DSP Processors / Crossovers
Moderator: Beheerdersteam
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik vond pas een equalizer die werkt op Windows 7 / 8 / 8.1: Equalizer APO. Hij werkt erg makkelijk.
Functies o.a.:
parametrische EQ
shelving filters
hoogdoorlaat / laagdoorlaat (instelbare Q!)
all pass
Filters invoeren gaat door ze te typen in kladblok en op te slaan als tekstbestandje, ze worden doorgevoerd zodra je op opslaan klikt.
Functies o.a.:
parametrische EQ
shelving filters
hoogdoorlaat / laagdoorlaat (instelbare Q!)
all pass
Filters invoeren gaat door ze te typen in kladblok en op te slaan als tekstbestandje, ze worden doorgevoerd zodra je op opslaan klikt.
Re: DSP Processors / Crossovers
Je hebt ook nog een GUI voor deze EQ. Mooi spul, werkt goed. Alleen de site ligt er even uit.Casper schreef:Ik vond pas een equalizer die werkt op Windows 7 / 8 / 8.1: Equalizer APO. Hij werkt erg makkelijk.
Functies o.a.:
parametrische EQ
shelving filters
hoogdoorlaat / laagdoorlaat (instelbare Q!)
all pass
Filters invoeren gaat door ze te typen in kladblok en op te slaan als tekstbestandje, ze worden doorgevoerd zodra je op opslaan klikt.
Re: DSP Processors / Crossovers
Heb je ook links die bovenstaande staven (dat de DBX beter zou presteren dan de Behringer??)bas focal m180 schreef:Kosten wat meer als behringer maar zijn een stuk beter wat ik links/rechts erover gelezen heb .Shadow schreef:http://www.dbxpro.com/en-US/products/234s
Vinden we hier van?
Kost je via Bax ook geen arm of been...
Troels Greavessen gebruikt DBX ook .
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik vond dit: http://kxstudio.linuxaudio.org/, daarin zit dit: http://kxstudio.linuxaudio.org/Applications:Cadence, daarvan maakt volgende onderdeel uit: http://kxstudio.linuxaudio.org/Applications:Claudia.
Met Claudia knoop je audio/dsp apps en plugins aan elkaar. Elke keer als je de studio aanzet, weet Claudia weer alles aan elkaar te knopen als je had bedacht. KXstudio heeft oa IIR-filters (in de vorm van Calf plugins), die je dus ook zo tussen mediaspeler en output kunt knopen.
Ik vond dit verhaaltje: . Het is geschreven door iemand die wel handig is met computers/linux, maar voor het eerst iets met luidsprekers doet. Het is geen droomimplementatie, maar het laat wel zien hoe je een redelijke softwarematige DSP processor/crossover in elkaar fröbelt. Ik heb het blokkenschema van de Minidsp 2x4 min of meer na kunnen bouwen (maar het is dus niet een geïntegreerde interface, allemaal losse schermpjes). Ik probeer het uit met een 7 á 8 jaar oude laptop met single core processor, besturingssysteem is Lubuntu, daar dan de KXstudio repositories op en het desktop-pakket geïnstalleerd. CPU-belasting met opgetuigde DSP is dan ongeveer 6% en zelfs met afspelen van een fullHd H264 videobestand hou ik nog wat over.
Met Claudia knoop je audio/dsp apps en plugins aan elkaar. Elke keer als je de studio aanzet, weet Claudia weer alles aan elkaar te knopen als je had bedacht. KXstudio heeft oa IIR-filters (in de vorm van Calf plugins), die je dus ook zo tussen mediaspeler en output kunt knopen.
Ik vond dit verhaaltje: . Het is geschreven door iemand die wel handig is met computers/linux, maar voor het eerst iets met luidsprekers doet. Het is geen droomimplementatie, maar het laat wel zien hoe je een redelijke softwarematige DSP processor/crossover in elkaar fröbelt. Ik heb het blokkenschema van de Minidsp 2x4 min of meer na kunnen bouwen (maar het is dus niet een geïntegreerde interface, allemaal losse schermpjes). Ik probeer het uit met een 7 á 8 jaar oude laptop met single core processor, besturingssysteem is Lubuntu, daar dan de KXstudio repositories op en het desktop-pakket geïnstalleerd. CPU-belasting met opgetuigde DSP is dan ongeveer 6% en zelfs met afspelen van een fullHd H264 videobestand hou ik nog wat over.
Re: DSP Processors / Crossovers
Zie dat dit topic al een tijd niet meer gebruikt wordt, maar mijn vraag past hier eigenlijk wel in, vandaar dat ik hem toch even hier drop.
Voor de bouw van mijn nieuwe speakersysteem zal nog een dsp-crosover benodigd zijn.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=23349
In de definitieve opstelling zal een dsp-achtige oplossing moeten komen om de overgang tussen de subs en speakers in te regelen. Hiermee zullen de overnamefrequenties ingesteld worden en de monitoren in het tijd domein vertraagd worden t.o.v. de subs die tegen de muur staan. Op de subs zullen middels PEQ de roommodes gedempt worden, wat momenteel gebeurd in de crown subversterker. Bovenstaande is overigens een bewuste keuze gemaakt tijdens ontwerpfase.
Nu zijn er verschillende oplossingen mogelijk om dit mee in te regelen, denk aan een dlcp, minidsp HD of op een andere boeg via een lyngdorf.
- DLCP zou een mooie optie zijn, echter vanwege ontbreken electronica achtergrond zie ik wel op tegen de bouw hiervan. Ondanks dat het redelijk "assembleren" is, zal nog steeds e.e.a. volgens goede voorschriften veilig in elkaar gezet moeten worden.
- Minidsp HD hoor je goede berichten over, dit in tegenstelling tot de vroegere non-HD versie. Mooie hiervan is dat er veel over terug te vinden is. Ook Siegfried Linkwitz is hier wel over te spreken en er zijn meerdere gebruikers die deze voor de LX521 inzetten.
- In hoeverre zijn andere speakermanagement systemen hier interessant? Er is inmiddels een grote hoeveelheid aan dergelijke apparaten beschikbaar en de specs hiervan lijken toch zeker niet slecht. Kom hier onder andere volgende (96khz) modellen tegen, welke net onder of iets boven de prijsklasse liggen van een zelfbouw dlcp incl. behuizing:
IMG DSM-26LAN
DBX Driverack 260
Nova DC 8000
Xilica Xp-3060
Het voordeel van de een dergelijk systeem t.o.v. een lyngdorf is dat ik met deze speakers eens kan gaan testen met actieve filtering. Niet omdat ik verwacht hier maar eens "even" een goed filter in elkaar te zetten, maar om te te experimenteren met de verschillende overnamepunten en filterhellingen.
Voordeligste keuze om mee te starten zou een minidsp 2x4HD zijn, welke later op de tweedehands markt wel weer verkocht kan worden. Maar het lijkt me ook niet onverstandig om de andere opties serieus te overwegen en eventueel direct voor de goede oplossing te kiezen.
Iemand ervaring met een van de genoemde speakermanagement systemen?
Voor de bouw van mijn nieuwe speakersysteem zal nog een dsp-crosover benodigd zijn.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=23349
In de definitieve opstelling zal een dsp-achtige oplossing moeten komen om de overgang tussen de subs en speakers in te regelen. Hiermee zullen de overnamefrequenties ingesteld worden en de monitoren in het tijd domein vertraagd worden t.o.v. de subs die tegen de muur staan. Op de subs zullen middels PEQ de roommodes gedempt worden, wat momenteel gebeurd in de crown subversterker. Bovenstaande is overigens een bewuste keuze gemaakt tijdens ontwerpfase.
Nu zijn er verschillende oplossingen mogelijk om dit mee in te regelen, denk aan een dlcp, minidsp HD of op een andere boeg via een lyngdorf.
- DLCP zou een mooie optie zijn, echter vanwege ontbreken electronica achtergrond zie ik wel op tegen de bouw hiervan. Ondanks dat het redelijk "assembleren" is, zal nog steeds e.e.a. volgens goede voorschriften veilig in elkaar gezet moeten worden.
- Minidsp HD hoor je goede berichten over, dit in tegenstelling tot de vroegere non-HD versie. Mooie hiervan is dat er veel over terug te vinden is. Ook Siegfried Linkwitz is hier wel over te spreken en er zijn meerdere gebruikers die deze voor de LX521 inzetten.
- In hoeverre zijn andere speakermanagement systemen hier interessant? Er is inmiddels een grote hoeveelheid aan dergelijke apparaten beschikbaar en de specs hiervan lijken toch zeker niet slecht. Kom hier onder andere volgende (96khz) modellen tegen, welke net onder of iets boven de prijsklasse liggen van een zelfbouw dlcp incl. behuizing:
IMG DSM-26LAN
DBX Driverack 260
Nova DC 8000
Xilica Xp-3060
Het voordeel van de een dergelijk systeem t.o.v. een lyngdorf is dat ik met deze speakers eens kan gaan testen met actieve filtering. Niet omdat ik verwacht hier maar eens "even" een goed filter in elkaar te zetten, maar om te te experimenteren met de verschillende overnamepunten en filterhellingen.
Voordeligste keuze om mee te starten zou een minidsp 2x4HD zijn, welke later op de tweedehands markt wel weer verkocht kan worden. Maar het lijkt me ook niet onverstandig om de andere opties serieus te overwegen en eventueel direct voor de goede oplossing te kiezen.
Iemand ervaring met een van de genoemde speakermanagement systemen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DSP Processors / Crossovers
IMG DSM-26LAN
DBX Driverack 260
Nova DC 8000
Xilica Xp-3060
Dat zijn allemaal Pa xovers. Geen digitale input en geen volumeregeling.
De DLCP is feitelijk een dsp met voorversterkerfunctie, je hebt alles in 1 met een goed geimplementeerde volumeregeling.
En wat in elkaar zetten betreft, het enige wat je hoeft te solderen is de 220v van je net entree en de uitgangskabels aan je chassisdelen. De rest is plug and play.
DBX Driverack 260
Nova DC 8000
Xilica Xp-3060
Dat zijn allemaal Pa xovers. Geen digitale input en geen volumeregeling.
De DLCP is feitelijk een dsp met voorversterkerfunctie, je hebt alles in 1 met een goed geimplementeerde volumeregeling.
En wat in elkaar zetten betreft, het enige wat je hoeft te solderen is de 220v van je net entree en de uitgangskabels aan je chassisdelen. De rest is plug and play.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik kan beamen wat DS23man zegt over de DLCP. Ik heb hem ook "gebouwd" en dat is goed te doen zonder de nodige electronica-kennis. In de praktijk bevalt de DLCP mij erg goed. De afstandbediening (voor on/off, volume en ingangskeuze) is erg fijn. Ook vind ik het werken met de Hypex Filter Designer erg makkelijk en vrij gebruiksvriendelijk. Experimenteren met filters kun je daar zeer goed en snel mee doen. Alle filterfuncties die jij opsomt kun je met de DLCP doen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik heb de minidsp 4x10 te kort gehoord om er over te oordelen, eerste te korte indruk niet verkeerd.kuiperik schreef:
- DLCP zou een mooie optie zijn, echter vanwege ontbreken electronica achtergrond zie ik wel op tegen de bouw hiervan. Ondanks dat het redelijk "assembleren" is, zal nog steeds e.e.a. volgens goede voorschriften veilig in elkaar gezet moeten worden.
- Minidsp HD hoor je goede berichten over, dit in tegenstelling tot de vroegere non-HD versie. Mooie hiervan is dat er veel over terug te vinden is. Ook Siegfried Linkwitz is hier wel over te spreken en er zijn meerdere gebruikers die deze voor de LX521 inzetten.
De dlcp op zeer goede speakers mogen aanhoren daarvan had ik de indruk dat de dlcp alles liet horen zelfs de kleinste nuances, duidelijke overgangen van tonen en ook trillingen van snaren waar kunnen nemen.
In mijn ogen een echte aanrader.
Ik snap dat je van de dlcp geen ''onveilige'' plankjes versterker wilt maken en op het zelfde nivo gebouwd wilt hebben als je speakers en dat het daardoor een drempel is om er een te bouwen.
Re: DSP Processors / Crossovers
Mijn ervaring met de 4x10HD is dat hij een bak ruis op i.i.g. de gebalanceerde uitgangen heeft (digitaal in vol ingestuurd, aangesloten op een UCD180HG/HxR naar een Tangband W5-1611SA, output DIP op 0.9V, 4V is totaal onbruikbaar). Een main board swap onder garantie bracht dit terug van onbruikbaar naar enigzins bruikbaar. Als ik de Hypex weer aan de praat heb (SMPSen kaduuk) en mijn volgende project met de W5's aanzwengel zal ik uitwijken naar ongebalanceerd of verzwakkers op de gebalanceerde uitgang. BTW MiniDSP begint meteen te zaniken over gain structure, maar een lowly DCX in exact dezelfde configuratie is muisstil dus smells like bullshit. Nogal ironisch dat je een gebalanceerde verbinding wilt gebruiken om ruis te vermijden, maar dat die juist de meeste herrie geeft....
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort. Als ik met de pet van de ingenieur op kijk naar de opzet, de uitwerking ervan en zaken als PCB layout kan ik alleen maar een dikke onvoldoende geven.
Re: DSP Processors / Crossovers
En die dinges van Groundsound dan ?
http://www.groundsound.com/dcn28.php
http://www.groundsound.com/dcn28.php
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.SSassen schreef:Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort.....
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Ach laten we het erop houden dat jij gewoon snel tevreden bentHenkjan schreef:wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.SSassen schreef:Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort.....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
lekker suggestief, alsof dat zou betekenen dat ik niet te vertrouwen ben. als je niets zinnigs toe te voegen hebt, blijf dan weg (op het door jou zo geliefde HT forum had je nu een ban aan je broek hè)Walt schreef:Hij is de verkoper van het merk...
Re: DSP Processors / Crossovers
En ook Gerhard kan niet ontkennen dat zijn mening een heel klein beetje tikje gekleurd is. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
laten we het er op houden dat jij nooit een fatsoenlijke implementatie van een miniDSP systeem gehoord hebtSSassen schreef:Ach laten we het erop houden dat jij gewoon snel tevreden bentHenkjan schreef:wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.SSassen schreef:Ik schreef het al eerder, maar zal 't nog eens herhalen, MiniDSP is leuk om mee te knutselen als je de lat niet hoog legt, ga je voor HiFi of zelfs High-End dan schiet e.e.a. aan alle kanten tekort.....![]()
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Dat begint bij de MiniDSP zelf en daar gaat het al misHenkjan schreef:laten we het er op houden dat jij nooit een fatsoenlijke implementatie van een miniDSP systeem gehoord hebtSSassen schreef:Ach laten we het erop houden dat jij gewoon snel tevreden bentHenkjan schreef:wat een BS. high end zal t dan mss niet zijn, maar er zijn toch echt goede systemen mee te maken, en niet alleen Linkwitz.![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
pak maar een boek, ik ga op gebral niet verder in (maar het werd nu een keer te vaak loos geroepen)Leeuwarden schreef:Bier, chips... let the games begin...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
De hele implementatie klopt van geen kanten Henkjan, gebruik van interne ADC/DAC, klokdistributie, voeding, PCB layout, etc. etc. Het is gewoon broddelwerk van een paar Chinezen die de kosten aan alle kanten willen drukken.
Re: DSP Processors / Crossovers
Wowwww, mijn voorstel om een minidsp als test te gebruiken maakt nogal wat los.
Voor het geld wat het kost en de mogelijkheden die het biedt leek het mij best een leuke test. Misschien niet de allerhoogste kwaliteit maar wel voldoende bruikbaar om wat filters te testen, deze vernieuwde HD versie heeft zelfs ondersteuning voor FIR filtering.
De reden van mijn vraag is dat ik best geloof dat de dlcp een goede kwalitatief product is, echter me afvraag of er inmiddels ook kant en klare producten zijn die een vergelijkbare kwaliteit leveren. Het gaat puur om filtering van een analoog ingangsignaal vanuit de voorversterker, digitale ingangen of volumeregeling is niet direct noodzakelijk. De dlcp is nu bijna een 5 jaar op de markt, je zou verwachten dat er inmiddels ook andere processoren beschikbaar zijn die hetzelfde kunnen, mogelijk op de professionele markt?
De reden van mijn vraag is dat ik best geloof dat de dlcp een goede kwalitatief product is, echter me afvraag of er inmiddels ook kant en klare producten zijn die een vergelijkbare kwaliteit leveren. Het gaat puur om filtering van een analoog ingangsignaal vanuit de voorversterker, digitale ingangen of volumeregeling is niet direct noodzakelijk. De dlcp is nu bijna een 5 jaar op de markt, je zou verwachten dat er inmiddels ook andere processoren beschikbaar zijn die hetzelfde kunnen, mogelijk op de professionele markt?
