Mini Crescendo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

stessaja

Mini Crescendo

Berichtdoor stessaja » za 23 mei 2015, 14:13

Ik zag hier op het forum een bericht voorbijkomen over de Crescendo. En dat liet bij mij een belleteje rinkelen.

Ik heb namelijk ooit een tweetal zelfbouw versterkers gekregen die gebasseerd zijn op de de 'Mini crescendo'
En nu had ik bedacht: goh het zou leuk zijn als ik die versterkers eens een leuke make-over zou geven, want ze zitten nu in ontzettend lelijke zwart metalen kasten.
En ohh, misschien is er dan ook wel ruimte om ze op punten te verbeteren.....

Er is slechts een klein probleempje waar ik mee rond mee moet zien te komen: Ik heb, buiten de elemtaire kennis als de wet van Ohm, totaal geen verstand van electronica en dientengevolge dus ook niets elementairs in huis waar ik wat mee zou kunnen meten of iets anders wat misschien nodig is..... (O, ik heb wel een soldeerbout :-) )

Dus zelfs mijn eerste gedachte om de versterkers om te bouwen en in een houten kast te plaatsen durf ik eigenlijk niet direct te doen zonder daar hier naar te vragen of dat wel of niet kan :think: :oops:

Ze werken allebei echter wel :goeie:

IMAG1492.jpg
IMAG1504.jpg

Stephan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geluid, daar wordt je stil van.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Mini Crescendo

Berichtdoor Barry2001 » za 23 mei 2015, 15:44

Welkom hier Stephan. Houten kast kan, maar houd altijd in gedachten dat als er wat warm wordt dit niet in verbinding of dichtbij het hout staat. Dus die koelblokken niet op het hout monteren, of in de buurt ervan. Denk ook aan andere zaken zoals de gelijkrichter. Het kan dus wel, maar ben er geen voorstander van.

Je kunt dan gelijk de bedrading en opbouw netjes maken, want dit is op z'n zacht gezegd prutswerk natuurlijk :D Zitten die elco's echt met tape vast? sorry, maar daar valt nog wel eer aan te behalen. Zijn de printen wel netjes gesoldeerd?
Voor het opnieuw opbouwen heb je ook niet veel elektronica kennis nodig, als je netjes kunt solderen gaat dat wel lukken.
Kun je echt wel wat moois van maken! :goedzo:

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 23 mei 2015, 18:16

Wat een prutswerk, die kasten! En ook niet helemaal veilig. Gelukkig zien de prints er redelijk uit. Het L-profiel onder de mosfets lijkt echter wat dun.
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 23 mei 2015, 18:31

Inderdaad een gevalletje hatseflats...... :shock:
Fusion Filterdesign

cve

Berichtdoor cve » za 23 mei 2015, 19:01

ds23man schreef:Inderdaad een gevalletje hatseflats...... :shock:

Maar dan wel echt goede hatseflats! Ik zou het zo niet kunnen. :mrgreen:

Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 23 mei 2015, 19:03

Zo, daar is zeker een hoop in gebaggerd...
Er zijn tegenwoordig hele mooie klemmen voor die elko's te krijgen : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=17 dan kun je ze gewoon rechtop op de bodem zetten, zoals het hoort.
Wat me ook opvalt aan de bedrading zijn de kleuren, normaal gesproken gebruik je bruin en blauw voor de netspanning, geel-groen voor de aarde, rood en zwart voor de gelijkspanning.

Wat die kasten betreft, is een mooie Modushop geen idee ? http://eltim.eu/index.php?item=electron ... 37&lang=en
Ook op ebay is een hoop leuks te vinden : http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... e&_sacat=0
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, een houten kast bouwen, ik heb het zelf ook wel eens gedaan.
Maar er zijn dan wel wat dingen zoals warmte ontwikkeling waar je op moet letten.
Hoe dan ook, een mooie metalen kast zal altijd netter staan.

stessaja

Berichtdoor stessaja » za 23 mei 2015, 19:43

ds23man schreef:Inderdaad een gevalletje hatseflats...... :shock:

Hoho ho .... :-#
Ik zeg daarover niks. Ik weet wie ze gemaakt heeft en ik ben heel blij dat ik ze mocht hebben. Ik moet het nog maar beter zien te doen! En ze doen het toch maar mooi :hide:

Ik snap ondertussen dat het niet een heel goed idee is om ze in een houten kast te plaatsen. Tenminste als ik het mezelf niet al te moeilijk wil maken. Ik heb wel de intentie om ze behoorlijk wat netter op te bouwen dan nu het geval is. De prints zien er in mijn ogen wel heel behoorlijk uit. Dus mijn aanlooproute is nu om van alles aan bedrading foto's te maken de boel los te knippen en dan netjes in een nieuwe kast te plaatsen.

Moet lukken ook voor een nitwit als ik :-k

Ik zie daarin voorlopig de volgende uitdagingen:
- kast selectie / bouw
- het uit elkaar vogelen van trafo, elko's, gelijkrichting, etc...
- mooie nieuwe opbouw met korte lijnen bedenken
- had ik al geroepen dat het niets mag kosten (relatief natuurlijk, maar toch ....)

Ik wil het stap voor stap doen en ik heb geen haast, want de speakers waar ze voor gebruikt gaan worden zullen pas eind van het jaar hun voltooing naderen.

Stap 1: de kast.
Ik wil geen kast uit een winkel kopen. Ik heb hier nog wat restanten eiken paneel, die kan ik mogelijk wel gebruiken om met een nette 'gevouwen' aluminium plaat tot een soort hybride constructie te komen. Ik heb al ergens een mooi sticky verhaal gezien hoe ik zou moeten vouwen. Kan ik vast een paar keer oefenen voor een paar euri.
Vraag is dan alleen hoe die hybride constructie er ongeveer uit zou moeten zien. :think:

Stephan
Laatst gewijzigd door stessaja op wo 17 jun 2015, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 23 mei 2015, 20:01

Ook al komt ie bij Sinterklaas vandaan, het blijft hatseflats.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 23 mei 2015, 23:02

stessaja schreef:Ze werken allebei echter wel :goeie:

Dat is op zich positief, maar als ik de foto's zie tegelijkertijd ook een wonder :mrgreen:

ik zou om te beginnen eens een true-rms multimeter gaan kopen, zoals een fluke 179 oid, je kan daarmee de meest elementaire zaken meten en afregelen.
Ga toch fietsen!

cve

Berichtdoor cve » zo 24 mei 2015, 0:18

Om nu meteen met een Fluke 179 te gaan beginnen. Kan ook wel wat minder. Er is waarschijnlijk wel nog het een en ander benodigd aan gereedschap. Is de aanwezige soldeerbout geschikt voor dit werk?
Ik zou eerst maar wat topics hier lezen, mn. die van Ray, dan krijg je een goede indruk hoe je zoiets kunt aanpakken.
En veel foto's dan kunnen we zien hoe de stand van zaken is.

Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 24 mei 2015, 0:42

Leuk project om mee te beginnen.

Je weet immers hoe alles nu vast zit en als je goed foto's maakt voor dat je het los haalt dan kan je het zonder veel kennis van zaken het wel weer aansluiten maar dan netjes.

Je geeft aan dat je wel op je budget wil letten en eigenlijk een houten behuizing wil.
Geen idee hoe de huidige behuizing er aan toe is maar mogelijk zou je die kunnen hergebruiken.
Maak daar een houten front op naar keuze en de behuizing zelf een keer opnieuw spuiten en het lijkt al heel anders.
Wel zal je dan moeten op passen dat de koelribben die achter het voor front zitten anders geplaatst moeten worden.
Hier even een schets met wat ik bedoel.
Knipsel.JPG

Je zal dan wel in de bodem en in de bovenplaat een gat moeten maken boven en onder de koel ribben.
Dit gat kan je dan afwerken met gaas zo dat het toch netjes is.

Groetjes George

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 mei 2015, 2:14

Ik volg niet helemaal waarom je een multimeter van meer dan 300 euro zou moeten kopen om een versterker na te kijken die al werkt ? :think:
Ik bedoel, tis leuk spul, daar niet van, en in sommige gevallen kan het best z'n nut hebben.
Maar is dat absoluut noodzakelijk ? , Nee. ik vind van niet.
Om de spanningen en dergelijke na te meten is een metertje van een paar tientjes net zo goed.
Veel af te regelen valt er niet, de bias. dat is het.

Een schema en bouwbeschrijving zijn ook altijd wel zo handig.

elektor-mini-crescendo-schaltbild_6363.jpg

minicrescendo_1.jpg

minicrescendo_2.jpg

minicrescendo_3.jpg

minicrescendo_4.jpg

minicrescendo_5.jpg

minicrescendo_6.jpg

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 24 mei 2015, 10:02

ray5150 schreef:Ik volg niet helemaal waarom je een multimeter van meer dan 300 euro zou moeten kopen om een versterker na te kijken die al werkt ? :think:
Ik bedoel, tis leuk spul, daar niet van, en in sommige gevallen kan het best z'n nut hebben.
Om de spanningen en dergelijke na te meten is een metertje van een paar tientjes net zo goed.

+1

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 mei 2015, 10:09

En al helemaal geen true rms. Wat een onzin.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 24 mei 2015, 12:12

Barry2001 schreef:En al helemaal geen true rms. Wat een onzin.

Andere trut dan maar, andere onzin :lol:
Knipsul.jpg

Nog iets anders :sure:
die mini is 't zelfde als de grote, mist enkel wat eindtorren.
Er zit in de kast (een hangt erbij, krijg je met vastplakken :shock: ) nog een print.Lijkt een LS-bescherming maar, tenzij vanonder, mist aansluitingen.Zit ook nogal veel op, naar Elektuur gewoonte :o .
Staat iets op als EPS03009 (nogal wazig) is dus ElektuurPrintService , moet ik ooit gezien hebben (altijd geabonneerd geweest) maar zegt me niks meer.Zou wel handig zijn om te weten hoe dat zit ivm de opknapbeurt.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 mei 2015, 12:33

Die heb gebruikt voor mijn 100 watters, Anne.
Schema's daarvan staan hier op de site

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 24 mei 2015, 14:14

ray5150 schreef:Die heb gebruikt voor mijn 100 watters, Anne.
Schema's daarvan staan hier op de site

Even zoeken :sure: ,even aanpassen :shock: en floeps,
ElektLS-besch-trag.jpg
daar staat ie dan :D
Print had geen zin, is niet zelfde opstelling als EPS
Ah!buis schreef:Zit ook nogal veel op, naar Elektuur gewoonte :o .

Blijkt wel, die hele digitale boel voor vertraagt inschakelen+aftellen ](*,) ,nergens goed voor elco volstaat.Wordt hier blijkbaar ook niet gebruikt.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 mei 2015, 16:59

Ja, dat klopt. het is de versie die ikzelf gemaakt hebt.
Hier het originele artikel.

Scan1.jpg

Scan2.jpg

Scan3.jpg

Scan4.jpg

Scan5.jpg

Leek mij ook wel praktisch voor Stephan in verband met het opnieuw aansluiten van het geheel.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 mei 2015, 17:08

Overigens ben ik het ermee eens dat het hoekprofiel erg aan de dunne kant is.
Het lijkt me ook qua inbouw een stuk praktischer om dit te vervangen door stukken van minimaal 4 mm dik die dezelfde breedte hebben als de versterker PCB's.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 24 mei 2015, 17:22

Hoi Ray,

Gaat dit artikel nog verder, ik zie niets over de koelplaat temperatuur meting op het schema.

Groet,

Pim

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 mei 2015, 17:33

Dat is een andere schakeling...
Een thermometer met 3 ledjes.

Scan6.jpg

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 24 mei 2015, 18:38

Hoi Ray,

Bedankt.

Groet,

Pim

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 24 mei 2015, 20:23

ray5150 schreef:Ik volg niet helemaal waarom je een multimeter van meer dan 300 euro zou moeten kopen om een versterker na te kijken die al werkt ? :think:

300 piek? Oepsie, dacht dat ze de helft kosten?

Waarom vindt jij dat onzin?
Ga toch fietsen!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 24 mei 2015, 20:58

Shadow schreef:

Waarom vindt jij dat onzin?

Wat moet je ermee voor de hobby?

En als het er op zit meten de hobbymeters maar tot een paar honderd Hz. Alleen de hele dure gaan tot 100 kHz.
Peter de Jong

stessaja

Berichtdoor stessaja » zo 24 mei 2015, 20:58

Oh, wat een rijkdom :goeie:

Ik geniet een dag van het mooie weer, en ondertussen loopt het onderwerp vol met waardevolle gegevens als schema's, die al wel had gezocht, maar niet had gevonden.

Boodschappenlijstje
- soldeerstation, heb van het voorjaar gekregen voor mijn verjaardag:https://www.conrad.nl/nl/toolcraft-st-50a-analoog-soldeerstation-50-w-150-tot-450-c-791784.html?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CjwKEAjw7YWrBRCThIyogcGymQsSJAAmz_nd_jUOqrlTrChtxHdEHFeDdacX_B9HLioYaj_SbIyhgRoCeGjw_wcB&WT.srch=1
- (simpele) multimeter zal ik gaan aanschaffen, is dit wat:https://www.conrad.nl/nl/handmultimeter-digitaal-voltcraft-vc270-cat-iii-600-v-weergave-counts-4000-124502.html

Verder heb ik al wat nagedacht over de kast en de layout van de onderdelen daarin. Zal ik morgen eens tekening van maken. Duscon versterkers zijn daarin van inspiratie geweest, maar zal niet gaan gebeuren omdat de koelprofielen erg lelijk zijn. En daarnaast is een rechthoekige kast ok wel zo praktisch. :roll:

Kort gezegd : ik denk dat ik de kast ga maken van eiken front en zij panelen. De bodem zal ik maken van een aluminium plaat van twee mm, de boven en achterpanelen zullen uit een stuk bestaan van aluminium plaat van een mm.
Het aluminium denk ik te kunnen krijgen bij : https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... plaat.html

Het derde printplaatje heeft inderdaad verbindingen aan de onderzijde. En is verbinden met ledjes of iets dergelijke :think:

Stephan

Terug naar “Versterkers”