DSP Processors / Crossovers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Vuurkat »

Ik vond pas een equalizer die werkt op Windows 7 / 8 / 8.1: Equalizer APO. Hij werkt erg makkelijk.

Functies o.a.:

parametrische EQ
shelving filters
hoogdoorlaat / laagdoorlaat (instelbare Q!)
all pass

Filters invoeren gaat door ze te typen in kladblok en op te slaan als tekstbestandje, ze worden doorgevoerd zodra je op opslaan klikt.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Jag »

Casper schreef:
Ik vond pas een equalizer die werkt op Windows 7 / 8 / 8.1: Equalizer APO. Hij werkt erg makkelijk.

Functies o.a.:

parametrische EQ
shelving filters
hoogdoorlaat / laagdoorlaat (instelbare Q!)
all pass

Filters invoeren gaat door ze te typen in kladblok en op te slaan als tekstbestandje, ze worden doorgevoerd zodra je op opslaan klikt.
Je hebt ook nog een GUI voor deze EQ. Mooi spul, werkt goed. Alleen de site ligt er even uit.
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Vhond »

bas focal m180 schreef:
Shadow schreef:
http://www.dbxpro.com/en-US/products/234s

Vinden we hier van?
Kost je via Bax ook geen arm of been...
Kosten wat meer als behringer maar zijn een stuk beter wat ik links/rechts erover gelezen heb .
Troels Greavessen gebruikt DBX ook .
Heb je ook links die bovenstaande staven (dat de DBX beter zou presteren dan de Behringer??)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Ivo »

Ik vond dit: http://kxstudio.linuxaudio.org/, daarin zit dit: http://kxstudio.linuxaudio.org/Applications:Cadence, daarvan maakt volgende onderdeel uit: http://kxstudio.linuxaudio.org/Applications:Claudia.
claudia.png
Met Claudia knoop je audio/dsp apps en plugins aan elkaar. Elke keer als je de studio aanzet, weet Claudia weer alles aan elkaar te knopen als je had bedacht. KXstudio heeft oa IIR-filters (in de vorm van Calf plugins), die je dus ook zo tussen mediaspeler en output kunt knopen.

Ik vond dit verhaaltje:
laptop based x-over with HDMI and AV-Receiver.pdf
(1.66 MiB) 171 keer gedownload
. Het is geschreven door iemand die wel handig is met computers/linux, maar voor het eerst iets met luidsprekers doet. Het is geen droomimplementatie, maar het laat wel zien hoe je een redelijke softwarematige DSP processor/crossover in elkaar fröbelt. Ik heb het blokkenschema van de Minidsp 2x4 min of meer na kunnen bouwen (maar het is dus niet een geïntegreerde interface, allemaal losse schermpjes). Ik probeer het uit met een 7 á 8 jaar oude laptop met single core processor, besturingssysteem is Lubuntu, daar dan de KXstudio repositories op en het desktop-pakket geïnstalleerd. CPU-belasting met opgetuigde DSP is dan ongeveer 6% en zelfs met afspelen van een fullHd H264 videobestand hou ik nog wat over.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door kuiperik »

Zie dat dit topic al een tijd niet meer gebruikt wordt, maar mijn vraag past hier eigenlijk wel in, vandaar dat ik hem toch even hier drop.

Voor de bouw van mijn nieuwe speakersysteem zal nog een dsp-crosover benodigd zijn.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=23349

In de definitieve opstelling zal een dsp-achtige oplossing moeten komen om de overgang tussen de subs en speakers in te regelen. Hiermee zullen de overnamefrequenties ingesteld worden en de monitoren in het tijd domein vertraagd worden t.o.v. de subs die tegen de muur staan. Op de subs zullen middels PEQ de roommodes gedempt worden, wat momenteel gebeurd in de crown subversterker. Bovenstaande is overigens een bewuste keuze gemaakt tijdens ontwerpfase.

Nu zijn er verschillende oplossingen mogelijk om dit mee in te regelen, denk aan een dlcp, minidsp HD of op een andere boeg via een lyngdorf.

- DLCP zou een mooie optie zijn, echter vanwege ontbreken electronica achtergrond zie ik wel op tegen de bouw hiervan. Ondanks dat het redelijk "assembleren" is, zal nog steeds e.e.a. volgens goede voorschriften veilig in elkaar gezet moeten worden.

- Minidsp HD hoor je goede berichten over, dit in tegenstelling tot de vroegere non-HD versie. Mooie hiervan is dat er veel over terug te vinden is. Ook Siegfried Linkwitz is hier wel over te spreken en er zijn meerdere gebruikers die deze voor de LX521 inzetten.

- In hoeverre zijn andere speakermanagement systemen hier interessant? Er is inmiddels een grote hoeveelheid aan dergelijke apparaten beschikbaar en de specs hiervan lijken toch zeker niet slecht. Kom hier onder andere volgende (96khz) modellen tegen, welke net onder of iets boven de prijsklasse liggen van een zelfbouw dlcp incl. behuizing:
IMG DSM-26LAN
DBX Driverack 260
Nova DC 8000
Xilica Xp-3060

Het voordeel van de een dergelijk systeem t.o.v. een lyngdorf is dat ik met deze speakers eens kan gaan testen met actieve filtering. Niet omdat ik verwacht hier maar eens "even" een goed filter in elkaar te zetten, maar om te te experimenteren met de verschillende overnamepunten en filterhellingen.

Voordeligste keuze om mee te starten zou een minidsp 2x4HD zijn, welke later op de tweedehands markt wel weer verkocht kan worden. Maar het lijkt me ook niet onverstandig om de andere opties serieus te overwegen en eventueel direct voor de goede oplossing te kiezen.

Iemand ervaring met een van de genoemde speakermanagement systemen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

IMG DSM-26LAN
DBX Driverack 260
Nova DC 8000
Xilica Xp-3060

Dat zijn allemaal Pa xovers. Geen digitale input en geen volumeregeling.

De DLCP is feitelijk een dsp met voorversterkerfunctie, je hebt alles in 1 met een goed geimplementeerde volumeregeling.

En wat in elkaar zetten betreft, het enige wat je hoeft te solderen is de 220v van je net entree en de uitgangskabels aan je chassisdelen. De rest is plug and play.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik kan beamen wat DS23man zegt over de DLCP. Ik heb hem ook "gebouwd" en dat is goed te doen zonder de nodige electronica-kennis. In de praktijk bevalt de DLCP mij erg goed. De afstandbediening (voor on/off, volume en ingangskeuze) is erg fijn. Ook vind ik het werken met de Hypex Filter Designer erg makkelijk en vrij gebruiksvriendelijk. Experimenteren met filters kun je daar zeer goed en snel mee doen. Alle filterfuncties die jij opsomt kun je met de DLCP doen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door bas focal m180 »

kuiperik schreef:

- DLCP zou een mooie optie zijn, echter vanwege ontbreken electronica achtergrond zie ik wel op tegen de bouw hiervan. Ondanks dat het redelijk "assembleren" is, zal nog steeds e.e.a. volgens goede voorschriften veilig in elkaar gezet moeten worden.

- Minidsp HD hoor je goede berichten over, dit in tegenstelling tot de vroegere non-HD versie. Mooie hiervan is dat er veel over terug te vinden is. Ook Siegfried Linkwitz is hier wel over te spreken en er zijn meerdere gebruikers die deze voor de LX521 inzetten.
Ik heb de minidsp 4x10 te kort gehoord om er over te oordelen, eerste te korte indruk niet verkeerd.

De dlcp op zeer goede speakers mogen aanhoren daarvan had ik de indruk dat de dlcp alles liet horen zelfs de kleinste nuances, duidelijke overgangen van tonen en ook trillingen van snaren waar kunnen nemen.
In mijn ogen een echte aanrader.

Ik snap dat je van de dlcp geen ''onveilige'' plankjes versterker wilt maken en op het zelfde nivo gebouwd wilt hebben als je speakers en dat het daardoor een drempel is om er een te bouwen.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Rody »

Mijn ervaring met de 4x10HD is dat hij een bak ruis op i.i.g. de gebalanceerde uitgangen heeft (digitaal in vol ingestuurd, aangesloten op een UCD180HG/HxR naar een Tangband W5-1611SA, output DIP op 0.9V, 4V is totaal onbruikbaar). Een main board swap onder garantie bracht dit terug van onbruikbaar naar enigzins bruikbaar. Als ik de Hypex weer aan de praat heb (SMPSen kaduuk) en mijn volgende project met de W5's aanzwengel zal ik uitwijken naar ongebalanceerd of verzwakkers op de gebalanceerde uitgang. BTW MiniDSP begint meteen te zaniken over gain structure, maar een lowly DCX in exact dezelfde configuratie is muisstil dus smells like bullshit. Nogal ironisch dat je een gebalanceerde verbinding wilt gebruiken om ruis te vermijden, maar dat die juist de meeste herrie geeft....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door SSassen »

Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort. Als ik met de pet van de ingenieur op kijk naar de opzet, de uitwerking ervan en zaken als PCB layout kan ik alleen maar een dikke onvoldoende geven.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Walt »

Klankmatig heel erg slecht is mijn ervaring.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Kortom, blijft alleen de DLCP over. :mrgreen: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ray5150 »

En die dinges van Groundsound dan ?
http://www.groundsound.com/dcn28.php
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort.....
wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort.....
wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.
Ach laten we het erop houden dat jij gewoon snel tevreden bent :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Walt »

Hij is de verkoper van het merk...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Hij is de verkoper van het merk...
lekker suggestief, alsof dat zou betekenen dat ik niet te vertrouwen ben. als je niets zinnigs toe te voegen hebt, blijf dan weg (op het door jou zo geliefde HT forum had je nu een ban aan je broek hè)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ray5150 »

En ook Gerhard kan niet ontkennen dat zijn mening een heel klein beetje tikje gekleurd is. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort.....
wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.
Ach laten we het erop houden dat jij gewoon snel tevreden bent :mrgreen:
laten we het er op houden dat jij nooit een fatsoenlijke implementatie van een miniDSP systeem gehoord hebt :bakkie:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Leeuwarden »

Bier, chips... let the games begin...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Henkjan schreef:
wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.
Ach laten we het erop houden dat jij gewoon snel tevreden bent :mrgreen:
laten we het er op houden dat jij nooit een fatsoenlijke implementatie van een miniDSP systeem gehoord hebt :bakkie:
Dat begint bij de MiniDSP zelf en daar gaat het al mis :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Bier, chips... let the games begin...
pak maar een boek, ik ga op gebral niet verder in (maar het werd nu een keer te vaak loos geroepen)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door SSassen »

De hele implementatie klopt van geen kanten Henkjan, gebruik van interne ADC/DAC, klokdistributie, voeding, PCB layout, etc. etc. Het is gewoon broddelwerk van een paar Chinezen die de kosten aan alle kanten willen drukken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Walt »

:goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door kuiperik »

Wowwww, mijn voorstel om een minidsp als test te gebruiken maakt nogal wat los. :hide: Voor het geld wat het kost en de mogelijkheden die het biedt leek het mij best een leuke test. Misschien niet de allerhoogste kwaliteit maar wel voldoende bruikbaar om wat filters te testen, deze vernieuwde HD versie heeft zelfs ondersteuning voor FIR filtering.

De reden van mijn vraag is dat ik best geloof dat de dlcp een goede kwalitatief product is, echter me afvraag of er inmiddels ook kant en klare producten zijn die een vergelijkbare kwaliteit leveren. Het gaat puur om filtering van een analoog ingangsignaal vanuit de voorversterker, digitale ingangen of volumeregeling is niet direct noodzakelijk. De dlcp is nu bijna een 5 jaar op de markt, je zou verwachten dat er inmiddels ook andere processoren beschikbaar zijn die hetzelfde kunnen, mogelijk op de professionele markt?
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”