt, waar ik terecht kan. En liever nog een alternatief, Warnex heeft me nooit overtuigd is in de PA volgens mij absoluut niet toereikend. Leuk voor de hobby, maar daarvoor zoek ik het dus niet.

Zo duidelijker? :-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PA structuurlak

Bericht door hannesie »

Machanical Animal had destijds het plan voor dat spul, ik meen dat dat het is wat je zoekt.

Dat hij achteraf het dan toch heeft gefineerd is dan wat anders.

Gevonden: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1521277
Misschien een PB voor het adres?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: PA structuurlak

Bericht door wouter »

gedaan, geweldig bedankt!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: PA structuurlak

Bericht door wouter »

Yes! Gelukt.
Met hotspray en polyurea als zoektermen hier vlakbij http://www.line-x.nl gevonden. Ze hebben ervaring met luidsprekerkasten spuiten. :rock:

Bedankt Hans en Maarten :goedzo:

Edit: link aangepast
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: PA structuurlak

Bericht door b_force »

Ik had niet helemaal door dat je profi zocht.
In dat geval ken ik nog wel een adresje via, via, mocht je nog op zoek zijn.
Plaats reactie